Kami Tidak Ada Baju Sekolah Baharu


Oleh AIN SAFRE BIDIN KANAK-KANAK Orang Asli menunjukkan baju sekolah lama ketika ditemui di Kampung Redang Punggor, Chenderong Balai, Pasir Salak, Perak, semalam. – FOTO/AIN SAFRE BIDINPASIR SALAK: Baju sekolah dua tahun lepas, itu pun sudah lusuh dan koyak.
Hanya itu yang mungkin akan dipakai oleh murid Orang Asli Kampung Redang Punggor, Chenderong Balai dekat sini apabila sesi persekolahan tahun 2021 dibuka nanti.
Ini kerana ibu bapa mereka tidak mampu membeli baju sekolah baharu akibat kesempitan hidup selain tiada pihak yang tampil memberikan sumbangan keperluan persekolahan seperti sebelum ini.
Lebih menyedihkan, difahamkan daripada 56 murid di kampung itu, hanya dua orang sahaja yang menerima bantuan persekolahan untuk sesi 2021 baru-baru ini.
Bagi pelajar tahun enam, Ezla Abdul Rahsid, dia sedih kerana belum mampu membeli baju sekolah baharu, tidak seperti rakan sebayanya di sekolah lain.
“Saya dengar ramai kawan-kawan di sekolah lain yang dapat bantuan pakaian sekolah tapi saya tidak dapat.
“Saya hanya ada baju sekolah dua tahun lepas itu pun sudah koyak dan buruk.
“Ibu bapa saya orang susah, kerja cari buah kelapa sawit, bukan banyak dapat duit. Sebelah petang bapa saya pergi meman­cing, itu pun bukan selalu bawa balik ikan,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.
Sementara itu, Tok Batin Razak Ongil berkata, agak menyedihkan apabila hanya dua daripada seramai 56 murid di kampung itu yang terpilih menerima sumbangan keperluan persekolahan baru-baru ini.
“Ramai lagi anak-anak penduduk di kampung ini memerlukan barang keperluan persekolahan tapi hanya dua orang saja yang dapat beg, kasut dan pakaian.
“Apa kata anak-anak dan ibu bapa yang lain, apa saya nak jawab sebagai Tok Batin di kampung ini,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Menurutnya, keluarga di penduduk di kampung itu kurang berkemampuan dan ada yang terjejas pendapatan disebabkan wabak Covid-19.
Katanya, pendapatan penduduk tidak menentu dengan mengutip buah sawit dan me­ngait buah kelapa sawit selain mencari pendapatan lain seperti memancing ikan di parit.
“Kami bukan ada kebun sen­diri macam orang lain. Keadaan sekarang memang susah dise­babkan Covid-19 dan ekonomi kami bertambah teruk.
“Selepas pilihan raya, tiada pemimpin yang datang melihat keadaan kami di sini. Anak-anak kami boleh pakai baju lama pergi bersekolah tapi jangan hanya tiba masa perlukan kami baru nak turun kampung kami.
“Kenapa Orang Asli dianaktirikan,” katanya. – UTUSAN


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/kami-tidak-ada-baju-sekolah-baharu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Android 12 Akan Mempunyai Sokongan Multi Tugasan Baharu App Pair

Android 12 Akan Mempunyai Sokongan Multi Tugasan Baharu App Pair

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 157 hits
Android sudah lama menyokong fungsi dwi aplikasi di mana dua aplikasi boleh dibuka serentak dalam bentuk dwi tetingkap Walaupun ia sedia terbina dalam kod AOSP pengeluar peranti kebiasaannya menggunakan versi tersendiri agar sesuai dengan p...
Kluster Baharu Di Ns Libatkan Pelajar Ilp Pedas

Kluster Baharu Di Ns Libatkan Pelajar Ilp Pedas

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 226 hits
SEREMBAN Kluster terbaharu yang dikesan di negeri ini iaitu kluster Sungai Ibor dikenalpasti melibatkan pelajar di Institut Latihan Perindustrian Pedas yang terletak di Persiaran Pinggiran Pedas Kampung Sungai Ibor Pedas
Pakej Perkahwinan Di Felda D Saji 2021 Semuanya Norma Baharu Di Dalam Komuniti

Pakej Perkahwinan Di Felda D Saji 2021 Semuanya Norma Baharu Di Dalam Komuniti

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 334 hits
Hi Korang Sebelum kita dilanda PKP 2 0 sure korang terdengar ramai yang panic buying dan juga panic balik kampung Yang lebih menariknya ada juga yang panic kahwin Betul wei ada member yang plan nak kawin semasa PKP ni disebabkan dari banyak...
Pereka Fesyen Simone Rocha Undangan Baharu H M

Pereka Fesyen Simone Rocha Undangan Baharu H M

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 127 hits
Pandemik yang melanda dunia telah mengakibatkan kolaborasi Simone Rocha x H amp M tertangguh Namun dalam norma baharu ini H amp M bersepakat untuk mempersembahkan kolaborasi tahunannya pada 11 Mac 2021 And we can t wait to see the full coll...
Zaiton Sameon Menaruh Harapan Lagu Baharu

Zaiton Sameon Menaruh Harapan Lagu Baharu

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 440 hits
SEBUT sahaja lagu Kabut Serangkai Mawar dan Menaruh Harapan pastinya kelunakan vokal milik penyanyi Zaiton Sameon 64 menerjah di fikiran Malah Zaiton yang pernah mencipta nama di persada industri hiburan tanah air pada era 1980 an hingga ki...
Kkm 3 170 Kes Baharu Covid 19 16 Kluster Tambahan

Kkm 3 170 Kes Baharu Covid 19 16 Kluster Tambahan

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 221 hits
Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata jumlah kluster kini 701 dengan 327 masih aktif Foto oleh Miera ZulyanaPUTRAJAYA 21 Jan Sebanyak 16 lagi kluster baharu Covid 19 dilaporkan hari ini termasuk 11 daripadanya adalah kluster di tempat ker...
Covid 19 18 Kematian Tertinggi Dilaporkan 3 631 Kes Baharu

Covid 19 18 Kematian Tertinggi Dilaporkan 3 631 Kes Baharu

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 181 hits
Hilmi MalikJanuari 22 2021 Malaysia catat angka kes kematian baharu tertinggi iaitu sebanyak 18 korban kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah Gambar failKUALA LUMPUR Malaysia merekodkan kes kematian baharu tertinggi s...
Norma Baharu Herv Hanitizer

Norma Baharu Herv Hanitizer

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 360 hits
Kerap basuh tangan dengan AIR SABUN atau menggunakan H4ND S4NITIZER Jadikannya NORMA BAHARU untuk membendung penularan COVID19 HERV HAND SANITIZER WITH ESSENTIAL OIL TO KEEP YOUR HAND HYDRATED Ciksu pilih HervSanitizer sebab ada essential o...
Bakal Pemilik Kda Fc Akan Umum Jersi Baharu

Bakal Pemilik Kda Fc Akan Umum Jersi Baharu

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 190 hits
SYARIKAT yang akan mengambil alih 80 peratus saham Kelab Bola Sepak Kedah Darul Aman bakal mengumumkan jersi baharu pasukan itu nanti Presiden Persatuan Bola Sepak Kedah Muhammad Sanusi Md Nor berkata setakat ini urusan memuktamadkan pengam...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya