Jangan Anggap Remeh 5 Perkara Penting Korang Perlu Ada Sebelum Umur Masuk Three Series


Umur makin hari makin meningkat, itu memang satu fakta yang tidak dapat dinafikan. Namun begitu, ada beberapa perkara yang harus dibimbangkan seiring dengan usia yang bertambah.
Perkara-perkara yang bakal dikongsikan sebentar lagi bukan sahaja untuk kepentingan diri sendiri, tetapi pada yang sama ia turut menjamin kesejahteraan orang tersayang menjadi tanggungjawab anda.
Jom baca perkongsian yang dibuat oleh Perunding Hartanah/Penasihat Kewangan tanah air, Harith Faisal di bawah. Semoga bermanfaat.
Kau kena ada 5 benda ni sebelum 35 tahun.”
“Kalau tak dapat juga kena buat apa?”
“Kau kena menggelabah. Hahaha!”
SHARE terus supaya dapat kau jadikan panduan. Anyway, mana yang kau dah capai sekarang ni? Sempat ke nak capai semua sebelum umur 35 tahun.
1. Duduk rumah yang selesa. Umur dah masuk 35 tahun dah boleh dah fikir nak settle down kat mana. Sampai bila nak berpindah randah lagi, kan. Anak-anak pun dah mula sekolah. Leceh kot nak pindah sana sini.
Jadi, belilah rumah yang selesa untuk kau duduk bersama isteri dan anak-anak. Lagi best kalau dapat rumah bertanah. Boleh parking kereta depan rumah, kan?
Tapi ikutlah kemampuan masing-masing ya. Macam mana nak kira? Kau boleh follow formula, rumah untuk duduk sendiri ansuran bulanan tak lebih daripada 30% gaji bulanan.
2. Dua rumah untuk pelaburan. Sebelum kau teringin duduk rumah sendiri, pastikan paling kurang kau ada dua biji rumah lain yang disewakan atau dijadikan pelaburan. Itu aset yang harganya akan naik.
Dapat jugalah kau merasa cashflow ratus-ratus setiap bulan. Jadilah duit geli-geli. Bila usia milikan rumah dah matang, jual rumah tu, dapat untung lagi.
Kalau rasa tak nak jual pun, kau layanlah penyewa sampai 35 tahun. Tahu-tahu, hutang rumah dah habis dengan bank. Harga rumah kau pula dah naik berganda-ganda.

3. Simpanan enam bulan gaji. Kita jadi risau dengan kewangan dan pelaburan kita kalau kita tak ada simpanan enam bulan gaji kita ni. Saya lebih suka anggap simpanan ni adalah dana kecemasan.
Bila kau cemas, kau pakai duit ni. Jangan berhutang dengan kawan. Apatah lagi buat personal loan sebab duit belanja tak cukup setiap bulan. Jangan. Jangan. Jangan!
Lagi satu pasal kad kredit. Kad kredit ni bagus sebenarnya sebagai pengganti cash. Jadi, jangan jadikan kad kredit sebagai fasiliti untuk berhutang setiap bulan ya.
Gila kau, bank untung banyak gila kalau kau berhutang dengan kad kredit ni tau. Berbelas-belas % bank profit.
4. Simpanan bulanan tetap. Kalau kau berjaya buat simpanan tetap setiap bulan, maksudnya tahap kewangan kau dalam keadaan baik. Sebab kau punya belanja kurang daripada gaji.
Untuk yang bujang, simpanlah 30%-50% daripada gaji bulanan. Kalau dah kahwin, 10%-30%. Patutnya umur 35 tahun dah takda masalah nak buat simpanan tetap bulanan.
Kalau ada masalah menyimpan, maksudnya kau kena buat dua perkara ni iaitu, kurangkan belanja dan tambah pendapatan. Kau jangan tanya saya macam mana, banyak sangat caranya.
5. Kereta yang memuaskan. Dah sepuluh tahun menangguh nafsu nak pakai kereta best, kan. Jadi pada umur 35 tahun ni, apalah salahnya reward yourself. Bolehlah kau angkat satu kereta yang best-best.
Mungkin bukan kereta idaman yang harga ratus-ratus ribu tu. Dapat yang harga RM100K++ pun okay sangat dah tu. Bawak famili jalan-jalan pun selesa.
Syaratnya macam biasa, ikutlah formula harga kereta tak lebih daripada gaji setahun, atau ansuran bulanan tak lebih daripada 15% gaji sebulan. Kau takkan terbeban sangat.
Nak capai semua ni mesti kena ada perancangan. Katakanlah mula bekerja pada umur 25 tahun. Kau kena capai semua ni dalam masa 10 tahun daripada sekarang. Rancang cepat!
Sebelum graduate nak buat apa, dapat gaji pertama nak buat apa, lepas setahun bekerja nak capai apa. Lagi lambat kau mula merancang, lagi susahlah kau nak capai 5 poin kat atas tu.
Takkanlah umur 35 tahun masih nak duduk menyewa, hisap rokok paw kawan, tengok wayang dengan awek, hujung bulan baki dalam akaun tinggal RM10, takda simpanan, pinjam duit mak bapak. Ops! – HF
Nota: Kalau kau dapat capai semua ni pada umur 30 tahun lagilah bagus. Takda siapa nak halang kau. Konsepnya, lagi cepat, lagi bagus. Nanti saya tulis lebih detail macam mana nak dapat semua ni dalam posting yang lain.
Sumber: Harith Faisal


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/07/15/jangan-anggap-remeh-5-perkara-penting-korang-perlu-ada-sebelum-umur-masuk-three-series/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 Perkara Penting Sebelum Tandatangani Kontrak Pasukan E Sukan

8 Perkara Penting Sebelum Tandatangani Kontrak Pasukan E Sukan

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 163 hits
Komuniti E Sukan dalam negara membangun dengan rancak pada masa kini Ketika ini banyak pasukan dan organisasi e sukan mula ditubuhkan dan mengatur strategi masing masing untuk terus kekal relevan dalam industri ini Ianya dilihat sebagai pla...
Bertenang Jangan Lupakan Isu Isu Penting

Bertenang Jangan Lupakan Isu Isu Penting

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 204 hits
Bertenang jangan lupakan isu isu pentingPosted By on July 20 2019Pemimpin PKR akan mengadakan temu rapat di hotel mewah Lexis Hibiscus di Port Dickson hujung minggu ini di saat pergeseran presiden Anwar Ibrahim dan timbalannya Mohamed Azmin...
Lelaki Disahkan Meninggal Oleh Doktor Terjaga Sebelum Masuk Kubur

Lelaki Disahkan Meninggal Oleh Doktor Terjaga Sebelum Masuk Kubur

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 490 hits
Ibarat diberi peluang kedua macam tu lah agaknya perasaan keluarga dari India ni bila sesuatu berlaku semasa mereka sedang uruskan jenazah anaknya yang diisytiharkan mati oleh doktor Menurut Mohammad Furqan telah terlibat dalam kemalangan p...
Jangan Fikir Kaya Jangan Anggap Miskin

Jangan Fikir Kaya Jangan Anggap Miskin

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 241 hits
Assalammualaikum wbtJANGAN FIKIR KAYA JANGAN ANGGAP MISKIN Bila tengok dan tahu orang dapat lebih atau boleh beli lebih daripada kita toooooolong sangat sangat jangan ada rasa yang tidak putih dihati Bila yang dapat lebih dan mampu memiliki...
Masuk Rumah Terhidu Bau Gas Jangan Sesekali Petik Suis Lampu

Masuk Rumah Terhidu Bau Gas Jangan Sesekali Petik Suis Lampu

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 336 hits
Dalam perkongsian di media sosial netizen berkongsi apa yang perlu dilakukan Kejadian ngeri Pulang ke rumah pada tengah malam selepas makan malam di sebuah restoran seorang lelaki terhidu bau gas yang tersebar di sekitar rumah Lelaki itu pe...
Sebelum Jokowi Godok Menteri Pdip Nilai Proses Rekonsiliasi Sangat Penting

Sebelum Jokowi Godok Menteri Pdip Nilai Proses Rekonsiliasi Sangat Penting

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 148 hits
Politisi PDIP Zuhairi Misrawi mengatakan bila langkah rekonsiliasi sudah rampung maka selanjutnya pemilihan menteri menjadi hal penting yang layak digodok Zuhairi yakin Jokowi tinggal memilih dari calon calon yang sudah disodorkan
Empat Perkara Sebelum Tidur Walau Sesibuk Manapun Dengan Tugas Harian

Empat Perkara Sebelum Tidur Walau Sesibuk Manapun Dengan Tugas Harian

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 255 hits
Rasulullah berpesan kepada siti Aisyah ra Ya Aisyah Jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara yaitu 1 Sebelum khatam al Quran 2 Sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari kiamat 3 Sebelum para muslimin meredhai engkau...
Tips Travel Bila Nak Melancong Jangan Buat 5 Perkara Ini

Tips Travel Bila Nak Melancong Jangan Buat 5 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 204 hits
Terdapat faktor faktor yang anda mungkin tidak perasan ia mungkin akan membuatkan perancangan perjalanan kembara atau melancong anda menjadi masalah Ini ada sedikit Tips Travel Bila Nak Melancong Jangan Buat 5 Perkara Ini Ia boleh menjimatk...
Umur Berapa Korang Ada Lesen Memandu

Umur Berapa Korang Ada Lesen Memandu

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 429 hits
Hi semua Dah kurang sikit bersosial media dan update blog Bukan tak ingat semua tu tapi buat masa ni fikiran asyik terfikir benda yang lebih penting Sebenarnya tengah bersedia untuk Ujian ambik lesen nih Macam macam la nak kena baca nak ken...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024