Bie Lepaskan Dia Dengan Talak 3 Suami Kata Tiada Niat Tetapi Mahkamah Kata Lafaz Itu Sah Jatuh Talak Ke Atas Isterinya


The Reporter


Okay guys. I wanted to share something. Kes hari ini. 
DISCLAIMER: I will never expose the identity of the parties. Cuma jalan cerita kes sahaja untuk beri pengajaran kepada smua. Happy reading dan jangan lupa sentiasa anggap cerita ini sebagai satu pengajaran bagi anda yang sudah berumah tangga nanti. 
ALKISAHNYA, jam menunjukkan jam 3 petang. Ada satu kes, peguam minta kemasukan segera. Jadi, Kak Ina (pembantu hakim) minta kami bawakan kes petang. Jadi kami pun masuk dalam tunggu Hakim dalam bilik mahkamah. 
Nampaklah seorang lelaki dan perempuan serta ayah perempuan itu (kalau tak silap). Wajah si perempuan ini segak sangat. Wajah putih gebu, hidung mancung. Muka memang lembut, muka macam tengah menahan sedih. 
Selepas seketika kemudian, Hakim masuk. Dikatakan si plaintif (suami) failkan kes pengesahan lafaz cerai dan si isteri (defendan) tak tahu langsung mengenai lafaz tersebut. 
Tiba-tiba peguam defendan memberitahu kawan-kawan intern kami suruh masuk dalam (tak bagi mereka ikut bicara). Kami Alhamdulillah boleh sebab kami yang bawa kes. Katanya "takut si suami segan nak beritahu hal sebenar kepada hakim". 
Jadi bermulalah pengakuan si suami di depan hakim mengenai lafaz cerai dia terhadap isterinya. 
"Bie lepaskan dia dengan talak 3," kata si suami kepada kekasih/skandal dia. 
Hakim pun bertanya, "Awak cakap 'Bie' itu merujuk kepada siapa?"
Plaintif: "Merujuk kepada saya. Saya cakap ayat itu kepada kekasih saya". 
Hakim: "'Dia' tu siapa?"
Plaintif: "Dia tu saya maksudkan isteri saya." 
Soalan Mahkamah (SM): "Kenapa awak cakap macam tu pada dia?"
Plaintif: "Saya terpaksa. Kekasih saya nak sebarkan mesej berbaur l***h saya dengan dia kepada family dan isteri saya. Saya dipaksa." 
(Sebenarnya ayat dia complicated tetapi aku ringkaskan saja)
SM: "Dia ada ugut awak guna pisau ke apa ke?"
Plaintif: "Tiada." 
Semasa si suami melafazkan ayat itu, isteri dia tidak tahu apa-apa. Bila dia cakap depan hakim, nampak riak wajah isteri dia sedih, tangannya terketar-ketar ketika mengelap air mata. Allahu, boleh faham betapa sakitnya perasaan dia pada masa itu. 
Lelaki itu pula berulang kali mempertahankan diri yang dia tidak berniat. Tetapi siapa yang tahu, kecewanya hati isteri bila suami tergamak lafaz macam itu demi menjaga perempuan simpanannya

Mahkamah berhenti seketika

Keputusan
Jatuh talak tiga ke atas isteri (kerana undang-undang keluarga Islam Kedah, jika sebut talak 3 maka jatuhlah talak 3)Talak yang diberi suami adalah sorikh (jelas) di mana niat suami is irrelevant dan tidak diambil kira. (Suami guna perkataan 'talak'). Talak adalah antara tiga perkara yang kalau bergurau atau serius, hukumnya tetap jatuh. (Tiga perkara tersebut adalah nikah, talak dan rujuk)
Selepas keputusan diberi, boleh nampak si suami muka merah seperti mahu menangis. Tetapi apa boleh buat, hukum Allah. Sebab itulah kita di atas dunia ini berfikirlah sebelum nak melakukan apa-apa. Jangan hidup ikut nafsu. Tak habis nafsu itu. 
Manusia (tak semua) kadang-kadang lupa bersyukur. Allah hadirkan seorang isteri baik, segak, pakai tutup aurat semua, tetapi tak bersyukur. Lebih minat yang tak halal. 
Sungguh, aku biasa dengar orang kata "Lelaki bila tak jaga pandangan, bila bertunang, dia akan nampak perempuan lain lagi lawa

"Bila berkahwin, perempuan-perempuan yang bukan isteri dia lagi lawa. Bahkan jika dia berkahwin dan tak wujud lagi perempuan lain atas bumi ini, dia pasti akan nampak haiwan pun lagi lawa dari bini dia."
Ingat ye kawan-kawan yang mana bakal berumah tangga atau yang sudah berpunya. Kalau rasa dah tak suka, tak berminat dengan pasangan, tolonglah jangan curang. Lepaskanlah dia dengan cara baik. Si dia mesti deserve someone better. Mungkin bukan better dari awak-awak, tetapi better untuk diri dia, yang appreciate diri dia. 
And for the lovely sister yang dalam mahkamah tadi, I do wish you a happy ending. Semoga Allah pulihkan hati awak. Tadi ramai ahli keluarga awak datang tengok, semoga awak kuat. Hati awak berkecai, hanya Allah dan awak tahu sakitnya macam mana. 
Last but not least, saya harap awak nampak hikmahnya kes awak. Allah nak lepaskan awak dari lelaki seperti itu. Sebab itu Dia gerakkan hati bekas suami awak lafaz cerai talak tiga. You deserve better. 
You don't deserve a trash. Itu saja. Semoga akak nampak hikmahNya melalui ujian akak ini. 
By the way, jatuh talak tiga, tak boleh rujuk semula. May Allah ease your way akak. Sebab akak muda lagi. Saya rasa belum sampai umur 30. Sekian. 
Semoga korang yang baca dapat pengajaran. Hargailah orang sekeliling anda. Kalau tak suka, lepaskanlah secara baik. 
Sumber: Ayuni, Emylia Shazleen

August 28, 2019 at 09:02AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2019/08/bie-lepaskan-dia-isteri-dengan-talak-3.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Ceraikan Isterinya Dengan Talak 3 Kerana Gula Gula Getah

Suami Ceraikan Isterinya Dengan Talak 3 Kerana Gula Gula Getah

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 259 hits
The ReporterTidak masuk akal Seorang lelaki sanggup menceraikan isterinya dengan talak tiga di kawasan pekarangan sebuah mahkamah sivil di India kerana wanita itu enggan menerima gula gula getah yang diberikannya Dalam kejadian yang berlaku...
Bapa Adib Peroleh Kebenaran Prosiding Hina Mahkamah Ke Atas Peguam Negara

Bapa Adib Peroleh Kebenaran Prosiding Hina Mahkamah Ke Atas Peguam Negara

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 173 hits
Tommy ThomasKeluarga Muhammad Adib Mohd Kassim memperoleh kebenaran daripada Mahkamah Koroner untuk memulakan prosiding komital terhadap Peguam Negara Tommy Thomas berhubung punca kematian anggota bomba dan penyelamat Malaysia itu Memetik l...
Niat Puasa Asyura Tata Cara Keutamaan Dan Jatuh Tanggal Berapa

Niat Puasa Asyura Tata Cara Keutamaan Dan Jatuh Tanggal Berapa

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 316 hits
Puasa Asyura merupakan amalan khusus di bulan Muharram berpahala luar biasa Bagaimana niat dan tata cara apa saja keutamaan puasa ini dan jatuh tanggal berapa Berikut ini pembahasan lengkapnya disertai dengan tingkatan puasa ini Juga dileng...
Dapat Suami Kaya Itu Bonus Kakak Intan Najuwa Balas Kritikan Terhadap Adiknya

Dapat Suami Kaya Itu Bonus Kakak Intan Najuwa Balas Kritikan Terhadap Adiknya

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 575 hits
Berita pertunangan pelakon comel Intan Najuwa 22 tahun dan pasangannya Razrul Anwar Rusli 38 tahun di mana perbezaan usia mereka sebanyak 16 tahun telah membuatkan para netizen tanpa segan silu memberikan pendapat mereka tersendiri Ada yang...
Jangan Kata No Kalau Anak Nak Beli Buku Cerita Itu Tanda Mereka Sedang Berimaginasi

Jangan Kata No Kalau Anak Nak Beli Buku Cerita Itu Tanda Mereka Sedang Berimaginasi

papar berkaitan - pada 25/8/2019 - jumlah : 358 hits
Kemahiran berfikir sama pentingnya dengan kemahiran membaca menulis dan mengira Ia telah menjadi salah satu kemahiran utama yang perlu dimiliki oleh semua golongan termasuk kanak kanak Anak anak yang selalu didedahkan dengan buku cerita ata...
Peguam Kata Keluarga N0ra Anne Ada Kaitan Dengan Kema Tian Gadis Itu Ini Pula Jawapan Balas P0lis

Peguam Kata Keluarga N0ra Anne Ada Kaitan Dengan Kema Tian Gadis Itu Ini Pula Jawapan Balas P0lis

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 276 hits
P0lis menafikan dakwa4n peguam warga Ireland Anne Brennan yang menud0h keluarga N0ra Anne Quoirin ada kaitan dengan kes kem4tian remaja berusia 15 tahun itu Peguam Kata Keluarga N0ra Anne Ada Kaitan Dengan Kema tian Gadis Itu Ini Pula Jawap...
Suami Orang Mengaku Bujang Rupanya Boleh Jatuh Hukum Ramai Tak Tahu

Suami Orang Mengaku Bujang Rupanya Boleh Jatuh Hukum Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 304 hits
Isu pasangan yang sudah berkahwin tetapi berlagak sepert orang bujang sudah menjadi seperti perkara biasa Malah demi menutup segala bentuk kecurangan seperti contoh ada suami orang yang secara terang terangan mengaku belum berpunya sedangka...
Saya Memang Tak Niat Nak Menunjuk Foto Solat Atas Rumput Tular Gadis Ini Jelaskan Situasi Sebenar

Saya Memang Tak Niat Nak Menunjuk Foto Solat Atas Rumput Tular Gadis Ini Jelaskan Situasi Sebenar

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 314 hits
Saya Memang Tak Niat Nak Menunjuk Foto Solat Atas Rumput Tular Gadis Ini Jelaskan Situasi Sebenar Baru baru ini tular di sosial media dengan kisah seorang gadis yang menaiki grab berhenti di tepi jalan dan solat di atas rumput Menerusi perk...
Ardell Nadzmi Sah Bergelar Suami Isteri

Ardell Nadzmi Sah Bergelar Suami Isteri

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 495 hits
Ardell Aryana Nadzmi Adhwa Sah Bergelar Suami Isteri Menjadi lumrah sebagai manusia ingin merasa dicintai dan mencintai Setiap pasangan yang bercinta pasti inginkan satu pengakhiran yang bahagia Begitu juga dengan pasangan pelakon ini yang ...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk