Kalau Betul Ada Diharap Naga Tasik Chini Bangunlah


 


“Kalau betul dalam Tasik Chini ada naga, saya harap naga itu bangun dan melihat sendiri kemusnahan yang berlaku kepada Tasik Chini.”
Itulah luahan kesedihan pelakon Sara Ali akibat terkejut melihat melihat kemusnahan alam yang berlaku terhadap sebuah lokasi pelancongan popular, Tasik Chini yang terletak di Pekan, Pahang.
Menerusi satu hantaran yang dimuat naik dalam Instagramnya, Sara atau nama sebenarnya Siti Sarah Hairi Ali, 31, berkongsi kenangan lewat zaman kanak-kanaknya yang pernah menikmati keindahan lanskap Tasik Chini, namun kini telah musnah dek ketamakan manusia.
“Tasik Chini dahulu dan sekarang. Masa kecil ayah saya selalu bawa kami anak-beranak pergi Tasik Chini naik bot.
“Saya selalu ditakutkan dengan cerita ada naga di bawah tasik itu. Mungkin itu adalah salah satu cara supaya saya dengar cakap supaya tidak meletakkan jari di dalam air ketika bot sedang bergerak,” tulisnya menerusi dua keping gambar Tasik Chini, dahulu dan sekarang lapor Kosmo
Tasik Cini dua tahun yang lalu menurut Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Razak 
Persoalannya, benarkah tasik yang berada di Pekan, Pahang itu didiami oleh haiwan mistik yang digambarkan berbadan panjang seperti ular dengan saiz yang luar biasa?
Mitos asal usul Tasik Chini
Satu kisah mitos asal usul kewujudan Tasik Chini dikatakan bermula apabila puak Jakun datang dan meneroka kawasan itu untuk dijadikan tempat bercucuk tanam. Ketika mereka sedang mengorek lubang, muncul seorang nenek tua bertongkat entah dari mana, menegur mereka kerana tidak meminta izin daripadanya untuk meneroka tempat itu.
Mereka meminta maaf dan nenek itu pun membenarkan mereka meneruskan hasrat mereka. Bagaimanapun, nenek tua itu memacakkan tongkatnya sebagai tanda, dan memberi amaran kepada mereka supaya tidak mencabut tongkat itu.
Kemudian tiba-tiba kedengaran anjing menyalak dengan galak, dan mereka aneh apabila melihat seekor anjing menyalak kepada sebuah tunggul kayu hitam yang buruk. Ingin tahu kenapa, salah seorang daripada mereka mencucuk tunggul kayu itu dengan batang pengorek tanah, lalu memancut-mancutlah darah keluar daripada tunggul tersebut. Rupanya ia adalah jelmaan seekor naga yang bernama Sri Gumum.
Tidak semena-mena langit diselubungi awan hitam, bersama kilat sabung-menyabung. Bertempiaranlah lari kumpulan orang Jakun ini menyelamatkan diri. Entah bagaimana, tongkat yang dipacakkan nenek tua tadi tercabut/dicabut, dan menyembur-nyemburlah air keluar dari lubang itu tanpa henti hingga membentuk Tasik Chini.
Agak tak masuk akal di situ, kan? Apa motif naga Sri Gumum itu menjelma jadi tunggul kayu buruk? Tapi itulah cerita yang diperturunkan dari satu generasi ke generasi tentang bagaimana tasik itu terbentuk.
Pelbagai versi kisah Naga
Seri Gumum adalah nama naga yang dipercayai menghuni tasik ini. Namun, segelintir masyarakat setempat juga mempercayai ada lebih dari seekor, yang dipanggil Sri Pahang, Sri Pekan dan Sri Daik.
Tidak ada satu naratif yang kuat dan untuk menceritakan kebarangkalian wujud naga di Tasik Chini. Ada pelbagai versi yang berlainan, malah setiap satunya langsung tiada hubung kait. Cuma nama naganya sama, tapi jalan ceritanya berbeza.
Ada yang mengatakan bahawa ia berasal daripada dua orang lelaki yang bertapa dalam menuntut ilmu kebatinan untuk membolehkan mereka menjelma menjadi naga. Ada cerita lain pula mengatakan Seri Gumum adalah seorang puteri yang melanggar pantang dan terkena sumpahan, dan ada beberapa lagi versi cerita.
Jadi, mana satu yang betul? Kepelbagaian versi membuatkan dongeng ini seakan direka-reka semata-mata. Bagaimanapun, ada beberapa catatan tentang penampakan dan 'pertemuan' dengan kelibat yang dipercayai makhluk mistik itu.
Sekitar tahun 70/80-an dahulu, diceritakan ada seorang pelancong Inggeris menyelam di Tasik Chini sekitar kawasan jeti. Sampai di dasar, katanya dia menemui pagar batu lalu disusurinya sehinggalah sampai ke pagar utama.
Alangkah terkejut pemuda itu apabila dia terlihat sepasang benda bulat seperti mata yang warnanya merah. Serta merta dia naik ke permukaan dan tidak lagi kembali ke situ. Entah betul entah tidak, tak ada pula mana-mana catatan dan butiran tentang orang putih ini. 70/80-an kot, bukan zaman purba tak ada pen, kertas dan kamera untuk merakam.
Catatan penampakan naga
Namun ada satu cerita lagi yang agak meyakinkan, di mana pada satu pagi di tahun 1986, seorang peneroka Felda bernama Bahasan Abdullah pergi mengangkat jaringnya di kawasan Laut Gumum, antara tasik-tasik kecil yang membentuk kompleks Tasik Chini.
Didapati ada seekor ular besar berwarna hitam tersangkut pada jaringnya, maka cuba dilepaskan namun ular itu bertindak agresif. Lalu Bahasan menetak mati ular itu dan mencampakkannya kembali ke tasik. Ketika jaring yang ditarik sampai ke hujungnya, ada seekor lagi ular yang sama tersangkut. Perkara sama dibuat, dibunuh ular tersebut kemudian dicampak ke tasik.
Dalam perjalanan pulang ke pangkalan bot, Bahasan menceritakan bahawa dia ternampak tiga lengkungan seakan badan makhluk yang sangat besar dan panjang di permukaan air tidak jauh daripada bot yang dinaikinya. Pergerakan makhluk tersebut membuatkan air bergelora menghasilkan ombak besar, sehingga dua orang lelaki warga Indonesia yang mandi di tebing lari dari situ.
Setibanya di rumah, kepalanya dirasakan gatal dan beberapa hari kemudian, tempat gatal itu membentuk keruping yang berdebu. Lama-kelamaan seluruh tubuhnya dilanda sejenis penyakit seperti kudis melepuh berair dan berbau hanyir.
Jumpa doktor, doktor tak jumpa ubat yang mampu merawat. Jumpa berpuluh bomoh pun, tetap sama. Selama 13 tahun Bahasan menderita akibat penyakit misteri itu sehingga ditinggalkan isterinya.
Sampailah satu hari, Bahasan kembali ke kawasan tasik di mana dia ternampak kelibat makhluk besar itu 13 tahun lepas. Sambil berdoa kepada Tuhan, campuran air tasik dan tanah tebing dilumurkan ke seluruh badannya. Hari demi hari, akhirnya penyakit itu sembuh.

Sejauh mana kebenarannya? Wallahu a’lam bi sawab, siang malam tak dapat jawab. Tak tahulah ada lagi ke tidak naga di Tasik Chini. ada kata masih hidup dan bersemayam di dasar, ada juga yang kata dah lama mati.
Apapun ceritanya, ketahuilah bahawa bukan kita sahaja hidup di dunia yang terbentang luas dan wujud dalam pelbagai dimensi ini. Yang penting, rasa hormat terhadap segala yang terkandung di dalam alam terbentang luas ini, kepada sekecil-kecil kejadian sampailah sebesar-besar ciptaan.
Dipetik dari SINI
Lagi kisah tentang Naga itu bolehlah dibaca di SINI
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/06/kalau-betul-ada-diharap-naga-tasik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Betul Ada Sara Ali Harap Naga Tasik Chini Bangun Untuk Melihat Kemusnahan

Kalau Betul Ada Sara Ali Harap Naga Tasik Chini Bangun Untuk Melihat Kemusnahan

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 536 hits
PETALING JAYA Kalau betul dalam Tasik Chini ada naga saya harap naga itu bangun dan melihat sendiri kemusnahan yang berlaku kepada Tasik Chini Itulah luahan kesedihan pelakon Sara Ali akibat terkejut melihat melihat kemusnahan alam yang ber...
Level Membalak Tasik Chini Tahap Naga

Level Membalak Tasik Chini Tahap Naga

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 482 hits
Naga kat tasik chini dah mengganas sekian lama Sekarang baru netizen nak perasan Jangan persoal lebih lebih nantikan keluar hadis fatwa Korang semua cukup ilmu ker nak menjawab Jangan kata tasik chini kalau boleh semua hutan kat malaysia ni...
Hiburan Harap Naga Tasik Chini Bangun Sara Ali Kecewa Hasil Bumi Ditarah Golongan Tamak Haloba

Hiburan Harap Naga Tasik Chini Bangun Sara Ali Kecewa Hasil Bumi Ditarah Golongan Tamak Haloba

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 388 hits
Pelakon Sara Ali dalam sebuah hantaran di Instagramnya ada mengimbau kenangan lewat zaman kanak kanaknya yang pernah menikmati keindahan lanskap Tasik Chini yang kini sudah musnah kerana sikap tamak manusia menggondol hasil hutan Ujar Sara ...
Tuan Ibrahim Sokong Pahang Tidak Luluskan Lesen Baharu Perlombongan Di Tasik Chini

Tuan Ibrahim Sokong Pahang Tidak Luluskan Lesen Baharu Perlombongan Di Tasik Chini

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 137 hits
KUALA LUMPUR Menteri Alam Sekitar dan Air Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man menyokong kenyataan kerajaan Pahang yang komited untuk tidak meluluskan mana mana permohonan baharu aktiviti perlombongan di dalam kawasan Tasik Chini Tuan Ibrahim m...
Audit Oleh Unesco Status Tasik Chini Sebagai Rizab Biosfera Kekal Atau Pun Di Tarik Balik

Audit Oleh Unesco Status Tasik Chini Sebagai Rizab Biosfera Kekal Atau Pun Di Tarik Balik

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 215 hits
KUANTAN Ditarik balik atau kekal Demikian persoalan tentang status Tasik Chini yang diisytiharkan sebagai Rezab Biosfera oleh Pertubuhan Pendidikan Saintifik dan Kebudayaan Bangsa bangsa Bersatu pada 2009 Difahamkan proses audit berhubung s...
Fuziah Dakwaan Kategori Bersih Jas Perlu Tambah Parameter Ukuran Air Tasik Chini

Fuziah Dakwaan Kategori Bersih Jas Perlu Tambah Parameter Ukuran Air Tasik Chini

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 150 hits
KUANTAN Jabatan Alam Sekitar digesa menambah parameter ukuran yang digunakan untuk mengukur bacaan kualiti air di Tasik Chini Jurucakap Alam Sekitar Ahli Parlimen Keadilan Fuziah Salleh berkata selain empat parameter utama bagi mengukur Kep...
Kerajaan Pahang Pusat Penyelidikan Tasik Chini Konsisten Pulihara Kelestarian Tasik

Kerajaan Pahang Pusat Penyelidikan Tasik Chini Konsisten Pulihara Kelestarian Tasik

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 172 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang dan Pusat Penyelidikan Tasik Chini sentiasa konsisten ke arah memulihara dan memelihara kelestarian Tasik Chini Pekan Berdasarkan laporan PPTC dikeluarkan hari ini Tasik Chini Rizab Biosfera di bawah Program M...
Tengku Hassanal Perintahkan Aktiviti Lombong Di Sekitar Kawasan Tasik Chini Di Hentikan

Tengku Hassanal Perintahkan Aktiviti Lombong Di Sekitar Kawasan Tasik Chini Di Hentikan

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 483 hits
KUANTAN Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah memerintahkan aktiviti perlombongan di kawasan Tasik Chini dihentikan Pengelola Bijaya Diraja KDYMM Sultan Pahang Datuk Ah...
Tasik Chini Menjunjung Titah Tengku Mahkota Pahang

Tasik Chini Menjunjung Titah Tengku Mahkota Pahang

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 246 hits
KENYATAAN MEDIA MENTERI BESAR PAHANG Tengku Mahkota Pahang Menjunjung Kasih dan Menjunjung Titah atas Titah Saranan KDYMM Pemangku Raja Pahang berkenaan pemuliharaan Tasik Chini1 Kerajaan Negeri menjunjung kasih dan menjunjung titah atas ti...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap