Kalau Lah Zahid Tak Bertanding


 

Kata Zahid Hamidi, beliau “belum terniat” untuk tidak bertanding di Bagan Datuk. Maksudnya presiden Umno itu akan mempertahankan kerusi Parlimen yang beliau menang sejak 1995, dari PRU9 hingga PRU14. Satu pencapaian cemerlang.
Zahid menafikan laporan bahawa beliau tidak akan mempertahankan Parlimen Bagan Datuk pada PRU15 ini.
Sinar Harian melaporkan 21 Okt lalu, “pemimpin berusia 69 tahun itu membuat keputusan besar tersebut sebagai satu pengorbanan agar nama dan isu yang menyelubungi dirinya tidak dijadikan modal kempen lawan…”
Menurut Sinar Harian, ia difahamkan tempat Zahid akan diganti oleh sama ada anaknya, Nurulhidayah, atau pun orang kanan beliau sendiri.
Dengan penafian Zahid, maka Tawfik Ismail akan meneruskan hasratnya menentang Zahid di Bagan Datuk atau mana-mana kawasan Zahid bertanding? Apabila laporan spekulasi Zahid tidak bertanding disiarkan, reaksi Tawfik ialah beliau juga tidak menyertai PRU15 kerana “misi saya ialah untuk menghalang Zahid daripada menjadi Ahli Parlimen dan layak jadi perdana menteri.”
Walaupun tahu politikus kerap sembunyi maklumat kerana tidak mahu bocor strategi kepada lawan, saya tidak ada sebab meragui penafian Zahid.
Tetapi ingin saya membuat spekulasi jika Zahid benar-benar tidak bertanding PRU15 apa yang untung dan merugikan beliau. Sekadar untuk “stretch the imagination”.
Pertamanya, Parlimen Bagan Datuk kemungkinan besar kekal di tangan Umno-BN. Oleh itu Umno tidak rugi. Kata seorang bekas aktivis Umno di Perak, kawasan itu majoriti Melayu kampung yang kenal rapat dengan Zahid dan keluarganya. Juga kebanyakan penduduk keturunan Jawa yang ada hubungan kekeluargaan.
Calon yang direstui Zahid akan mudah diterima pengundi di kawasan itu – sama ada anaknya atau orang kanannya. Namun anak beliau pernah membuat komen dan kenyataan masa lalu yang tidak disenangi ramai termasuk orang Umno sendiri.
Kedua, Zahid tidak bertanding bagi saya satu strategi bijak. Bagan Datuk masih dalam genggaman menerusi proksi. Tidak menjadi Ahli Parlimen bukan masalah besar kerana beliau kekal presiden Umno. Jika Umno-BN berjaya tubuhkan kerajaan maka jawatan perdana menteri pasti milik orang Umno.
Dalam parti semua akur kepada presiden, termasuk orang yang jadi perdana menteri. Zahid akan jadi kuasa di belakang takhta. Semua calon Umno yang bertanding pilihan beliau. Kuasa menyerah watikah milik presiden. Beliau boleh pastikan orang yang beliau berkenan jadi calon. Jika menang merekalah menguasai kerajaan. Zahid boleh “call the shots” dari luar.
Ketiga, beliau akan disanjung sebagai pemimpin yang berkorban demi parti. Faktor ini ada dilapor oleh Sinar Harian memetik sumber.
Zahid pada 23 September lalu dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam atas 40 pertuduhan rasuah berhubung kontrak Sistem Visa Luar Negara atau VLN. Walaupun bebas Zahid dilihat sanggup melepaskan terus peluang untuk bertanding pilihan raya yang beliau boleh menang untuk menjaga nama Umno dan mengelak parti diserang kerana kesnya.
Beliau juga dianggap membuktikan tidak ada niat hendak menolak Ismail Sabri Yaakob dan rampas jawatan perdana menteri. Mesej utamanya “aku tidak tamak”.
Pengorbanan seperti itu semua amat disukai orang Melayu. Sebagai politikus bepengalaman Zahid tahu apa yang Melayu suka, apa yang Melayu benci, dan apa yang Melayu takuti.
Bagaimanapun bukan semua madu dan penawar. Zahid masih berdepan 47 pertuduhan membabitkan pecah amanah, dakwaan rasuah, dan pengubahan wang haram melibatkan dana milik Yayasan Akalbudi.
Selain itu satu masalah yang boleh timbul akibat beliau berada di luar kerajaan (andai Umno-BN memerintah) ialah perdana menteri – orang bawahannya dalam parti – boleh mencabar beliau untuk merebut jawatan presiden apabila pemilihan parti diadakan kelak.
Benar sekarang pun beliau berada diluar kerajaan tetapi kedudukannya sebagai presiden tidak boleh dicabar kerana pemilihan parti sudah ditangguh. Pindaan perlembagaan parti memperuntukkan pemilihan Umno akan diadakan sekurang-kurangnya enam bulan selepas PRU.
Oleh itu, enam bulan selepas PRU15, Zahid boleh dicabar. Walaupun selaku penyandang beliau punya kuasa dan kelebihan. Pun begitu dua unsur penting itu juga dimiliki sesiapa yang memegang jawatan perdana menteri yang mencuba duduk kerusi presiden.
Satu lagi faktor: Dengan tiadanya Zahid di pentas PRU15, kemenangan moral diperolehi anak timbalan perdana menteri ke-2 Tawfik, yang mencorak dirinya sebagai pembawa aspirasi rakyat menentang rasuah.
Namun semua yang tulis ini tidak akan berlaku. Spekulasi sekadar spekulasi kerana Zahid sudah menafikan laporan beliau tidak akan bertanding di Bagan Datuk. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/10/kalau-lah-zahid-tak-bertanding.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Hamidi Kini Sudah Jadi Beban Kepada Bn Lebih Baik Tidak Bertanding Lagi

Zahid Hamidi Kini Sudah Jadi Beban Kepada Bn Lebih Baik Tidak Bertanding Lagi

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 125 hits
Susulan tularnya video ucapan Zahid Hamidi di Perhimpunan Agung MIC yang menyebut kemenangan BN dalam PRU15 adalah penting untuk mengelakkan pemimpin pemimpin gabungan itu daripada didakwa di mahkamah ini bermakna satu lagi beban baru muncu...
Pas Kawan Yang Tidak Setia Punca Bn Bertanding Solo Di Pru15 Zahid Hamidi

Pas Kawan Yang Tidak Setia Punca Bn Bertanding Solo Di Pru15 Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 143 hits
Barisan Nasional enggan mengadakan sebarang rundingan dengan PAS selepas Pilihan Raya Umum Ke 15 kerana parti itu bukan kawan yang setia nbsp Presiden BN Ahmad Zahid Hamidi berkata pemimpin PAS tidak berpendirian tetap menyebabkan BN memil
Zahid Belum Terniat Tak Mahu Bertanding Pru

Zahid Belum Terniat Tak Mahu Bertanding Pru

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 110 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menafikan yang dia tidak akan bertanding dalam pilihan paya umum budal depan Sebaliknya penyandang kerusi Parlimen Bagan Datuk mendakwa khabar yang mengaitkan dia dengan langkah tidak menyertai PRU itu merup...
Will Zahid S Gamble Pay Off Or Tank

Will Zahid S Gamble Pay Off Or Tank

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 115 hits
When Prime Minister Ismail Sabri Yaakob walked to the podium to make his short address yesterday he was not a picture of confidence but one of doubt and uncertainty Even by comparison to his usual lack lustre performance it was poor He did ...
Ramai Akar Umbi Umno Yakin Zahid Bakal Jadi Pm

Ramai Akar Umbi Umno Yakin Zahid Bakal Jadi Pm

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 141 hits
agendaily com11 10 2022Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob atau Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang akan menjadi Perdana Menteri Selepas terjawab teka teki berhubung pembubaran Parlimen kini persoalan timbul sosok pemimpin UMNO siapakah yang baka...
Zahid Tidak Beradab Dan Celupar

Zahid Tidak Beradab Dan Celupar

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 167 hits
Pembubaran DUN atas kuasa perkenan Sultan bukan MB Bila terlepas kata kan nampak bongok
Ucapan Zahid Di Himpunan Mic Tarik Perhatian Ramai

Ucapan Zahid Di Himpunan Mic Tarik Perhatian Ramai

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 156 hits
malaysiakini comDiterbitkan Oct 12 2022 11 47 AMUcapan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi baru baru ini mendapat perhatian ramai selepas dia secara terbuka berkata kepemimpinan parti kompenan BN itu akan menghadapi perbicaraan jenayah sekiran...
Ismail Bubar Parlimen Kerana Tekanan Zahid Kata Menteri Kabinet

Ismail Bubar Parlimen Kerana Tekanan Zahid Kata Menteri Kabinet

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 128 hits
Anggota Kabinet Saifuddin Abdullah mengingatkan Ismail Sabri Yaakob supaya tidak mengalihkan perhatian rakyat susulan kenyataan perdana menteri itu yang menyelar 12 menteri Perikatan Nasional yang menulis surat kepada Yang di Pertuan Agong ...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Pet Expo Midvalley 2024

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Lunch Date Di Torii Teppanyaki



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Benefit Bekerja Di Pt Pegadaian Persero Bukan Cuman Gaji Besar

A First Date With Onew At Guess Onew Fanmeeting 2024

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch