Kaum Hawa Carilah Harta Sendiri Sebagai Persiapan Diri Jangan Salah Tafsir Jangan Pandang Serong







Kebahagiaan dan kemewahan adalah dua cara yang berbeza. Mungkin ada keluarga bahagia tapi hidup seadanya. Ada yang mewah tapi tak bahagia. Sebab itulah, dalam hidup keluarga, kena cari harta untuk kesenangan dan meneruskan kehidupan yang mendatang.

Namun, jangan ingat cari harta ini hanya pada seorang yang bergelar lelaki atau suami. Sementelah soerang isteri rumah hanya serahkan segalanya pada suami. Dengan kata lain bergantung harap padanya semata-mata. Kadang-kadang, kita tak tahu apa yang berlaku pada masa akan datang.

Ditakdirkan berlaku perpisahan atau kematian pada pasangan, pada siapa yang kita harapkan. Sebabnya sebelum ini hanya suami saja yang menanggungnya. Bukan bermakna, semua isteri harus bekerja untuk cari harta sendiri. Sebenarnya ada cara lain yang boleh isteri lakukan atau mendapatkan harta sendiri, walaupun tidak bekerja.

Inilah yang dikatakan oleh Anie Alja dalam perkongsiannya. Bila sudah berkahwin, sebagai isteri jangan serahkan segalanya pada suami semata-mata. Cari harta sendiri untuk persiapan diri. Kita tak tahu jodoh kita dengan pasangan. Minta dijauhkan dari yang tidak diingini. 

 

Cari Harta Sendiri Sebagai Persiapan Diri

Semakin banyak terbaca nasihat minah-minah yang suruh perempuan cari harta sendiri sebelum kahwin. Poin paling bernas, kalau kena cerai, kita taklah jadi anjing kurap.

Ya, baca sekali tak salah. Bernas pun nasihat itu. Kita belajar tinggi-tinggi, harus ada kerjaya sendiri, ada harta sendiri. Suami tak boleh sentuh. Wah, gagah sangat bunyinya. Matang sangatlah buat perancangan. Sediakan payung gerai warna pelangi sebelum ‘berjudi’ dalam sebuah perkahwinan.

Dalam buku tulisan HAMKA berkenan perempuan, beliau kata hanya agama Islam memartabatkan kedudukan orang perempuan dalam masyarakat. Antaranya, kalau kita ada mak ayah mampu dan berharta.

Harta kita, bukan milik suami walaupun kita sah dimiliki atas lafaz akad. Kalau perempuan orang putih, bila berkahwin, habis semua harta tok nek mak pak, jadi harta suami. Sudahlah kena tukar nama bapa, ambik nama keluarga lelaki, harta benda pun sama, semua berpindah tangan.

Kita orang Islam, harta mak ayah tetap harta kita (perempuan) walaupun suami ‘mengecek’. Jangan bagilah. Harta kita cari, lagilah bukan milik suami kalau kita beli sebelum menikah dengan dia. Dan kita jangan bodoh buat pinjaman sebab sayang pada suami sampai tak beragak-agak. Masalah sekarang, selepas kahwin ada isteri yang terkena virus ‘ikut saja kata suami.

Tak boleh berfikir, hilang ingatan, buang kawan dan buang mak ayah, tukar nama ayah ke nama suami. Itu dah kenapa? Agama Islam tak suruh tukar nama ayah sendiri ke nama keluarga suami?

Kenapa buat?

 

Selepas itu, isteri buat persiapan takut-takut kena cerai oleh suami. Kalau kahwin dengan hujung-hujung akal akan ‘kena cerai’, selepas itu beriya-iya kumpul harta, baik jangan kahwin. Bahaya. The seed is already in you, it will grow. Bila dengan suami sendiri pun tak percaya, ‘dia akan ceraikan aku’, baik sorok beli rumah, beli emas, sorok itu dan sorok ini. Bayangkan bagaimana cara kalian bermuafakat dalam sebuah perkahwinan. Jangkaan kita itu akan SAMPAI, suatu hari nanti. Ya, lambat atau cepat saja sebab dalam hati sentiasa fikir keburukan suami dan risau akan kena cerai.

 

Buat Terbaik

Percaya pada pasangan, buat yang terbaik dan buat persiapan dalam mengurus harta. Betul, isteri wajib ada duit sendiri tapi tak semestinya kena kerja luar. Duit boleh datang dalam bentuk elaun/nafkah suami, tak salah pun. Bukan cari duit sebab takut kena cerai.

Buatlah bisnes pun, bukan sebab takut kena cerai. Buat wasiat, buat tabung kecemasan, tabung pelajaran anak-anak. Ambil insurans dan ambil MRTA, buka fail harta sepencarian. Banyak cara lain, selain menakutkan perempuan cari harta sebelum kahwin.

Sebelum kahwin perempuan cukup pandai belajar tinggi, beli harta, cari serba-serbi, lepas kahwin terus berubah tak boleh fikir.

Kenapa?

 

Kredit : Anie Alja

Kredit : MingguanWanita

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang
 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.lamanqaseh.com/2022/04/kaum-hawa-carilah-harta-sendiri-sebagai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nasihat Kepada Diri Sendiri

Nasihat Kepada Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 150 hits
NASIHAT KEPADA DIRI SENDIRI 1 Marhaen tak boleh banyak merungut Kena rajin bekerja Beras tak turun dari langit tiba tiba Kita bukan anak menteri Sila sedar diri 2 Elak jadi sempurna Kita bukan Nabi Cuma usaha untuk buat perkara yang betul d...
Asyik Fikir Diri Sendiri Saja Yang Betul Ego Tak Ke Mana Sedarlah Wahai Hati

Asyik Fikir Diri Sendiri Saja Yang Betul Ego Tak Ke Mana Sedarlah Wahai Hati

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 137 hits
Asyik Fikir Diri Sendiri Saja Yang Betul Ego Tak Ke Mana Sedarlah Wahai Hati EGO adalah suatu sifat mazmumah yang mesti dijauhkan supaya tidak wujud dalam diri setiap orang Ego bermaksud kebanggaan tentang diri sendiri merasakan diri mempun...
Rawatan Apa Perlu Guna Ganja Jangan Salah Langkah Banyak Dakyah Mengarut Atas Alasan Perubatan

Rawatan Apa Perlu Guna Ganja Jangan Salah Langkah Banyak Dakyah Mengarut Atas Alasan Perubatan

papar berkaitan - pada 19/4/2022 - jumlah : 164 hits
Rawatan Apa Perlu Guna Ganja Jangan Salah Langkah Banyak Dakyah Mengarut Atas Alasan Perubatan PERDEBATAN mengenai kewajaran dadah digunakan sebagai perubatan kembali rancak diperbincangkan apatah lagi selepas komposer dan penyanyi Yasin Su...
Khemah Besar Untuk Memayungi Nasib Rakyat Atau Bagi Meneduhkan Diri Sendiri

Khemah Besar Untuk Memayungi Nasib Rakyat Atau Bagi Meneduhkan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 105 hits
Ada pihak tertentu dalam PH nampaknya masih tak habis habis bercakap soal khemah besar dan mahukannya jadi kenyataan walaupun sambutan daripada pihak yang ingin dijemput itu kelihatan agak dingin Kecuali Bersatu yang tampak ada sedikit resp...
Pandang Wajah Anak Bila Anak Bercerita Respons Yang Baik Baik Jangan Buat Tak Endah

Pandang Wajah Anak Bila Anak Bercerita Respons Yang Baik Baik Jangan Buat Tak Endah

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 140 hits
Ada waktunya bila terlalu sibuk dengan kerja hakiki dan kerja rumah yang tak pernah habis kita buat acuh tak acuh bila anak datang bercerita dengan kita Cara ini salah Menurut perkongsian biarkan anak bercerita apa sahaja dan dengarlah seba...
Ada Salah Faham Jovian Perjelas Isu Mask Hauk Jaga Kata Kata Jangan Fitn4h Saya

Ada Salah Faham Jovian Perjelas Isu Mask Hauk Jaga Kata Kata Jangan Fitn4h Saya

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 129 hits
Baru baru ini tular isu yang terkait antara kenyataan pereka fesyen terkenal iaitu Jovian Mandagie dengan pelitup muka yang memerlukan perakuan SIRIM
Sementara Kita Menunggu Sprm Siasat Hakim Jom Kita Lakukan Satu Aktiviti Untuk Diri Sendiri

Sementara Kita Menunggu Sprm Siasat Hakim Jom Kita Lakukan Satu Aktiviti Untuk Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 161 hits
POLITIK SEKARANG TIDAK MENGUNTUNGKAN RAKYATKEBANYAKAN daripada kita sudah tentu tidak mempunyai duit simpanan yang banyak setelah cukup bulan Lebih lebih lagi utk bangkit semula selepas pasca Covid 19 dgn pelbagai komitmen yg perlu dilangsa...
Jangan Biasakan Diri Selepas Sahur Terus Tidur Takut Terlajak Solat Subuh Apakah Hukumnya

Jangan Biasakan Diri Selepas Sahur Terus Tidur Takut Terlajak Solat Subuh Apakah Hukumnya

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 153 hits
Jangan Biasakan Diri Selepas Sahur Terus Tidur Takut Terlajak Solat Subuh Apakah Hukumnya PASTI ada antara kita yang kembali tidur selepas bersahur kerana berasa penat Persoalannya adakah perkara itu dibenarkan di dalam Islam Bagaimana pula...
Khemah Besar Menyingkap Daki Dan Pekung Diri Sendiri

Khemah Besar Menyingkap Daki Dan Pekung Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 144 hits
Kelemahan pembangkang adalah disebabkan perebutan kuasa bukan kerana tiada khemah besar Mahdzir Ibrahim Malaysia Now Segalanya bermula selepas 2013 apabila Pakatan Rakyat mula berantakan setelah gagal menjadi kerajaan dalam Pilihan Raya Umu...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Lirik Lagu Mati Matian Mahalini

Pb House By D Compose Architect In Chiang Thailand

Elevate Your Home S Aesthetic With These Outdoor Renovations

Police Arrest 5 Men Seize 32kg Of Drugs Worth About Rm800k

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police