Kekebalan Tok Mat Bakal Teruji Di Rantau


Zikri Kamarulzaman & Nantha KumarDiterbitkan Hari ini 9:55 pagi

PRK RANTAU | Selama lebih 14 tahun, Mohamad Hasan mempunyai pengaruh yang besar di Rantau. Semua kerusi yang ditandingi beliau akan beroleh kemenangan dengan tahap sokongan tidak pernah kurang 65 peratus daripada jumlah undian keseluruhan.

Selepas berjaya membantu BN memenangi dua pilihan raya kecil (PRK) sebelum ini sebagai pemangku tugas presiden Umno, Mohamad dijangka bakal mengekalkan kemenangannya dalam PRK esok.

Bagaimanapun, bekas menteri besar Negeri Sembilan itu tidak lagi dilihat sebagai kebal seperti sebelum ini.

Meskipun PRK ini adalah pertandingan empat penjuru termasuk dua dari calon bebas iaitu R Malar dan Mohd Nor Yassin, tetapi ia dijangka bertumpu antara calon PH Dr S Steram dan Mohamad.

Dari segi kehadiran kempen ceramah, ia dilihat bukan kayu ukur yang sesuai untuk melihat sokongan sebenar kerana ramai yang datang bukan dari kalangan pengundi di Rantau.

Tidak seperti PRK Cameron Highlands dan Semenyih yang mana kemenangan BN dapat dilihat dalam kempen saat akhir, sokongan pengundi di Rantau masih tidak jelas pada pada hari terakhir sebelum pengundian.

Rata-rata pengundi Rantau yang ditemui Malaysiakini menyatakan sokongan yang tegas sama ada untuk BN atau PH.
Jika sebahagian besar pengundi ini mengekalkan sokongan mereka seperti sebelum ini, PRK Rantau akan menyaksikan saingan sengit dengan perbezaan undi yang sedikit.

Pengundi DUN Rantau tidak mengundi sebelum ini, semasa pilihan raya umum lepas kerana Mohamad menerima kemenangan tanpa bertanding. Bagaimanapun, mereka mengundi di peringkat parlimen.

Berdasarkan data parlimen, kira-kira 48.01 peratus memilih PH manakala 45.6 peratus menyokong BN. PAS menerima 4.54 peratus daripada jumlah undi.

Ini tidak bermakna bahawa Mohamad akan kalah jika ada pertandingan untuk kerusi DUN Rantau pada pilihan raya umum ke-14, kerana dia disukai oleh penduduk tempatan dan mempunyai daya tarikan peribadi.

'Sentuhan peribadi Mohamad'

Dilahirkan dan dibesarkan di Rantau, Mohamad yang juga dikenali sebagai Tok Mat atau Mat Hasan sangat dikenali kebanyakan pengundi di sana yang menghargai sumbangannya.

"Dia telah banyak membantu masyarakat India, sekolah, kuil dan pendidikan untuk anak-anak kita, dia membantu setiap kaum," kata Murugan, seorang mekanik berusia 53 tahun kepada Malaysiakini ketika ditemui di Taman Kelab Tuanku, sebuah daerah mengundi di mana BN menang pada PRU lalu di peringkat parlimen.

Pengundi Melayu di kawasan pedalaman juga dilihat senang dengan Mohamad kerana dikatakan sering meluangkan masa menghadiri majlis karamaian atau pengkebumian.
Malah, penyelaras PH, Azmi Said mengakui pengundi di Kampung Sega, yang merupakan kawasan pengundi terbanyak BN di Rantau, majoritinya masih setia dengan Umno.

"Mereka masih setia kepada Tok Mat dan Umno, dia selalu pergi kenduri atau majlis keraian.

"Dia masuk kampung-kampung memang tak ada protokol, dia nak masuk dapur makan ke tapau makanan ikut suka hati dia saja. Itu kelebihan dia," kata Azmi yang juga ketua jawatankuasa kampung Kampung Sega Hilir.

Azmi juga turut menambah bahawa keluarganya sendiri masih menyokong BN, walaupun dia telah menjadi anggota PKR selama 18 tahun.

Dalam siri kempennya, Mohamad juga sering dilihat membuat tinjauan secara bersendirian untuk melawat pengundi di sebelah petang tanpa memaklumkan kepada media atau pegawainya sendiri.

Berbeza dengan Streram - yang telah tinggal di Rantau lebih daripada tiga tahun, yang digambarkan oleh pengkritik sebagai watak yang janggal.

"Kami pernah minum bersama dia, kami cuba (mengenali dia), tetapi kami tidak dapat memahami apa yang dikatakannya," kata pengundi Felda Sendayan, Saiful Sarani, 37 tahun.

Turut tidak senang dengan gaya Streram, seorang lagi penyokong BN dari Kampung Sega Hulu, Mohd Amin Hashim yang mengimbas ketika calon PH itu membuat lawatan mangsa banjir sebelum ini.

"Streram dibawa untuk melihat mangsa banjir sebelum ini dan mereka yang mengalami banjir telah kehilangan semua harta benda mereka, tetapi Streram tengok sahaja dan hanya bertanya sejauh mana tahap banjir yang dialami.

"Kami pun tunjuklah (banjir) dekat tiga kaki, kemudian dia balik," cerita Mohd Amin.

Malah, isteri Mohd Amin, Intan turut memberikan maklum balas dengan menyatakan bahawa Streram "tidak sensitif".

Bagaimanapun, Mohd Amin berkata mangsa banjir akhirnya mendapat bantuan daripada Mohamad.

Streram, seorang pakar bius, dilihat kelihatan kurang karisma berbanding Mohamad.

'Rayuan Streram kepada pengundi India'

Kempen PH dilihat kurang menekankan Streram sebagai calon pilihan mereka dan sebaliknya memberi tumpuan mempromosikan pemimpin tertinggi parti pemerintah, termasuk Presiden PKR, Anwar Ibrahim, yang merupakan Anggota Parlimen Port Dickson

Rantau adalah kerusi negeri dalam kerusi Parlimen Rembau, yang berhampiran dengan Port Dickson.

Bagaimanapun, Streram dilihat begitu fasih dalam berbahasa Tamil dan dilihat begitu dekat dengan pengundi India, yang mewakili 27 peratus daripada pengundi di Rantau.

[Baca berita penuh]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/04/kekebalan-tok-mat-bakal-teruji-di-rantau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rantau Memilih Semoga Tok Mat Beroleh Kemenangan

Rantau Memilih Semoga Tok Mat Beroleh Kemenangan

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 290 hits
RANTAU 13 April Tepat jam 8 pagi pusat pusat pengundian bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Rantau dibuka bagi memberi laluan kepada 20 793 pengundi biasa menunaikan tanggungjawab memilih wakil rakyat bagi kawasan tersebut PRK D
Prkrantau Tok Mat Orang Sini Senang Nak Jumpa Penduduk Rantau

Prkrantau Tok Mat Orang Sini Senang Nak Jumpa Penduduk Rantau

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 372 hits
Calon Barisan Nasional bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Rantau Datuk Seri Mohamad Hasan disifatkan oleh penduduk sebagai individu yang paling layak mewakili mereka Berlatarbelakangkan anak tempatan serta telah banyak membantu d...
Tok Mat Menang Selesa Majoriti Bertambah Di Rantau Kajian Gps

Tok Mat Menang Selesa Majoriti Bertambah Di Rantau Kajian Gps

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 296 hits
Oleh Siti Fatimah Ishak Peningkatan trend pengundi Melayu tapi undi Cina mungkin menurun BANGI Calon Barisan Nasional bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Rantau mampu menewaskan calon lain malah mungkin menang dengan majoriti anta...
Peluang Menang Prk Rantau Ada Tapi Rumit Tok Mat

Peluang Menang Prk Rantau Ada Tapi Rumit Tok Mat

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 313 hits
SEREMBAN Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan tidak mahu pengundi Dun Rantau terlalu awal yakin yang beliau akan memenangi PRK DUN Rantau pada 13 April ini Menurutnya yang mesra disapa Tok Mat keyakinan sebegitu berbahaya kerana ...
Rasmi Tok Mat Menang Di Rantau

Rasmi Tok Mat Menang Di Rantau

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 284 hits
Rasmi Tok Mat menang di Rantau Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 13 Apr 2019 8 39PM
Prk Rantau Tok Mat Menang Bergaya

Prk Rantau Tok Mat Menang Bergaya

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 268 hits
SEREMBAN BN sekali lagi berjaya mempertahankan kerusi DUN Rantau dengan majoriti 4 510 undi pada PRK hari ini Calon BN Datuk Seri Mohamad Hasan memperoleh 10 397 undi menewaskan calon PH Dr S Streram yang mendapat 5 887 undi Dua calon Bebas...
Prk Rantau Pas Ucap Tahniah Pada Tok Mat

Prk Rantau Pas Ucap Tahniah Pada Tok Mat

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 280 hits
1 Syukur kepada Allah dengan hidayah Nya yang memberi petunjuk kepada pengundi untuk memilih YB Dato Seri Utama Haji Mohamad bin Hj Hasan bagi mewakili rakyat bermasyarakat majmuk di DUN Rantau 2 Kemenangan ni menunjukkan perkembangan posit...
Tok Mat Menang Di Prk Rantau Tak Berubah Apa Apa

Tok Mat Menang Di Prk Rantau Tak Berubah Apa Apa

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 471 hits
Tok Mat Menang Di PRK Rantau Tak Berubah Apa Apa Calon BN bagi pilihan raya kecil Dun Rantau Mohamad Hasan percaya karier politiknya tidak akan berakhir meskipun jika beliau tewas pada PRK berkenaan Andai kata saya tak berjaya dalam PRK ni ...
Bakti Jadi Saksi Tiada Alasan Rakyat Rantau Tidak Mengundi Tok Mat

Bakti Jadi Saksi Tiada Alasan Rakyat Rantau Tidak Mengundi Tok Mat

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 236 hits
TEMPOH berkempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Rantau akan melabuhkan tirai tepat pada jam 11 59 malam ini Parti parti yang bertanding menjalankan kempen dengan pelbagai gaya dan bentuk baik bertemu pengundi di rumah rumah walka
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024