Kisah Haji Pertama Dan Terakhir Rasulullah Pada Bulan Zulkaedah



Mungkin anda pernah mendengar mengenai bulan-bulan haram yang telah diharamkan di dalamnya berlaku peperangan. Maka, pada bulan ini, orang Arab Jahiliah serta kaum Muslim menahan diri mereka daripada melakukan peperangan.
Walaupun ada diceritakan sejarah perang yang berlaku pada bulan haram tersebut seperti Perang Bani Quraizah, namun peristiwa tersebut hakikatnya ia dimulakan oleh kaum kafir Quraisy. Maka untuk mempertahankan diri dan kesucian agama, umat Islam terpaksa berperang.
Bulan-bulan ini diharamkan berperang kerana dianggap sebagai bulan yang suci. Selain itu, orang Arab akan menumpukan kepada kerja-kerja yang khusus pada bulan haram tersebut. Sebagai contoh, pada bulan Rejab, orang Arab akan menumpukan kepada tanaman kurma mereka agar menjadi lebih kuat, subur dan mengeluarkan buah yang lebih segar.
Bulan haram sendiri telah disebut di dalam Al-Quran sebagai perintah daripada Allah untuk mengharamkan diri mereka menghampiri peperangan.
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّـهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّـهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ ۚ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ
Mafhum: “Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.” (Surah At-Tawba, 9:36)
Salah satu daripada empat bulan haram yang disebut ialah Bulan Zulkaedah. Pada bulan ini, negeri Arab akan dilanda musim sejuk. Oleh itu, mereka akan duduk berehat sahaja di rumah tanpa melakukan apa-apa aktiviti yang boleh memudaratkan.
Dalam Islam, ia merupakan bulan haram kerana ia dekat dengan musim haji. Malah, permulaan haji berlaku pada bulan ini. Oleh itu, ia untuk mempersiapkan diri bagi menunaikan haji dan memperbanyakkan ibadah kepada Allah.
Kisah Hajjatul Wada’ Rasulullah SAW
Selain daripada permulaan musim haji buat umat Islam, namun sedarkah kita bahawa sebenarnya Haji Wida’ Rasulullah SAW juga berlaku pada bulan ini, iaitu haji yang terakhir buat Baginda SAW. Ia dikhabarkan sebagai haji yang pertama sekali gus yang terakhir yang dilakukan oleh baginda sebelum wafat.
Ia dinamakan sebagai Haji Wida’ kerana ia bermaksud Haji Perpisahan. Perkataan wida’ (وداع) yang berasal daripada Bahasa Arab bermaksud berpisah atau perpisahan.
Peristiwa ini telah diriwayatkan berlaku pada tahun ke 10 Hijrah bersempena dengan pembukaan kota Mekah selepas 10 tahun mereka berhijrah ke Madinah. Umat Islam berasa sangat gembira kerana boleh pulang ke tanah kelahiran mereka, iaitu Mekah tanpa sebarang peperangan dan tentangan daripada kaum kafir Quraisy lagi.
Tanggal 25 Zulkaedah bersamaan dengan 22 Februari 632 Masihi, iaitu pada hari Sabtu, Rasulullah telah menaiki untanya dan memakai ihram untuk melaksanakan hajinya yang pertama.

Menurut beberapa riwayat, Haji Wida’ ini telah disertai seramai 10,000 muslimin, manakala menurut riwayat yang lain, seramai 144,000 muslim yang turut serta bersama nabi dalam haji ini. Ada juga riwayat yang menganggarkan seramai 24,000 orang muslimin yang turut serta.
Antara para sahabat dan ahli keluarga baginda yang turut serta dalam haji ini ialah Abu Bakar as Siddiq, Aisyah binti Abu Bakar, Asma binti Abu Bakar dan Muawiyah bin Abi Sufian. Isteri Abu Bakar turut serta dalam haji ini dan diceritakan isteri beliau telah melahirkan seorang putera yang diberi nama Muhammad bin Abu Bakar. Bayi tersebut merupakan antara yang paling muda yang telah mengerjakan haji.
Usai mengerjakan haji, Rasulullah telah berdiri di Wadi Uranah bagi menyampaikan khutbahnya yang terakhir. Para sahabat, ahli keluarga dan semua muslimin telah menjadi saksi akan peristiwa dan khutbah yang disampaikannya.
Antara isi khutbah yang baginda sampaikan ialah:
“Wahai seluruh manusia, dengarlah apa yang hendak aku katakan ini, kerana aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kalian semua selepas tahun ini di tempat wukuf ini…”
#1 – Larangan membunuh jiwa dan mengambil harta orang lain tanpa alasan yang hak.
#2 – Kewajipan meninggalkan tradisi dan amalan jahiliah – pembunuhan dan riba.
#3 – Berwaspada dengan gangguan syaitan dan kewajipan menjaga agama.
#4 – Larangan mengharamkan apa yang dihalalkan dan sebaliknya.
#5- Kewajipan memuliakan wanita (isteri).
#6 – Kewajipan berpegang teguh kepada Al-Quran dan An-Nas.
#7 – Kewajipan taat kepada pemimpin, siapa pun dia selama masih berpegang teguh kepada Al-Quran.
#8 – Kewajipan berbuat baik kepada hamba sahaya.
#9 – Umat Islam adalah bersaudara antara satu sama lain.
#10 – Kewajipan menyampaikan khutbah Rasulullah SAW kepada yang lain
(Hadis Riwayat Sunan Ibn Majah, no 3074)
Saidina Abu Bakar yang menyedari bahawa haji tersebut merupakan haji terakhir Baginda kerana isi khutbah yang disampaikannya sangat menyentuh hati dan perasaan semua umat Islam. Haji itu juga berlaku selepas sempurna wahyu dan ajaran yang disampaikan kepada umat Islam.
Sama seperti ketika beliau sedar akan wahyu terakhir yang telah diturunkan, iaitu:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
Mafhum: “Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama kamu.” (Surah Al-Maidah, 5:3)
Kesimpulan
Haji Wida’ merupakan salah satu peristiwa sedih yang telah menimpa umat Islam sebelum kewafatan Baginda. Banyak pesanan yang telah disampaikan oleh Baginda dan telah disebarkan sehingga ke hari ini untuk kita mengambil pengajaran dan iktibar darinya. Wallahu a’lam.
Rujukan: Ustaz Ali Habib Zainal Abidin – Haji Wida’
 
Sumber: tzkrh.com
The post Kisah Haji Pertama Dan Terakhir Rasulullah Pada Bulan Zulkaedah appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/kisah-haji-pertama-dan-terakhir-rasulullah-pada-bulan-zulkaedah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tragis Istri Meninggal Setelah 3 Bulan Menikah Ini Kisah Pilu Sang Suami

Tragis Istri Meninggal Setelah 3 Bulan Menikah Ini Kisah Pilu Sang Suami

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 309 hits
Malang nasib pria ini baru menikah 3 bulan sudah ditinggal mati sang istri Sang suami baru saja kehilangan istri ini curhat dan viral di media sosial Curahan hati seorang suami yang kehilangan sang istri untuk selama lamanya viral di media ...
50 Tahun Peristiwa Pendaratan Pertama Di Bulan Akhirnya Mantan Bos Apollo Bongkar Rahsia Yang Ramai Tak Tahu

50 Tahun Peristiwa Pendaratan Pertama Di Bulan Akhirnya Mantan Bos Apollo Bongkar Rahsia Yang Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 284 hits
Setelah 50 tahun peristiwa bersejarah dunia berlalu akhirnya mantan boss APOLLO mendedahkan rahsia yang telah lama tersimpan Program APOLLO merupakan rangkaian misi angkasa yang dilaksanakan oleh NASA Amerika Syarikat dengan menggunakan dan...
Kisah Petani Karet Di Mandailing Natal Naik Haji Setelah 8 Tahun Menabung

Kisah Petani Karet Di Mandailing Natal Naik Haji Setelah 8 Tahun Menabung

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 193 hits
Menurut dia dalam menabung biaya berangkat haji itu tidak hanya mengalami kendala keuangan tetapi juga harus penuh kesabaran rajin dan selalu berdoa kepada Allah SWT agar diberikan kemudahan untuk pergi ke Mekkah
Kerajaan Beri Rm200 Setiap Bulan Selama 2 Tahun Untuk Rumah Pertama Belia

Kerajaan Beri Rm200 Setiap Bulan Selama 2 Tahun Untuk Rumah Pertama Belia

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 291 hits
Berita baik buat anda yang bercadang untuk membeli rumah pertama kerajaan akan memberikan subsidi sebanyak RM200 setiap bulan di bawah Skim Perumahan Belia Walaupun bayaran RM200 ini hanya untuk selama 2 tahun ianya pasti dapat membant
Kisah Sultan Abdul Hamid Ii Benteng Terakhir Umat Islam

Kisah Sultan Abdul Hamid Ii Benteng Terakhir Umat Islam

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 646 hits
Selepas Sultan Murad V telah gagal melaksanakan Perlembagaan Turki Uthmaniyyah yang pertama disebabkan masalah kesihatan mental golongan elit reformasi terpaksa menyingkirkan Sultan Murad V melalui fatwa yang dikeluarkan oleh Syeikh Al Isla...
Alhamdulillah Ainul Dah Sihat 2 Bulan Dalam Wad Pertama Kali Jalan Keluar Hospital

Alhamdulillah Ainul Dah Sihat 2 Bulan Dalam Wad Pertama Kali Jalan Keluar Hospital

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 374 hits
Ainul Mardhiah semakin sihat Walau pun baru baru ini terpaksa membatalkan kepulangan ke Malaysia kerana masalah kesihatan si kecil ini kelihatan semakin pulih dan ceria Pertama kali dibawa keluar oleh mama walid setelah 2 bulan di tahan di ...
Kisah Pria Arab Saudi Yang Mendapati Tkw Indonesia Bunuh Anaknya Memaafkan Dan Menaikkannya Haji

Kisah Pria Arab Saudi Yang Mendapati Tkw Indonesia Bunuh Anaknya Memaafkan Dan Menaikkannya Haji

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 305 hits
Tidak sedikit TKW asal Indonesia yang tersangkut masalah hukum di Arab Saudi Beberapa di antara mereka bernasib tak beruntung karena harus menghadapi hukuman mati Tapi TKW Indonesia ini yang bekerja di keluarga seorang pria bernama Ghaleb N...
Kisah Nenek Di Bogor Naik Haji Dari Hasil Memulung

Kisah Nenek Di Bogor Naik Haji Dari Hasil Memulung

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 246 hits
Mimpi Maryani nenek 64 tahun untuk berangkat ke tanah suci kini terwujud Dari hasil jerih payahnya memulung barang rongsokan ia kini bisa berangkat ke Tanah Suci untuk menunaikan ibadah haji Dia terbang bersama rombongan kloter 88 Kota Bogo...
Kisah Pilu Ina Mengurung Diri Karena Malu Tak Jadi Berangkat Haji Padahal Sudah 3 Kali Ikut Manasik

Kisah Pilu Ina Mengurung Diri Karena Malu Tak Jadi Berangkat Haji Padahal Sudah 3 Kali Ikut Manasik

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 345 hits
Kecewa kesal dan malu mungkin itu yang kini tengah dirasakan Ina Binti Halil Jutahir seorang calon jamaah haji yang gagal berangkat pada tahun ini Wajar saja Ina Binti Halil Jutahir harus mengurungkan niatnya berangkat haji tahun ini lantar...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Staycation Di Flemington Hotel Taiping



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Websitepgslot 4 May 67 Pgslot Top 36 By Joy Temmax69 Temmax69 Me

Pgslot Pgslotth Games 24 24 Pg Top 32 By Shona

Crisis Management 101

Elok Kita Saja Yang Tanam Bawang Harian Metro 09 05 2024

Tarikh Bayaran Gaji Ogos 2024

Sophia Liana Mahal Chord