Kaya Dan Miskin Saling Memerlukan


 Allah menjadikan dalam hidup manusia ada orang yang miskin dan kaya adalah perkara yang biasa kita jumpai di sekitar kita. Bahawa setiap perkara yang ditakdirkan oleh Allah SWT di muka bumi ini, pastilah ada hikmah di sebaliknya, sama ada kita sedari atau tidak, yang kita ketahui atau tidak.
Semua perbuatan Allah SWT pasti indah dan terpuji. Tidak ada satupun dari perbuatan-Nya yang tercela dan buruk, dan semua takdir-Nya adalah baik, sempurna dan indah, walaupun peristiwa yang ditakdirkan oleh-Nya (kejadian yang terjadi pada makhluk), ada yang buruk dan tercela.
Allah SWT telah membagi rezeki di antara hamba-hamba-Nya, Dialah yang melapangkan rezeki sebahagian manusia dan menyempitkan rezeki sebahagian yang lain, hal itu dilakukan untuk suatu hikmah yang sempurna, yang berkonsekuensi pada pujian terhadap-Nya atas seluruh keputusan-Nya.
Firman Allah SWT dalam surah an-Nahl ayat 71 yang bermaksud:  “Dan Allah melebihkan sebahagian kalian dari sebahagian yang lain dalam hal rezeki”.
Firman Allah SWT: “Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan Dia (pula) yang menyempitkan baginya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu” ( Surah Al-Ankabuut, ayat 62).
Firman Allah SWT bermaksud: “Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling takwa di antara kamu” (Surah al-Hujuraat, ayat 13).
Allah telah menentukan pembahagian rezeki di antara hamba-hamba-Nya, lalu ada yang miskin ada pula yang kaya.
Adapun bagi orang yang ditakdirkan miskin, maka di antara hikmahnya, agar hamba yang miskin tersebut merasa sentiasa memerlukan Allah. Dia semakin gigih mencari rezeki, banyak berdoa, bertawakal, dan mendekatkan diri kepada-Nya dan ia pun berkesempatan meraih darjat orang-orang yang bersabar.
Demikian juga bagi orang yang kaya, ia akan mengetahui dan merasakan betapa besarnya nikmat Allah SWT atas dirinya. Sehingga akan terdorong untuk mensyukurinya, kerana ia sedar bahawa kekayaan itu adalah ujian, maka ia berusaha menjalani ujian itu dengan sebaik-baiknya, sehingga ia menjadi golongan orang-orang yang bersyukur kepada Allah SWT.
Jika demikian sikap keduanya (si miskin dan si kaya tersebut), maka sesungguhnya kekayaan dan kemiskinan itu sama saja bagi seorang muslim, iaitu sama-sama sebagai ujian dari Allah.
Allah SWT membagi-bagi rezeki di antara para hamba-Nya agar tegaknya maslahat agama dan dunia mereka.
Kalau seandainya semua hamba-Nya kaya, tentu banyak di antara mereka yang akan bertindak melampaui batas dan sewenang-wenang, dengan melakukan kemaksiatan ataupun kekufuran.
Namun, jika semua hamba-Nya dijadikan miskin, akan banyak urusan yang terbengkalai, kerana banyak urusan umat ini yang memerlukan harta dalam jumlah yang banyak.
Jika semua orang satu tingkatan dalam masalah rezeki, tentulah akan kesukaran bagi sebahagian orang untuk memanfaatkan sebahagian orang yang lainnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://biroteguhnegara.blogspot.com/2022/07/dfv_29.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rumah Untuk Si Miskin Tetapi Yang Kaya Pula Kaut Untung

Rumah Untuk Si Miskin Tetapi Yang Kaya Pula Kaut Untung

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 141 hits
August 3 2022 Penjualan rumah kos rendah kepada pelabur menunjukkan ketirisan dalam program subsidi kerajaan PETALING JAYA Rumah kos rendah disubsidi kerajaan sekalipun tidak terlepas daripada cengkaman pihak yang mahu mengambil kesempatan ...
Tak Salah Pihak Luar Bantu Orang Miskin Di Kelantan Tapi Janganlah Masyarakat Hentam Kerajaan Pemimpin Kelantan Timb Mb

Tak Salah Pihak Luar Bantu Orang Miskin Di Kelantan Tapi Janganlah Masyarakat Hentam Kerajaan Pemimpin Kelantan Timb Mb

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 366 hits
Tak salah pihak luar bantu orang miskin di Kelantan tapi janganlah masyarakat hentam kerajaan pemimpin Kelantan Timb MBKerajaan Kelantan tidak menghalang mana mana pihak menyalurkan bantuan kepada masyarakat daif dan miskin di negeri itu te...
Anwar Bantah Monopoli Bernas Keuntungan Tak Dikongsi Dengan Pesawah Miskin

Anwar Bantah Monopoli Bernas Keuntungan Tak Dikongsi Dengan Pesawah Miskin

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 196 hits
Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim hari ini berkata kira kira 150 000 pesawah miskin di seluruh negara harus dibenarkan berkongsi keuntungan daripada import beras yang kini dimonopoli oleh Padiberas Nasional Bhd Bercakap kepada pemberita di Pa...
Dah Getback Ke Dsv Amp Iqbal Dilihat Mesra Saling Berbalas Balas Nyanyian

Dah Getback Ke Dsv Amp Iqbal Dilihat Mesra Saling Berbalas Balas Nyanyian

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 213 hits
Sebelum ini kecoh di rata rata media sosial mengenai hubungan percintaan antaran usahawan kosmetik sensasi Datuk Seri Vida dan Iqbal Zulkefli yang sentiasa menjadi topik hangat orang ramai Seperti yang kita semua tahu hubungan percintaan me...
Pkr Temerloh Bersama Ajk Menyampaikan Sumbangan Kepada Yang Memerlukan

Pkr Temerloh Bersama Ajk Menyampaikan Sumbangan Kepada Yang Memerlukan

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 139 hits
Hj Rosli Ismail Naib Ketua Cabang Temerloh menyantuni menziarahi penduduk yan perlukan perhatian Beliau menyampaikan sumbangan kepada yang memerlukan Anak ini berumur 4 tahun mengalami penyakit buah pinggang bocor dan sentiasa berulang alik...
Saling Unfollow Amp Kongsi Ayat Sedih Hubungan Cinta Aedy Ashraf Dengan Amelia Henderson Berakhir

Saling Unfollow Amp Kongsi Ayat Sedih Hubungan Cinta Aedy Ashraf Dengan Amelia Henderson Berakhir

papar berkaitan - pada 1/8/2022 - jumlah : 276 hits
Status pasangan kekasih selebriti Aedy Ashraf dan Amelia Henderson menjadi tanda tanya warganet setelah beberapa bulan dikatakan menjalinkan hubungan cinta Terbaharu ciapan yang dimuat naik oleh pelakon berusia 29 tahun itu menarik perhatia...
Cita Cita Mahu Cepat Menjadi Kaya Menjadi Punca Ramai Tertipu

Cita Cita Mahu Cepat Menjadi Kaya Menjadi Punca Ramai Tertipu

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 165 hits
Polis hairan golongan berpendidikan tinggi boleh kena scam July 19 2022 Polis sama sekali tidak akan menemu duga atau meminta pengenalan diri mana mana individu melalui panggilan telefon bagi mengelak menjadi mangsa penipuan kata Timbalan K...
Bernas Kaya Pesawah Dapat Apa

Bernas Kaya Pesawah Dapat Apa

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 110 hits
Bernas kaya pesawah dapat apa Posted By on July 20 2022Pakatan Harapan membantah tindakan kerajaan meluluskan konsesi untuk mengimport beras secara monopoli kepada Bernas selama 10 tahun lagi Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri A...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Apakah Surat Asy Syu Ara Disebut Juga Surat Pemusik

Terapkan Budaya Kemas Dan Susun Di Mana Saja Anda Berada

Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna

Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua