Kehilangan Paksa Amri Dan Koh Siapa Makan Darah


Faisal Tehrani

Ia boleh menjadi momen Jacinda Adern (pasca pembunuhan 50 orang jemaah masjid di Christchurch New Zealand) buat pemimpin Pakatan Harapan (PH), apabila panel 3 orang pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) memutuskan misteri kehilangan pastor Raymond Koh, dan aktivis Perlis Hope, Amri Che Mat, bukan penculikan biasa.

Ia adalah “kehilangan paksa”, yang bermakna ia dilakukan pihak berkuasa. Suhakam menamakan pihak polis.

Akan tetapi momen itu berlalu begitu sahaja buat PH. Hanya beberapa ciapan yang lemah daripada beberapa wakil rakyat DAP dan PKR. Tiada kesantunan seperti yang ditunjukkan oleh Jacinda Adern.
Tiada kasih sayang seperti yang dirasai umat Islam (selaku minoriti) di New Zealand.

Tiada solidariti daripada kaum majoriti buat minoriti Kristian dan Syiah (masing-masing Koh dan Amri adalah penganut kepercayaan tersebut).

Satu-satunya pemimpin politik yang tampil ke muka tatkala Suhakam memberi laporan akhir pada 3 April 2019, adalah komrad Arul dari Parti Sosialis Malaysia (PSM).

Laporan inkuiri oleh panel Suhakam yang diketuai pesuruhjaya Mah Weng Kwai menyatakan Amri dan Koh menjadi sasaran pihak berkuasa agama memandangkan terdapat dakwaan kedua-duanya terlibat dalam hal-ehwal yang tidak sejajar dengan amalan Islam di Malaysia.

Suhakam menamakan Cawangan Khas Bukit Aman sebagai bertanggungjawab dalam kehilangan paksa ini dalam laporan setebal masing-masing, 96 halaman untuk kes Koh dan, 103 halaman untuk kes Amri.

Harus diingat terdapat 2 lagi kes yang membabitkan kehilangan pastor Joshua Hilmy dan isterinya, Ruth Stepu yang tidak dapat ditangani sebaiknya memandangkan saksi takut tampil ke hadapan.

Ruth dari Indonesia, dan dipercayai kehilangan paksa ini akan terus mendapat perhatian antarabangsa.

Salah satu rekomendasi yang disaran oleh Mah adalah pihak kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) serta memastikan Koh dan Amri pulang ke pangkuan keluarga dengan kadar segera.

Kehilangan paksa ini berlaku ketika era Najib Razak sebagai perdana menteri dan Cawangan Khas waktu itu dipimpin oleh Ketua Polis Negara, Mohamad Fuzi Harun, dan bekas ketua polis negara, Khalid Abu Bakar.

Kes kehilangan paksa hanya berlaku di negara tanpa penguatkuasaan undang-undang yang kuat seperti di Amerika Latin, Pakistan, Israel, Arab Saudi, Syria, Iran dan China (baca: Uyghur).
Ia satu iklim yang menjauhkan pertumbuhan ekonomi sihat.

Momen ini jika tidak ditangani menjadikan Malaysia bawah PH tidak sedikit pun lebih baik daripada Arab Saudi yang “barbaric” berusaha menyembunyikan kebenaran di sebalik pembunuhan Jamal Khashoggi, tokoh wartawan Arab Saudi dan kolumnis The Washington Post di dalam kawasan konsulat negara itu di Istanbul, Turki pada 2 Oktober 2018 oleh beberapa ejen Saudi.

Kehilangan paksa Koh dan Amri hanya boleh berlaku dengan kebencian. Ia adalah kebalikan asas agama Islam dan Kristian: Cinta.

Ia terjadi setelah kebencian meluap-luap oleh para agamawan, penceramah, lebai dan ustaz di surau dan masjid terhadap kaum Kristian dan Syiah sejak 2006 sehingga 2016.

Kebencian terhadap masyarakat Kristian dan Syiah ini berterusan dan tanpa segan silu dipekik dan diseru dari dewan kuliah universiti, dari rangkaian media sosial yang menabur peluru tanpa saring.

Ia muncul dari mimbar dengan khutbah Jumaat dan doa dari ketik papan kekunci komputer jabatan agama yang memohon supaya Syiah yang sesat dihapuskan.

Kehilangan paksa ini terjadi setelah fatwa kita memilih untuk menjadi ibarat manifesto kebencian yang dikarang ala pengganas Christchurch, Brenton Tarrant.

Kehilangan paksa ini terjadi kerana Najib terhegeh-hegeh melekapkan diri dengan bangsawan dan kerabat Saudi yang tiada rasa aib dan malu berdepan dengan dunia setelah membunuh Sheikh Nimr (tokoh Syiah negara monarki mutlak tersebut) dan Khashoggi.

Kehilangan paksa ini terjadi setelah penutupan minda dan intelektual yang dilancarkan oleh Ahmad Zahid Hamidi selaku bekas menteri dalam negeri yang mengharamkan bahan penerbitan (7 buah buku saya dilarang) dan banyak lagi kerja ilmiah antara lain inisiatif G25 dan Islamic Renaissance Front.

Kehilangan paksa ini berlaku setelah guru-guru subjek agama Islam di sekolah kita memburuk, menghamun dan membuat cerita palsu terhadap penganut Kristian dan Syiah sehingga ada guru agama yang menuturkan kata “anak orang Syiah sila terjun bangunan”.

Kehilangan paksa ini terjadi di tengah teguran Pelapor Khas Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dalam siri Universal Periodic Review (UPR) agar Malaysia berubah.

Kehilangan paksa ini berlaku meskipun minoriti Syiah merayu dalam memorandum tahun 2010 kepada Suhakam agar pihak berkuasa agama berhenti mengganggu mereka.

Kehilangan paksa ini terjadi setelah siri kebencian oleh agamawan dan pihak berkuasa agama terhadap penganut Kristian yang ingin menggunakan kalimah Allah seperti mana umat Nasrani di Timur Tengah.

Kehilangan paksa ini meluap dengan kebangkitan Isma, dan sekian banyak golongan kanan Melayu-Islam yang menafsirkan Perlembagaan Persekutuan mengikut selera sendiri.

Kehilangan paksa ini terjadi setelah badan bukan kerajaan yang bertema Islam tanpa segan silu didanai oleh pentadbiran dan agensi kerajaan, dengan menggunakan dana cukai rakyat Malaysia berbilang fahaman, agama dan kaum agar minoriti Syiah dan Kristian dimomokkan.

Kehilangan paksa ini berlaku kerana mufti kita yang “progresif” berterusan mengkafirkan kaum Syiah tanpa sedikit pun merasakan stigmatisasi ini akan membawa kepada pembunuhan, penculikan dan kekerasan.

Apabila saya melancarkan siri kajian akademik mengenai Syiah, antara lain kerana didanai oleh ISEAS-Yusuf Ishak Singapura, saya menemukan seorang penganut Syiah wanita separuh umur. Soalan saya kepada beliau, “Kakak tidak takut dengan jabatan agama?”

“Jabatan agama kami sudah lali. Kami takut orang gila yang percaya semua kekarutan dan cerita buruk mengenai kami, lantas menceroboh masuk tempat ibadat kami dan kemudian mengamuk dengan senjata tajam. Tuhan jauhkan itu semua daripada terjadi.”

Ini kata-kata yang saya kutip pada tahun 2013, lama sebelum tragedi pembunuhan beramai-ramai di masjid di Christchurch, New Zealand pada 2019.

Ini kata-kata yang saya gerun mendengarnya, jauh sebelum Mujahid Rawa menjadi pelopor Rahmatan Lil-alamin (masih komuniti Syiah tidak disantuni oleh beliau, meskipun Nisha Ayub sudah pun dimesrai sebelum beliau naik haji).

Belum ada 50 orang penganut Kristian atau Syiah terkorban seperti di Christchurch.

Kehilangan paksa ini momen Christchurch kita. Momen penembakan berdarah terhadap 50 orang syuhada itu memang mencemaskan umat seluruh dunia. Ia berhulukan Islamophobia.

Momen kehilangan paksa kita mungkin sekadar 4 orang (yang sah sekarang baru 2 orang aktivis), tetapi kita tidak mahu menunggu Syiahfobia dan Kristianfobia mengambil nyawa 50 orang warga Malaysia. Tuhan jauhkan.

Kehilangan paksa ini menakutkan kerana ia mengesahkan khabar angin (Dr Mahathir Mohamad meragui Suhakam punya bukti dan mengatakan ia mungkin sekadar khabar angin) bahawa kita mungkin hidup dalam sebuah negara polis ala Saudi, ala China, ala Iran.

Kehilangan paksa ini menggerunkan kita semua kerana Cawangan Khas (seperti dinyatakan dalam laporan Suhakam) boleh menculik orang di jalanan dengan mengepung kenderaan, lantas kemudian berpura-pura tiada apa-apa yang berlaku.

Kehilangan paksa ini momen penting untuk PH.

Kehilangan paksa ini satu lagi bukti jahatnya Barisan Nasional (BN) dan suara-suara harapan parti kolot itu.

Semuanya bersekongkol.

Kalian “makan darah” daripada Amri dan Koh. Kalian – menteri, ahli Parlimen, agamawan, lebai, mufti progresif, ahli akademik narsisis, laskar siber, pejuang “Malay Supremacists”, penghasut di medan siber dan sekian minda teroris – kalian “makan darah” 2 aktivis ini.

Kalian bersekongkol semuanya.

Kehilangan paksa ini momen paling gelap dalam sejarah berkepercayaan di negara ini.

Kehilangan paksa ini keganasan siang hari.

Baca dengan bibir dan lidah sekuat hati: Kehilangan paksa ini boleh terjadi kepada minoriti lain yang berbeza orientasi seksual, kaum dan gender.

Kehilangan paksa ini adalah “makan darah”.

Ia momen sebenar PH. Momen “Jacinda Adern” untuk para pemimpin PH. Momen yang dipersiakan.
Untuk pihak berkuasa yang dinamakan dalam laporan Suhakam, saya sebutkan ini sebelum malaikat merenggut nyawa kalian.

Kehilangan paksa ini momen langit melihat kerosakan yang dilakukan penghuni bumi.

Sebagai kaum waras beragama, kalian akan dipertanggungjawabkan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/04/kehilangan-paksa-amri-dan-koh-siapa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Mahathir Minta Suhakan Buktikan Cawangan Khas Bukit Aman Terlibat Kehilangan Paksa Pastor Koh Che Amri

Dr Mahathir Minta Suhakan Buktikan Cawangan Khas Bukit Aman Terlibat Kehilangan Paksa Pastor Koh Che Amri

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 375 hits
Dr Mahathir berkata sekiranya wujud bukti jelas menunjukkan terdapat salah laku polis dalam kehilangan Pastor Koh dan Che Amri beliau akan mewujudkan jawatankuasa khas untuk menanganinya Foto Sinar Harian Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dimin...
Laporan Penuh Suhakam Kes Kehilangan Amri Koh

Laporan Penuh Suhakam Kes Kehilangan Amri Koh

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 295 hits
MALAYSIAKINI INKUIRI SUHAKAM Suruhanjaya Hak Asasi Manusia hari ini membentangkan laporan hasil 18 bulan inkuiri berhubung kes kehilangan individu Laporan itu membuat kesimpulan bahawa polis Cawangan Khas terlibat dalam kehilangan paksa mem...
Suaram Gesa Kpn Letak Jawatan Selepas Cawangan Khas Disalahkan Kehilangan Che Amri Pastor Koh

Suaram Gesa Kpn Letak Jawatan Selepas Cawangan Khas Disalahkan Kehilangan Che Amri Pastor Koh

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 330 hits
Kumpulan hak asasi Suara Rakyat Malaysia menggesa Ketua Polis Negara Fuzi Harun meletak jawatan selepas Suruhanjaya Hak Asasi Manusia memutuskan Cawangan Khas Bukit Aman terbabit dalam kehilangan paksa Pastor Raymond Koh Pengarah Eksekutif ...
Kpn Akan Jawab Tuduhan Cawangan Khas Bukit Aman Culik Pastor Koh Che Amri

Kpn Akan Jawab Tuduhan Cawangan Khas Bukit Aman Culik Pastor Koh Che Amri

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 321 hits
Ketua Polis Negara Fuzi Harun akan menjawab tuduhan Cawangan Khas Bukit Aman menghilangkan Pastor Koh dan Che Amri oleh Suhakam Foto The Malaysian Insight Ketua Polis Negara Mohamad Fuzi Harun akan menjawab dakwaan polis bertanggungjawab at...
Amri And Koh Police State Or A Nation Of Laws

Amri And Koh Police State Or A Nation Of Laws

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 196 hits
SUHAKAM commissioner Datuk Mah Weng Kai delivered earth shattering news today regarding the disappearances of NGO activist Amri Che Mat and Pastor Raymond Koh The direct and circumstantial evidence in Amri Che Mat s case proves on balance o...
Suhakam Salahkan Cawangan Khas Atas Kehilangan Aktivis Amri

Suhakam Salahkan Cawangan Khas Atas Kehilangan Aktivis Amri

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 259 hits
Panel inkuiri Suruhanjaya Hak Asasi Manusia hari ini memutuskan aktivis berpangkalan di Perlis Amri Che Mat ialah mangsa kehilangan paksa kira kira 28 bulan selepas beliau dilaporkan hilang berdekatan rumahnya di Kangar Panel ini mempertimb...
Pria Ini Alami Infeksi Parah Setelah Makan Olahan Darah Babi Kedua Kakinya Kini Diamputasi

Pria Ini Alami Infeksi Parah Setelah Makan Olahan Darah Babi Kedua Kakinya Kini Diamputasi

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 439 hits
Waspada bagi yang gemar memakan olahan darah babi Produk olahan daging maupun darah babi kemungkinan mengandung patogen yang berbahaya jika tidak dimasak dengan benar Hal miris terjadi pada seorang pria asal Thailand bernama Pao Nopparat Mi...
Pm Ag Urged To Seek Immediate Release Of Activist Amri And Pastor Koh

Pm Ag Urged To Seek Immediate Release Of Activist Amri And Pastor Koh

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 246 hits
Suaram adviser Kua Kia Soong has called for action against those responsible for the duo s enforced disappearance KUALA LUMPUR Suaram adviser Kua Kia Soong has called on the prime minister and the attorney general to ensure the release of A...
Lawyers And Ngo Threatening To Sue Govt Don T Represent Us Say Families Of Koh Amri

Lawyers And Ngo Threatening To Sue Govt Don T Represent Us Say Families Of Koh Amri

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 266 hits
PETALING JAYA The lawyers threatening legal action against the government over the case of Pastor Raymond Koh and activist Amri Che Mat do not represent the missing persons family members says their lawyer Sheryll Stothard According to her ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand