Ibu Ayah Ada Nama Panggilan Manja Untuk Anak Bagus Ini Manfaatnya


Biasanya dalam sesebuah keluarga, akan ada nama panggilan manja untuk anak perempuan dan lelaki seperti baby atau boy. Tetapi elok ke tidak sebenarnya penggunaan nama panggilan ini?

Ada apa dengan nama panggilan manja
Menariknya, asal perkataan nickname atau nama panggilan ini adalah an eke name, yang bermaksud ‘nama lain’. Lama-kelamaan huruf n daripada an telah ‘mengembara’ dan menjadi perkataan a neke name, yang akhirnya berubah kepada ejaan moden nickname.
Selalunya nama panggilan wujud berdasarkan ciri-ciri fizikal atau watak tertentu pada seseorang. Sebagai contoh, masa zaman sekolah dahulu, ada rakan sekolah yang mempunyai keadaan gigi rongak, sekali gus dipanggil sebagai ‘Ongak’
Bahkan, ia bukanlah sesuatu yang pelik untuk seseorang itu mempunyai beberapa nama panggilan. Ini kerana anda mungkin memanggil anak dengan nama tertentu, manakala dalam kalangan rakan-rakannya memanggilnya dengan panggilan yang lain.
Nama panggilan manja atau panggilan mengejek?
Nickname ini biasanya digunakan sebagai panggilan mesra. Pun begitu, ia juga boleh menjadi panggilan yang menyakitkan hati.
Umumnya, situasi tersebut berlaku melibatkan kanak-kanak yang menggunakan nama tertentu kepada mereka yang tidak disukai atau sekadar untuk mengusik – kadangkala tujuannya tidak begitu jelas.
Bergantung kepada usia, perangai dan situasi anak, anda mungkin menyarankan mereka untuk mengabaikan nama panggilan yang berunsur ejekan itu atau menganggap ia sebagai gurauan.
Namun, jika panggilan nama itu berulang dan jelas merupakan percubaan untuk membuatkan anak berasa tertekan, sudah tiba masanya untuk bersemuka dengan guru atau pengetua.
Panggilan nama berunsur ejekan, cemuhan dan cacian boleh mengakibatkan parut dalam secara emosi pada kanak-kanak.
Ini kerana jika kita dikatakan sebagai sesuatu yang buruk berulang kali, lama-kelamaan anda akan mula mempercayainya.
Dalam sesetengah keadaan, nama yang diberikan mungkin kedengaran seperti merendahkan individu tetapi jika anda tahu sejarahnya, ia boleh menjadi lambang kasih sayang daripada mereka yang memanggilnya.
Contohnya seperti situasi yang dialami penulis sendiri ketika zaman diploma; di dalam kelas terdapat 3 individu bernama Ashikin, Asikin dan Asyikin – walaupun berbeza ejaan tetapi sebutannya sama.

Jadi untuk mengatasi keadaan itu, salah seorang rakan penulis dipanggil sebagai ‘Kechik’ atau lebih tepat ‘Chik’ kerana saiznya yang paling kecil.
Dalam keadaan ini, nama panggilan manja ini bertindak seperti social glue – yang merapatkan hubungan antara individu.
Apabila kita mempunyai hubungan yang baik dan merasakan kasih sayang, nama panggilan itu akan lebih mengeratkan ikatan yang terjalin seperti antara ibu bapa dan anak-anak.
Nilai nama panggilan kepada anak-anak
Mungkin dengan 3 sebab berikut, anda akan mula memikirkan nama panggilan yang bersesuaian untuk anak-anak:
1. Lambang kasih sayang
Nama yang digunakan sebagai panggilan ini tidak semestinya perlu mempunyai kepentingan. Tetapi ia harus merupakan nama yang akan mendekatkan kalian dan membuatkan individu yang dipanggil itu berasa disayangi.
2. Lebih peribadi
Nama panggilan ini adalah lebih bersifat peribadi dan menunjukkan rasa sayang.
Seperti ketika bersama pasangan, kita akan memanggil mereka dengan panggilan ‘sayang’ atau ‘abang’ – menunjukkan individu tersebut istimewa buat diri kita.
Maka keadaannya sama untuk anak-anak. Nama panggilan membuatkan mereka berasa diutamakan dan eksklusif di mata anda.
Individu lain dalam hidup anak akan memanggil mereka dengan nama sebenar, tetapi panggilan manja daripada anda adalah lambang hubungan unik kalian.
Ia juga akan mengingatkan betapa diri mereka adalah bermakna dan sangat istimewa di mata ibu bapa.
3. Menjadi kenangan
Percaya atau tidak, apabila anak-anak semakin dewasa, nama panggilan yang diberikan akan menjadi satu memori yang menyeronokkan untuk dikenang. Lebih-lebih lagi jika nama tersebut diberikan berdasarkan peristiwa yang melucukan.
Misalnya, anak semasa kecil agak pelat. Jadi agak sukar dirinya menyebut nama Farhah, yang akhirnya berbunyi ‘Aah’.
Nama panggilan manja untuk anak perempuan & lelaki
Di bawah merupakan beberapa nama panggilan yang sesuai untuk diberikan kepada anak-anak, seperti:
Sweetie pie– bererti untuk anak yang paling manis Darling – panggilan yang bermakna paling disayangi Dear – panggilan unik untuk anak yang cukup elegan Bunny – panggilan ini sesuai untuk si kecil yang lucu Peanut – sesuai untuk anak yang lincah Jelly Bean – panggilan sayang untuk si kecil Sweet heart – panggilan sayang untuk anak yang bermaksud kekasih hati Buddy – merupakan panggilan yang biasa diberikan oleh ayah untuk anak lelaki Bee – panggilan diringkaskan daripada ‘baby’ untuk anak paling disayangi Tweety – sesuai untuk anak perempuan yang banyak berceloteh Chubby – panggilan buat anak yang memiliki pipi tembam dan agak berisi badannya Yummy – boleh diberikan buat si kecil yang suka makan. Comel! Jadi apakah nama panggilan manja untuk anak perempuan dan lelaki anda? Ayuh, kongsikan bersama kami!
Kredit: Hello Doktor

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Ibu Ayah Ada Nama Panggilan Manja Untuk Anak? Bagus, Ini Manfaatnya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-ayah-ada-nama-panggilan-manja-untuk-anak-bagus-ini-manfaatnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Pelik La Neelofa Ded4h Nama Panggilan Manja Anaknya

Video Pelik La Neelofa Ded4h Nama Panggilan Manja Anaknya

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 127 hits
Pelakon dan pengacara Neelofa kini sedang meniti hari hari bahagia bersama suami dan anak yang baru lahir Pemilik nama sebenar Noor Neelofa Mohd Noor telah mendirikan rumah tangga dengan seorang pendakwah bebas Muhammad Harris Ismail atau d...
Anak Lasak Bukan Bebanan Ibu Ayah Cuba Tip Ini Untuk Salurkan Tenaga Berlebihan Mereka

Anak Lasak Bukan Bebanan Ibu Ayah Cuba Tip Ini Untuk Salurkan Tenaga Berlebihan Mereka

papar berkaitan - pada 24/5/2022 - jumlah : 112 hits
Isu anak kecil lasak memang tak pernah ada noktahnya Selagi namanya anak kecil selagi itulah mereka akan aktif dan lasak Tapi kadangkala ada orang lain tidak suka dengan tingkah laku kanak kanak yang terlalu lasak terutama bila mereka datan...
Lain Anak Lain Perangai Jangan Bandingkan Kita Dengan Ibu Ayah Lain Tak Sama

Lain Anak Lain Perangai Jangan Bandingkan Kita Dengan Ibu Ayah Lain Tak Sama

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 162 hits
Hanya ibu ayah yang mengenali anak anak sendiri Sebabnya lain anak lain perangai Lain orang lain cabaran Jangan sesekali compare journey kita dan ibu ayah lain Memang takkan sama Journey besarkan anak sendiri pun akan lain lain walaupun adi...
Hiburan Tak Puas Hati Pembahagian Harta Pusaka Ayah Anak Kerat 15 Mayat Ibu Amp Sumbat Dalam Tangki Najis

Hiburan Tak Puas Hati Pembahagian Harta Pusaka Ayah Anak Kerat 15 Mayat Ibu Amp Sumbat Dalam Tangki Najis

papar berkaitan - pada 5/6/2022 - jumlah : 121 hits
Bau busuk luar biasa yang dihidu oleh jiran membongkar penemuan cebisan mayat di dalam sebuah saluran lubang najis Itulah kejadian yang berlaku di Taman Kerian Parit Buntar Perak semalam di mana polis telah menjumpai 15 potongan daging meny...
Anak Pecahkan Patung Teletubbies Ibu Bapa Terpaksa Bayar Rm30 000 Video

Anak Pecahkan Patung Teletubbies Ibu Bapa Terpaksa Bayar Rm30 000 Video

papar berkaitan - pada 25/5/2022 - jumlah : 185 hits
Patung Teletubbies kuning ini telah pun berada di kedudukannya sejak November tahun lalu dan tidak menghalang laluan pelanggan St Headline HONG KONG Ibu bapa seorang kanak kanak di Hong Kong terpaksa membayar ganti rugi berjumlah 30 000 yua...
Selain Demam Ini Kesan Sampingan Selepas Vaksin Anak Setiap Ibu Bapa Perlu Tahu

Selain Demam Ini Kesan Sampingan Selepas Vaksin Anak Setiap Ibu Bapa Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 25/5/2022 - jumlah : 142 hits
Ada kalanya kesan selepas vaksin itu tidak terjadi sejurus sahaja suntikan diberikan Ia mungkin akan muncul selepas beberapa jam atau hari juga dianggap sebagai tanda vaksin berfungsi dengan baik Jadi selepas vaksin apa perlu buat jika si k...
Anak Anak Suka Bermain Puzzle Serius Bagus Baca 5 Kebaikannya

Anak Anak Suka Bermain Puzzle Serius Bagus Baca 5 Kebaikannya

papar berkaitan - pada 8/6/2022 - jumlah : 198 hits
Seronok bila tengok anak anak tekun bermain puzzle Permainan ini bukan sahaja menyeronokkan tetapi turut membantu meningkatkan kecerdasan anak anak Sebenarnya ada banyak mainan atau permainan yang boleh menstimulasikan perkembangan otak ana...
Lahirnya Sebutir Bintang Duet Secara Langsung Bersama Ibu Sendiri Warganet Kagum Suara Anak Krisdayanti

Lahirnya Sebutir Bintang Duet Secara Langsung Bersama Ibu Sendiri Warganet Kagum Suara Anak Krisdayanti

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 190 hits
Ke mana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi inilah perumpamaan yang sesuai digambarkan kepada Arianna Amora Lemos saat dia tampil berani di atas pentas berduet dengan ibunya Biarpun berhadapan dengan ribuan penonton dan disiarkan secara lang...
Menarik Cara Ibu Ini Cegah Anak Ketagih Gajet Berhasil Mudah Tipnya

Menarik Cara Ibu Ini Cegah Anak Ketagih Gajet Berhasil Mudah Tipnya

papar berkaitan - pada 25/5/2022 - jumlah : 221 hits
Sudah menjadi kebiasaan pada zaman sekarang di mana semua peringkat umur mempunyai akses yang mudah terhadap gajet termasuklah kanak kanak Namun ia bukanlah sesuatu yang menyihatkan kerana kanak kanak main gajet tanpa kawalan boleh mengunda...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment