5 Persiapan Menyambut Kedatangan Bulan Ramadan Al Mubarak


 


5 Persiapan Menyambut kedatangan Bulan Ramadan Al Mubarak | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Allahu ya rabbi ya fattahu ya alim. Pastinya semua umat islam menghitung detik akan ketibaan bulan yang penuh rahmat yakni bulan Ramadhan Al Mubarak. Ramadan kali ini pasti akan menjadi lebih bermakna buat aku sekeluarga kerana kali ini kami hanya menyambut bulan ini bersama adik beradik sahaja selepas pemergiaan Ayahanda tercinta kami tahun lepas. Namun, di dalam kesedihan itu, segala macam persiapan menyambut bulan Ramadhan tetap juga perlu di lengkapkan.

5 Persiapan Menyambut kedatangan Bulan Ramadan Al Mubarak Lagu-lagu puasa mula kedengaran seminggu dua ini. Antara lagu yang mula bermain di dalam minda aku adalah lagu Lailatul Qadar oleh kumpulan raihan. Setiap kali menjelangnya bulan puasa, lagu ini memang lagu favourite aku. Kerana setiap bait ayatnya, benar-benar membawa aku “masuk” ke dalam bulan rahmat ini. Antara bait liriknya adalah:



Di Dalam Bulan Ramadhan

Ada Satu Malam

Nilainya Menyamai

Dengan Seribu Bulan

Singkaplah Tabir

Di Sepuluh Malam Terakhir

Berlumba Kita Mencari KeredhaanNya

Hidupkan Malam Beribadah Dan Iktikaf

Berdoa, Bertasbih Dan Memohon Keampunan



Baiklah, hari ini aku nak kongsikan beberapa tips persiapan menyambut bulan Ramadhan. Yang sebenarnya bukan tips sangatlah, kerana selama kita hidup ini, memang setiap tahun kita berpuasa kan. Namun,ianya boleh kita ajarkan pada anak-anak kita, insyaAllah. Semoga semua tips ini dapat persiapkan diri kita bagi menyambut bulan Ramadhan.




#1. Persiapan rohani

Bagi persiapan rohani ini, kita digalakkan untuk memperbanyak puasa di dalam bulan sya’aban. Ini bagi membiasakan diri dan nafsu makan kita. Bayangkan 11 bulan kita makan dan minum tanpa henti. Jadi persiapan ini bagi “meredakan” nafsu makan kita.

Kita juga di galakkan untuk membiasakan diri kita untuk bangun awal pagi. Kita boleh solat tahajjud, dan kemudiannya baca Quran dan bersahur. Bulan Ramadhan adalah bulan berkat. Segala pahala kita akan digandakan Allah. Jadi bermulalah daripada sekarang ya.

#2. Persiapan jasmani

Kalau di awal tadi, kita persiapkan rohani kita bagi menyambut kedatangan bulan Ramadhan, kali ini adalah persiapan jasmani.

Bagi persiapan ini, kita digalakkan untuk mula mengurangkan pengambilan makanan kita. Kalau sebelum ini, makan kita banyak, belum di tambah dengan makanan tambahan lagi (jenis yang suka kunyah-kunyah ni) jadinya, mulai hari ini, kita sama-sama kurangkan pengambilan makanan harian kita.

Jenis makanan juga perlu dilihat. Ambil makanan yang benar-benar memberi khasiat kepada tubuh badan kita dan bukannya makanan yang sekadar memberikan kita rasa kenyang sahaja.




#3. Persiapan harta

Baik, tips persiapan menyambut bulan Ramadhan yang ketiga adalah persiapan harta. Seperti yang ada aku beritahu tadi, segala kebaikan yang dilakukan di dalam bulan Ramadhan akan digandakan termasuklah pahala bersedekah.

Sedekah boleh dilakukan dengan 2 cara. Sama ada kita beri wang atau makanan. Dan keduanya memerlukan wang. Jadinya persiapkan awal-awal simpanan wang yang ingin kita gunakan bagi tujuan ini.

Namun harus diingatkan ya, bukannya simpan duit awal-awal sebab nak beli baju raya mahal-mahal. Nak show off waktu pagi raya nanti ya, jangan.

#4. Persiapkan diri dengan ilmu

Tips seterusnya adalah persiapkan diri kita dengan ilmu. Penuhi kotak ilmu kita dengan kelebihan berpuasa. Juga penuhi masa kita dengan mempelajari bacaan Al-quran. Boleh juga kita penuhi dengan kisah-kisah nabi dan para sahabat semasa bulan Ramadhan.

#5. Persiapan emosi

Dan tips terakhir dalam Persiapan Menyambut kedatangan Bulan Ramadan Al Mubarak adalah persiapan emosi.

Latih diri kita untuk bercakap perkara yang perlu sahaja. Berhenti mengumpat atau mengata orang lain. Kalau ada yang kita kata sebelum ini, minta maaf siap-siap dengan orang tersebut. Kalau yang jenis panas baran, belajar control emosi kita bermula sekarang. Ingat, lidah itu boleh jadi lebih tajam daripada pisau.
Baiklah, itulah 5 Persiapan Menyambut kedatangan Bulan Ramadan Al Mubarak. Semoga kita dapat mempersiapkan diri kita bagi menyambut bulan yang penuh rahmat ini. Anggaplah ini merupakan Ramadhan terakhir buat kita. Bersungguhlah di dalam mengejar pahala di dalam bulan ini. Semoga amal ibadat kita di terima Allah, aminnn.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/03/5-persiapan-menyambut-kedatangan-bulan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Empat Kali Tumpah Darah Ulang Alik Ke Hospital Hamil Tujuh Bulan Eleena Sui Bersalin Ramadan Ini

Empat Kali Tumpah Darah Ulang Alik Ke Hospital Hamil Tujuh Bulan Eleena Sui Bersalin Ramadan Ini

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 259 hits
Tahniah diucapkan buat pelakon dan pengacara Eleena Sui dan suami yang bakal menimang anak pertama tidak lama lagi Bersempena ulang tahun perkahwinannya yang keempat pada 4 Februari lalu Eleena mendedahkan yang dia kini hamil tujuh bulan Me...
Majlis Tahlil Dan Doa Selamat Menyambut Bulan Ramadhan

Majlis Tahlil Dan Doa Selamat Menyambut Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 380 hits
Assalamualaikum SEMPENA kedatangan Ramadhan kurang dua puluh hari lagi hari ini telah berlangsung Majlis Tahlil dan Doa Selamat di kolej yang melibatkan staf kolej sahaja Disebabkan majlis perlu mematuhi SOP maka ianya diadakan di Dewan Bes...
Majlis Ilmu Tazkirah Menyambut Ramadan Fasa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan Tahun 2021

Majlis Ilmu Tazkirah Menyambut Ramadan Fasa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan Tahun 2021

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 326 hits
28 Mac 2021 Surau Al Ikhwan Taman Kasih Putera BahauPenceramah Al Fadhil Ustaz Hj SabriHari Setiap Ahad minggu kedua dan ke 4Tarikh 28 03 2021Masa Selepas MagribTempat Surau Al Ikhwan Taman Kasih Putera
Fatwa Mui Vaksinasi Saat Bulan Ramadan Tak Membatalkan Puasa

Fatwa Mui Vaksinasi Saat Bulan Ramadan Tak Membatalkan Puasa

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 186 hits
Komisi Fatwa Majelis Ulama Indonesia mengeluarkan fatwa bahwa vaksinasi tak membatalkan puasa Fatwa itu dikeluarkan MUI setelah diputuskan melalui rapat pleno membahas pelaksanaan vaksinasi Covid 19 saat Ramadhan
Anak Lebam Lebam Polis Tahan Ibu Kandung Dipercayai Dera Bayi 7 Bulan

Anak Lebam Lebam Polis Tahan Ibu Kandung Dipercayai Dera Bayi 7 Bulan

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 355 hits
Dewi Nur Harasha AliasWanita itu ditahan susulan laporan polis dibuat suaminya yang mengesyaki bayi lelaki mereka didera berikutan terdapat kesan lebam pada tubuh bayi Foto PDRM BUTTERWORTH Polis Pulau Pinang menahan seorang wanita selepas ...
U Mobile Tawar Pelan Ultra Unlimited Wireless Broadband Pada Harga Serendah Rm48 Bulan

U Mobile Tawar Pelan Ultra Unlimited Wireless Broadband Pada Harga Serendah Rm48 Bulan

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 137 hits
Dalam usaha terus memberi yang terbaik buat pengguna UMobile kini mengemaskini pelan internet tanpa had mereka dengan satu lagi penawaran baharu dikenali sebagai Ultra Unlimited Wireless Broadband Melaluinya terdapat empat jenis pelan yang ...
Jumlah Sebenar Jemaah Haji Malaysia Diketahui Bulan Depan Menteri

Jumlah Sebenar Jemaah Haji Malaysia Diketahui Bulan Depan Menteri

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 231 hits
Oleh Ibadat haji tahun lalu dibenarkan untuk sebilangan kecil jemaah berikutan wabak COVID 19 Gambar media sosial UMAT Islam di negara ini tentu tidak sabar mengetahui berapa ramaikah rakyat Malaysia akan akan dibenarkan menunaikan haji tah...
Bulan Dan Pria Terhebat

Bulan Dan Pria Terhebat

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 327 hits
Bulan dan Pria Terhebat sebuah filem aksi Komedi yang telah ditayangkan di pawagan pada 12 Mac 2020 di Malaysia Brunei dan Singapura Kemudiannya dihentikan gara gara pandemik COVID 19 Filem Bulan dan Pria Terhebat akan ditayangkan semula pa...
Top Commentator Bulan Mac 2021 Tahniah

Top Commentator Bulan Mac 2021 Tahniah

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 265 hits
Assalamualaikum wbt Okey seperti biasa saya akan umumkan pemenang Top Commentator untuk bulan Mac Sebelum tue saya nak ucapkan bebanyak terima kasih pada awak semua kerana masih sudi untuk membaca jurnal saya walaupun saya tak dapat nak bag...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Bantuan Kemanusiaan

Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka