Kami Sekeluarga Akan Tidur Di Atas Tong Kosong Supaya Bila Air Laut Masuk Rumah Kami Tidak Ditenggelami Air Laut


“Kami Sekeluarga Akan Tidur Di Atas Tong Kosong Supaya Bila Air Laut Masuk Rumah, Kami tidak ditenggelami air laut”. Ketika dia sarat mengandung, suami pula terlantar di hospital kerana serangan jantung. Itu nasib menimpa Lizawati Hashim, 36, yang tinggal dalam keadaan daif di Kampung Bumiputera Dalam, Rengit, Batu Pahat.
Lizawati yang menunggu masa melahirkan anak keempat itu semakin tertekan kerana suaminya yang berusia 44 tahun yang terlantar di hospital sejak sebulan kini disahkan menghidap kanser peti suara menjadikan keluarganya hilang tempat bergantung.

Kehidupan Sukar Selapas Suami Terlantar Kehidupan wanita Orang Asli itu juga semakin sukar selepas suaminya koma dua hari pada minggu lalu dan dipindahkan ke Hospital Melaka menyebabkan dia tidak lagi mampu menjaga atau menjenguk suaminya itu.
Pondok hampir runtuh didiami keluarga Lizawati itu didirikan di tanah rizab Jabatan Saliran dan Pengaliran (JPS) yang memberi ihsan buat mereka menumpang berteduh.
Lebih memilukan, keadaan pondok Lizawati bukan saja tidak sesuai didiami kerana senget dan hampir menyembah bumi malah ruangan dalam rumah juga digenangi air laut pasang sehingga peralatan terapung.
“Macam inilah keadaan rumah kami, bila air pasang, air laut masuk sampai ke paras lutut. Kebanyakan peralatan rumah termasuk tilam memang sentiasa basah digenangi air laut, namun kami empat beranak termasuk tiga anak berusia antara tujuh hingga 14 tahun sudah biasa hidup susah.
“Kami sekeluarga akan tidur di atas tong kosong yang disusun serta dialas kotak yang diikat pada dinding supaya bila air laut masuk rumah, kami tidak ditenggelami air laut.
“Persediaan tiga anak ke sekolah pun tiada, namun bersyukur ada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) prihatin yang menyumbangkan baju serta kasut sekolah cuma saya masih tidak mampu membayar yuran serta membelikan buku tulis untuk anak-anak lagi,” katanya ketika ditemui NSTP.
Terdahulu, Ketua Whip Majlis Perbandaran Batu Pahat (MPBP), Malik Faishal Ahmad meninjau keadaan rumah Lizawati selain membantu membayar yuran dan membeli keperluan sekolah untuk tiga anaknya.
Sementara itu, Lizawati berkata, Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) juga maklum dia sekeluarga tinggal di pondok senget dan daif serta menumpang di tanah rizab JPS sejak lapan tahun lalu.
“JAKAO berjanji akan membina rumah di kawasan berdekatan jika ada peruntukan Jun nanti, namun jika tiada mereka tidak dapat berbuat apa-apa.
“JAKOA mencadangkan supaya saya sekeluarga menumpang di stor sekolah agama berhampiran atau surau buat sementara namun atas faktor keselamatan dan tidak mahu mengganggu murid sekolah dan jemaah surau, biarlah kami kekal di rumah sedia ada ini, ” katanya.
Ditanya bagaimana persediaan melahirkan anak keempat dalam suasana kediaman yang daif dan tidak sesuai untuk membesarkan bayi, Lizawati berkata, dia hanya mampu berserah kepada takdir.
“Anak kedua dan ketiga saya pun dibesarkan dalam pondok ini dalam keadaan seadanya. Cuma saya bimbang kerana bila-bila masa saja akan melahirkan anak kerana sudah cukup bulan.
“Saya beruntung kerana untuk makan dan minum, ibu serta adik banyak membantu walaupun mereka pun susah malah tiga anak turut menerima bantuan persekolahan RM100 setiap seorang daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan ia membantu meringankan beban kami,” katanya.
Sumber: Harian Metro
The post “Kami Sekeluarga Akan Tidur Di Atas Tong Kosong Supaya Bila Air Laut Masuk Rumah, Kami tidak Ditenggelami Air Laut” appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/kami-sekeluarga-akan-tidur-di-atas-tong-kosong-supaya-bila-air-laut-masuk-rumah-kami-tidak-ditenggelami-air-laut/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hadiah Dbkl Untuk Golongan Bujang B40 Sewa Bilik Serendah Rm100 Sebulan

Hadiah Dbkl Untuk Golongan Bujang B40 Sewa Bilik Serendah Rm100 Sebulan

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 442 hits
Astro Awani Sebuah bangunan lama di Jalan Tuanku Abdul Rahman akan diubahsuai menjadi dua blok iaitu untuk lelaki dan wanita bujang masing masing dengan 120 buah bilik bagi menjayakan konsep capsule hotel di bawah inisiatif ini Gambar hiasa...
4 Pencuri Spesialis Rumah Kosong Ditangkap Saat Beraksi Di Alam Sutera

4 Pencuri Spesialis Rumah Kosong Ditangkap Saat Beraksi Di Alam Sutera

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 237 hits
Empat pelaku spesialis membobol rumah mewah di Perumahan Alam Sutera Kota Tangerang Selatan ditangkap Polres Tangerang Selatan Dalam aksinya mereka menggunakan mobil SUV teranyar
Masuk Ke Dalam Sikit Rumah Saya Kat Belakang Warna Kuning Terkejut Tengok Alamat Rumah Sendiri

Masuk Ke Dalam Sikit Rumah Saya Kat Belakang Warna Kuning Terkejut Tengok Alamat Rumah Sendiri

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 406 hits
JERANTUT Masuk ke dalam sikit rumah saya kat belakang warna kuning Alamat milik seorang gadis Nur Rabiatul Adawiyyah Zamri 18 tular di laman sosial Facebook beberapa hari lalu selepas dimuatnaik beberapa halaman popular dan menjadi bahan je...
Cegah Imigran Masuk As Petugas Tembakkan Gas Air Mata Ke Meksiko

Cegah Imigran Masuk As Petugas Tembakkan Gas Air Mata Ke Meksiko

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 195 hits
Otoritas perbatasan Amerika Serikat menembakkan gas air mata ke wilayah Meksiko Penembakan dilakukan untuk mencegah ratusan imigran memasuki kawasan AS pada Senin malam waktu setempat Malam itu sekitar 150 imigran berusaha melintasi perbata...
Mahu Lihat Isteri Cacat Suami Siram Muka Seluruh Badannya Dengan Air Panas Ketika Sedang Tidur

Mahu Lihat Isteri Cacat Suami Siram Muka Seluruh Badannya Dengan Air Panas Ketika Sedang Tidur

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 672 hits
foto Acehportal SEORANG lelaki nekad menyiram isterinya dengan air panas selepas wanita itu menuntut perceraian Akibatnya mangsa melecur teruk dan perlu menjalani pembedahan Lelaki terbabit yang hanya dikenali sebagai HR 60 bertindak sedemi...
Polres Tangsel Ringkus Komplotan Spesialis Rumah Kosong Mewah

Polres Tangsel Ringkus Komplotan Spesialis Rumah Kosong Mewah

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 158 hits
Polres Tangerang Selatan membekuk komplotan spesialis pencurian rumah mewah kosong di Bodetabek Pelaku melancarkan aksi kejahatannya dengan modus menggunakan kendaraan mewah
Kecemas4n Sekalipun Tak Payahlah Bagi Dia Kencing Atas Meja Restoran Ibu Kena Kecam Guna Cawan Tadah Air Kencing Anak

Kecemas4n Sekalipun Tak Payahlah Bagi Dia Kencing Atas Meja Restoran Ibu Kena Kecam Guna Cawan Tadah Air Kencing Anak

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 331 hits
Rakaman video menunjukkan 2 orang wanita memangku anaknya yang sedang membuang air kecil diatas meja makan memualkan orang ramai disekelilingnya ketika itu Kejadian yang berlaku di Chunshuitang China itu dirakam pengunjung kedai makan itu a...
Kpk Geledah Rumah 3 Tersangka Suap Proyek Air Minum Pupr

Kpk Geledah Rumah 3 Tersangka Suap Proyek Air Minum Pupr

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 260 hits
Adapun tiga tersangka itu antara lain Dirut PT Wijaya Kusuma Emindo Budi Suharto dan Kepala Satuan Kerja SPAM Darurat Kementerian PUPR Teuku Moch Nazar Selain itu Direktur PT Tashida Sejahtera Perkara Yuliana Enganita Dibyo
120 Warga Samarinda Candu Narkoba 3 Orang Masuk Rumah Sakit Jiwa

120 Warga Samarinda Candu Narkoba 3 Orang Masuk Rumah Sakit Jiwa

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 241 hits
Siti menerangkan diperlukan observasi hingga 2 bulan untuk memastikan para pengguna menjalani rehabilitasi hingga direhab dan diputuskan untuk diinapkan di rumah sakit gangguan jiwa
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand