Kau Bayar Rm50k Baru Aku Lepaskan Kau Peguam Syarie Jelaskan Konsep Tebus Talak Ramai Tak Tahu


Perkahwinan merupakan satu ikatan yang indah dirasai oleh pasangan suami isteri. Namun begitu, tidak semua pasangan suami isteri mempunyai kesefahaman yang baik sehingga boleh mengugat kesejahteraan rumah tangga. Disebabkan itu, ramai yang memilih untuk berpisah walaupun sebelah pihak tidak bersetuju. Namun, pada akhirnya berlaku tuntutan tebus talak bagi mengakhiri sesuatu hubungan suami isteri.
Mesti ramai yang tertanya-tanya mengenai tebus talak yang dimaksudkan. Ikuti perkongsian Peguam Syarie ini mengenai konsep tebus talak yang masih ramai keliru dan malah ada yang tidak pernah tahu.
Boleh kau pulangkan dara isteri kau kalau tebus talak RM50k?
Banyak situasi yang berlaku dalam kes rumahtangga di Mahkamah Syariah adalah suami enggan lepaskan isteri dengan cara baik katanya masih sayang.
Tapi, diakhir pembelaan, mesti akan ada tuntutan supaya isteri bayar RM50k (contoh) untuk tebus talak iaitu Kau bayar RM50k, kemudian aku lepaskan kau. Alasan yang selalu diberi, gantirugi sebab kenduri dulu mahal lah, isteri nusyuz lah, sebab isteri yang lari tinggalkan lah & macam-macam lagi.
Pernah dengarkan? ke pernah jadi kat awak? Perkongsian kali ini saya nak ulas pada semua tentang Khulu’ atau tebus talak? dan berapa kadar yang sesuai.
Gambar: Irish Examiner Apa itu tebus talak? Perpisahan antara suami dan isteri dengan sebuah ganti (tebus talak) dengan menggunakan lafaz talak atau khulu’.
Ada ke masa zaman nabi terjadi tebus talak? Ya, ada. Satu hadis yang menceritakan tentang isteri kepada sahabat Nabi saw, iaitu Thabit Bin Qais datang mengadu pada nabi. Katanya, Thabit bin Qais ni orangnya baik. Memang cantik akhlaknya dan agamanya. Tapi, si isteri ni dia takut kufur pada Islam iaitu ingkar hak suami sebab hati dia tidak suka pada Thabit bin Qais ni. Sesetengah riwayat berkata sebab Thabit ni rupanya tidaklah lawa.
Jadi sebab si isteri ni dah tak boleh nak terima hatinya pada Thabit, maka, Rasulullah saw bertanya kepada isteri tersebut, mahukah isteri tersebut pulangkan kebun Thabit yang menjadi mahar kepada isteri itu. Isteri tersebut pun setuju dan Nabi menasihatkan Thabit untuk ambil kebun itu balik dan lepaskan wanita itu dengan talak satu.
(Riwayat Al-Bukhari)
Kalau sekarang ni cerai tebus talak, dia akan jadi talak berapa? Ijma ulama sepakat bahawa perceraian secara tebus talak adalah dikira sebagai Talak Bain Sughra. Tak boleh rujuk semula dalam eddah tapi boleh nikah semula dengan akad dan mahar yang baru. Jadi, tak ada jumlah talak satu ke dua ke atau tiga.
 Apa keadaan yang patut untuk seorang isteri tu bayar tebus talak? Ini secara peribadi berdasarkan pengalaman saya. Jika isteri tersebut memang dah tak ada hati dengan suaminya tapi tidak ada alasan yang munasabah dan kuat untuk dapatkan perceraian secara fasakh khususnya, nafkah semua suami tu jaga baik, maka, memang sewajarnya si isteri membuat keputusan untuk berpisah secara tebus talak.
Berapa jumlah yang patut isteri bagi untuk tebus talak? Di dalam kitab al-muktamad Mazhab Syafie, tak diceritakan secara khas berapa bayaran. Cuma, dinyatakan, isteri boleh bagi mahar (mas kahwin) perkahwinan sama ada jumlahnya banyak atau sedikit. Boleh juga tak bagi duit, tapi apa-apa barang atau harta yang dimiliki isteri tersebut mempunyai nilai tertentu manfaatnya.
Gambar: Pinterest.com  Kalau isteri tak setuju untuk bayar tebus talak? Kalau tak setuju bayar tebus talak, tak perlu la untuk tebus talak. Cuba perceraian cara lain.
Kalau isteri setuju tebus talak, tapi suami tak setuju dengan jumlah yang diletakkan? Di dalam hukum syarak dan undang-undang Konsisten menyatakan perceraian secara tebus talak ni mesti atas kerelaan antara suami dan isteri. Jika ada pertikaian tentang jumlah tu, Seksyen 49(3) Enakmen Keluarga Islam Kedah menyebut, Mahkamah boleh taksirkan jumlah ikut Hukum Syarak dengan beri pertimbangan pada taraf dan sumber kewangan pihak-pihak. Jadi, kena bicara untuk tentukan jumlah sahaja.
Kalau Mahkamah dah taksir, isteri atau suami tak setuju dengan jumlah tu? Kalau salah satu pihak tak setuju dengan taksiran jumlah yang Mahkamah tentukan, Mahkamah tak boleh paksa untuk isteri bayar tebus talak tu dan tak boleh juga paksa suami untuk terima. Senang cerita, macam jual beli. Tak ada sapa boleh paksa seseorang untuk jual atau beli sesuatu kalau tak nak. Mesti kena ada kerelaan dua-dua pihak. Kalau tak berjaya, Mahkamah akan lantik Jawatankuasa Pendamai dan ikut proses seksyen 47 enakmen keluarga islam.
Daripada huraian diatas, perasan tak, tak ada pun kata tebus talak ni sebab ganti rugi? Cuma pulangkan atau bagi nilai yang wajar sebagai ganti sahaja untuk cerai. Dimana kerugian yang berlaku?
Pernah seorang hakim sound kepada lelaki ini, (bukan kes saya). Isteri mintak fasakh, suami tak mau lepas saja-saja. Dia nak tebus talak RM50,000.00. Hakim tanya, mas kahwin dulu berapa, dijawab RM100.00. Hantaran berapa? RM5000.00. Berapa kali bersetubuh lepas kahwin? Lebih daripada 10 kali. Berapa orang anak? 3 orang. Jadi, apa yang kau RUGI sampai RM50k? Boleh kau pulangkan dara dia?
Sometimes, saya tak nafikan, memang ada suami yang jenis macam ni. Nak seksa hidup isterinya. Betul, ada yang masih sayang, tapi, bukan caranya nak dapat kasih sayang semula tu dengan tuntut nilai yang tinggi. Buat tambah benci ada la. Bahkan lebih keruh keadaan. Akibatnya, dua-dua terpenjara jiwa dalam konflik rumahtangga, walaupun badan dah merdeka.
Merdekakan Isteri Dengan Baik Kalau Dah Tiada Jodoh
Salam Kemerdekaan
Fahmi Ramli
Sumber: Fahmi Ramli


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/08/30/kau-bayar-rm50k-baru-aku-lepaskan-kau-peguam-syarie-jelaskan-konsep-tebus-talak-ramai-tak-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemerintah Bayar Sewa Gedung Kantor Ibu Kota Baru Yang Dibangun Swasta

Pemerintah Bayar Sewa Gedung Kantor Ibu Kota Baru Yang Dibangun Swasta

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 184 hits
Pemerintah bakal menggunakan seminimal mungkin dana dari Anggaran Pendapatan dan Belanja Negara untuk pembangunan ibu kota baru Untuk itu pemerintah mengajak keterlibatan badan usaha dalam pembangunan ibu kota dalam skema KPBU
Pertamina Usung Konsep City Gas Penuhi Bahan Bakar Ibu Kota Baru

Pertamina Usung Konsep City Gas Penuhi Bahan Bakar Ibu Kota Baru

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 180 hits
PT Pertamina akan menerapkan konsep kota gas dalam rangka pemenuhan energi di ibu kota baru Gas dipilih jadi prioritas bahan bakar karena letak ibu kota baru berdekatan dengan sumur yang menjadi sumber pasokan
Bie Lepaskan Dia Dengan Talak 3 Suami Kata Tiada Niat Tetapi Mahkamah Kata Lafaz Itu Sah Jatuh Talak Ke Atas Isterinya

Bie Lepaskan Dia Dengan Talak 3 Suami Kata Tiada Niat Tetapi Mahkamah Kata Lafaz Itu Sah Jatuh Talak Ke Atas Isterinya

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 319 hits
The ReporterOkay guys I wanted to share something Kes hari ini DISCLAIMER I will never expose the identity of the parties Cuma jalan cerita kes sahaja untuk beri pengajaran kepada smua Happy reading dan jangan lupa sentiasa anggap cerita in...
Desain Ibu Kota Baru Repubiik Indonesia Di Kalimantan Sudah Rilis Begini Konsep Tata Kotanya

Desain Ibu Kota Baru Repubiik Indonesia Di Kalimantan Sudah Rilis Begini Konsep Tata Kotanya

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 349 hits
Presiden Jokowi sudah mengambil keputusan bahwa ibu kota Republik Indonesia yang baru akan dibangun di pulau Kalimantan Realisasinya masih menunggu keputusan dengan pengambil kebijakan yang lain Namun perpindahan ibu kota diyakini akan terj...
Roy Suryo Usul Menteri Pakai Mobil Rental Tak Perlu Beli Baru

Roy Suryo Usul Menteri Pakai Mobil Rental Tak Perlu Beli Baru

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 208 hits
Wakil Ketua Umum Partai Demokrat Roy Suryo tidak sepakat dengan adanya wacana pembelian mobil baru untuk para menteri Sebab kata dia jabatan seorang menteri tidak lama dan selalu berganti
Keceplosan Menteri Sofyan Ungkap Lokasi Ibu Kota Baru Ada Di Kalimantan Timur

Keceplosan Menteri Sofyan Ungkap Lokasi Ibu Kota Baru Ada Di Kalimantan Timur

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 225 hits
Menteri Agraria dan Tata Ruang Badan Pertanahan Nasional Sofyan Djalil menghadiri rapat koordinasi mengenai rancangan undang undangan Pertanahan Ditemui usai rapat Menteri Sofyan Djalil sempat menjawab berbagai pertanyaan salah satunya soal...
Daihatsu Indonesia Adu Keahlian Di World Skill Competition 2019 Di Kazan Rusia

Daihatsu Indonesia Adu Keahlian Di World Skill Competition 2019 Di Kazan Rusia

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 298 hits
Daihatsu berpartisipasi untuk mengharumkan nama Indonesia di World Skill Competition di Kazan Rusia Usman Roshid Mashuri yang bekerja di PT Astra Daihatsu Motor maju sebagai delegasi di cabang car painting
Doa Gus Anom Untuk Pengantin Baru Roger Danuarta Dan Cut Meyriska

Doa Gus Anom Untuk Pengantin Baru Roger Danuarta Dan Cut Meyriska

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 254 hits
Ustaz Gus Anom menguntai doa untuk pengantin baru Roger Danuarta dan Cut Meyriska
Pagi Tu Jumpa 2 Puntung Rokok Baru Penyamun Buka Pili Air Biar Melimpah Untuk Umpan Penghuni Keluar

Pagi Tu Jumpa 2 Puntung Rokok Baru Penyamun Buka Pili Air Biar Melimpah Untuk Umpan Penghuni Keluar

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 432 hits
The ReporterAssalamualaikum Pagi ini nak beritahulah sikit sebagai peringatan bersama sebab dah terjadi di rumah sewa kami sendiri malam tadi Kalau dengar bunyi air paip di luar rumah terbuka di tengah tengah malam buta tak payah gagah kelu...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Duit Dalam Akaun Bank Arwah Hilang Sebelum Tuntutan Pusaka Selesai

Makanan Kucing Terbaik Kenapa Kucing Perlukannya

Al Ikhsan Sports Spend And Win

Cuci Karpet

Lambstongues The Benefits Of Plastic Downspouts Over Metal Alternatives

Beyond The High Exploring The Therapeutic Uses Of Thca Flower In Houston