Kehidupan Berorganisasi Politik Umno Sebuah Perjuangan




 

1. Kita menyertai organisasi politik kerana percaya jalur perjuangan dan mahu menjayakan agenda perjuangan kita. Apabila kita menyertai UMNO kita telah meletakkan kepentingan agama Islam, Melayu dan bumiputera sebagai keutamaan.
2. Dalam organisasi politik kita mempunyai struktur kepimpinan kerana menguruskan parti politik bukan seperti bersembang di kedai kopi.
3. Kita ada Presiden, Timbalan Presiden, Naib Presiden, Majlis Tertinggi dan kepimpinan bahagian serta cawangan yang semua melalui proses demokrasi.
4. Apa tujuan semua jawatan ini? Mereka dilantik untuk mengurus dan menentukan hala tuju parti sesuai dengan matlamat dan kehendak penubuhan dan kedudukan mereka.
5 Adalah tidak masuk akal untuk Presiden kena meminta kebenaran ahli setiap kali mahu mengadakan perjumpaan dengan sesiapa atau merundingkan apa-apa perkara.
 

6. Presiden mempunyai hak untuk melaksanakan tugasnya dalam ruang lingkup yang dibenarkan oleh Perlembagaan parti. Ini bukan hak DS Ahmad Zahid Hamidi sahaja tetapi hak yang sama telah dipraktikkan sejak zaman Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussien Onn, Tun Mahathir, Tun Abdullah, dan Datuk Seri Mohd Najib Razak.
7. Misalnya apabila DS Najib Razak mencari dana untuk UMNO adakah beliau meminta kebenaran semua ahli akar umbi untuk mendapatkan dana tersebut dari pihak tertentu? Tidak! Ini kerana ia kuasa dan preogratif Presiden UMNO.
8. Apakah Presiden UMNO meminta pandangan akar umbi secara terbuka apabila UMNO membuat keputusan mencalonkan Lokman Nor Adam sebagai calon PRK Sungai Kandis dua tahun lalu? Jawapannya juga tidak kerana ia hak preogratif Presiden setelah berbincang dan dipersetujui oleh MT.
9. Jadi sebelum membelasah dan menghina Presiden fahami dulu kaedah berorganisasi.
10. Ahli biasa boleh menegur dan mengkritik Presiden dan mana-mana kepimpinan UMNO pada bila-bila masa selagi ia tidak merosakkan parti.
11. Namun bagi mereka dalam kepimpinan UMNO terutamanya Ahli Majlis Tertinggi, hak tersebut ada batas dan etika yang perlu dipatuhi.
12. Pertama, Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO perlu mengutarakan kritikan, bantahan dan ketidakpuasan hati dalam Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO. Ini kerana MT UMNO adalah pihak tertinggi dalam pengurusan UMNO.
13. Apabila segala bantahan dan kritikan telah diutarakan sebelum perbincangan dalam MT, maka ia menyebabkan perpecahan dalam parti; dan menjurus kepada keadaan seorang ahli MT cuba memaksa pandangannya ke atas semua ahli MT lain.
14. Sepatutnya tunggu mesyuarat MT dengar pandangan semua orang. Jika ahli MT terbabit tidak berpuas hati dengan keputusan MT maka bolehlah beliau meminta MT memanggil mesyuarat Agung Khas membincangkan perkara yang menjadi perbalahan antara beliau dengan ahli MT lain.
15. Jika masih tidak berpuas hati ahli MT terbabit perlulah meletak jawatan dan bercakap di luar sebagai ahli parti biasa.
16. Dalam proses demokrasi kita kena memahami batas dan etika dalam berorganisasi. Kita mungkin punya pandangan betul, mungkin separuh betul atau mungkin salah sama sekali. Namun batas-batas organisasi harus dihormati dan dipelihara.
17. Kritikan terbuka sekali-sekala secara bersopan mungkin boleh diberi kelonggaran dan dipandang sebelah mata.
18. Namun mengherdik dan mencerca Presiden persis cybertroopers atau penjual ubat kuat tepi jalan adalah sesuatu yang biadap.
19. Ahli MT yang menimbulkan keributan di luar ketika mempunyai peluang bercakap secara berdepan dalam mesyuarat MT pasti mempunyai niat yang lain dari membantu parti
Ab Jalil Backer




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/02/04/kehidupan-berorganisasi-politik-umno-sebuah-perjuangan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lokman Bawa Politik Longkang Ke Dalam Umno Pertahankan Presiden Jangan Jadi Batu Api Rizam

Lokman Bawa Politik Longkang Ke Dalam Umno Pertahankan Presiden Jangan Jadi Batu Api Rizam

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 303 hits
Gerakerja lokman adalah untuk pecahkan umno apabila dilihat umno peringkat awal mahu dampingi Tun Nasib baik watak lokman tiada dalam PAS Isu semburit Azmin bertungkus lumus Why Ada pemimpin umno lain sebok bab itu
Pakatan Nasional Hanya Polemik Politik Kata Umno

Pakatan Nasional Hanya Polemik Politik Kata Umno

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 247 hits
Setiausaha Agung Umno Annuar Musa mengakui pembangkang pernah membincangkan isu pembentukan kerajaan baru sebagai persiapan menghadapi sebarang kemungkinan dalam pemerintahan kerajaan pimpinan Pakatan Harapan Tetapi katanya pembentukan kera...
Dap Is Pushing Umno And Pas Into Mahathir S Open Arms

Dap Is Pushing Umno And Pas Into Mahathir S Open Arms

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 307 hits
The DAP Chinese should have been more like the Indians and penetrate from the inside rather than attack from the outside like outsiders Deep penetration inside is always better and more effective It may take time like how the Indians did it...
Isu Zahid Nak Bawa Umno Sokong Mahathir L9kman Keseorangan Bungkus

Isu Zahid Nak Bawa Umno Sokong Mahathir L9kman Keseorangan Bungkus

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 368 hits
Penyokong Lokman tak lebih 50 orang yang sama dalam mana event Anyway siapa yg funding umno sekarang Najib
Mahfuz Shocked By Lokman S Revelation Over Umno Pas And Najib

Mahfuz Shocked By Lokman S Revelation Over Umno Pas And Najib

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 377 hits
Amanah vice president Mahfuz Omar today expressed shock over revelations by Umno supreme council member Lokman Adam involving PAS and former prime minister Najib Abdul Razak Mahfuz said Lokman had that Umno president Ahmad Zahid Hamidi had ...
Zahid Cuba Lacur Umno Untuk Dirinya

Zahid Cuba Lacur Umno Untuk Dirinya

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 392 hits
ULASANSaya dan Zahid foto tahun 1990 an BAGI saya rakaman audio suara Zahid Hamidi yang didedahkan Lokman Noor Adam mengenai ada cadangan dan keinginan laki Hamidah Khamis itu untuk bekerjasama dengan Dr Mahathir Mohamad untuk menubuhkan ke...
Umno Pembangkang Berkesan Mengapa Tidak Tunggu Pru15

Umno Pembangkang Berkesan Mengapa Tidak Tunggu Pru15

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 189 hits
Ahli Majlis Pimpinan Pusat Nik Nazmi Nik Ahmad mempersoalkan hasrat UMNO mewujudkan kerajaan pintu belakang seperti yang didakwa walaupun menang bergaya melalui dua pilihan raya kecil terbaru Katanya perkara tersebut jelas mengkhianati undi...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Huggies Malaysia Meraikan Ibu Dan Memperkenalkan Lampin Bayi Baharu Mereka Dengan Fun Run

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi