Keistimewaan 10 Hari Pertama Bulan Zulhijjah



Tinggal dua hari sahaja lagi kita akan memasuki bulan Islam yang baru iaitu Bulan Zulhijah. Bulan ini antara bulan yang menjadi perhatian umat Islam di seluruh dunia kerana adanya ibadah haji yang akan diadakan pada setiap tahun.
Jemaah yang akan menunaikan Haji dari Malaysia rata-ratanya telah berangkat lebih awal bagi mempersiapkan diri dan keperluan untuk menunaikan haji pada tanggal 10 hingga 13 Zulhijah nanti. Bagaimana pula buat umat Islam yang tinggal – yang masih tidak berperluang menunaikan haji. Apa amalan yang boleh kita lakukan di sini?
Keistimewaan 10 Hari Pertama Di Bulan Zulhijah
Selain daripada ganjaran besar bagi mereka yang dapat menunaikan rukun Islam yang kelima, Allah juga memperuntukkan waktu yang istimewa buat umat Islam yang lain mendapat fadhilat dan ganjarannya.
Imam Al-Bukhari telah meriwayatkan sebuah hadis daripada Ibnu Abbas R.A, Daripada Nabi SAW, Baginda bersabda:
مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللهِ مِنْ هَذِهِ الأَيَّامِ يَعْنِي أَيَّامَ الْعَشْرِ ، قَالُوا : يَا رَسُولَ اللهِ ، وَلاَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ ؟ قَالَ : وَلاَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ ، إِلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ ، فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ.
Maksudnya : “Tiada hari-hari yang amalan soleh yang paling disukai oleh Allah untuk dilakukan melainkan hari-hari ini-baginda memasukkan: 10 hari terawal Zulhijah-.”Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, walaupun jihad di jalan Allah tidak dapat menandinginya?” Baginda bersabda, “Walaupun jihad di jalan Allah tidak dapat menandinginya, melainkan seorang lelaki yang keluar berjihad bersama hartanya, kemudian dia langsung tidak kembali.” – Riwayat al-Bukhari (969), Abu Daud (2438), Ibn Majah (1727),al-Tirmizi (757).
Allah juga berfirman dalam Surah Al-Fajr, ayat 1 hingga 3 yang menyatakan;
وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْر
“Demi fajar, dan malam yang sepuluh, dan yang genap dan yang ganjil”
Imam At-Tobari menafsirkan kalimah “Wa layaalin ‘asr” (malam yang sepuluh) sebagai malam-malam sepuluh hari terawal dalam bulan Zulhijah berdasarkan kesepakatan hujah dari ahli tafsir. (rujuk Jami’ Al Bayan fi Ta’wil Al Quran – 7/514).
Apabila Allah telah bersumpah dengan malam yang sepuluh, maka ia menunjukkan bahawa besarnya fadilat yang disediakan pada 10 hari tersebut.
Ibnu Abbas, Ibnu Al Zubair, Mujahid, dan beberapa ulama salaf dan khalaf berkata bahawa ia adalah sepuluh hari pertama Zulhijah. Ibnu Kathir membenarkan pendapat ini. (Rujuk Tafsir Ibnu Kathir, 8/413)
Manakah Yang Lebih Afdhal – 10 Hari Pertama Di Bulan Zulhijah Atau 10 Malam Terakhir Di Bulan Ramadan?
Ibnul Qayyim rahimahullah dalam kitab zaadul Ma’ad telah memberikan pendapat yang menarik berkaitan persoalan ini.
Beliau rahimahullah berkata, “Sepuluh malam terakhir bulan Ramadan lebih utama dari sepuluh malam pertama dari bulan Zulhijah. Dan sepuluh hari pertama Zulhijah lebih utama dari sepuluh hari terakhir Ramadan. Dari penjelasan keutamaan seperti ini, hilanglah kerancuan yang ada. Jelaslah bahwa sepuluh hari terakhir Ramadan lebih utama ditinjau dari malamnya. Sedangkan sepuluh hari pertama Zulhijah lebih utama ditinjau dari hari (siangnya) kerana di dalamnya terdapat hari nahr (qurban), hari ‘Arofah dan terdapat hari tarwiyah (8 Zulhijah).”
Amalan Yang Boleh Dilakukan Sepanjang 10 Hari Pertama Zulhijah
1. Memperbanyakkan Zikir Menyebut Nama Allah
“Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu…” (Surah Al-Haj : 28).
Kata Ibnu Abbas RA, ‘pada hari tertentu’ bermaksud hari-hari yang sepuluh terawal dalam bulan Zulhijjah.
2. Bertahlil, Bertakbir Dan Bertahmid
مَا مِنْ أَيَّامٍ أَعْظَمُ عِنْدَ اللهِ، وَلا أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنْ الْعَمَلِ فِيهِنَّ مِنْ هَذِهِ الأَيَّامِ الْعَشْرِ، فَأَكْثِرُوا فِيهِنَّ مِنْ التَّهْلِيلِ وَالتَّكْبِيرِ وَالتَّحْمِيدِ
(رواه أحمد 5446-صحيح)
Maksudnya: “Tidak ada hari yang lebih besar di sisi Allah SWT dan beramal padanya lebih dikasihi oleh Allah dari hari-hari yang sepuluh ini. Maka perbanyakkanlah padanya bertahlil, bertakbir dan bertahmid.” (Riwayat Ahmad, no. 5446 – Hadis sahih)
3. Berpuasa
Sunat berpuasa dalam tempoh 9 hari terawal dalam bulan Zulhijah. Diberitakan bahawa antara individu yang biasa berpuasa dalam tempoh tersebut ialah Abdullah bin Umar RA.
Dari Hunaidah bin Kholid, dari istrinya, beberapa istri Nabi SAW mengatakan,
عَنْ بَعْضِ أَزْوَاجِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَصُومُ تِسْعَ ذِى الْحِجَّةِ وَيَوْمَ عَاشُورَاءَ وَثَلاَثَةَ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ أَوَّلَ اثْنَيْنِ مِنَ الشَّهْرِ وَالْخَمِيسَ.
“Rasulullah SAW biasa berpuasa pada sembilan hari awal Zulhijah, pada hari ‘Asyura’ (10 Muharram), berpuasa tiga hari setiap bulannya…”
Kemudian, puasa yang lebih istimewa dalam tempoh 10 hari terawal bulan Zulhijah pula pastilah puasa pada hari Arafah iaitu pada 6 hingga 8 Zulhijah.
4. Berdoa Sebanyaknya Kepada Allah
Dari ‘Amr bin Syu’aib dari ayahnya dari atuknya, Nabi SAW bersabda,
خَيْرُ الدُّعَاءِ دُعَاءُ يَوْمِ عَرَفَةَ
“Sebaik-baik doa adalah doa pada hari Arofah.”
Amalan-amalan sunat ini tidak terhad hanya kepada amalan yang disebutkan di atas. Seperti yang terdapat dalam kandungan hadis pada permulaan artikel, kesemua amalan soleh dikira termasuklah bersedekah, membaca Al-Quran, menunaikan solat sunat dan ibadah-ibadah yang lain. Allah telah membukakan pintu rahmat yang istimewa buat semua umat Islam dalam tempoh tersebut, maka ambil lah peluang sebanyaknya.
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Keistimewaan 10 Hari Pertama Bulan Zulhijjah appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/keistimewaan-10-hari-pertama-bulan-zulhijah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keistimewaan 10 Hari Di Bulan Zulhijjah Yang Perlu Kita Tahu

Keistimewaan 10 Hari Di Bulan Zulhijjah Yang Perlu Kita Tahu

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 444 hits
Keistimewaan 10 hari di bulan Zulhijjah yang perlu kita tahu Alhamdulillah Hari ni 1 Zulhijjah 1440H Moga para jemaah yang mengerjakan The post appeared first on
Amalan 10 Hari Pertama Bulan Zulhijjah

Amalan 10 Hari Pertama Bulan Zulhijjah

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 343 hits
Assalamualaikum kelmarin kita sudah masuki di dalam bulan Zulhijjah Bulan terakhir di dalam kalendar Islam Oleh itu jom kita tingkatkan amalan di awal bulan Zulhijjah Oleh kerana keutamaan yang banyak inilah maka digalakkan untuk memperbany...
Zulhijjah Bulan Menambah Amalan Terutamanya Pada 10 Hari Pertama

Zulhijjah Bulan Menambah Amalan Terutamanya Pada 10 Hari Pertama

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 2144 hits
Zulhijjah Bulan Menambah Amalan Berpuasa Sunat Dan Membuat Korban Salam Zulhijjah kepada semua pembaca blog Semoga kita dapat melalui bulan ini dengan menambah amalan sunat kita dan akhirnya mendapat ganjaran pahala yang berganda Insyaa All...
Ini Cara Niat Puasa 10 Hari Pertama Bulan Dzulhijjah

Ini Cara Niat Puasa 10 Hari Pertama Bulan Dzulhijjah

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 400 hits
Niat merupakan aktivitas pertama dan utama dalam memulai sebuah ibadah Bahkan keabsahan dan kesempurnaan sebuah ibadah tergantung pada niat Tak terkecuali dalam melakukan puasa di sepuluh hari pertama Dzulhijjah harus dimulai dengan niat te...
Harga Selangit Rekaman Asli Pendaratan Manusia Pertama Di Bulan

Harga Selangit Rekaman Asli Pendaratan Manusia Pertama Di Bulan

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 242 hits
Bertepatan dengan peringatan 50 tahun misi pendaratan manusia pertama di Bulan cuplikan video yang mengabadikan momen bersejarah itu telah dijual lewat lelang dengan harga selangit
Setem Khas Dan Sampul Surat Hari Pertama Yang Dipertuan Agong Xvi

Setem Khas Dan Sampul Surat Hari Pertama Yang Dipertuan Agong Xvi

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 1730 hits
Bersempena dengan Istiadat Pertabalan Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong XVI pada 30 Julai 2019 Pos Malaysia dengan ini mempersembahkan setem keluaran khas KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatudd...
Kelebihan 10 Hari Awal Zulhijjah

Kelebihan 10 Hari Awal Zulhijjah

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 315 hits
Tidak berapa hari lagi kita akan melangkah masuk ke bulan Zulhijjah insya Allah Bulan yang juga dikenali sebagai bulan haji dan sinonim dengan ibadat korban Bagi jemaah haji apabila tiba bulan ini semakin hampir mereka dengan kemuncak ibada...
Kisah Haji Pertama Dan Terakhir Rasulullah Pada Bulan Zulkaedah

Kisah Haji Pertama Dan Terakhir Rasulullah Pada Bulan Zulkaedah

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 503 hits
Mungkin anda pernah mendengar mengenai bulan bulan haram yang telah diharamkan di dalamnya berlaku peperangan Maka pada bulan ini orang Arab Jahiliah serta kaum Muslim menahan diri mereka daripada melakukan peperangan Walaupun ada diceritak...
Takbiran Di Sepuluh Hari Pertama Dzulhijjah

Takbiran Di Sepuluh Hari Pertama Dzulhijjah

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 245 hits
Bolehkah Takbiran Di Sepuluh Hari Pertama Dzulhijjah Ustadz mau tny apakah yg dimaksud perbanyak takbir di bln dzulhijah itu takbir sprti idul fitri itu ya Apakah boleh dimulai sejak skrg Dari Ibu Farida di Batam Jawaban Bismillah walhamdul...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis