Keadaan Masih Tidak Setabil


BERITA SEBELAH PEHAK
BERITA

Presiden PKR Anwar Ibrahim hari ini berkata beliau berpuas hati dengan pendirian Dr Mahathir Mohamad selepas bertemu dengan perdana menteri itu pagi tadi.

Ahli Parlimen Port Dickson itu bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai sebarang perkembangan terperinci mengenai pertemuan itu apabila ditanya pemberita. 

“Saya akan ada mesyuarat khas majlis pimpinan. Baru dari rumah PM Tun Dr Mahathir, bincang beberapa perkara. 

“Dan saya puas hati dengan pendirian dia bahawa prinsip harus kita utamakan, agenda reform harus diteruskan.

“Itu yang saya boleh sebut setakat ini,” katanya kepada pemberita di ibu pejabat PKR hari ini.

TERUS TUNGGU PERKEMBANGAN
LANGSUNG: Azmin, Zuraida dipecat dari PKR - Sumber Wartawan Malaysiakini Diterbitkan Hari ini 10:54 pagi |  Dikemaskini Hari ini 1:44 tengahari LANGSUNG   pelbagai perkembangan semasa yang berlaku pantas dalam negara sejak semalam, Malaysiakini membawakan laporan langsung mengenainya di sini.
Ikuti laporan wartawan kami mengenai gerakan penjajaran baru politik Malaysia di sini.
1.36 petang: Dua pemimpin kanan PKR dikatakan akan dipecat dari parti itu.
Menurut beberapa sumber, keputusan tersebut sudah dipersetujui dan kini hanya menunggu masa untuk diumumkan secara rasmi.
1.30 petang: Seorang sumber memberitahu, Menteri Besar Selangor, Amirudin Shari, menghadap Sultan Selangor hari ini.
Sumber yang condong kepada kem Anwar Ibrahim itu berkata, Amirudin memaklumkan hal tersebut semasa bertemu dengan Adun PKR di rumahnya pagi tadi.
Katanya, Amirudin juga memberitahu Selangor "akan mempertahankan mandat yang diberikan rakyat" dalam PRU lalu.
"Menteri Besar Selangor memberi taklimat kepada tuanku.
"Esok beliau akan berjumpa tuanku sekali lagi bersama semua ketua parti dalam PH," katanya.1.10 petang: Majlis Perundingan Buddha, Kristian Hindu Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) merayu agar Yang Di-Pertuan Agong dapat menggunakan budi bicara baginda untuk menitahkan agar parlimen dibubarkan.
“MCCBCHST merayu kepada Duli Yang Maha Mulia Yang-dipertuan Agong untuk menggunakan kuasa budi bicara baginda di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk mengarahkan pembubaran Parlimen dan pelaksanaan pilihan raya semula.
“[...] Kita sebagai rakyat Malaysia, marilah kita berdoa untuk perpaduan dan kestabilan Malaysia,” kata persatuan itu dalam satu kenyataan. 
Jelas persatuan itu, mandat rakyat yang memilih pemerintah mereka dalam pilihan raya umum (PRU) lalu haruslah dihormati. 
“Lebih-lebih lagi, banyak pemimpin dalam Pakatan Nasional yang disebut-sebut itu berdepan pendakwaan atau penyiasatan kes rasuah, jadi tujuan perikatan itu mungkin hanya untuk melindungi kepentingan peribadi dan untuk mengkhianati mandat rakyat,” kata kenyataan itu lagi. 12.55 tengah hari: Menteri Besar Selangor Amirudin Shari memanggil semua Adun PKR di negeri itu ke kediaman rasminya pagi tadi, kata satu sumber.
Sebelum itu dikatakan Amirudin memanggil semua Adun.
Ditanya jika kerajaan negeri yang ada akan bertahan, sumber itu - yang memihak kepada kem Azmin Ali - berkata: Tidak ada apa-apa perubahan.
Tidak dapat dipastikan jika Adun PKR yang menyokong Anwar terbabit dalam pertemuan tersebut kerana pertanyaan yang dihantar Malaysiakini tidak berjawab setakat ini.
Sementara itu Amanah Selangor juga difahamkan akan mengadakan mesyuarat dalamannya hari ini.
12.45 tengah hari: Presiden PKR, Anwar Ibrahim, tiba di Ibu Pejabat PKR di Petaling Jaya bersama isteri beliau, Dr Wan Azizah Wan Ismail.
Menurut Anwar, beliau baru saja tiba dari rumah Dr Mahathir Mohamad dan pertemuan itu berlangsung dengan "sangat baik".
"Kami ada bincang beberapa perkara dan saya berpuas hati dengan pendirian beliau, bahawa kita harus mengutamakan prinsip.
"Agenda reformasi harus diteruskan, itu yang saya boleh sebut setakat ini," katanya kepada media.
Ditanya kemungkinan berlaku perubahan kerajaan, Anwar tidak menjawab soalan itu secara langsung.
Sebaliknya ahli parlimen Port Dickson itu memberitahu agar kerajaan tidak mudah tunduk kepada kehendak kumpulan tertentu.
"Kita jangan mudah tunduk kepada gerombolan yang mahu mengkhianati amanah rakyat dalam pilihan raya yg lalu.
"Saya tak boleh sebut apa (yang lain), memadai kita jelaskan setakat itu, ia adalah mesyuarat yang sangat baik," katanya.
Anwar juga menjelaskan beliau "terkesan" dengan sikap Mahathir mengenai perubahan dan keengganan tunduk kepada pihak yang mahu "merampas kuasa" tanpa menetapkan agenda perubahan.
12:20 tengah hari: Adun Seremban Jaya, P Gunasekaran, tiba di Ibu Pejabat DAP, sejurus selepas dibebaskan atas tuduhan terbabit dengan kumpulan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).
"Saya sangat gembira, saya mahu ucapkan beribu-ribu terima kasih," katanya kepada media.
Anak Gunasekaran, Nancy, berkata keluarganya meninggalkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kira-kira jam 10.30 pagi tadi.
"Kami terus datang ke sini selepas itu," katanya.
12.10 tengah hari: Indeks KLCI Bursa Malaysia menurun 35.74 mata kepada 1495.46 ketika pasaran dalam keadaan tidak menentu.
Nilai ringgit Malaysia juga melemah berbanding dolar AS, menjadi RM4.2215 setakat ini.
Mengulas prestasi Bursa Malaysia, bekas PM, Najib Razak berkata, sama ada PH kekal, tumbang atau parlimen dibubarkan, kestabilan mesti dikembalikan secepat mungkin.
12.05 tengah hari: Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil, tiba di ibu pejabat parti itu di Petaling Jaya.
Ditanya apa yang akan dibincangkan oleh kepemimpinan PKR dalam mesyuarat tergempar parti itu sebentar lagi, beliau enggan mengulas."I have a good feeling," katanya.
Beberapa minit kemudian, Ahli Parlimen Permatang Pauh yang juga anak presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, juga tiba.
12 tengah hari: Adun Pasir Pinji merangkap salah seorang exco Perak, Howard Lee, yang tiba di Ibu Pejabat DAP berkata, semuanya berjalan seperti biasa di negeri terbabit.
Timbalan Setiausaha Agung DAP, Teresa Kok, memberitahu Malaysiakini, beliau tidak dapat hadir ke mesyuarat berkenaan kerana sedang berada di Sabah.11.40 pagi: Difahamkan Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng dan Mohamad Sabu sudah tiba di kediaman Dr Mahathir Mohamad di Seri Kembangan, Selangor hampir sejam lalu.
Astro Awani melaporkan, ketiga-tiga ahli parlimen itu sedang bertemu dengan Mahathir.11:30 pagi: Difahamkan DAP mengarahkan semua wakil rakyat dan senatornya untuk hadir ke mesyuarat parti itu di Kuala Lumpur.
Hal itu selaras dengan ketibaan ramai pemimpin DAP setakat ini. Antaranya Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, P Ramasamy; Ahli Parlimen Beruas, Ngeh Koo Ham; Soon Lip Chee (Adun Bagan Jermal) dan A Sivanesan (Sungkai).11 pagi: Veteran DAP, Lim Kit Siang, tiba di ibu pejabat parti itu di Pudu."Kami ada mesyuarat lepas ni," katanya semasa ditemui media di pintu masuk bangunan tersebut.
Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu enggan menjawab soalan lain yang dikemukakan wartawan.Sebelum Lim, kelihatan tiba lebih awal ialah Ketua Wanita DAP, Chong Eng; Adun Teratai, Lai Wai Chong; dan Adun Ayer Keroh, Kerk Chee Yee.10.45 pagi: Presiden Gerakan, Dominic Lau, mengesahkan kepada Malaysiakini, parti itu akan mengadakan mesyuarat jawatankuasa pusat di Kuala Lumpur pada jam 4 petang ini.
Katanya, salah satu agenda yang akan dibincangkan ialah kemungkinan penyertaan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali, serta penyokongnya, ke dalam Gerakan.
"Itu antara agendanya, tapi yang utama akan dibincangkan ialah situasi politik, kedudukan Gerakan, strategi dan tindak balas.
"Kami akan bincangkan mengenai peranan Gerakan apabila ada perubahan kerajaan," katanya.
Lau bagaimanapun enggan mengulas sama ada Azmin dan pengikutnya ada atau tidak memohon menyertai Gerakan.
Beliau juga tidak mengulas apabila ditanya kemungkinan Azmin akan hadir pada mesyuarat tersebut.10.49 pagi: Pusat Pembanterasan Rasuah dan Kronisme (C4) akan menyertai sidang media bersama Bersih pada petang ini.
Pengarah Eksekutif C4, Cynthia Gabriel, berkata sidang media itu akan diadakan sejurus selepas Presiden PKR, Anwar Ibrahim, bertemu Yang di-Pertuan Agong.
10.50 pagi: Malaysiakini difahamkan oleh sumber, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, tiada di pejabat ketika Anwar Ibrahim, Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Lim Guan Eng tiba.
Difahamkan ketiga-tiga mereka kemudian bersama-sama menuju ke rumah Mahathir di Seri Kembangan.10.25 pagi: Anwar Ibrahim dan Lim Guan Eng meninggalkan Perdana Putra. Kedua-dua mereka tidak memberhentikan kenderaan masing-masing untuk bercakap kepada media.
Hanya beberapa minit sebelum itu, Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, juga dilihat meninggalkan bangunan menempatkan Pejabat Perdana Menteri itu.
Kenderaannya diperlahankan sedikit dan beliau melambai ke arah wartawan yang menunggu.
10.20 pagi: Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail, dilaporkan tidak akan menghadiri sebarang majlis rasmi kementeriannya hari ini.
Hal itu disahkan seorang pembantunya.
Kata sumber tersebut, Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Hasnol Zam Zam Ahmad, akan mewakili Saifuddin.
10 pagi: Kira-kira dua jam sebelum mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP berlangsung, kelihatan salah seorang pemimpin kanan parti itu tiba di bangunan ibu pejabat parti terbabit di Pudu, Kuala Lumpur.
Bagaimanapun Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP, Tony Pua, enggan memberi sekarang kenyataan.
"Saya tak tahu," katanya apabila ditanya media sama ada beliau hadir untuk menghadiri mesyuarat berkenaan atau sebaliknya.
Menurut setiausaha politik menteri kewangan itu, beliau datang untuk menyelesaikan "hal-hal lain".
Ahli Parlimen Kluang, Wong Shu Qi, dilihat tiba di situ kira-kira jam 9pagi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://abnnasution.blogspot.com/2020/02/keadaan-masih-tidak-setabil.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Sangka Keadaan Saloma Link Jadi Begini Selepas Dibuka Mentaliti Rakyat Malaysia Masih Rendah

Tak Sangka Keadaan Saloma Link Jadi Begini Selepas Dibuka Mentaliti Rakyat Malaysia Masih Rendah

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 344 hits
Sepertimana yang korang tahu Saloma Link adalah tarikan baru di Kuala Lumpur Malaysia Korang dah pergi belum Kalau korang nak tahu jejantas ikonik tu sudah dibuka pada 6 Februari yang lalu tau Apa yang lebih menyedihkan lagi adalah mentalit...
Pemerintah Masih Mendata Anak Wni Eks Isis Yang Terpencar Di Timur Tengah

Pemerintah Masih Mendata Anak Wni Eks Isis Yang Terpencar Di Timur Tengah

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 162 hits
Pemerintah Masih Mendata Anak WNI Eks ISIS yang Terpencar di Timur Tengah Pemerintah kata dia masih mendata anak anak WNI eks ISIS yang kini terpencar di berbagai negara Timur Tengah Setelah proses itu selesai barulah pemerintah akan memutu...
Agama Bangsa Dipijak Tapi Masih Ada Kata Tak Mengapa

Agama Bangsa Dipijak Tapi Masih Ada Kata Tak Mengapa

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 229 hits
Oleh Siti Fatimah Ishak Ultra kiasu makin kuat sehingga kerajaan terpaksa mengalahBANGI Apa sudah jadi dengan negara seolah olah tidak diperintah oleh kerajaan yang sebenar tetapi oleh ultra kiasu yang tidak pernah setia kepada negara Agama...
Apakah Backlink Masih Dibutuhkan

Apakah Backlink Masih Dibutuhkan

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 198 hits
Untuk para blogger mencari backlink adalah salah satu kegiatan yang sempat menjadi trend beberapa waktu lalu Mereka menggunakan banyak cara baik itu secara black hat ataupun white hat Bukan tanpa alasan Sebab backlink sendiri memiliki peran...
Mengapa Hotel Th Kuching Masih Belum Beroperasi

Mengapa Hotel Th Kuching Masih Belum Beroperasi

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 257 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak mempersoalkan mengapa hotel dan pusat konvensyen milik Tabung Haji di Kuching masih belum beroperasi Menurut Najib sehingga kini hotel dan pusat konvensyen yang sudah siap dan sepatutnya dibuka pada pertengahan ta...
Bos Bkpm Heran Masih Ada Kepala Daerah Yang Belum Serahkan Izin Investasi Ke Pmptsp

Bos Bkpm Heran Masih Ada Kepala Daerah Yang Belum Serahkan Izin Investasi Ke Pmptsp

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 129 hits
Kepala Badan Koordinasi Penanaman Modal Bahlil Lahadalia mengaku heran masih ada gubernur yang tidak menjalankan Instruksi Presiden tentang Percepatan Kemudahan Berusaha Dalam Inpres tersebut izin daerah dilimpahkan ke Dinas Penanaman Modal...
Masih Tak Puas Hati

Masih Tak Puas Hati

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 373 hits
Some people are never satisfied with what they have What they do sometimes causes the relationship to fall apart Remember that when we fall down no one will help us Waktu itu baru kita tahu siapa kawan dan siapa lawan This is all I want to ...
Majlis Presiden Perlu Berhemah Jika Masih Mahu Dihormati

Majlis Presiden Perlu Berhemah Jika Masih Mahu Dihormati

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 240 hits
Keputusan Tun berasas kepada dirinya sebagai Pengerusi PH Pengerusi BERSATU dan lebih utama atas kuasa dan kapasiti seorang Perdana Menteri ambil pendekatan jangan sampai yang dikejar tak dapat yang dikendong keciciran
Pelan B Sedih Sudah Jadi Kerajaan Pun Masih Mahu Turun Di Jalanan Zuraida

Pelan B Sedih Sudah Jadi Kerajaan Pun Masih Mahu Turun Di Jalanan Zuraida

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 284 hits
Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan merangkap Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin bercakap kepada media selepas menghadiri Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina 2020 Parlimen Ampang di SJKC Kampung Baru Ampang Ampang Kuala Lumpur fot...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats