Kebenaran Solat Terawih Bazar Ramadan Dan Aidilfitri


Sistem Guru Online
Sistem Guru Online - "SGO Web Pendidikan No.1 di Malaysia Rujukan Guru, Murid dan Ibu Bapa"

Kebenaran Solat Terawih, Bazar Ramadan dan Aidilfitri pada tahun ini telah diumumkan oleh Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob selaku Menteri Kanan (Kluster Keselamatan). Beliau telah menyampaikan berita gembira ini ketika siaran langsung sidang media perkembangan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Kuala Lumpur kelmarin. Berikut merupakan petikan ucapan beliau berkenaan kebenaran yang diberikan ini:
“Selepas berbincang dan mendapatkan pandangan Kementerian Kesihatan (KKM) serta ahli majlis mesyuarat yang lain, maka mesyuarat jawatankuasa teknikal bersetuju membenarkan operasi pasar Ramadan dan Aidilfitri di seluruh negara.”
“Kita juga bersetuju membenarkan solat tarawih serta tadarus al-Quran dan tazkirah. Namun prosedur operasi standard (SOP) bagi semua aktiviti ini perlu ketat serta dipatuhi semua pihak.”
Oleh hal yang demikian, beliau turut memberi penekanan tentang pematuhan prosedur operasi standard (SOP) yang perlu diambil berat dan perkara ini akan ditentukan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di negeri masing-masing. PBT bertanggungjawab dalam pengurusan lokasi dan juga penetapan jumlah peniaga yang dibenarkan.
Selain itu, bagi pelaksanaan Solat Terawih secara berjemaah di masjid dan surau di seluruh negara sepanjang bulan Ramadan pula adalah berdasarkan kepada pihak berkuasa agama di setiap negeri masing-masing dalam membuat penentuan bagi had jumlah kehadiran jemaah yang dibenarkan dalam tempoh satu-satu masa.
SOP Pembukaan Bazar Ramadan / Aidilfitri Terdapat beberapa SOP yang perlu diberi perhatian semasa menjalankan aktiviti pembukaan bazar Ramadan atau bazar Aidilfitri ini, antaranya ialah:
Pemilihan lokasi di kawasan yang terbuka. Penjagaan jarak bagi setiap gerai. Penyediaan laluan sehala sahaja. Perbezaan pada pintu masuk dan pintu keluar. (tidak boleh menggunakan pintu yang sama bagi tujuan keluar masuk) Pendaftaran dengan menggunakan aplikasi MySejahtera pada setiap pintu masuk. Pengimbasan suhu badan pengunjung. Pengawalan ketat terhadap jumlah pengunjung dalam satu-satu masa. Waktu Operasi Bazar Ramadan / Aidilfitri Tempoh waktu bagi setiap bazar yang dibenarkan adalah berbeza, iaitu:
Bazar Ramadan: 3 petang sehingga 8 malam. Bazar Aidilfitri: 10 pagi sehingga 12 tengah malam. Tips Berjimat di Bazar Ramadan Di sini admin nak kongsikan beberapa tips berjimat-cermat yang boleh dipratikkan oleh semua orang semasa membuat pembelian di mana-mana bazar ramadan. Antaranya ialah:
Senaraikan Perbelanjaan Pastikan anda membuat senarai yang jelas berkenaan juadah-juadah yang ingin dibeli dan sesuaikan ia dengan bajet yang ingin dibelanjakan sebelum pergi ke bazar ramadan.
Bawa Duit Paling Minimum Mengehadkan paras minimum duit yang ingin dibawa semasa menuju ke bazar ramadan. Perkara ini dapat mengelakkan anda daripada terjebak dengan tabiat keborosan duit.
Jangan Pergi Secara Beramai-ramai / Orang yang Suka Berbelanja Elakkan pergi ke bazar secara beramai-ramai atau bersama dengan individu yang kuat berbelanja bagi menyelamatkan diri anda daripada terpengaruh dengan cara pembelian mereka. Selain itu, apabila pergi secara bersendirian juga, anda tidak perlu menghabiskan masa yang lama dan secara automatiknya berkuranglah duit yang bakal dikeluarkan.
Akhir kata, semoga perkongsian artikel Kebenaran Solat Terawih, Bazar Ramadan dan Aidilfitri ini dapat memberi pendedahan kepada masyarakat berkenaan prosedur standard operasi yang perlu diberi perhatian semasa menjalankan aktiviti-aktiviti tersebut. Selain itu, pembaca juga diharapkan dapat memanfaatkan perkongsian tips berjimat tersebut apabila menyambut bulan ramadan yang bakal tiba tidak lama lagi.
Anda juga mungkin berminat dengan perkongsian Biasiswa Yang Di-Pertuan Agong Kini Dibuka , ataupun bagi sesiapa yang ingin memohon bantuan Aidilfitri anda juga boleh dapatkan maklumat lanjut menerusi perkongsian 30 Skim Bantuan Zakat Ditawarkan MAIWP.
Kebenaran Solat Terawih, Bazar Ramadan dan Aidilfitri
Noorazlin Abu Bakar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2021/03/kebenaran-solat-terawih-bazar-ramadan-dan-aidilfitri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bazar Ramadan Solat Aidilfitri Termasuk Solat Tarawih Di Benarkan Oleh Kerajaan Tahun Ini

Bazar Ramadan Solat Aidilfitri Termasuk Solat Tarawih Di Benarkan Oleh Kerajaan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 210 hits
PUTRAJAYA Kerajaan memutuskan Bazar Ramadan Aidilfitri dan solat Tarawih dibenarkan beroperasi tahun ini mengikut prosedur operasi standard yang ketat Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata SOP ketat itu perlu dipatuhi oleh setiap peniag...
Terkini Bazaar Ramadan Dan Solat Terawih Dibenarkan

Terkini Bazaar Ramadan Dan Solat Terawih Dibenarkan

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 442 hits
Terkini Bazaar Ramadan dan solat Terawih dibenarkan Assalamualaikum dan salam sejahtera Tidak kurang sebulan sahaja lagi umat islam seluruh dunia bakal menyambut bulan yang penuh bermakna iaitu bulan Ramadan 2021 Apabila menjelang bulan pua...
Solat Terawih Di Benarkan

Solat Terawih Di Benarkan

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 570 hits
Assalamualaikum dan selamat malam kepada semua sahabat sahabat Naim harap semua baik baik belaka ya Kelmarin check di Telegram Majlis Keselamatan Negara yang ada berita yang sangat seronok juga bagi diri Naim iaitu Solat Sunat Terawih di be...
Govt Green Lights Ramadan Bazaars Terawih Prayers

Govt Green Lights Ramadan Bazaars Terawih Prayers

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 237 hits
The government will allow the operation of Ramadan and Aidilfitri bazaars as well as Terawih prayers during the upcoming fasting month with strict compliance to the standard operating procedures said Senior Minister Ismail Sabri Yaakob This...
Berita Baik Bazar Ramadan Mungkin Dibenarkan Beroperasi

Berita Baik Bazar Ramadan Mungkin Dibenarkan Beroperasi

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 257 hits
Umum mengetahui di dalam situasi pandemik Covid 19 majlis ataupun perhimpunan besar besaran tidak boleh lagi diadakan seperti kebiasaan Malah tahun lalu bazaar Ramadan juga tidak diadakan berikutan negara berada dalam tempoh Perintah Kawala...
255 Tapak Bazar Ramadan Di Port Dickson

255 Tapak Bazar Ramadan Di Port Dickson

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 218 hits
Oleh Mohd Amin JalilPort Dickson Majlis Perbandaran Port Dickson sudah mengenal pasti sebanyak 255 tapak bazar Ramadan akan dibuka di seluruh daerah ini bagi memberi peluang peniaga kecil menjalankan perniagaan Yang Dipertua MPPD Zamri Mohd...
Covid 19 Vaccination Permissible During Ramadan Minister

Covid 19 Vaccination Permissible During Ramadan Minister

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 248 hits
Muslims in the country are allowed to receive the Covid 19 injection during the Ramadan month as it will not invalidate compulsory fasting Minister in the Prime Minister s Department Zulkifli Mohamad Al Bakri noted that the decision was mad...
Ramadan Makin Dekat Ruben Onsu Sarwendah Buka Program Hafiz Quran Di Sekolah Mereka

Ramadan Makin Dekat Ruben Onsu Sarwendah Buka Program Hafiz Quran Di Sekolah Mereka

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 252 hits
Lagi lagi Ruben membuktikan kalau keluarganya bisa jadi contoh positif bagi publik terutama dalam kehidupan bertoleransi Keren
5 Persiapan Menyambut Kedatangan Bulan Ramadan Al Mubarak

5 Persiapan Menyambut Kedatangan Bulan Ramadan Al Mubarak

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 304 hits
5 Persiapan Menyambut kedatangan Bulan Ramadan Al Mubarak Assalamualaikum dan salam sejahtera Allahu ya rabbi ya fattahu ya alim Pastinya semua umat islam menghitung detik akan ketibaan bulan yang penuh rahmat yakni bulan Ramadhan Al Mubara...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi