Kemelut Politik Johor Masa Untuk Ppbm Kembali Bersama Ph



ULASAN: Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Johor adalah ‘mangsa keadaan’ percaturan politik di peringkat persekutuan apabila mereka yang terlibat memulakannya dengan Langkah Sheraton.
Kesan paling malang kepada PPBM Johor adalah hilang kerusi Menteri Besar (MB). PPBM Johor menjadi ‘korban’ paling sadis dalam sejarah pengkhianatan ini. Meskipun mungkin ia adalah ‘barter trade’ untuk membolehkan Tan Sri Muhyiddin Yassin (TSMY) ‘proceed’ dengan jawatan sebagai Ketua Kerajaan di peringkat persekutuan, namun tiada siapa boleh menafikan bahawa kehilangan kedudukan MB di Johor memberi implikasi besar terhadap percaturan dan peranan setiap parti di peringkat negeri.
Dalam politik, kita boleh memahami bagaimana kedudukan MB sebagai ketua eksekutif amat signifikan dalam banyak hal yang secara tidak langsung memberi kesan kepada survival politik sesebuah parti.
Mungkin pada peringkat awal lagi, PPBM Johor sepatutnya boleh mencontohi Kedah yang mengambil sikap berkecuali daripada mengikuti formulasi penjajaran semula politik di peringkat persekutuan yang membentuk Perikatan Nasional (PN). Tiada apa yang perlu dirisaukan berkaitan PN. Ramai pimpinan atasan dalam PN sendiri pun kerapkali menegaskan bahawa PN adalah gabungan politik yang rapuh dan tidak diikat oleh apa-apa perjanjian yang kemas. PN hanyalah berfungsi sebagai gabungan yang disifatkan ‘sementara’ sahaja pada saat krisis melibatkan ‘langkah Sheraton’. Ibarat rumahtangga, PN bukanlah lahir kerana ikatan kasih dan cinta.
Selebihnya, tidak ada apa yang istimewa. Tidak ada setiakawan, tidak ada perjuangan bersama untuk mencapai kemenangan, tidak ada ‘susah senang bersama’ dalam berjuang untuk pilihanraya dan paling penting, tidak ada mandat rakyat yang legit yang membolehkan PN berjalan tegak bermaruah pada ketika ini. Yang ada hanyalah episod ‘sailang’ demi survival politik atas seribu satu alasan yang diwujudkan untuk mengabsahkan tindakan yang dilakukan.
Justeru, apa perlunya bergolok-gadai di Johor untuk bercakap soal PN? Bahkan PN ‘entah ada entah tidak’ dalam PRU15 nanti, juga kita tidak pasti.
Apabila TSMY merelakan UMNO mengetuai kerajaan negeri di Johor, hakikatnya ia tidak memberi kekuatan kepada partinya sendiri. Sebaliknya, jika kita ambil contoh tindakan Dato’ Seri Mukhriz di Kedah misalnya, ia memberikan lebih kuasa dan ‘power of demand’ kepada PPBM dalam PN yang sekadar merupakan kerjasama politik yang disifatkan sebagai ‘rapuh’ dan tidak memiliki halatuju kehadapan yang jelas.
Apa yang terlihat sekarang, UMNO terus mengambil kesempatan mengukuhkan kedudukan mereka pada saat ini. Langkah TSMY dan rakan-rakan ‘Sheraton’ ibarat bonus yang mempercepatkan gerak kerja UMNO untuk kembali ke tampok kuasa yang pastinya mewariskan politik lapuk serta tidak berintegriti di segenap lapisan kepimpinannya termasuklah kerakusan ‘warlord’ di peringkat akar umbi.
PPBM Johor wajar mengikut jejak PPBM Kedah. Dengan perkiraan kedudukan majoriti yang akan lebih kuat serta mendukung mandat diberikan oleh rakyat dalam PRU14 lalu, Johor boleh ditadbir secara stabil serta pembangunan negeri dapat diberikan fokus sepenuhnya.
Pasca PRU14, negara baru sahaja menjengah gerbang politik baru tadbiran Pakatan Harapan (PH) termasuklah di Johor. Iya, PPBM sendiri parti yang baharu. PH juga adalah kolasi politik yang baharu. Namun kita tidak lemah untuk cepat belajar, menyesuaikan diri dan mengemukakan kepimpinan terbaik untuk masa depan negeri dan tanah air ini.
_______________________________________________________________________________
Kenyataan ini dikeluarkan oleh Sheikh Umar Bagharib Ali sebagai ADUN Paloh dan Taqiudin Che Man ADUN Pulai Sebatang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27368

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sang Anak Bagikan Kondisi Terkini Mat Solar Warganet Kembali Teringat Masa Kecil Banjir Doa

Sang Anak Bagikan Kondisi Terkini Mat Solar Warganet Kembali Teringat Masa Kecil Banjir Doa

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 597 hits
Seperti yang diketahui sekitar 5 tahun lalu pemeran Haji Sulam ini terkena stroke bahkan sampai dua kali
Ph Terbuka Terima Ppbm Kembali Kata Anwar

Ph Terbuka Terima Ppbm Kembali Kata Anwar

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 349 hits
May 5 2020 4 12 PMPresiden PKR Anwar Ibrahim PETALING JAYA Pakatan Harapan terbuka jika PPBM mahu kembali menyertai gabungan itu Pendirian itu dibuat Presiden PKR Anwar Ibrahim sambil mengingatkan supaya kesilapan lalu tidak berulang Keputu...
Krisis Politik Johor Pas Harap Tidak Bubar Dun

Krisis Politik Johor Pas Harap Tidak Bubar Dun

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 299 hits
Abdullah menyerahkan gaun isolasi kepada Dr Redzuan sambil disaksikan Khairul Faizi iaitu sumbangan Papisma Johor dan Khidmat Malaysia Johor di HSA Johor Bahru di sini hari ini JOHOR BAHRU Pas Johor berharap pergolakan politik antara Parti ...
Johor Ppbm Chief Plays Down Tensions With Umno

Johor Ppbm Chief Plays Down Tensions With Umno

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 263 hits
Johor PPBM chief Mazlan Bujang says all is okay after some leaders were unhappy about appointments to certain positions PETALING JAYA Johor PPBM chief Mazlan Bujang has downplayed reported tensions between his party and Umno saying there we...
Muhyiddin Akan Dapat Bertahan Ppbm Tak Mungkin Kembali Ke Ph

Muhyiddin Akan Dapat Bertahan Ppbm Tak Mungkin Kembali Ke Ph

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 305 hits
Penganalisis politik mengecilkan kemungkinan Presiden PPBM Muhyiddin Yassin akan membawa parti itu kembali ke Pakatan Harapan gabungan yang ditinggalkan sebelum membentuk kerajaan Perikatan Nasional dengan sokongan parti lawan Mereka berkat...
Penularan Kemelut Pn Johor Lebih Kencang Berbanding Wabak Covid 19

Penularan Kemelut Pn Johor Lebih Kencang Berbanding Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 274 hits
AKMAL MANAF Susulan kemelut politik yang melanda Umno dan Bersatu di Johor ketika ini Pemerhati Politik Mohd Sayuti Omar menyifatkan ianya semakin merebak dan menular Mohd Sayuti dalam laman blognya berkata kemelut kerajaan PN di Johor namp...
Kemelut Umno Bersatu Di Johor Dan Perak Sedang Ancam Kedudukan Muhyiddin

Kemelut Umno Bersatu Di Johor Dan Perak Sedang Ancam Kedudukan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 285 hits
Dua negeri yang mengikut arus perkongsian kuasa di peringkat Pusat antara Bersatu pro Muhyiddin Yassin dengan UMNO kini sedang dilanda badai yang menunjukkan ia boleh runtuh pada bila bila masa Di Johor di mana perkongsian kuasa itu menyeba...
Mukhriz Kembali Bersama Ph Satu Satunya Pilihan Ppbm

Mukhriz Kembali Bersama Ph Satu Satunya Pilihan Ppbm

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 238 hits
PETALING JAYA Kembali bersama Pakatan Harapan merupakan satu satunya pilihan yang ada buat PPBM bagi memastikan parti itu terus mendapat tempat semasa pilihan raya umum akan datang kata Timbalan Presiden PPBM Mukhriz Mahathir Dalam satu ken...
Umno Ppbm Berpencak Silat Di Johor

Umno Ppbm Berpencak Silat Di Johor

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 292 hits
Kredit MSO PPBM dan UMNO nampak bergaduh dan saling curigai mencurigai antara satu sama lain Apa yang berlaku di Johor sangat jelas kedua parti satu keturunan itu tidak belaga angin PPBM Johor tidak senang dengan pembahagian kuasa oleh UMNO...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin

Menginap Di Swiss Garden Hotel Melaka