Kemarahan Pemberontakan Dalam Mesyuarat 4 Jam Umno Paksa Zahid Buat Pusingan U



Gesaan presiden Umno untuk gencatan politik berlaku selepas mesyuarat hangat membincangkan surat sokongannya kepada Anwar. (Malaysia Now) – “Pusingan U” dilakukan Ahmad Zahid Hamidi hari ini disebabkan tentangan hebat daripada pemimpin Umno yang berkumpul di ibu pejabat parti itu bagi membincangkan surat yang dihantar kepada Agong bagi menyatakan sokongan kepada Anwar Ibrahim, kata sumber kepada MalaysiaNow.
Gesaan presiden Umno itu untuk “gencatan politik” juga dilihat sebagai persediaan kepada cadangan untuk menangguhkan pemilihan parti yang sepatutnya diadakan tahun hadapan.
Petang ini, terdapat ketegangan di Pusat Dagangan Dunia Putra dengan pengerusi perhubungan Umno negeri marah disebabkan pemimpin tertinggi parti secara sepihak menyokong rancangan Anwar untuk menggulingkan kerajaan Perikatan Nasional (PN), yang mana Umno merupakan sebahagian daripadanya.
“Zahid yang menyedari wujud gerakan menggulingkannya bertindak mengeluarkan kenyataan untuk meredakan kemarahan itu,” kata salah seorang individu yang menghadiri mesyuarat itu kepada MalaysiaNow.
Zahid hari ini menggeluarkan kenyataan menggesa “gencatan politik” beberapa hari selepas pendedahan berkenaan beliau dan bekas presiden Umno, Najib Razak menulis surat kepada Agong untuk menyokong Anwar sebagai perdana menteri.
Bekas timbalan perdana menteri yang berdepan dengan pelbagai pendakwaan rasuah, mendakwa “sejumlah ahli Parlimen Umno” akan menyokong Anwar untuk menggulingkan Muhyiddin Yassin, tetapi tidak memberikan perincian.
Pendedahan itu ternyata mengejutkan kepimpinan tertinggi Umno, dengan beberapa pemimpin termasuk menteri dari Umno menjarakkan diri daripada Zahid.
“Kerjasama semua parti dalam kerajaan PN harus diperkasakan bagi menjamin kestabilan politik di saat negara menghadapi ancaman Covid-19 dan ketidaktentuan ekonomi,” kata Zahid dalam satu kenyataan hari ini.
“Zahid yang menyedari wujud gerakan menggulingkannya bertindak mengeluarkan kenyataan untuk meredakan kemarahan itu,” kata salah seorang individu yang menghadiri mesyuarat itu kepada MalaysiaNow.
Difahamkan, mesyuarat hari ini diadakan selepas tekanan daripada beberapa pengerusi perhubungan Umno negeri yang menunggu untuk mendapatkan penjelasan daripada Zahid selepas kandungan suratnya didedahkan MalaysiaNow minggu lepas.
Mesyuarat Majlis Kerja Tinggi Umno bagaimanapun ditangguhkan sebanyak dua kali selepas perintah kawalan pergerakan bersyarat dilaksanakan di beberrapa negeri, menyukarkan pemimpin parti untuk ke Kuala Lumpur.
“Zahid harap kenyataannya menggesa Umno untuk memfokuskan kepada melawan Covid-19 akan menenangkan pengerusi perhubungan Umno negeri,” kata sumber sama.
Awal hari ini, MalaysiaNow melaporkan Zahid mungkin antara beberapa ahli Parlimen Umno yang berdepan tuduhan rasuah merancang untuk menggagalkan belanjawan yang bakal dibentang Muhyiddin.
Satu lagi sumber memberitahu MalaysiaNow, Zahid juga dikatakan bakal mencadangkan untuk menangguhkan pemilihan Umno yang sepatutnya dijadualkan tahun depan kepada satu tarikh lain.
Pada pemilihan Umno pada 2018, Zahid menewaskan bekas ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah.
Pemilihan yang berlaku selepas Najib hilang kuasa itu juga amat bersejarah kerana sejak 1988 jawatan presiden dan timbalan presiden Umno tidak pernah dipertandingkan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/10/21/kemarahan-pemberontakan-dalam-mesyuarat-4-jam-umno-paksa-zahid-buat-pusingan-u/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengikut Sumber Umno Berpecah Dua Kem Zahid Najib Dan Kem Ku Li

Mengikut Sumber Umno Berpecah Dua Kem Zahid Najib Dan Kem Ku Li

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 294 hits
Sejurus Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan beliau mempunyai sokongan majoriti lebih 120 ahli Parlimen pada satu sidang media 23 September lalu ia dilihat telah mencetuskan bibit perpecahan dalam kalangan parti UMNO 1 Mengikut...
Umno Will Back Whatever Zahid Decides Says Analyst

Umno Will Back Whatever Zahid Decides Says Analyst

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 264 hits
Their support for Muyhiddin may be temporary as they will not get the grassroots support for falling out with Zahid Umno president Ahmad Zahid Hamidi will have the support of his party on any decision he takes regarding power sharing with P...
Vateran Umno Tengku Razaleigh Hamzah Di Jangka Menghadap Agong Jam 2 00 Petang

Vateran Umno Tengku Razaleigh Hamzah Di Jangka Menghadap Agong Jam 2 00 Petang

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 421 hits
PETALING JAYA Veteran UMNO Tengku Razaleigh Hamzah dijangka menghadap Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah pada 2 petang ini kata sumber Sumber itu berkata Tengku Razaleigh yang lebih dikenali sebagai Ku Li akan ditemani ...
Zahid Calls For Political Ceasefire Orders Umno To Back Perikatan Govt Amid Covid 19 Economic Woes

Zahid Calls For Political Ceasefire Orders Umno To Back Perikatan Govt Amid Covid 19 Economic Woes

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 275 hits
Umno president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi today called for a political ceasefire and ordered his party members in Cabinet to focus on helping the public face the economic woes wrought by the Covid 19 pandemic Zahid also said Umno will su...
Annuar Nafi Presiden Umno U Turn Selepas Empat Jam Bermesyuarat

Annuar Nafi Presiden Umno U Turn Selepas Empat Jam Bermesyuarat

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 222 hits
Tangkap layar kenyataan dimuat naik Annuar Musa di Facebooknya hari ini SHAH ALAM Dakwaan kononnya Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi membuat pusingan U selepas mesyuarat selama empat jam bersama pemimpin pemimpin UMNO adalah ti...
Mesyuarat Mt Umno Esok Dibatalkan

Mesyuarat Mt Umno Esok Dibatalkan

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 296 hits
UMNO Dulu Kini SelamanyaMesyuarat Majlis Tertinggi Umno yang dijadualkan berlangsung esok di Pahang dibatalkan Menurut sumber pembatalan itu dibuat dengan alasan Lembah Klang kini di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Ya mesyuarat ...
Mesyuarat Penting Umno Selasa Depan

Mesyuarat Penting Umno Selasa Depan

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 181 hits
KUALA LUMPUR 16 OKT Mesyuarat Majlis Tertinggi Umno yang dijadualkan berlangsung esok ditangguhkan kepada 20 Oktober ini Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan berkata mesyuarat itu akan diadakan di sebuah lokasi di Pahang pada jam 3 petang Ia ...
Makluman Rasmi Tarikh Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Empat Peringkat Serta Pau 2020

Makluman Rasmi Tarikh Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Empat Peringkat Serta Pau 2020

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 316 hits
KUALA LUMPUR 14 Okt Merujuk kepada kenyataan media semalam Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan hari ini mengeluarkan surat rasmi pemakluman tarikh baharu Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Wanita Pergerakan Pemuda dan Puteri bagi ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven