Kanak Kanak Sembelit 10 Makanan Yang Sesuai Diberikan


Apakah makanan yang sesuai untuk kanak-kanak yang mengalami masalah sembelit? Artikel ini akan membincangkan makanan yang sesuai bagi mereka.
Kredit Foto : Google
Kejadian sembelit di kalangan kanak-kanak bukanlah suatu perkara yang asing lagi. Seringkali kita mendengar golongan ibu bapa mengadu bahawa anak-anak mengalami masalah ini. Apakah yang dimaksudkan dengan sembelit? Sembelit adalah salah satu masalah yang berkaitan dengan sistem pencernaan di mana pengalaminya mengalami masalah kesukaran untuk membuang air besar.

Sembelit didefinisikan sebagai apabila seseorang itu mengalami pergerakkan usus yang kurang dari tiga kali seminggu. Antara simptom-simptom yang akan dialami oleh kanak-kanak yang mengalami masalah sembelit adalah kekurangan membuang air besar, sakit semasa cuba mengeluarkan najis, mengeluarkan najis yang mungkin bercampur darah dan mengalami masalah kencing.


Berikut merupakan antara punca-punca sembelit di kalangan kanak-kanak.

- Pengambilan serat yang kurang
- Alergik terhadap protein susu lembu
- Tekanan psikologi
- Mempunyai masalah berkaitan sistem pencernaan
- Pengambilan ubat-ubatan seperti opiod
- Masalah metabolisma atau endokrin
- Mempunyai masalah gangguan makan

10 Makanan untuk merawat sembelit dalam Kanak-kanak

Berikut merupakan senarai makanan yang sesuai diambil oleh kanak-kanak yang mengalami masalah sembelit.

1. Air kosong

Pengambilan air yang mencukupi di kalangan kanak-kanak adalah penting kerana mereka sering bergerak aktif dan banyak kehilangan cecair daripada badan. Kekurangan air juga dapat menyebabkan masalah sembelit. Kanak-kanak haruslah mengambil sekurang-kurangan 4 ke 6 gelas air sehari untuk memenuhi keperluan harian.

2. Yogurt

Yogurt merupakan sejenis makanan yang terhasil daripada proses fermentasi bakteria di dalam susu. Ianya mengandungi bakteria baik yang dapat meningkatkan kesihatan usus. Satu kajian mendapati bahawa pemberian yogurt dapat memperbaiki simptom-simptom sembelit di kalangan kanak-kanak berusia 5 ke 15 tahun.

3. Minuman berkulturr

Minuman berkultur merupakan antara pilihan yang boleh diambil untuk merawat masalah berkaitan sistem penghadaman. Kajian mendapati bahawa pemberian minuman susu berkultur dapat merawat masalah sembelit. Hal ini kerana minuman berkultur mengandungi kandungan bakteria baik yang dapat membantu sistem pencernaan.

4. Buah kiwi hijau

Buah kiwi juga merupakan antara pilihan makanan yang boleh diambil untuk mengatasi masalah sembelit. Hal ini kerana buah ini mengandungi kandungan serat yang agak tinggi. Ianya juga mengandungi enzim actinidine iaitu sejenis enzim yang meransang pergerakkan usus. Pengambilan buah ini dapat meningkatkan isipadu najis dan memudahkan pembuangan najis.

5. Buah prune

Apakah itu buah prune? Buah prune adalah buah plum yang telah dikeringkan dan ianya dikatakan berkesan untuk merawat masalah sembelit. Ianya mengandungi kandungan serat, fruktos dan sorbitol yang tinggi. Selain itu, ianya mempunyai beberapa komponen yang bersifat laksatif di mana ianya dapat meransang proses pembuangan air besar.

6. Ubi keledek

Ubi keledek merupakan sayur-sayuran berkanji yang mempunyai kandungan serat yang tinggi. Satu kajian telah dijalankan untuk mengkaji kesan pemberian ubi keledek, mandian kaki dan tekanan akupuntur terhadap pesakit koronari. Kajian mendapati pemberian ketiga-tiga rawatan ini efektif di dalam mengawal simptom sembelit di kalangan pesakit.

7. Buah pear

Buah pear juga merupakan antara pilihan buah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah sembelit. Hal ini kerana buah ini mengandungi kandungan serat yang tinggi dan juga kandungan fruktos dan sorbitol yang tinggi. Sorbitol berfungsi untuk menarik air ke kawasan usus besar lalu bertindak seperti laksatif.

8. Buah epal

Buah epal juga merupakan antara buah-buahan yang mengandungi kandungan serat yang tinggi. Epal mengandungi serat yang tidak larut dan serat larut yang digelar pektin. Pektin merupakan sejenis serat yang menggalakan pergerakkan najis di dalam usus.

9. Sayur-sayuran hijau

Selain buah-buahan, sayur-sayuran terutamanya sayur-sayuran hijau juga penting di dalam pencegahan sembelit. Hal ini kerana ianya mengandungi kandungan serat yang tinggi. Umum mengetahui bahawa kanak-kanak merupakan golongan yang kurang gemar dengan sayur-sayuran. Oleh itu, ibu bapa haruslah menjadi kreatif di dalam menyediakan sayur-sayuran kepada anak-anak.

10. Makanan bijirin penuh

Makanan bijirin penuh merupakan sejenis kategori makanan yang terkenal dengan kandungan seratnya yang tinggi. Antara makanan yang dikategorikan sebagai makanan bijirin penuh adalah roti gandum penuh, oat, beras perang, biskut gandum penuh dan lain-lain.

Kesimpulannya, masalah sembelit di kalangan kanak-kanak boleh disebabkan oleh pelbagai faktor dan punca. Langkah pertama yang perlu dilakukan sekiranya anak anda mengalami masalah sembelit adalah berjumpa dengan doktor dengan segera untuk mendapatkan rawatan yang sepatutnya. Pengambilan makanan-makanan seperti yang dinyatakan di atas boleh dilakukan selepas anak anda mendapatkan rawatan yang sebetulnya dengan pegawai perubatan untuk mengelakkan sebarang komplikasi yang lebih buruk.

SUMBER

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2022/02/kanak-kanak-sembelit-10-makanan-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan 2 Kanak Kanak Maut Makan Sisa Makanan Dari Tong Sampah Bapa Disahkan Positif Dadah

Hiburan 2 Kanak Kanak Maut Makan Sisa Makanan Dari Tong Sampah Bapa Disahkan Positif Dadah

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 187 hits
Dua beradik warga Myanmar maut selepas dipercayai memakan sisa makanan dari tong sampah di Kampung Baru Sungai Tepa dekat Bukit Malut Langkawi Ketua Polis Daerah Langkawi ACP Shariman Ashari berkata polis menerima laporan berhubung kematian...
Awas Ubat Batuk Selsema Jangan Diberikan Kepada Kanak Kanak Bawah 2 Tahun

Awas Ubat Batuk Selsema Jangan Diberikan Kepada Kanak Kanak Bawah 2 Tahun

papar berkaitan - pada 18/2/2022 - jumlah : 186 hits
Kenapa ubat batuk dan selsema tak boleh diberikan kepada kanak kanak bawah 2 tahun Betul ke tak boleh Tapi kenapa kadang kadang bila ke klinik doktor ada je memberikan ubat batuk dan selsema kepada anak kecil kita Orait Sebenarnya maksud ta...
Guna Minyak Sapi Dalam Makanan Anak Sesuai Untuk Yang Ada Alahan Produk Tenusu

Guna Minyak Sapi Dalam Makanan Anak Sesuai Untuk Yang Ada Alahan Produk Tenusu

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 120 hits
Bila nak bagi anak makan mama mestilah mahu berikan yang terbaik Bukan sahaja menitik beratkan kandungan nutrisi yang ada malah mengambil kira tentang makanan yang tidak memudaratkan anak Selalu kita dengar menumis menggunakan butter atau m...
Hebat Mcdonald S Sekarang Ni Ada Ciri Baharu Order Collect Untuk Kita Memesan Makanan Tau

Hebat Mcdonald S Sekarang Ni Ada Ciri Baharu Order Collect Untuk Kita Memesan Makanan Tau

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 161 hits
Hi Korang Memang McDonald s favourite kak lily dulu kini dan selamanya Mana tak nya ini je menu hidangan yang mudah dan pantas Kak lily paling suka sekali Big Mac burger dengan friesnya yang panas panas tuh Bila ramai yang sama dengan Ahkak...
Ini Jenis Makanan Tingkatkan Sistem Imun Anak Jangan Tunggu Sakit Baru Bagi

Ini Jenis Makanan Tingkatkan Sistem Imun Anak Jangan Tunggu Sakit Baru Bagi

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 157 hits
Konsep asas bila tak sihat PERLU NAIKKAN SISTEM IMUN BADAN Bila sistem imun badan baik cepatlah proses penyembuhan Sebenarnya juga semua makanan sihat ini patut diambil KETIKA SIHAT bukan ketika sakit Ini yang lebih penting Jadikan ia amala...
Warga Emas Gigih Cari Rezeki Halal Jadi Rider Hantar Makanan

Warga Emas Gigih Cari Rezeki Halal Jadi Rider Hantar Makanan

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 153 hits
February 12 2022 Kekangan ekonomi keluarga menjadi punca ramai warga emas masih lagi membanting tulang diluar sana untuk mendapatkan penghasilan Ketika ini sememangnya semua orang bertungkus lumus mencari pendapatan Rider umur 68 tahunHal i...
Barang Mahal Peniaga Di Jb Tidak Sampai Hati Naikkan Harga Makanan

Barang Mahal Peniaga Di Jb Tidak Sampai Hati Naikkan Harga Makanan

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 153 hits
Peniaga makanan terkesan teruk akibat kenaikan harga bahan mentah makanan sejak dua bulan kebelakangan ini Tidak terkecuali peniaga makanan di Johor Bahru Untuk itu Ahli Parlimen Johor Bahru Akmal Nasir mengunjungi kafeteria yang diusahakan...
Kyoor Is Cure Gabungan Makanan Superfood Membantu Keseimbangan Kesihatan Secara Menyeluruh

Kyoor Is Cure Gabungan Makanan Superfood Membantu Keseimbangan Kesihatan Secara Menyeluruh

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 166 hits
Kyoor Is Cure Gabungan Makanan Superfood Membantu Keseimbangan Kesihatan Secara Menyeluruh Assalamualaikum semua Pernah tak korang alami masalah cepat letih pening kepala kerap jatuh sakit anxiety isomnia dan pelupa aishh zaman sekarang ni ...
Makanan Sihat Terbaik Untuk Jantung

Makanan Sihat Terbaik Untuk Jantung

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 141 hits
Penyakit jantung menyumbang hampir satu pertiga daripada semua kematian di seluruh dunia Diet memainkan peranan utama dalam kesihatan jantung dan boleh memberi kesan kepada risiko penyakit jantung anda Malah makanan tertentu boleh mempengar...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Pet Expo Midvalley 2024

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation

Aneh Lelaki Kahwini Ibu Mentua Selepas Kematian Isteri Dengan Restu Bapa Mentuanya