Keadilan Tawar Aliansi Ekonomi Johor Singapura Tambah Peluang Kerja Besar Besaran




 
Peluang kerja yang kurang di Johor menyebabkan ratusan ribu penduduknya terpaksa berhijarah ke Singapura akan diatasi oleh KEADILAN dan Pakatan Harapan (PH) sekiranya diberi mandat pada 12 Mac ini.

Menurut Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Johor, Syed Ibrahim Syed Noh, aliansi atau pakatan ekonomi antara Singapura - Johor - Indonesia akan segera dibina untuk mewujudkan lebih banyak peluang perkerjaan khususnya kepada anak muda bangsa Johor.
"Apa yang diperlukan sekarang bukannya perebutan kuasa tetapi perancangan dasar dan pelaksanaan program yang benar benar utamakan rakyat dan boleh mengeluarkan negeri Johor, negara serta rakyat daripada kemelut kesihatan, ekonomi dan politik.
"Mengapa jurang pembangunan antara daerah dan wilayah di Johor terus melebar dan seolah-olah tiada perancangan menyeluruh?
"Mengapa tiada usaha untuk menarik pelaburan industri strategik yang menawarkan pekerjaan berkualiti kepada para graduan kita sedangkan strategi perkongsian “Win-Win” dengan Singapura dan Indonesia di rantau “SIJORI Growth Triangle” (Singapura-Johor-Riau) boleh meningkatkan pelaburan langsung asing?" tanyanya dalam sidang media di Bilik Gerakan Utama di Johor Bahru, pagi tadi.
Ahli Parlimen Ledang itu juga turut mengkritik perancangan Kerajaan Negeri yang diterajui BN sebelum ini yang tidak dirangka sebaik baiknya dalam mengelakkan jangkitan Covid 19 meluas dalam kalangan rakyat sehingga menyebabkan banyak yang kehilangan nyawa.
Beliau juga mengkritik ketidakberdayaan Kerajaan BN menyediakan pekerjaan di kawasan kawasan selain Johor Bahru dan Pengerang, malah di Tanjung Piai yang bersebelahan Sungapura pun, menyebabkan pengangguran tinggi manakala graduan tidak mendapat kerja yang sepadan.
"Kadar pengangguran pada tahun 2021 naik kepada 4.6 peratus berbanding 4.5 peratus pada tahun 2020 yang mana kadar pengangguran tertinggi sejak tahun 1993.
"Ramai anak muda berpelajaran tinggi bekerja sebagai juruwang, pekerja sambilan dan ada yang menganggur. Pekerja tempatan pula dipotong gaji dan ramai yang dibuang kerja. 
"Ramai yang jatuh miskin menambah kepada peratusan miskin bandar terutama di bandaraya Johor Bahru dan sekitarnya," katanya.
Syed Ibrahim juga mencabar kerajaan BN membuka pintu sempadan Johor - Singapura sebelum hari mengundi agar rakyat yang berkerja di republik itu boleh pulang mengundi dengan mudah.
"Mengapakah pembukaan sempadan Malaysia – Singapura tidak dapat dilaksanakan lebih segera? PM umum akan dibuka pada 1 April.
"Menteri Besar kata SOP untuk rakyat Johor yang bekerja di Singapura untuk berulang alik akan dimuktamadkan tidak lama lagi. Saya percaya sepatutnya masa terbaik untuk laksanakan hal ini ialah pada PRN Johor pada 12 Mac ini," katanya.
Justeru, Syed Ibrahim mahu generasi muda yang akan mewarisi Johor untuk puluhan tahun ke hadapan agar berfikir dengan lebih rasional dalam melantik kerajaan yang mampu memberi kemakmuran, bukannya mengulangi gaya pentadbiran lama yang statik dan membosankan.
"Pada tanggal 12 Mac ini, rakyat wajar memilih wakil-wakilnya yang faham akan situasi sekarang dan bersedia berkhidmat serta angkat suara rakyat Johor. Mengekalkan wakil BN dan PN bermakna mengangkat budaya rasuah, khianat serta percaturan sempit politik.
"Mudah-mudahan calon KEADILAN diberi keyakinan menjadi wakil rakyat. Calon-calon KEADILAN akan tetap berjuang demi rakyat dan masa depan yang bebas daripada rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa," katanya lagi.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/03/keadilan-tawar-aliansi-ekonomi-johor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keadilan Akan Bawa New Game Jadikan Ekonomi Johor Rakan Kongsi Singapura

Keadilan Akan Bawa New Game Jadikan Ekonomi Johor Rakan Kongsi Singapura

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 138 hits
Sumber tenaga manusia tanah yang luas dan hasil bumi Johor telah disia siakan selama 60 tahun Umno BN memerintah Bagi calon KEADILAN DUN Layang Layang Dr Maszlee Malik Johor bukan sahaja memiliki potensi yang ada di Selangor atau Pulau Pina...
Dari Muda Hingga Tua Kerja Di Singapura Kenapa Kurang Pekerjaan Di Johor

Dari Muda Hingga Tua Kerja Di Singapura Kenapa Kurang Pekerjaan Di Johor

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 235 hits
Generasi selepas merdeka sehingga ke hari ini di Johor masih banyak yang terpaksa berkerja di Singapura Mengapakah selama lebih 60 tahun mentadbir BN tidak mampu membawa masuk pelaburan asing secukupnya untuk mewujudkan pekerjaan di Johor L...
Kemenangan Besar Di Johor Isyarat Bn Menang Pru15 Kata Najib

Kemenangan Besar Di Johor Isyarat Bn Menang Pru15 Kata Najib

papar berkaitan - pada 27/2/2022 - jumlah : 174 hits
Najib Razak berkata PRN Johor adalah titik perubahan dalam senario dan landskap politik tanah air PAGOH Kemenangan besar Barisan Nasional dalam pilihan raya negeri Johor akan memberi isyarat jelas parti itu mempunyai peluang yang cerah untu...
Kkm Buka Pengambilan Besar Besaran 4 446 Kekosongan Bulan Mac 2022

Kkm Buka Pengambilan Besar Besaran 4 446 Kekosongan Bulan Mac 2022

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 340 hits
KKM Buka Pengambilan Besar Besaran 4 446 Kekosongan Bulan Mac 2022 Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja Buat makluman pengambilan jawatan ...
Presiden Ukraina Desak Orang Rusia Demo Besar Besaran Menentang Invasi

Presiden Ukraina Desak Orang Rusia Demo Besar Besaran Menentang Invasi

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 110 hits
Presiden Ukraina Volodymyr Zelensky mendesak orang Rusia secara langsung pada Minggu agar turun ke jalan berunjuk rasa menentang invasi Kremlin di negaranya
Prn Johor Perpecahan Dalam Pembangkang Beri Peluang Bn Peroleh Manfaat Mohamad Sabu

Prn Johor Perpecahan Dalam Pembangkang Beri Peluang Bn Peroleh Manfaat Mohamad Sabu

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 101 hits
PRN Johor Perpecahan Dalam Pembangkang Beri Peluang BN Peroleh Manfaat Mohamad Sabu Peratusan keluar mengundi yang rendah merupakan antara faktor utama kekalahan Parti Amanah Negara yang bertanding atas tiket Pakatan Harapan pada Pilihan Ra...
Sementara Menanti Kubur Besar Siap Di Johor

Sementara Menanti Kubur Besar Siap Di Johor

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 160 hits
ULASANPILIHAN RAYA negeri Johor sudah bermula dengan rasmi mulai semalam selepas berlangsung dan selesainya proses penamaan calon Walaupun Pirane Johor diadakan dalam keadaan pandemik yang kembali menggila tetapi ia tetap menjadi tumpuan um...
Datuk Onn Hafiz Ghazi Cicit Dato Onn Jaafar Mengangkat Sumpah Sebagai Menteri Besar Johor Yang Baharu

Datuk Onn Hafiz Ghazi Cicit Dato Onn Jaafar Mengangkat Sumpah Sebagai Menteri Besar Johor Yang Baharu

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 190 hits
Datuk Onn Hafiz Ghazi mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Johor yang baharu Istiadat Penyerahan Surat Tauliah dan Pengisytiharan Pelantikan Menteri Besar Johor itu berlangsung di hadapan Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar yang ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence

Let S Pay Tribute To Life As The Ultimate Teacher



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

Kes Akhyar Rashid Faisal Halim Diharap Adalah Yang Terahir

Telefilem Disgrafia

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

Mari Berbuat Bid Ah Duniawi Dan Ilmu Rekayasa