Kembali Menjejak Bumi Guangzhou

[Catatan Trip ke Guangzhou, China | September 2024]
BATIK AIR Kami ke Guangzhou dengan menaiki pesawat Batik Air di KLIA, Terminal 1 yang berlepas pada hari Sabtu, 21 September 2024 kira-kira pukul 10 malam

Semuanya berjalan lancar, kecuali satu hal - tempat duduk no. 8A (tepi tingkap) yang Encik Suami pilih semasa online check-in rupa-rupanya tiada tingkap 😂. Pertama kali kami terkena begini, memang terkejut bercampur rasa lucu. Mujur juga penerbangan waktu malam, memang saya tidur je sepanjang perjalanan. Sesekali saya terjaga bila ada pengumuman berkenaan keadaan cuaca buruk di luar

LAPANGAN TERBANG ANTARABANGSA GUANGZHOU BAIYUNPenerbangan dari Kuala Lumpur (KUL) ke Guangzhou (CAN) mengambil masa 4 jam. Alhamdulillah pesawat yang kami naiki selamat mendarat di bumi Guangzhou pada pukul 2 pagi (waktu tempatan sama dengan waktu Malaysia)

Berbeza dengan kunjungan kami 9 tahun lalu, kali ini kami perlu melalui pemeriksaan suhu badan secara elektronik. Tertera arahan supaya kita berjalan perlahan dan membuka topi sewaktu melalui tempat pemeriksaan suhu badan

Juga perlu imbas sepuluh jari di sini - empat jari kanan, empat jari kiri dan kedua-dua belah ibu jari

Pukul 2.22 pagi.Selepas itu, ambil dan isi arrival card. Antara yang perlu dinyatakan - tempat penginapan, tarikh balik dan nombor penerbangan. Dah siap semua, barulah masuk barisan untuk urusan imigresen

Pegawai imigresen seorang lelaki memulakan pertanyaan dalam bahasa Cina. Beliau kemudiannya menyoal dalam bahasa Inggeris, tentunya setelah melihat reaksi muka saya yang tak memahami pertuturannya tadi

“Can you speak Chinese?”Dan diikuti dengan soalan-soalan lain
Tujuan datang
Pernah datang ke China sebelum ini
Nak ke bandar mana
Datang dengan siapa
Mana satu orangnya

Selesai bersoal jawab dan membelek helaian muka surat pasport, barulah pasport saya dicop. Encik Suami pula berurusan dengan seorang pegawai perempuan, sekejap je siap sebab tak ada soal jawab

NAIK TEKSI KE HOTEL PENGINAPANKalau dulu (sewaktu kali pertama ke Guangzhou), kami tidur di lapangan terbang sementara menunggu hari siang - baca kisahnya DI SINI. Kali ini Alhamdulillah ada kemampuan, kami ambil teksi untuk ke hotel penginapan

Dalam bangunan lapangan terbang ni ada ‘ulat’ teksi yang mendekati kami, skrin telefon dengan paparan translation bahasa Cina dan Inggeris digunakan sebagai cara berkomunikasi. Kami ditanya nak ke hotel mana? Dari Malaysia

Pukul 3.05 pagi.Kami menuju ke pintu A9, tempat menaiki teksi secara sah. Ada dua orang lelaki muda (mungkin petugas lapangan terbang) yang membantu di sini. Mereka boleh berbahasa Inggeris, urusan jadi lebih mudah. Cuma masalahnya, nama hotel penginapan kami tiada dalam carian aplikasi mereka

Untuk info - China mengenakan sekatan ke atas Google. China ada aplikasi sendiri yang sama seperti Google Maps. Kami aktifkan data roaming, jadinya masih boleh guna aplikasi Google. Tapi hasilnya sama juga - tiada nama hotel tersebut di Google Maps.
Penyelesaiannya - teksi akan bawa kami ikut alamat (nama jalan) hotel. Sampai sana nanti kenalah mencari lagi

Notis peringatan - bayar ikut meter sahaja. Petugas maklumkan laluan kami ikut tol, jadinya nanti akan ada tambahan bayaran ikut kadar tol

Pukul 3.20 pagi, masih banyak kenderaan di jalan raya

Caj dikenakan (perbualan bahagian atas tu bukan dengan kami).Ringkas cerita, pada pukul 4.05 pagi akhirnya jumpa juga hotel penginapan kami dengan cara merujuk foto bangunan hotel. Alhamdulillah, lega sungguh!
Pemandu teksi keluarkan kalkulator, tekan-tekan dan tunjuk jumlah 361. Kemudian dihulurkan skrin telefon, tertera tambang 226 + tol 55 + caj waktu malam 80. Tak larat nak bersoal jawab, Encik Suami bayar je jumlah yang diminta iaitu 361 yuan.
Sebelum beredar, kami minta resit. Tapi resit ni cuma ada paparan caj ikut meter, tak termasuk caj tol dan caj waktu malam. Kami rasa agak mahal caj tambahan yang dikenakan. Tapi sebab kami pun tak tahu berkenaan caj yang sepatutnya dan dengan masalah mencari hotel yang tiada dalam carian, maka kena terima sajalah caj yang dikenakan. Paling penting, kami dapat sampai ke hotel penginapan dengan selamat

Alhamdulillah…dapat pula bilik penginapan yang sangat selesa, bolehlah kami layan mata yang mengantuk dan badan yang keletihan. Kena ada tenaga sebab waktu siang nanti kami nak jalan-jalan

Setelah hampir 9 tahun berlalu, kami kembali menjejak bumi Guangzhou

The Colours Of Life Selamat Kembali Ke Sekolah Bagi Penggal 3

papar berkaitan - pada 21/9/2024 - jumlah : 227 hits
The Colours of Life Selamat kembali ke sekolah bagi Penggal 3 Kini masanya untuk mula bangkit bersama terus kekal semangat kuatkan azam dan berjuang menggapai kecemerlangan We are Tremendous Kota Kecemerlangan mknaceunlimited mknace thecolo...
Innalillahiwainnailaihirojiun Anak Sepupu Kembali Ke Rahmatullah Pagi Ini

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 91 hits
Assalamualaikum Innalillahiwainnailaihirojiun satu lagi berita menyedihkan minggu ini selepas pemergian arwah Makcik SA adik kepada arwah Mak Pah pagi ni dapat berita anak syurga adik sepupu SA family sebelah Pak Zain meninggal dunia secara...
Kembali Mencoret

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 100 hits
Lama betul saya tidak menulis di sini Kali terakhir saya menulis sekitar 2019 semasa masih anak 3 orang Sekarang 2024 sudah bertambah jadi 4 orang sudah Hehehehe Dalam tempoh 5 tahun memang bermacam macam terjadi baik dari segi bisnes mahup...
Surirumah Kembali Bekerja

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 62 hits
Teks Rosilawati Wahid Foto Bismillah Catatan tahun baru 2018 Saya kembali menulis Dari jawatan sahm atau wahm saya juga kini kembali bekerja Mac 2018 saya kembali bekerja di pejabat Bekas majikan masih memerlukan khidmat dan kepakaran saya ...
Pantai Siput Jalan Bumi Hijau

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 66 hits
Lokasi Pantai Siput Jalan Bumi Hijau Alamat Jalan Bumi Hijau 45200 Sabak Selangor Waktu Operasi Tiada had masa yang ditentukan Tarikh Lawatan 18 September 2024 Pantai Siput Jalan Bumi Hijau menjadi lokasi persinggahan seterusnya selepas men...
Trip Mengejut Ke Guangzhou China

papar berkaitan - pada 27/9/2024 - jumlah : 113 hits
Saya pernah berkunjung ke Guangzhou China pada penghujung tahun 2015 ketika musim sejuk bermula Setelah hampir 9 tahun berlalu saya berkesempatan sekali lagi ke bandar yang ketiga terbesar di China ini Ianya bukan trip yang dirancang malah ...
Pantai Bumi Hijau

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 128 hits
Lokasi Pantai Bumi Hijau Alamat Jalan Bumi Hijau 45200 Sabak Selangor Waktu Operasi Tiada had masa yang ditentukan Tarikh Lawatan 18 September 2024 Pantai Bumi Hijau yang terlatak berdekatan dengan menjadi lokasi persinggahan seterusnya Lal...
Pertemuan Kembali Geng Rumah Sewa Taman Universiti Skudai

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 130 hits
Selepas lebih 20 tahun masing masing masing membawa haluan sendiri Minggu lepas sempena cuti Hari Malaysia Kami berlima berkumpul semula mengulangi kemeriahan berbual di ruang tamu rumah sewa Malam tu kami buat kaftan party Hahaha party san...
Chef Popular Kembali Ke Masa Lalu Yoona Dilamar Terajui Drama Komedi Fantasi Tyrant S Chef

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 70 hits
Selepas King the Land pasti ramai yang menantikan drama baru dari Yoon a kan Artikel Berkaitan Terbaru pada 24 September agensi mengumumkan bahawa Yoon a telah menerima tawaran untuk terajui drama baru berjudul Tyrant s Chef dan masih dalam...
Khadijah Ibrahim Injured In Sabah Road Accident

Mahkota The Byelection That Shouldn T Have Been

Doa Memejamkan Mata Mayit

Anak Sabari Kenal Suspek Disyaki Campak Ayah Dalam Sungai

Bencana Alam Contohi Jepun Banjir X Honeymoon Sanusi

Tahniah Jaclyn Chia Dinobatkan Sebagai Juara Bintang Ai 2024 Budiey Channel

How Tough Childhoods Affect Teen Mental Health A New Study

Lexin S35 A Close Look At The 200w Peak Power Output And Its Impact On Performance

echo '';
5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton

Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live