Kehilangan Nora Anne Ada Pagar Rosak Namun Tiada Kecurian



SEREMBAN – Bekas pengurus The Dusun Resort, Halen Todd memberitahu Mahkamah Koroner di sini bahawa resort berkenaan selamat walaupun terdapat satu atau dua pagar yang rosak di bahagian barat resort itu.
Todd, 77, berkata, tiada insiden kecurian atau penceroboh dilaporkan di resort itu dan merupakan tempat yang selamat semasa beliau dan keluarganya tinggal di situ selama 30 tahun.
“Saya dan suami tinggal di situ lebih 30 tahun bersama dua anak dan cucu. Ia sentiasa menjadi tempat yang selamat untuk keluarga saya dan kami tinggal di kawasan dengan pagar sangat terbuka dan sebenarnya orang boleh naik ke geladak dan balkoni, tetapi tidak ada yang pernah berbuat demikian. Kami tidak pernah mengalami kecurian atau penceroboh di mana-mana rumah (di resort) kami,” katanya.
Todd, saksi ke-38 dalam prosiding inkues bagi menentukan punca kematian remaja Ireland-Perancis Nora Anne Quoirin, pada hari ke-18 di hadapan Koroner Maimoonah Aid yang dijalankan secara dalam talian berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).
Nora Anne, 15, hilang pada 4 Ogos tahun lepas, sehari selepas dia dan keluarganya tiba di Malaysia untuk bercuti selama dua minggu di sebuah pusat peranginan itu di Pantai di sini, kira-kira 60 kilometer di selatan ibu negara.
Semasa ditanya peguam keluarga remaja berkenaan, Louise Azmi sama ada beliau menyedari terdapat jurang di pagar belakang resort dan jika Nora Anne memanjatnya untuk keluar, Todd yang merupakan pemegang saham The Dusun berkata: “Pagar di belakang hampir rebah ke tanah tetapi dia masih perlu memanjatnya.”
Menjawab soalan lain oleh peguam The Dusun Resort, Datuk Dr Gurdial Singh Nijar jika beliau nampak keluarga Nora Anne pada hari mereka tiba pada 3 Ogos 2019, Todd berkata, beliau melihat mereka pada 5.30 petang ketika beliau dan suaminya serta cucu berenang di kolam.
Inkues 2 minggu kematian remaja Ireland Nora Anne bermula 24 Ogos

“Saya nampak keluarga Qouirin berjalan menuruni tangga dan mereka semua berpakaian untuk berjalan dengan kasut yang sesuai, kemeja lengan panjang dan mereka melepasi kolam renang ke pintu pagar Berlin dan selepas itu saya tidak nampak ke mana mereka pergi,” katanya sambil menambah bahawa mereka semua berjalan seperti biasa.
Sementara itu, Pengurus The Dusun Resort, Nur Asmaq Lokman, 30, dalam keterangannya pula berkata, sebelum ketibaan keluarga berkenaan di villa penginapan Sora House, terdapat 13 keluarga lain menginap di villa yang sama bagi tempoh 5 Julai hingga 2 Ogos tahun lepas.
Saksi ke-39 itu berkata, dalam tempoh berkenaan juga, kerosakan selak tingkap di villa berkenaan masih belum diperbaiki.
“Saya perasan perkara itu (kerosakan selak) telah lama. Dalam bulan tujuh (Julai) saya dah minta Adam (pekerja resort) mencarikan selak itu dan Adam dah cuba cari tapi tak jumpa yang sama dan saya cakap tak apa sebab Sora akan ada renovation (pengubahsuaian) bulan 10 (Oktober), jadi kita biarkan sahaja dahulu,” katanya.
Ditanya Koroner Maimoonah mengenai reaksi adik-beradik Nora Anne semasa beliau memberi penerangan mengenai kemudahan yang ada di dalam villa berkenaan sehari sebelum remaja itu didapati hilang,.
Nur Asmaq berkata, beliau hanya menyedari reaksi adik Nora Anne, Maurice Arthure yang dilihat sangat aktif dan banyak bercakap.
“Nora senyap dan semasa saya beri penjelasan tentang boleh buka tingkap jika panas, Nora sedang duduk di tangga pusing,” katanya.
Pada 13 Ogos 2019, mayat Nora Anne ditemukan berhampiran anak sungai di kawasan berlurah, kira-kira 2.5 kilometer dari resort penginapannya susulan pencarian besar-besaran yang dilakukan pihak berwajib.
Laporan awal bedah siasat menyatakan kematian remaja berkenaan yang juga golongan istimewa tidak mempunyai unsur jenayah dan remaja itu disahkan mati akibat kebocoran usus yang berpunca daripada tidak makan untuk tempoh lama dan tekanan berpanjangan. Prosiding itu bersambung esok. – Bernama
Inkues Nora Anne: Saksi lihat gadis kulit putih mandi tidak berbaju

The post Kehilangan Nora Anne: Ada pagar rosak namun tiada kecurian appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/11/23/kehilangan-nora-anne-ada-pagar-rosak-namun-tiada-kecurian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nora Anne May Have Been Abducted Says Mum

Nora Anne May Have Been Abducted Says Mum

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 192 hits
Meabh Quoirin questions why Nora s body was found without many injuries KUALA LUMPUR The mother of an Irish teenager whose body was found in a jungle in Seremban said on Wednesday she believed her daughter could have been abducted and quest...
Nora Anne S Inquest I Heard Muffled Noise In Chalet Father

Nora Anne S Inquest I Heard Muffled Noise In Chalet Father

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 173 hits
The father of French Irish teenager Nora Anne Quoirin told the Coroner s Court in Seremban today that he heard some muffled noise inside the chalet the family had checked into late into the first night of their stay at The Dusun Resort on A...
Nora Anne Had Disabilities Couldn T Have Climbed Out Window Inquest Told

Nora Anne Had Disabilities Couldn T Have Climbed Out Window Inquest Told

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 192 hits
Nora Anne Quoirin who went missing last year was unable to write well and to construct proper sentences SEREMBAN Nora Anne Quoirin s head teacher today told the Coroner s Court here that his student had physical and learning disabilities du...
20 Kereta Rosak Tangki Simpan Petrol Ron95 Dimasuki Air Jadi Punca

20 Kereta Rosak Tangki Simpan Petrol Ron95 Dimasuki Air Jadi Punca

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 275 hits
Gambar hiasan BESUT Salah satu tangki menyimpan bahan api RON95 dimasuki air akibat hujan lebat dikenal pasti sebagai punca 23 buah kereta mengalami kerosakan selepas mengisi petrol di sebuah stesen minyak di Kampung Anak Ikan di sini pada ...
Tiga Kenderaan Rosak Teruk Ditimpa Bumbung Akibat Ribut

Tiga Kenderaan Rosak Teruk Ditimpa Bumbung Akibat Ribut

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 205 hits
Gambar Ihsan BombaBUTTERWORTH Tiga buah kenderaan mengalami kerosakan teruk akibat dihempap bumbung dari flat blok A di Taman Seri Pinang di sini yang diterbangkan angin dalam kejadian hujan ribut yang berlaku petang tadi Pada kejadian kira...
Ada Sebab Nurse Bising Kalau Hb Rendah Masa Hamil Boleh Sebabkan Janin Jantung Ibu Rosak

Ada Sebab Nurse Bising Kalau Hb Rendah Masa Hamil Boleh Sebabkan Janin Jantung Ibu Rosak

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 314 hits
Anemia atau lebih dikenali sebagai masalah HB rendah banyak dihadapi oleh ibu ibu hamil Walau pun ia masalah yang biasa perkara ini tidak semestinya diambil mudah Dalam jangka masa panjang jantung ibu boleh jadi lemah dan rosak Pemeriksaan ...
Speaker Dah Rosak

Speaker Dah Rosak

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 177 hits
GINO MARVELASpeaker dah rosak Ada 3 kaedah bagaimana nak kenalpasti speaker tu rosak 1 Penyanyi nyanyi lagu speaker bunyi pas pis pus pus Tandanya wayar dh berkarat tak sempurna tercabut 2 Lagu Kenny G tu merdu di dengar tapi speaker buat h...
Sekolah Larang Ibu Bapa Lempar Anak Dari Pintu Pagar Setinggi 6 Kaki Apabila Terlewat Masuk Sekolah

Sekolah Larang Ibu Bapa Lempar Anak Dari Pintu Pagar Setinggi 6 Kaki Apabila Terlewat Masuk Sekolah

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 283 hits
Sekolah larang ibu bapa lempar anak dari pintu pagar setinggi 6 kaki apabila terlewat masuk sekolahSebuah sekolah di Perancis melarang ibu bapa melempar anak anak mereka dari pintu pagar setinggi enam kaki apabila mereka terlambat ke sekola...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi