Kekurangan Makanan Dan Musibah Kelaparan
Dalam Hadis Riwayat Ahmad“Asma’ berkata, “Akan tetapi mereka tidak mendapatkan apa-apa sehingga aku khawatir terkena musibah kelaparan, dan apa yang akan dimakan oleh kaum mukmin pada waktu itu?”
Dalam Hadis Riwayat Ahmad :“Asma’ berkata, “Akan tetapi mereka tidak mendapatkan apa-apa sehingga aku khawatir terkena musibah kelaparan, dan apa yang akan dimakan oleh kaum mukmin pada waktu itu?”
Jawab Nabi saw, “Allah swt mencukupkan kepada mereka dengan makanan yang diberikan kepada penduduk langit (Malaikat).” (HR. Ahmad No. 26298)
Asma’ berkata, “Wahai Nabi Allah, bahwasanya Malaikat tidak makan dan tidak minum.”
Jawab Nabi saw, “Akan tetapi mereka membaca tasbih dan mensucikan Allah saw , dan itulah makanan dan minuman kaum beriman saat itu, tasbih dan taqdis.” (HR. Abdul Razzaq, ath-Thayalisi, Ahmad, Ibnu Asakir.
Ibnu Katsir berkata, “Isnad ini merupakan isnad yang tidak ada cacat (laa ba’sa bihi).” (“Kisah Dajjal”—Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani; Pustaka Imam Asy-Syafi’i; hlm. 94-95)Yang dimaksud oleh Asma’ binti Yazid Al-Anshariyyah dengan “Mereka tidak mendapatkan apa-apa sehingga aku khawatir terkena musibah kelaparan” ialah saat menjelang Ad-Dajjal keluar untuk menebar fitnah di tengah ummat manusia.
Khususnya di dalam suatu hadits yang juga dijelaskan oleh Syaikh Al-Albani sebagai berikut: “Sesungguhnya tiga tahun sebelum kemunculan Ad-Dajjal, di tahun pertama, langit menahan sepertiga air hujannya, bumi menahan sepertiga hasil tumbuhannya, dan di tahun kedua, langit menahan dua pertiga air hujannya, dan bumi juga menahan dua pertiga hasil tanamannya. Dan di tahun ketiga langit menahan seluruh yang ada padanya dan begitu pula bumi, sehingga binasalah setiap yang memiliki gigi pemamah dan kuku.” (“Kisah Dajjal”— Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani; Pustaka Imam Asy-Syafi’i; hlm. 92)
Jika Nabi saw menyatakan bahwa; “sehingga binasalah setiap yang memiliki gigi pemamah dan kuku”, itu berarti setiap hewan yang memberikan protein utama bagi manusia menjadi binasa. Seperti di antaranya ialah: kambing, domba, sapi, kerbau dan unta. Dan sebab itulah Asma’ menjadi khawatir apa yang bakal menjadi makanan kaum beriman di masa itu. Lalu Nabi saw menjelaskan bahwa makanan kaum mukmin di masa itu ialah makanan penghuni langit, yaitu para malaikat. Dalam hal ini berupa tasbih dan taqdis.
Petikan dari : “Kisah Dajjal dan Turunnya Nabi Isa ‘alahissalam Untuk Membunuhnya” oleh Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani rahimahullah.
Kepada yang peka, sedar dan tidak lalai, setiap kejadian akan membuatkan diri kembali beringat-ingat untuk kembali kepada Allah. Ia bukan soal mencari tahu kiamat besar melalui teori konspirasi.
Ia sebenarnya adalah tentang diri dan hati sendiri, bagaimana segala yang berlaku menjadi ingatan untuk kembali memperbaiki dan memperkukuhkan diri.
Definisi kiamat itu, bukan terhad hanya kiamat besar sahaja. Kerana kiamat kecil sentiasa menanti. Apabila setiap dari kita mati, itulah hakikat kiamat pada diri.
Daripada Abu Ya’la Syaddad bin Aus RA, daripada Nabi SAW bersabda: “Orang yang cerdik (yang berakal) adalah orang yang mempersiapkan dirinya dan beramal untuk hari setelah kematian, sedangkan orang yang lemah (imannya) adalah orang yang jiwanya mengikuti hawa nafsunya dan berangan-angan kepada Allah SWT (bahawa Allah akan mengampuninya).”
Berkata Abu ‘Isa: “Hadis ini hassan.” (Hadis Riwayat At-Tirmidzi, no 2459).
Salahkah apabila seseorang sentiasa merasakan hakikat kiamat adalah dekat untuk dirinya dan dengannya dia mengingati mati?
Maka dengan itu pula dia sentiasa berwaspada menjaga diri meniti perjalanan dunia.
Setiap dari kita, mempunyai perjalanan berbeza untuk kembali mengingati Allah.
Ada orang, yang sedar diri apabila dirinya jatuh sakit.
Ada orang, mula tersedar tatkala mendengar ceramah agama.
Ada orang, tersentap tatkala sedang melakukan kejahatan.
Ada orang, sedarnya itu apabila mencari kebenaran konspirasi.
Setiap dari kita, perjalanan tidak sama.
Al-Quran dan hadis adalah peringatan untuk membolehkan kita peka dengan situasi.
Bukan sekadar tafsiran untuk menyampaikan ceramah agama kepada orang lain.
Fahamilah hakikat, insyaAllah masa itu barulah berkemungkinan besar al-Quran dan hadis melekap dalam setiap langkah perjalanan hidup. Bukan sekadar hafalan dan tafsiran, malah ia menjadi panduan hati sendiri.
Syariat, tarikat, hakikat, makrifat. Semua ini tidak pernah terpisah dari hidup makhluk.
Yang berlaku hanyalah manusia yang belum mengenal hakikat diri.
Semuanya bergantung kepada tuan empunya diri, ia refleksi diri dan hati sendiri.
Mereka percaya tetapi tidak mahu beriman.
Kita beriman tetapi tidak mahu percaya?
Sudah masanya untuk semak hati sendiri dan kukuhkan iman..
—–
“Muncul fasa kenabian di tengah kamu selama masa yang Allah kehendaki, kemudian Allah mencabutnya ketika Allah menghendakinya. Kemudian muncul fasa kekhalifahan mengikuti manhaj (cara/metod/ sistem) kenabian selama masa yang Allah kehendaki, kemudian Allah mencabutnya ketika Allah menghendakinya. Kemudian muncul fasa raja-raja yang menggigit selama masa yang Allah kehendaki, kemudian Allah mencabutnya ketika Allah menghendakinya. Kemudian muncul fasa Penguasa-penguasa yang memaksakan kehendak selama masa yang Allah kehendaki, kemudian Allah mencabutnya ketika Allah menghendakinya. Kemudian muncul fasa kekhalifahan mengikuti manhaj (cara/metod/ sistem) Kenabian. Kemudian Nabi saw diam.” (HR Ahmad).
=====
Sesungguhnya pada peristiwa itu terdapat satu pengajaran yang memberi insaf bagi orang-orang yang berfikiran (yang celik mata hatinya). (Ali’Imraan 3:13)
(Mereka tidak mahu berfikir betul) bahkan mereka (terburu-buru) mendustakan kebenaran apabila sahaja sampainya kepada mereka; oleh sebab itu, mereka berada dalam keadaan yang serba kacau.(Qaaf 50:5)
Bertanyalah (kepada mereka): “Adakah sama orang yang buta dengan orang yang celik? Tidakkah kamu mahu berfikir?”(Al-An’aam 6:50)
Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman. (Adz-Dzaariyaat 51:55)
Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku hanyalah mengajar dan menasihati kamu dengan satu perkara sahaja, iaitu: hendaklah kamu bersungguh-sungguh berusaha mencari kebenaran kerana Allah semata-mata, sama ada dengan cara berdua (dengan orang lain), atau seorang diri; kemudian hendaklah kamu berfikir sematang-matangnya (untuk mengetahui salah benarnya ajaranKu)”.(Saba’ 34:46).
#masterlatifcom
#notaakhirzaman
#notasufi
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
https://masterlatif.com/kekurangan-makanan-dan-musibah-kelaparan/