Kenaikan Harga Barang Bakal Dorong Umno Desak Pru Lebih Awal


agendaily.com21/5/2022
Perhimpunan Agung UMNO 2021.
Rasa tidak puas hati orang ramai berhubung kenaikan harga barangan pengguna boleh mendorong UMNO berusaha lebih keras untuk mendesak Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) diadakan lebih awal, menurut pendapat beberapa penganalisis politik.

Menurut mereka keadaan ketika ini membolehkan bekas parti pemerintah itu menafikan sebarang tanggungjawab terhadap kos sara hidup negara yang melonjak sejak pandemik Covid-19 dan mendakwa ia memerlukan mandat baharu yang kuat untuk menangani isu itu.

Felo Kanan Akademi Penyelidikan Strategik Nusantara Azmi Hassan, berkata UMNO boleh mendakwa, walaupun Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob daripada parti itu, kuasanya masih tersekat kerana perlu bergantung kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan PAS untuk mengekalkan kerajaannya.

“Naratif ini sangat kuat dan berkesan memandangkan keadaan pembangkang berada pada kemerosotan yang sangat rendah sekarang.

“Dengan menggabungkan dua naratif iaitu kedudukan perdana menteri yang lemah, peningkatan kos segala-galanya dan ketidakupayaan untuk membentuk dasar dalam kerajaan, UMNO berasa sekarang adalah masa terbaik untuk mengadakan pilihan raya umum (PRU) daripada menunggu sehingga tahun depan,” kata Azmi seperti dilapor MalayMail.

Setelah ditolak pada PRU 2018, UMNO dan Barisan Nasional (BN) telah bangkit dan menyaksikan kejayaan dalam tiga pilihan raya negeri (PRN) baru-baru ini termasuk Melaka dan Johor yang dimenangi bekas parti pemerintah itu apabila bertanding solo.

Kejayaan ini mendorong UMNO untuk mendesak PRU mengejut diadakan walaupun tempoh penggal Parlimen akan berakhir tahun depan, berdasarkan kepercayaan bahawa ia boleh meyakinkan pengundi untuk memberi mandat kuat bagi mengembalikan dasar yang mereka nikmati sebelum ini di bawah pemerintahan BN selama beberapa dekad.

Bagaimanapun, Azmi berkata peluang untuk UMNO dan BN tertutup susulan kemerosotan ekonomi yang berlanjutan yang mencetuskan kemarahan orang ramai terhadap parti itu yang menjadi sebahagian daripada kerajaan hari ini.

“Apa pun alasannya, bagi UMNO adalah baik untuk pilihan raya diadakan dalam beberapa bulan akan datang, bukan tahun depan kerana keadaan akan berubah dengan pantas menjelang tahun depan.

“Ekonomi mungkin berada dalam keadaan yang teruk dan pembangkang juga boleh membentuk pakatan sendiri,” katanya.

Indeks Harga Pengguna (IHP) Malaysia meningkat sederhana sebanyak 2.2 peratus kepada 125.2 pada Februari 2022 daripada 122.5 pada bulan yang sama tahun sebelumnya, didorong terutamanya oleh peningkatan inflasi makanan, lapor Jabatan Perangkaan Malaysia pada Mac.

Ketua perangkaan Datuk Seri Mohd Uzir Mahidin berkata kenaikan itu melepasi purata inflasi di Malaysia bagi tempoh 2011 hingga Februari 2022 sebanyak 1.9 peratus.

Beliau berkata peningkatan 3.7 peratus dalam kumpulan makanan dan minuman bukan alkohol sebahagian besarnya disebabkan oleh peningkatan dalam komponen untuk makanan di rumah yang naik 4.1 peratus berbanding bulan yang sama tahun sebelumnya, sambil menambah bahawa peningkatan itu adalah terutamanya untuk bahan mentah, bahan masakan seperti ayam (14.2 peratus) dan telur (13.5 peratus).

Komoditi global mengalami satu lagi kejutan besar tahun ini akibat pencerobohan Russia ke atas Ukraine. Konflik itu telah menjejaskan pasaran gandum antarabangsa dengan teruk, kerana kedua-dua negara adalah negara ‘bakul roti’.

Kekurangan gandum diburukkan lagi oleh keputusan India minggu lalu untuk mengharamkan eksport produk gandum akibat kekurangan bekalan dan inflasinya sendiri.

Profesor Sains Politik Universiti Sains Malaysia Ahmad Fauzi Abdul Hamid pula berkata perkembangan itu bermakna UMNO akan mempunyai lebih motivasi untuk mendesak PRU diadakan, sebaik sahaja Memorandum Persefahaman mengenai Transformasi dan Kestabilan Politik tamat pada Julai.

Ditanya sama ada kenaikan harga di seluruh dunia akan memaksa UMNO untuk menentukan masa PRU, Fauzi berkata UMNO akan mendapat sedikit sahaja keuntungan sebagai parti jika menunggu lebih lama kerana ianya hanya akan memberi masa kepada pembangkang untuk pulih.

Fauzi berpendapat mungkin cukup bagi UMNO untuk meletakkan kesalahan kenaikan harga barangan sekarang kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) dengan mendakwa menteri-menteri di dalam gabungan itu gagal bertindak.

“Sebagai contoh, (Datuk Seri) Azmin Ali, (Datuk Seri) Mustapa Mohamad dan (Datuk Seri) Tengku Zafrul (Abdul Aziz) adalah menteri bukan BN yang portfolionya berurusan secara signifikan dengan ekonomi. Apakah yang telah mereka lakukan untuk mengurangkan penderitaan ekonomi rakyat bawahan?,” katanya.

Felo kanan di Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura, Oh Ei Sun berkata UMNO juga bersemangat untuk mengekalkan momentumnya ketika mencapai kemenangan besar pada PRN Melaka dan Johor.

Oh berkata walaupun Ismail Sabri mungkin lebih suka menangguhkan PRU untuk mencuba dan mengukuhkan kedudukannya, UMNO akan berhati-hati memberi masa kepada pesaingnya untuk membuat persiapan.

“Kini politik sangat bergelora, dan anda tidak pernah tahu apa yang akan berlaku walaupun dalam masa beberapa hari.

“Jadi, sementara pembangkang masih lemah, kenapa tidak menggunakan seterika ketika ia masih panas, dan lenturkan mengikut kehendak anda?” katanya.

Kenaikan harga makanan semakin mendominasi wacana awam kerana gangguan bekalan yang tidak dapat diselesaikan sejak pandemik Covid-19 sekali gus menyebabkan kenaikan berulang dan menyakitkan dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Kenaikan harga barang itu, memaksa kerajaan Ismail Sabri minggu ini untuk mengumumkan pemansuhan permit kelulusan (AP) sebagai keperluan untuk import makanan kecuali beras.

Kerajaan juga membayangkan penarikan subsidi bahan api menyeluruh untuk RON95, yang menelan belanja berbilion ringgit setiap tahun untuk mengekalkannya pada harga siling RM2.05/L. Secara perbandingan, RON97 tanpa subsidi meningkat kepada RM4.33/L minggu ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/05/agendaily.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dakwa Malaysia Bakal Jadi Sri Lanka Pemuda Umno Bidas Kit Siang

Dakwa Malaysia Bakal Jadi Sri Lanka Pemuda Umno Bidas Kit Siang

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 137 hits
agendaily com20 5 2022Ahli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang Pemuda UMNO membidas pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang yang didakwa cuba mengaitkan krisis di Sri Lanka juga boleh dialami Malaysia Tindakan Kit Siang itu disifatkan tidak b...
Umno Pantau Noh Omar Tuntut Jam Dan Gelang Berlian Duit Saya Lebih D

Umno Pantau Noh Omar Tuntut Jam Dan Gelang Berlian Duit Saya Lebih D

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 113 hits
Antara paparan Sekilas Fakta 25 Mei 2022 1 Pemimpin tertinggi Umno terasa hati dengan cara Noh di Selangor 2 Najib dan Rosmah tuntut 7 jam gelang berlian RM1 juta dipulangkan 3 Baki akaun saya lebih dari cukup untuk bayar kad kredit Zahid 4...
Pindaan Perlembagaan Umno Segalanya Bakal Terjawab Esok

Pindaan Perlembagaan Umno Segalanya Bakal Terjawab Esok

papar berkaitan - pada 15/5/2022 - jumlah : 114 hits
KUALA LUMPUR Satu lagi sejarah bakal tercatat dalam tempoh 76 tahun penubuhan UMNO apabila parti itu akan meminda perlembagaannya esok bagi membolehkan pemilihan parti diadakan enam bulan selepas Pilihan Raya Umum ke 15 Pindaan perlembangaa...
Bagi Percuma Satu Dua Brang Atau Kawal Harga Barang Mana Satu Keutamaan Kerajaan

Bagi Percuma Satu Dua Brang Atau Kawal Harga Barang Mana Satu Keutamaan Kerajaan

papar berkaitan - pada 24/5/2022 - jumlah : 148 hits
Harga barang di era PH kini dua kali ganda mahal di era UMNO apakah Najib sebagai penasihat ekonomi ISKANDAR PUTERI Sebanyak 172 500 kampit beras 10 kilogram mula diagihkan dalam fasa pertama Program Bantuan Beras Bangsa Johor hingga 31 Mei...
Kerana Inflasi Nasi Lemak Seringgit Bakal Naik Harga

Kerana Inflasi Nasi Lemak Seringgit Bakal Naik Harga

papar berkaitan - pada 15/5/2022 - jumlah : 250 hits
Kakak aku kerja kerajaan keluar pukul 6 pagi balik pukul 6 petang 12 jam kerja Gaji cecah rm2 8k sebulan Balik kampung bercakap megah ayat berapi dan takabbur dengan adik beradik Tambah pulak dengan aku yang kerja berniaga tepi jalan ni Tap...
Pindaan Perlembagaan 2022 Dorong Pemimpin Umno Jadi Diktator Tun Abdul Hamid

Pindaan Perlembagaan 2022 Dorong Pemimpin Umno Jadi Diktator Tun Abdul Hamid

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 156 hits
By May 20 2022Tun Abdul HamidOleh TUN ABDUL HAMID MOHAMADMAKA Persidangan Agung Khas UMNO pada 15 Mei 2022 pun meluluskan pindaan kepada Perlembagaan UMNO Mari kita lihat pindaan itu dengan lebih dekat Fasal 10 1 1 setelah dipinda berbunyi ...
Umno Terpalit Dengan Nama Busuk Hingga Hari Ini Akibat Mengizinkan Tun Mahathir Menunggang Parti Umno Lebih 22 Tahun

Umno Terpalit Dengan Nama Busuk Hingga Hari Ini Akibat Mengizinkan Tun Mahathir Menunggang Parti Umno Lebih 22 Tahun

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 148 hits
Cukup cukuplah Tun Mahathir1 Rakyat Malaysia sudah mula muak dengan perangai Tun Mahathir Beliau kurang relevan kepada politik negara dan zaman beliau sudah semakin berlalu Saya beri 3 sebab utama kenapa beliau kurang relevan 2 Pertama keti...
Emas Pelaburan Atau Barang Kemas Mana Lebih Baik

Emas Pelaburan Atau Barang Kemas Mana Lebih Baik

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 286 hits
Emas sebenarnya terbahagi kepada dua kategori Kategori pertama adalah emas yang digunakan untuk melabur manakala kategori kedua pula adalah emas untuk tujuan dijadikan barang kemas Ia adalah dua perkara yang berbeza Sebagai contoh emas labu...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur