Kenali Timbalan Menteri Belia Dan Sukan Yang Baharu Malaysia Senator Dato Sri Ti Lian Ker




KUANTAN - Perlantikan Senator Dato' Sri Ti Lian Ker sebagai Timbalan Menteri Belia Dan Sukan dalam kabinet baharu Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakobternyata amat membanggakan warga Kuantan khasnya dan Pahang amnya

Beliau sebelum ini merupakan bekas Timbalan Menteri Perpaduan Negara di bawah kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Tan Sri MuhyiddinYasin. 
Ti Lian Ker bukanlah satu nama yang asing bagi warga Kuantan. Beliau dah isterinya Datin Sri Tan Puay Ling amat dekat dengan masyarakat Melayu terutamanya di kawasan Indera Mahkota dan Kuantan. 
Biar pun ada pihak terutamanya pembangkang yang mempertikai perlantikan beliau ke jawatan baharu itu, namun tidak ramai yang tahu beliau sememangnya aktif dengan NGO belia sejak di institusi pengajian tinggi lagi.
Beliau merupakan bekas penuntut Ijazah Sarjana Muda Perundangan di Universiti Malaya dan di sepanjang tempoh pengajian, beliau aktif menceburkan diri dalam aktiviti mahasiswa dan pernah menjadi Setiausaha Agung Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) bagi sesi 1983/84 di mana Presiden PMUM pada ketika itu ialah Datuk Seri Haji Takiyuddin Hassan.
Manakala Presiden PMUM bagi sesi 1982/83 pula ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Semasa karier peguamnya, beliau pernah mewakili UMNO Pekan melalui Tetuan Zuki, Ghandi Dan Amin menerusi kes saman yang membawa kepada pembubaran UMNO pada tahun 1986/87 dengan Penasihat Utama adalah Tun Zaki Mohammad Azmi. 
Beliau kemudian meneruskan karier politik sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Indera Mahkota selama dua penggal selepas memenangi kerusi dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-9 dan 10 pada tahun 1995 dan 1999.
DUN Indera Mahkota kini dikenali sebagai DUN Semambu yang diwakili oleh Lee Chean Chung dari Parti Keadilan Rakyat (PKR). 
Kemudian, beliau turut memenangi kerusi DUN Teruntum pada 2004 dengan rekod majoriti undi tertinggi dalam sejarah Dewan Undangan Negeri Pahang ketika PRU-11 iaitu 8,362 undi apabila menewaskan calon KeAdilan, Pang Jon Kong bagi kerusi tersebut.
Beliau digugurkan dari bertanding untuk mempertahankan DUN Teruntum bagi PRU-12, namun memenangi pula Ahli Jawatankuasa Pusat MCA pada tahun yang sama.
Beliau kemudiannya dilantik sebagai Pegawai Khas kepada Menteri Besar Pahang ketika itu, Dato' Sri Diraja Adnan Yaakob dari 2008 sehingga 2013. Beliau juga merupakan Ketua Bahagian MCA Kuantan dari tahun 2004 sehingga hari ini.
Pada Ogos 2018, beliau telah dilantik sebagai Senator di Dewan Negara dan telah diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bagi sambungan penggal kedua bermula 10 Ogos 2021.
Beliau juga telah memenangi jawatan Naib Presiden MCA pada November 2018 dalam pemilihan parti bagi penggal 2018-2021.
Antara pencapaian yang signifikan ialah beliau pernah berjaya memindahkan para penduduk di flat kos rendah Indera Mahkota seramai hampir 2,000 keluarga yang merentasi pelbagai bangsa tanpa sebarang isu atau kontroversi pada tahun 1996.
Selain itu, pemindahan Transit Quarters di mana terletaknya lokasi East Coast Mall dan Zenith Hotel berada juga adalah di bawah pengendalian beliau semasa berkhidmat sebagai ADUN Indera Mahkota.
Malah ketika penggal kedua beliau sebagai ADUN, beliau turut berjaya mendesak Pasdec Corporation untuk mengeluarkan dana berjuta ringgit untuk menyempurnakan kawasan projek industri kecil sederhana yang telah diabai oleh pemaju. Ini sekaligus telah menyelamatkan kawasan itu dari menjadi “slump” akibat projek yang tergendala.
Perlantikan beliau sebagai Timbalan Menteri Belia Dan Sukan adalah satu keputusan tepat kerana beliau sebelum ini adalah merupakan mantan Setiausaha Agung dan Naib Presiden Majlis Belia Negeri Pahang. 
Sebagai anak jati Raub, namanya kini disebut-sebut bakal menjadi calon MCA untuk bertanding di kerusi parlimen itu pada PRU-15 tidak lama lagi. Info. lanjut dan aktiviti beliau boleh dilihat facebooknya   https://www.facebook.com/tilianker2 #PDO
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/08/kenali-timbalan-menteri-belia-dan-sukan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kontijen Malaysia Sertakan Bukti Protes Ukraine Lemah Doakan Menteri Belia Dan Sukan

Kontijen Malaysia Sertakan Bukti Protes Ukraine Lemah Doakan Menteri Belia Dan Sukan

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 179 hits
Kontijen Malaysia Sertakan Bukti Protes Ukraine lemah doakan Menteri Belia Dan Sukan Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu memaklumkan bantahan Malaysia berhubung pembatalan pingat emas jaguh lontar peluru para negara Muhamm...
Menteri Belia Dan Sukan Mengaku Yang Dia Kurang Cerdik

Menteri Belia Dan Sukan Mengaku Yang Dia Kurang Cerdik

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 289 hits
Kurang cerdiknya saya buat kenyataan itu Ahmad Faizal mohon maaf isu Liga SuperBernamaMenteri Belia dan Sukan Ahmad Faizal Azumu memohon maaf kepada semua rakyat Malaysia di atas kenyataannya dalam satu video yang tular semalam untuk menamb...
Sembilan Menteri Timbalan Menteri Baharu

Sembilan Menteri Timbalan Menteri Baharu

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 153 hits
Seramai sembilan muka baharu Menteri dan Timbalan Menteri diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bagi menganggotai barisan Kabinet Mereka termasuk Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Shahidan Kassim Menteri Belia d...
Azmin Ali Jadi Pilihan Utama Bersatu Untuk Jawatan Timbalan Perdana Menteri Baharu

Azmin Ali Jadi Pilihan Utama Bersatu Untuk Jawatan Timbalan Perdana Menteri Baharu

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 238 hits
SHAH ALAM Datuk Seri Mohamed Azmin Ali kini menjadi pilihan utama dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia untuk jawatan Timbalan Perdana Menteri Menurut satu sumber faktor utama yang menjadi pertimbangan ialah beliau telah berjaya mendapatkan ...
Kabinet Sidang Media Menteri Belia Dan Sukan Bersatumenerajui

Kabinet Sidang Media Menteri Belia Dan Sukan Bersatumenerajui

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 187 hits
SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK https www facebook com astroawani TWITTER https twitter com 501Awani INSTAGRAM htt...
Menteri Belia Sukan Sembang Kari

Menteri Belia Sukan Sembang Kari

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 375 hits
This is what you get when you appoint a village clown to be Sports Minister dr tsStory and New sports minister must use more than his noodle Four years ago today Malaysia s sports minister won a gold medal while competing at the SEA Games T...
Part 2 Kepada Yab Tan Sri Muhyiddin Yassin Perdana Menteri Malaysia

Part 2 Kepada Yab Tan Sri Muhyiddin Yassin Perdana Menteri Malaysia

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 284 hits
Ok the latest news is the PM is going to tender his resignation to the YDP Agong tomorrow Reports are coming in from Port Dickson that since early this morning someone has been picking up trash along the beach in PD Here is a picture Anyway...
Ismail Sabri Umumkan Kabinet Baharu Tanpa Menamakan Siapa Timbalan Perdana Menteri

Ismail Sabri Umumkan Kabinet Baharu Tanpa Menamakan Siapa Timbalan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 211 hits
PETALING JAYA Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pembentukan Kabinet baharu dibarisi seramai 31 Menteri dan 38 Timbalan Menteri hari ini Bagamanapun tiada pengumuman berhubung lantikan jawatan Timbalan Perdana Menter...
Teks Ucapan Amanat Terakhir Tan Sri Muhyiddin Yassin Kepada Pegawai Jabatan Perdana Menteri

Teks Ucapan Amanat Terakhir Tan Sri Muhyiddin Yassin Kepada Pegawai Jabatan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 176 hits
Saya rasa lega Muhyiddin memberitahu isterinya di hari perletakan Jawatannya Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh salam sejahtera selamat pagi Datuk Marzuki Ketua Setiausaha Sulit Rakan rakan pegawai pegawai di Jabatan Perdana Menteri...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah