Kalau Nak Anak Dengar Cakap Arahan Kita Kena Kenal Pasti Vak Sistem Anak


Ramai ibu bapa mengadu anak tak mendengar cakap. Sampai STRES mereka dibuatnya! Grrrrr.. geram betul kan? Sabar.
5 SEBAB IBU BAPA TIDAK TAHU KENAPA ANAK TAK DENGAR CAKAP

Anak Tak Dengar Cakap
1. IBU BAPA SENDIRI TAK DENGAR CAKAP SESEORANG YANG LEBIH TUA
Mungkin anak anda pernah lihat anda tidak dengar orang yang lebih tua- contohnya seperti ibu bapa anda, suami atau isteri. Bila dia nampak cara dan akhlak kita begitu, dia pun tiru. Mungkin pada pendapat mereka itulah caranya untuk behave.Yang penting adalah untuk anda lebih peka akan kelakuan anda.Anda adalah pemimpin kepada anak anda.
Contoh ibarat anda panjat bukit, anda sudah ke hadapan, dan anak di belakang. Jadi dia akan ikut cara anda. Walaupun ada jalan lain tetapi dia akan cenderung melihat dan mengikut cara anda.
Dia ada idea dia sendiri dan dia ingin buktikan idea dia.Dia mahu anda dengar idea dia. Nampak mcam dia tak dengar cakap tapi apa yang anda perlu buat ialah berikan dia ruang untuk bercerita.
2.ANDA PERNAH BUAT TAK TAHU APABILA DIA MEMINTA SESUATU
Cuba anda ingatkan semula, pernah atau tidak terjadi kejadian anak anda minta sesuatu tetapi anda buat tak tahu.Atau kadang-kadang anak anda cakap atau cerita sesuatu, anda tidak sedar atau peduli. Mungkin kerana anda tengah sibuk dengan kerja anda.
Jika pernah, pada pemikiran anak anda, itulah behaviour yang dia belajar. Jadi dia pun akan melakukan perkara yang sama. Ataupun jika dia dengar pun mungkin kerana dia takut akan anda.
3.SELF PRESERVATION – MENYELAMATKAN DIRI
Ibu rasa tak ramai yang sedar akan perkara ini. Anak itu tak dengar cakap sebab dia tak rasa selamat. Apa tanda-tanda dia? Jika anak tidak rasa selamat. Sama ada dia tutup telinga dia atau dia nak lari dari situ.
Atau seperti dia ada di situ tetapi dia tak ada. Kenapa? Sebab kadang-kadang bila mak bercakap, mak akan marah jer. Jadi dia nak selamatkan diri dia, dia akan switched off. Terutamanya yang remaja.
4.ANAK ANDA SEDANG DALAM ‘GENIUS STATE‘
Apa itu ‘GENIUS STATE’? – Ianya adalah satu keadaan apabila anda sedang ralit melakukan sesuatu dengan sebegitu kusyuk dan fokus. Apa yang selalu berlaku, ada sesetengah ibu bapa apabila melihat anak sedang bermain,mereka akan ada satu tanggapan yang dia sedang membuang masa. Sebab bermain itu adalah membuang masa. Tetapi bagi anak, bermain adalah cara dia belajar.
Contoh anak usia 10 tahun, dia sedang bermain. Sebenarnya dalam dunia dia mungkin itulah istana dia. Segala benda dari luar dia tak sedar. ‘Genius state’ sangat penting untuk seseorang itu ada supaya dia boleh fokus dengan apa yang dia sedang buat.
Tetapi apabila sering diganggu lama-lama dia tak boleh nak fokus. Itu yang akan ada masalah anak susah nak fokus. Sebenarnya semasa anak anda dalam ‘genius state’ dia tak dengar pun apa yang anda cakap. Jadi bila tak dengar, dia tidak menyahut. Bila tak menyahut, ada yang akan labelkan “kenapa tak ikut cakap mak?”
Yang lebih teruk sampai tahap marah dan pukul anak. Lainkali kalau anda panggil 2-3 kali tetapi tidak disahut, anda pergi tengok apa sebenarnya yang dia sedang lakukan. Okay, pasti ada yang nak tahu bagaimana cara nak break the genius state.
Ikuti langkah ini:
– Pergi ke tepi anak dan pegang sedikit bahu atau tangan dia dan kata,” sayang tadi mama panggil”
-Mungkin dia akan terkejut, anda cakap,
“It’s okay mungkin tadi sayang sedang fokus. I just want you to know that tadi mama panggil dan mama suruh buang sampah. Boleh tak sayang stop main dahulu dan buat apa yang mama suruh dan lepas tu boleh sambung main semula”
5. PENERANGAN TIDAK CUKUP JELAS
Ini satu perkara yang Ibu notice apabila Ibu terdengar perbualan Ibu bapa di luar sana. Bahasa yang digunakan tidak child-friendly.
Contoh anak itu berusia 3 tahun, anda berharap dia boleh faham seperti anak usia 15 tahun.Jadi anak anda tak faham apa yang anda cakap kerana usia dia. Dia belum lagi matang dan belum lagi memahami seperti yang anda harap dia fahami.
Ada beberapa perkataan yang dia sendiri belum pandai.Dalam kes begini ramai yang beranggapan anak tak dengar cakap sedangkan bukan anak tak dengar cakap tetapi dia tak faham apa sebenarnya yang anda cuba sampaikan.
Contoh:
Anda suruh dia pergi solat. Dan dia tidak solat. Kerana dia tak faham apa itu solat.Mungkin masa itu dia berusia 7 tahun atau lebih muda dari itu.Anda pula tak ambil masa untuk jelaskan apakah solat , kebaikan solat, kenapa kita perlu solat.
Ramai yang berikan example begini: “kita kena solat kalau tak Allah marah”. Sebenarnya penerangan itu tak cukup untuk dia faham sebenarnya.
Atau contoh ini: “Jangan bergaduh, bergaduh tak baik”. Kenapa tak baik? Penjelasan tak cukup mantap untuk dia terpengaruh untuk tidak melakukan sesuatu yang terlarang.
Okay, sekarang anda sudah faham SEBAB/PUNCA, jom baca apa pula tips untuk:
3 LANGKAH MUDAH ANAK DENGAR CAKAP
1.MEMAHAMI TAHAP PERKEMBANGAN DAN EMOSI ANAK
Ramai ibu bapa tidak ada pemahaman mengenai tahap perkembangan anak-anak mengikut usia. Oleh kerana tidak tahu, sebab itulah ramai yang cenderung membuat anggapan buruk pada anak dan akhirnya stres.
Contoh: Anak umur 2 tahun – anak ni masih dalam ‘Fasa Individuating’ atau lebih dikenali dengan – Fasa Mengamuk. Apabila kita memahami fasa yang sedang anak lalui, jadi apabila anak sedang mengamuk,kita berikan ruang untuk dia bertenang dulu.
Kemudian barulah merapati anak itu. Bila dah tenang barulah kita bercakap dan memberikan arahan. Cakap dengan tenang, tegas dan kasih sayang.
2. KENAL PASTI VAK SISTEM ANAK ANDA
Setiap orang belajar dan menerima maklumat dengan cara yang sangat berbeza.
V- VISUAL
A- AUDITORY
K- KINESTATIC
3.TENAGA/EMOSI PERKATAAN SAMA LEVEL DENGAN PERBUATAN
Contoh : Anda ingin mengajak anak anda pergi mandi. Masa tu mungkin dia sedang seronok menonton televisyen. Antara mandi dan menonton rancangan kartun kegemaran dia, mana yang lebih seronok? Tentulah TV tu kan!
Jadi apa yang anda perlu buat ialah, anda perlu tingkatkan tenaga anda dan create excitement.Anda masukkan elemen emosi dalam arahan anda.
Sekarang, anda perlu mengajak anak anda itu mandi dengan penuh excitement dan seronok! Bila anda boleh samakan level tenaga dan emosi anda dengan perkara yang anda ingin dia lakukan, supaya anak anda akan rasa teruja nak ikut arahan anda.
Semoga membantu
Sumber: Ibu Rose
The post Kalau Nak Anak Dengar Cakap & Arahan, Kita Kena Kenal Pasti VAK Sistem Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-nak-anak-dengar-cakap-arahan-kita-kena-kenal-pasti-vak-sistem-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Datang Ganggu Shahida Tetap Layan Ustaz Cakap Nak Rezeki Masuk Layanlah Anak Anak

Anak Datang Ganggu Shahida Tetap Layan Ustaz Cakap Nak Rezeki Masuk Layanlah Anak Anak

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 339 hits
Datin Shahida Rashid isteri kepada jutawan kosmetik Datuk Seri Aliff Syukri sememangnya seorang ibu yang penyayang Di instagramnya selalu kita lihat banyak berkisarkan tentang anak anak termasuklah anak angkatnya Ameena walaupun dia seorang...
Mahkamah Dengar Hujah Anak Samy Vellu Cabar Teman Wanita Bapanya 15 Jun

Mahkamah Dengar Hujah Anak Samy Vellu Cabar Teman Wanita Bapanya 15 Jun

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 381 hits
Vell Paari E Meeriam Rosaline dan Samy Vellu KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi hari ini menetapkan 15 Jun untuk mendengar hujah S Vell Paari berhubung permohonan seorang wanita yang mendakwa adalah isteri S Samy Vellu untuk mencelah saman beliau...
Bahaya Tengking Anak Hanya Akan Aktifkan 3 Hormon Stress Anak Akan Susah Dengar Kata

Bahaya Tengking Anak Hanya Akan Aktifkan 3 Hormon Stress Anak Akan Susah Dengar Kata

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 327 hits
Bila kita tengking anak kita bahagian otak anak kita yang bernama Amygdala tu akan aktif Amygdala pula akan aktifkan Hypothalamus Hypothalamus pula akan aktifkan kalenjar Pituitari Resipi wajib cuba Kalenjar ini akan aktifkan 3 hormon stres...
Ardell Dah Nak Bersalin Suami Turut Jalani Ujian Saringan Covid 19 Demi Anak Yang Bakal Lahir

Ardell Dah Nak Bersalin Suami Turut Jalani Ujian Saringan Covid 19 Demi Anak Yang Bakal Lahir

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 281 hits
Bagi langkah pencegahan untuk mengelakkan penularan wabak virus Covid 19 yang merbahaya ibu hamil yang bakal melahirkan perlu menjalani ujian saringan bagi memastikan diri bebas dari virus tersebut Seperti yang dikongsikan oleh pelakon Nadz...
Nostalgia 8 Kenangan Yang Pasti Korang Rindu Raya Tahun Ini Mak Nak Balik Kampung

Nostalgia 8 Kenangan Yang Pasti Korang Rindu Raya Tahun Ini Mak Nak Balik Kampung

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 790 hits
Bila sebut pasal hari raya sudah pasti korang akan terkenang raya zaman dahulu berbanding sekarang Maklumlah kemeriahan raya zaman dahulu lebih meriah jika dibandingkan dengan sekarang Lebih lebih lagi tahun ini apabila semua masyarakat di ...
Elizad Dah Bersedia Nak Jawab Persoalan Tentang Anak Di Hari Raya Mohon Doa Yang Baik Baik Sahaja

Elizad Dah Bersedia Nak Jawab Persoalan Tentang Anak Di Hari Raya Mohon Doa Yang Baik Baik Sahaja

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 424 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengimpikan untuk mempunyai zuriat sendiri Namun itu semua ketentuan dari Ilahi sama ada rezeki anak itu datang dengan cepat atau lambat Pelakon dan pengacara Siti Elizad akui sudah bersedia berdepan ...
Jaga Pemakanan Ketika Menyusu Kalau Nak Anak Lebih Pintar Amalkan Pemakanan Ini Untuk Ibu Menyusu

Jaga Pemakanan Ketika Menyusu Kalau Nak Anak Lebih Pintar Amalkan Pemakanan Ini Untuk Ibu Menyusu

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 386 hits
Sebarang makanan untuk ibu menyusui adalah amat penting terutama dalam tempoh dua hingga tiga minggu terawal Inilah waktunya tubuh anda mula menghasilkan susu ibu dan anda perlu mengamalkan pengambilan vitamin untuk ibu menyusu Hal ini kera...
Jangan Makan Jajan Depan Anak Makan Makanan Yang Sihat Kalau Nak Anak Contohi

Jangan Makan Jajan Depan Anak Makan Makanan Yang Sihat Kalau Nak Anak Contohi

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 341 hits
Mengekalkan berat badan yang ideal merupakan sesuatu sangat sukar namun penting Ini kerana kekurangan atau terlebih berat badan akan memberi impak terhadap kesihatan anak anda dan meningkatkan risiko dijangkiti penyakit kronik Berikut merup...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Video Pengakuan Ahy Diperintah Prabowo Siapkan Kader Demokrat Untuk Jadi Menteri

Top News Keras Ketua Mk Tegur Tim Anies Imin Main Hp Melas Wajah Crazy Rich Pik Tersangka Korupsi

Sempat Ditutup Akibat Abu Vulkanik Marapi Bandara Internasional Minangkabau Kembali Dibuka

Respons Kampus Di Makassar Disebut Masuk Daftar Program Ferienjob Ke Jerman Yang Diduga Tppo

Jokowi Gelar Buka Puasa Bersama Para Menteri Di Istana Duduk Satu Meja Dengan Prabowo

Ketika Anwar Usman Dua Kali Terbukti Melanggar Kode Etik Hakim Konstitusi