Kembalikan Mandat Pemerintahan Ph Baru Bandingkan Dengan Bn



Kritikan kononnya kerajaan Pakatan Harapan (PH) gagal sama sekali memerintah negara selama 22 bulan sejak Pilihan Raya Umum ke 14 lalu tidak menepati piawaian akademik.
Bagi Profesor Dr Razali Nawawi, hanya orang yang tidak faham menilai perjalanan pentadbiran kerajaan akan menganggap PH telah gagal. Sedangkan, katanya, tempoh tersebut amat singkat untuk diukur dari segi kemampuan atau kejayaan pemerintahan.
“Tempoh 22 bulan ini lama ke pendek? PH perintah 22 bulan, apakah secara ilmiah adil untuk memberi penilaian bagi kerja-kerja 22 bulan?
“Kalau mahasiswa tak grade (tamat) lagi. Baru dua semesta. Tak tau ke mana. Kalau kerjaya undang-undang, jadi peguam, tahun 4 baru belajar prosedur, sivil prosedur. Keluar, belum boleh practise, kena buat chambering dulu.
“Bagi saya, suatu pengkhianatan terhadap usaha PH (dengan menggulingkan kerajaan) yang baru cuba ambil alih negara. Ibarat ambil alih rumah nak runtuh. Masuk (ke rumah) tiang nak patah. Nak baiki yang itu tak selesai lagi, bagaimana yang lain?
“Jadi tempoh PH amat pendek untuk dinilai berbanding BN yang perintah 60 tahun,” katanya dalam forum anjuran Gabungan Reformis Malaysia (GRM), malam tadi.
Dr Razali yang merupakan mantan Presiden ABIM pertama sebaliknya menempelak BN, setelah memerintah selama 61 tahun mengapakah pada 9 Mei 2018 mereka dijatuhkan oleh rakyat?
Katanya, jika rekod BN amat baik maka rakyat akan menyambung mandat gabungan itu, bukan menyahkannya dari tampuk kuasa.
“Di hujung 61 tahun rakyat tak puas hati (terhadap BN). Sepatutnya (usia) 61 tahun ini BN boleh menang 101%. Tetapi apa jadi, lepas 61 tahun, mereka jatuh.
“Jadi adilkah menilai kerja PH selama 22 bulan? Kalau nak adil penilaian dari segi akademik, bagi balik kerajaan (kembalikan mandat) sampai habis penggal. Barulah nilai,” sinisnya.
Kerajaan PH digulingkan dalam rampasan kuasa Langkah Sheraton pada Februari lalu. Sejak itu, penyokong kerajaan Perikatan Nasional saban hari mendakwa PH gagal total dalam pemerintahan, biar pun PH telah membariskan berpuluh-puluh kejayaan pembaharuan dasar dan memenuhi sebahagian janji manifesto PRU 14 lalu.
Untuk rekod, Prof Dr Razali Nawawi merupakan penyokong kuat gerakan Reformasi yang dilancarkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak 1998.
Beliau merupakan Presiden pertama ABIM pada pemilihan kepimpinan tahun 1972, yang mana ketika itu Anwar dilantik sebagai Setiausaha Agung.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29212

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Ph Terlalu Singkat Pulangkan Mandat Rakyat Baru Nilai Prestasi

Kerajaan Ph Terlalu Singkat Pulangkan Mandat Rakyat Baru Nilai Prestasi

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 175 hits
Kritikan kononnya kerajaan Pakatan Harapan gagal sama sekali memerintah negara selama 22 bulan sejak Pilihan Raya Umum ke 14 lalu tidak menepati piawaian akademik Bagi Profesor Dr Razali Nawawi hanya orang yang tidak faham menilai perjalana...
Parti Baru Dr M Perlu Akar Umbi Untuk Jadi Kuasa Ketiga Kata Penganalisis

Parti Baru Dr M Perlu Akar Umbi Untuk Jadi Kuasa Ketiga Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 212 hits
Pembentukan parti berasaskan Melayu dan Pribumi oleh Dr Mahathir Mohamad dilihat masih terlalu awal untuk menjadi kuasa penentu atau kuasa ketiga dalam politik tanah air Penganalisis politik berpendapat parti yang akan diasaskan anggota par...
4 Tahun Tinggalkan Dunia Drama Jeon Doyeon Ryu Junyeol Dikhabarkan Akan Bergandingan Dalam Naskhah Baru

4 Tahun Tinggalkan Dunia Drama Jeon Doyeon Ryu Junyeol Dikhabarkan Akan Bergandingan Dalam Naskhah Baru

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 261 hits
Sesuatu drama itu akan menjadi best apabila ia dibarisi oleh pelakon hebat dengan mutu lakonan yang mantap Sama seperti dengan drama Disqualified As A Human yang kini sedang dalam pembikinan Dengar khabar pelakon Ryu Jun yeol telah dirisik ...
Anwar Terbuka Dengan Parti Baru Dr M Dan Bersedia Pertimbang Gabung Ph Jika Diminta

Anwar Terbuka Dengan Parti Baru Dr M Dan Bersedia Pertimbang Gabung Ph Jika Diminta

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 300 hits
Pakatan Harapan bersedia mempertimbangkan kemasukan parti baru yang akan ditubuhkan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad ke dalam gabungan itu kata Pengerusinya Anwar Ibrahim Bagaimanapun menurut presiden PKR setakat ini tidak ada lagi...
Covid 19 25 Kes Baru Hari Ini

Covid 19 25 Kes Baru Hari Ini

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 280 hits
PERINCIAN KES BAHARU PERLIS 10 10 kes jangkitan tempatan WN saringan kontak rapat kes PUI Sivagangga KEDAH 1 1 kes jangkitan tempatan WN saringan kluster PUI Sivagangga PUALU PINANG 1 1 kes jangkitan tempatan WN saringan kluster PUI Sivagan...
Parti Baru Bakal Jadi Penentu Pemenang Pru15 Kata Dr Mahathir

Parti Baru Bakal Jadi Penentu Pemenang Pru15 Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 284 hits
Dr Mahathir Mohamad berkata parti yang bakal ditubuhkannya akan menjadi kumpulan penentu kepada pemenang dalam pilihan raya umum ke 15 akan datang Bekas perdana menteri itu berkata walaupun parti baru yang ditubuhkannya merupakan minoriti n...
Penambahan 2 473 Kasus Baru Covid 19 Hari Ini Jadi Tertinggi Kedua Sejak Maret

Penambahan 2 473 Kasus Baru Covid 19 Hari Ini Jadi Tertinggi Kedua Sejak Maret

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 175 hits
Pemerintah mengumumkan pada hari ini ada penambahan 2 473 kasus baru Corona di Indonesia Jumlah penambahan kasus ini menjadi yang tertinggi kedua Pemerintah lewat situs Satgas Penanganan COVID 19 dan situs Kementerian Kesehatan mengabarkan ...
Lelaki Hilang Dompet 14 Tahun Kemudian Baru Jumpa Semula

Lelaki Hilang Dompet 14 Tahun Kemudian Baru Jumpa Semula

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 195 hits
Seorang lelaki kehilangan dompet 14 tahun kemudian baru jumpa semula Mumbai Mirror melaporkan perkara tersebut diumumkan oleh pihak berkuasa kereta api Difahamkan dompet tersebut hilang semasa lelaki berkenaan menaiki sebuah kereta api Pemi...
Dap Ph Buthurt Sangat Pasal Lge Apehal Baru Bacaan Pendakwaan Bro

Dap Ph Buthurt Sangat Pasal Lge Apehal Baru Bacaan Pendakwaan Bro

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 347 hits
Hari ini Setiausaha Agung DAP dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan berkaitan rasuah dalam projek terowong ketika menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang Saya difahamkan akan ada beberapa pertuduhan lain yang akan dihadapkan kepada beliau Namun da...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik