Terkini Bazaar Ramadan Dan Solat Terawih Dibenarkan





Terkini! Bazaar Ramadan dan solat Terawih dibenarkan! | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Tidak kurang sebulan sahaja lagi, umat islam seluruh dunia bakal menyambut bulan yang penuh bermakna iaitu bulan Ramadan 2021. Apabila menjelang bulan puasa, diantara yang menjadi perhatian adalah bazaar Ramadan. Setelah ianya dibatalkan akibat covid yang melanda sepanjang tahun 2020, terkini! Bazar ramadan dibenarkan beroperasi kembali pada tahun 2021, alhamdulilah!

Ramai yang mengucapkan syukur selepas pengumuman ini di buat oleh Majlis keselamatan Negara (MKN). Manakan tidak, ianya adalah “lubuk rezeki” buat para peniaga sepanjang bulan puasa. Ianya juga menjadi “kemeriahan” buat kebanyakkan keluarga. Namun, kebenaran ini bersyarat ya! Janganlah suka-suka sangat pergi bazar tu nanti ya!

Apa yang menariknya di bazar Ramadan? Kalau di Tanya pada aku, yang menariknya bazar ramadan ini adalah:

Kita boleh jumpa banyak makanan menarik yang tak pernah kita jumpa pun sebelum ini. Contohnya aku yang menetap di Melaka ni, waktu ini lah nak jumpa makanan daripada luar negeri Melaka. Ada jenis makanan yang aku tak pernah tahu dan rasa pun sebelum ini. Jadinya, ini salah satu yang menarik pada aku.

Keduanya adalah, waktu ini juga kita akan jumpa macam-macam nama menu. Sama ada menu masakan itu lama tetapi diberi “nafas baru”. Ataupun menu baharu dengan nama yang baru. Yelah, dekat bazar Ramadan tu, ada banyak menu yang sama. Untuk buatkan kita berbeza dengan orang lain, kenalah cipta menu dengan nama baru kan?

Ketiga! Aku suka pergi bazar malam. Sebab dekat sini ada banyak baju-baju cantik dan murah. Sejenis aku, aku suka cari tshirt berbanding cari baju melayu, hahahaha. Sebabnya aku memang jarang sangat pakai baju melayu ni.

Dan yang terakhir adalah, waktu ini lah nak jumpa awek-awek cun! Hahahaha. Ini sengaja je aku tambah ya! Sebabnya kadang aku sendiri pelik, daripada mana mereka semua ni datang. Sebelum ini, dekat pasar malam tak pernah nampak pun! Ala, jangan cakap pasar malam tak sama dengan bazar Ramadan ya! Sama je! Cuma nama sahaja berbeza.

Shalat tarawih kini dibenarkan. Selepas keseronokan ke bazar Ramadan pada siang harinya, sudah tentulah, umat islam akan berkejar untuk menunaikan solat tarawih pada malam harinya. Selepas kita merasakan suramnya bersolat Jemaah di rumah pada tahun lepas, akhirnya tahun ini kita boleh bersama-sama berjemaah di rumah Allah iaitu masjid.

Indahnya solat ini berbanding solat lain kerana ianya Cuma ada sebulan sahaja dalam setahun. Dan shalat tarawih adalah solat yang mana di dalamnya ada 1 malam kebaikannya bersamaan dengan 1000 bulan iaitu malam lailatul qadar.


Indahnya malam ini kerana sewaktu aku menaipnya, dah boleh rasa yang aku sudah berada di dalam bulan yang penuh rahmat ini, Allahurabbi.

Selain daripada malam lailatul qadar, pahala mengerjakan solat tarawih juga besar ganjarannya. Bermula daripada malam pertama hinggalah malam terakhir. Perkongsian mengenai pahala sholat tarawih dari awal sampai akhir akan aku kongsikan dalam artikel lain ya!

Apa pun, marilah kita mengucapkan syukur dan sama-sama menyiapkan diri bagi menyambut kedatangan bulan yang penuh barakah iaitu bulan Ramadan. Semoga Ramadan kali ini memberi kita seribu makna dan kebahagian serta memperolehi keredhaan Allah, aminn. Ya Rabb Allaminn.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/03/terkini-bazaar-ramadan-dan-solat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kebenaran Solat Terawih Bazar Ramadan Dan Aidilfitri

Kebenaran Solat Terawih Bazar Ramadan Dan Aidilfitri

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 268 hits
Kebenaran Solat Terawih Bazar Ramadan dan Aidilfitri pada tahun ini telah diumumkan oleh Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob selaku Menteri Kanan Beliau telah menyampaikan berita gembira ini ketika siaran langsung sidang media perkembangan Perin...
Berita Baik Bazar Ramadan Mungkin Dibenarkan Beroperasi

Berita Baik Bazar Ramadan Mungkin Dibenarkan Beroperasi

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 257 hits
Umum mengetahui di dalam situasi pandemik Covid 19 majlis ataupun perhimpunan besar besaran tidak boleh lagi diadakan seperti kebiasaan Malah tahun lalu bazaar Ramadan juga tidak diadakan berikutan negara berada dalam tempoh Perintah Kawala...
Bazar Ramadan Solat Aidilfitri Termasuk Solat Tarawih Di Benarkan Oleh Kerajaan Tahun Ini

Bazar Ramadan Solat Aidilfitri Termasuk Solat Tarawih Di Benarkan Oleh Kerajaan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 210 hits
PUTRAJAYA Kerajaan memutuskan Bazar Ramadan Aidilfitri dan solat Tarawih dibenarkan beroperasi tahun ini mengikut prosedur operasi standard yang ketat Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata SOP ketat itu perlu dipatuhi oleh setiap peniag...
Solat Terawih Di Benarkan

Solat Terawih Di Benarkan

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 570 hits
Assalamualaikum dan selamat malam kepada semua sahabat sahabat Naim harap semua baik baik belaka ya Kelmarin check di Telegram Majlis Keselamatan Negara yang ada berita yang sangat seronok juga bagi diri Naim iaitu Solat Sunat Terawih di be...
Isu Rentas Daerah Dibenarkan Kecuali Satu Negeri Ini Ds Ismail Sabri Tampil Dedahkan Maklumat Terkini

Isu Rentas Daerah Dibenarkan Kecuali Satu Negeri Ini Ds Ismail Sabri Tampil Dedahkan Maklumat Terkini

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 348 hits
Makluman tentang Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan dikuatkuasakan di Melaka Pahang Terengganu Sabah Putrajaya Labuan dan Perlis mulai 5 Mac ini
Govt Green Lights Ramadan Bazaars Terawih Prayers

Govt Green Lights Ramadan Bazaars Terawih Prayers

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 236 hits
The government will allow the operation of Ramadan and Aidilfitri bazaars as well as Terawih prayers during the upcoming fasting month with strict compliance to the standard operating procedures said Senior Minister Ismail Sabri Yaakob This...
9 Kelebihan Luar Biasa Pada Mereka Yang Mengerjakannya Solat Tahajjud

9 Kelebihan Luar Biasa Pada Mereka Yang Mengerjakannya Solat Tahajjud

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 296 hits
9 kelebihan luar biasa pada mereka yang mengerjakannya Solat Tahajjud Assalamualaikum dan salam sejahtera Solat tahajjud adalah solat ringkas yang dikerjakan pada awal pagi Solat ini dikenali sebagai solat hajat yang sangat baik buat semua ...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024