Kalaulah Menteri Kita Ada Maruah Politik


oleh Zulkiflee Bakar
MASIHKAH kita ingat ketika kerajaan Barisan Nasional (BN) memerintah dulu, acap kali kita melihat kelompok yang ada dalam kerajaan kini menggesa seseorang menteri meletakkan jawatan apabila timbul sesuatu isu.
Tetapi apabila kelompok itu sudah menjadi kerajaan dan ada antara mereka telah menjadi menteri jelaslah mereka ‘cakap tak serupa bikin’.
Sebagai contoh, kalau ada maruah politik sudah tentu mereka akan meletakkan jawatan terutamanya apabila mendapati segala yang dijanjikan dalam manifesto tidak ditunaikan.
Tidak perlulah beri alasan atau sekadar meminta maaf kerana janji tetapi janji, kalau tidak mampu tunai janji atau mewujudkan janji semata-mata untuk memperdaya rakyat mengundi mereka,hanya orang yang tidak ada maruah poltik sahaja sanggup menikmati segala kesenangan dan keistimewaan melalui ‘penipuan’ tersebut.
Masihkah kita ingat ada seorang menteri yang ketika berkempen dalam PRU-14 bak kata orang bagai nak gila mengetengahkan hujah, “Penerima PTPTN bukan orang kaya dan harus dibantu! Sedih lihat pelajar yang kena senarai hitam. Kerja pun belum. Tidak adil.”
Bila sudah jadi menteri lain pula nadanya apabila berkata, “Saya ingin menegaskan, bagi mereka yang berkemampuan untuk bercuti di luar negara kamu bertanggungjawab bayar semula pinjaman (PTPTN).”
Masihkah kita ingat ketika mereka berkempen dahulu ada antara menteri ini menjelajah ke seluruh pelosok negara untuk menyakinkan orang Melayu menyokong pakatannya. Janji beliau, jika mereka menjadi kerajaan, pastinya harga-harga barang akan turun dan kerajaan akan membantu mengurangkan kos sara hidup rakyat tetapi apabila sudah jadi menteri, individu yang sama berkata, “Tidak boleh elak harga mahal, era orang Melayu bergantung kepada kerajaan sudah berlalu.” Adakah menteri berkenaan sudah meletakkan jawatan?
Masihkah kita ingat, ketika kerajaan BN ramai menteri yang menjadi bahan ketawa kerana dianggap tidak cerdik membuat kenyataan, tetapi hari ini ramai yang dianggap cerdik rupanya tidak pandai bagaimana mahu menjadi menteri.
Isu remeh temeh menjadi pilihan seperti masalah stoking, kasut sekolah, mahu ajar renang di sekolah, menggantikan komiditi padi dengan tanaman-tanaman lain, sunat bayi serta beberapa kenyataan lain yang dilihat tidak perlu diutamakan ketika pelbagai masalah lain melibatkan rakyat perlu diutamakan.
Demi maruah politik dan maruah sendiri, seseorang anggota Kabinet juga sepatutnya meletakkan jawatan apabila mendapati apa yang mereka katakan adalah satu fitnah dan pembohongan. Ia kerana tindakan itu telah menipu rakyat untuk mempercayai apa yang mereka katakan kerana kedudukan mereka dalam kerajaan.
Dan terkini tercetus isu bagaimana seorang menteri begitu angkuh meminta wartawan merakam kenyataan bahawa Program Susu 1Malaysia (PS1M) hilang selama setahun bagi 2017, tetapi hasil siasatan Utusan Malaysia, kenyataan menteri tersebut adalah satu pembohongan dan fitnah.
Apabila sudah ‘terkantoi’ maka dikeluarkan satu kenyataan daripada kementerian yang sama sekali tidak menjawab pembohongan menteri tersebut sebaliknya berhujah ‘entah apa-apa’.
Isu pokok iaitu sama ada program itu benar-benar ‘hilang’ pada 2017 betul atau tidak, langsung tidak disentuh. Mungkin pegawai yang membuat kenyataan itu berasa bijak dan mahu melindungi menterinya tetapi kalaulah mereka ada maruah politik sepatutnya kesemua mereka sudah meletakkan jawatan kerana sudah sah apa yang dikatakan oleh menteri itu adalah bohong dan fitnah.
Ketika isu susu tengah panas, tersebar pula klip video kenyataan seorang pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO yang kini bergelar menteri memfitnah negara 10 tahun lalu.
Hujah menteri tersebut, apa yang beliau katakan itu dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).
Soalnya benarkah apa yang didakwa oleh menteri tersebut contohnya tiada kebebasan agama di Malaysia dan banyak orang India dipaksa tukar agama kalau mahu dilantik penjawat awam atau mahu biasiswa. Layakkah individu seumpama ini terus diberi jawatan dalam Kabinet? Adakah beliau sudah menarik semua dakwaan itu yang ternyata fitnah besar kepada Malaysia secara keseluruhannya?
Kesimpulannya, jika individu-individu berkenaan mempunyai maruah politik, mereka sepatutnya meletakkan jawatan. Tidak payahlah beri alasan kerana pandai belum tentu cerdik dan cerdik belum tentu pandai. Apa maksudnya? Dengan menilai tindakan dan kenyataan menteri-menteri, anda pasti memahaminya. – UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2018/11/19/kalaulah-menteri-kita-ada-maruah-politik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Paket Ekonomi Dikritik Pro Asing Kubu Jokowi Sebut Prabowo Pakai Politik Genderuwo

Paket Ekonomi Dikritik Pro Asing Kubu Jokowi Sebut Prabowo Pakai Politik Genderuwo

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 214 hits
Arya menjelaskan Jokowi membuka investasi asing untuk beberapa sektor yang kurang dinikmati Paket kebijakan itu bertujuan untuk merelaksasi sektor industri yang kurang dinikmati
Jokowi Saya Bukan Keturunan Ningrat Politik Juga Hanya Dari Kampung

Jokowi Saya Bukan Keturunan Ningrat Politik Juga Hanya Dari Kampung

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 151 hits
Jokowi Saya Bukan Keturunan Ningrat Politik Juga Hanya dari Kampung Jokowi menegaskan jumlah TKA di Tanah Air hanya 78 000 orang Jumlah ini sangat sedikit dibandingkan dengan jumlah tenaga kerja Indonesia di Hongkong yang menyentuh 160 000 ...
Timses Jokowi Ingatkan Amien Rais Muhammadiyah Milik Umat Bukan Partai Politik

Timses Jokowi Ingatkan Amien Rais Muhammadiyah Milik Umat Bukan Partai Politik

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 189 hits
Dengan begitu Irma menyebut jika Muhammadiyah secara organisasi condong ke satu paslon malah akan merugikan
Jangan Nodai Hidup Kita Dengan Politik Sukuisme Apalagi Arogansi

Jangan Nodai Hidup Kita Dengan Politik Sukuisme Apalagi Arogansi

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 177 hits
Peringatan Maulid Nabi adalah momentum untuk meneladani nilai kesantunan perdamaian dan persaudaraan yang diajarkan Rasulullah Dengan spirit ini cita cita untuk mewujudkan kehidupan berbangsa yang damai dan tentram bisa tercapai
Menko Darmin Akui Kebijakan Dni Rawan Di Tahun Politik

Menko Darmin Akui Kebijakan Dni Rawan Di Tahun Politik

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 132 hits
Menteri Koordinator bidang Perekonomian Darmin Nasution mengatakan kebijakan ini memang akan menimbulkan kisruh Meski demikian hal ini harus segera dilakukan untuk menarik lebih banyak investor
Tengku Abdullah Ada Pihak Mahu Ubah Sosial Politik Negara

Tengku Abdullah Ada Pihak Mahu Ubah Sosial Politik Negara

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 213 hits
KUANTAN Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bimbang dengan tindakan segelintir pihak yang mahu mengubah landskap sosial politik negara melalui dasar kesaksamaan Barat Baginda bertitah konsep acuan Barat itu cuba dibawa pi...
Isu Icerd Jangan Jadi Kaldai Politik

Isu Icerd Jangan Jadi Kaldai Politik

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 483 hits
Tahun 1946 Isu Malayan Union Raja raja Melayu sudah menandatangani perjanjian dengan MacMichael pesuruhjaya British menjadikan mereka sebagai boneka penjajah London Beribu orang Melayu dari kalangan nelayan pesawah lebai dan orang kampung t...
Politik 8690

Politik 8690

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 275 hits
MT Webmaster pada 22 minit yang laluGagasan Tiga warns the DAP Chinese of another of May 13 kerengga pada 9 minit yang laluMohamad Fadli KUALA LUMPUR Cakap cakap bahawa Rafizi Ramli akan menggantikan Datuk Saifuddin Nasution sebagai setiaus...
Wakil Ketua Kpk Bantah Lembaganya Dijadikan Alat Politik Presiden Jokowi

Wakil Ketua Kpk Bantah Lembaganya Dijadikan Alat Politik Presiden Jokowi

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 201 hits
Alexander menjabarkan jika selama ini semua tokoh dengan latar belakang berbagai partai politik telah ditangani oleh KPK Bahkan saat melakukan operasi tangkap tangan berbagai tokoh dari berbagai latar belakang politik pun ditangani KPK
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges