Kalau Bayi Kerap Tidur Ternganga Sebenarnya Ada Kaitan Dengan Masalah Kesihatan Ini Puncanya


Pernah tak anda terlihat semasa tidur bayi mulut ternganga? Sekali-sekala tidak mengapa, tetapi jika keadaan ini kerap berlaku, berkemungkinan melibatkan masalah pernafasan. Teruskan membaca perkongsian artikel ini untuk mengetahui lebih lanjut mengenainya.

Apakah tandanya jika semasa tidur bayi ternganga?
Secara amnya, bernafas melalui mulut mungkin merupakan tanda masalah berkaitan pernafasan yang boleh menyebabkan komplikasi di kemudian hari. Bahkan, ia juga bukan cara semula jadi untuk bernafas.

Bernafas melalui mulut tidak seefektif pernafasan yang dilakukan menerusi hidung. Ini kerana oksigen diserap melalui hidung dapat menapis bakteria dan perengsa yang tidak boleh dilakukan mulut.
Pernafasan yang dilakukan melalui mulut tidak berbahaya jika jarang berlaku. Antara punca mengapa anak bernafas menerusi mulut adalah kerana saluran hidung mereka terhalang disebabkan beberapa perkara. Ia sama ada sesuatu yang tidak berbahaya seperti hidung tersumbat mahupun alergi atau keadaan lebih kompleks.
5 kemungkinan mengapa semasa tidur bayi kerap ternganga
Berikut ialah beberapa sebab anak mungkin bernafas melalui mulut semasa mereka tidur:
Lendir punca semasa tidur bayi ternganga mulut
Jika si kecil mengalami masalah pernafasan seperti hidung tersumbat, ia memaksa mereka bernafas melalui mulut. Keadaan ini berlaku mungkin disebabkan anak demam atau mengalami alahan. Oleh sebab bayi tidak dapat mengeluarkan lendir dengan sendirinya, maka bernafas melalui mulut merupakan mekanisme terbaik dalam situasi ini.
Apnea tidur
Pernafasan melalui mulut yang dilakukan semasa tidur boleh menandakan anda mengalami apnea tidur – saluran pernafasan atas anak terhalang ketika tidur. Untuk kanak-kanak, keadaan ini biasanya disebabkan oleh pembesaran tonsil dan adenoid. Antara gejala apnea tidur yang lain adalah berdengkur, kegelisahan dan pernafasan terhenti seketika.
Septum hidung bengkok
Tidur dan bernafas melalui mulut boleh terjadi kerana wujud kelainan pada rawan yang memisahkan lubang hidung si kecil. Ia sekali gus menyebabkan wujud masalah untuk bernafas menerusi hidung dan biasanya berlaku pada kanak-kanak yang mempunyai rahang atas yang sempit.
Anak & bayi tidur mulut terbuka kerana tabiat
Ada kalanya, anak hanya mengembangkan tabiat bernafas melalui mulut. Selalunya keadaan ini terjadi selepas mengalami sakit berpanjangan yang memaksa mereka bernafas menerusi mulut.

Alahan
Bayi juga boleh mengalami alergi yang menyebabkan pengeluaran lendir secara berlebihan, yang kemudiannya menyekat saluran hidung mereka.
Komplikasi
Bernafas melalui mulut boleh membawa kesan sampingan yang besar. Beberapa ketidakselesaan dan isu yang boleh wujud kerana bernafas melalui mulut adalah:
Tonsil bengkak Batuk kering Keradangan lidah Nafas berbau busuk Salah satu simptom jangka panjang termasuklah sindrom muka panjang yang menyebabkan ciri muka bahagian bawah memanjang. Keadaan ini hanya boleh diperbaiki menerusi pembedahan. Jumlah oksigen lebih rendah dalam darah boleh mengakibatkan masalah jantung di kemudian hari.
Menjejaskan tidur
Tabiat anak bernafas melalui mulut sememangnya akan menjejaskan kualiti tidur. Ini kerana pernafasan mulut ini akan mengurangkan oksigen dalam paru-paru dan saluran darah, keadaan ini menyukarkan anak untuk mendapat tidur yang lena.
Tidur bayi yang terganggu boleh memberi kesan kepada pertumbuhan dan perkembangan, prestasi akademik, tumpuan dan tingkah laku mereka.
Rawatan rumah atasi masalah pernafasan akibat tidur bayi dengan mulut ternganga
Berikut beberapa cara yang boleh dilakukan untuk memudahkan aliran pernafasan anak:
Pelembap udara
Pelembap udara dapat membantu meredakan hidung tersumbat dan ia sesuai untuk bayi tidur dengan lena. Anda juga boleh menghasilkan wap dalam bilik air menggunakan air panas dan duduk seketika bersama si kecil.
Keluarkan lendir
Anda boleh menyedut keluar lendir daripada hidung anak menggunakan picagari hidung. Tetapi berhati-hati agar tidak menyakiti hidung mereka.
Air garam
Semburan air garam boleh membantu menipiskan lendir dan memudahkan anda untuk menyedutnya keluar.
Mandian air suam
Memandikan si kecil dengan mandian air suam bukan sahaja dapat memberikan mereka ketenangan tetapi dalam masa yang sama membersihkan lendir yang terkumpul dalam saluran hidung.
Kekal hidrat bantu atasi masalah pernafasan
Berikan anak susu badan atau susu formula yang mencukupi untuk memastikan mereka terhidrat. Pengambilan cecair yang mencukupi menghalang dehidrasi dan memastikan lendir tidak tersekat.
Kekalkan persekitaran bersih
Sentiasa membersihkan kawasan dalam rumah anda. Sekiranya mempunyai haiwan peliharaan di rumah, sentiasa pastikan keadaan rumah bersih tanpa sebarang bulu haiwan dan alergen lain.

Kebanyakan rawatan yang dicadangkan di atas boleh membantu memperbaiki masalah pernafasan dan menghindari tabiat bernafas melalui mulut. Namun, sekiranya rawatan di rumah yang dikongsikan di atas tidak membawa perubahan dan keadaan bayi tidur mulut terbuka berterusan, mungkin sudah tiba masanya untuk membawa mereka berjumpa doktor. Doktor dapat melakukan pemeriksaan dan ujian untuk menentukan punca anak bernafas menerusi mulut ini.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Kalau Bayi Kerap Tidur Ternganga Sebenarnya Ada Kaitan Dengan Masalah Kesihatan? Ini Puncanya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-bayi-kerap-tidur-ternganga-sebenarnya-ada-kaitan-dengan-masalah-kesihatan-ini-puncanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
760 Daripada 2 753 Guru Enggan Divaksin Alami Masalah Kesihatan

760 Daripada 2 753 Guru Enggan Divaksin Alami Masalah Kesihatan

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 141 hits
Oleh DR RADZI JIDIN SERAMAI 2 753 orang guru di negara ini masih enggan mendapatkan vaksin Covid 19 setakat semalam dengan sebahagian besar memberi alasan termasuk tidak percaya pelalian itu isu agama tidak dibenarkan pasangan serta masih b...
Dr Jelaskan Bayi Tidur Tak Lena Punca Berat Tak Naik Cantik Bukan Sebab Susu

Dr Jelaskan Bayi Tidur Tak Lena Punca Berat Tak Naik Cantik Bukan Sebab Susu

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 270 hits
Tidur yang cukup bagi kanak kanak adalah waktu yang sangat penting untuk membolehkan proses tumbesaran dan pertumbuhan berjalan lancar Menurut pakar bagi mendapatkan tahap kecerdasan IQ yang tinggi tidur mencukupi antara elemen paling utama...
Comel Memerang Kerap Singgah Rumah Berenang Dalam Kolah Nak Tidur Siap Didodoi Kalau Lapar Roti Canai Pun Layan

Comel Memerang Kerap Singgah Rumah Berenang Dalam Kolah Nak Tidur Siap Didodoi Kalau Lapar Roti Canai Pun Layan

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 219 hits
IBARAT sebuah kolam renang seekor memerang kelihatan comel berenang di sebuah kolah di bilik mandi Menerusi siri video berasingan yang dikongsi di aplikasi TikTok memerang tersebut lena diulit mimpi ketika didodoikan seperti bayi Sikap manj...
Ditindih Hantu Ketika Tidur Ini Puncanya

Ditindih Hantu Ketika Tidur Ini Puncanya

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 143 hits
Ditindih Hantu Ketika Tidur Ini Puncanya Malam tadi aku kena tindih hantu Tapi aku tak nampak hantu tu cuma rasa badannya menghempap aku terlalu berat Aku nak bangun tak boleh aku menjerit tak keluar suara aku ingin membaca ayat suci al Qur...
Telinga Berdesing Adalah Tanda Masalah Kesihatan Bukan Kerana Nama Diseru

Telinga Berdesing Adalah Tanda Masalah Kesihatan Bukan Kerana Nama Diseru

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 306 hits
Mungkin ada di antara kita yang sering merasa telinga seakan berbunyi dan berdesing seperti berada di tanah tinggi atau di dalam kapal terbang Keadaan ini menyebabkan kita berasa tidak selesa Pun begitu tahukah anda telinga berdesing yang k...
Terhimpit Dengan Masalah Ekonomi Ibu Sanggup Jual Bayi Kandung Rm2 040

Terhimpit Dengan Masalah Ekonomi Ibu Sanggup Jual Bayi Kandung Rm2 040

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 170 hits
Oleh WARTAWAN LUAR NEGARA PALEMBANG Seorang ibu di Palembang Sumatera Selatan sanggup menjual anak kandungnya yang masih berusia sebulan dengan bayaran sebanyak 7 juta rupiah CNN Indonesia melaporkan semuanya dilakukan kerana terhimpit deng...
Hiburan Macam Terlupa Tengah Hamil Terus Aktif Ernie Zakri Alami Masalah Kesihatan

Hiburan Macam Terlupa Tengah Hamil Terus Aktif Ernie Zakri Alami Masalah Kesihatan

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 214 hits
Penyanyi popular Ernie Zakri mengakui dia kadangkala terlupa dirinya kini sedang hamil Akibat terlalu sibuk menyelesaikan tuntutan kerja dia tidak mendapat rehat yang cukup hingga menjejaskan kesihatan dan kandungannya ARTIKEL BERKAITAN Adv...
Rasa Macam Air Fanta Oren Paling Suka Coklat Wawa Zainal Lega Tak Ada Masalah Gdm

Rasa Macam Air Fanta Oren Paling Suka Coklat Wawa Zainal Lega Tak Ada Masalah Gdm

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 137 hits
Setiap kehamilan berbeza beza Bagi pelakon dan usahawan Wawa Zainal kehamilan keempatnya kali ini sedikit berbeza malah kali ini dia terpaksa berdepan minum air gula untuk memeriksa kandungan gula dalam darah seperti kebiasaan ibu mengandun...
Sebulan Caprice Ghaib Ini Puncanya

Sebulan Caprice Ghaib Ini Puncanya

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 108 hits
Sebulan Caprice ghaib ini puncanya Hampir sebulan ghaib dan menghilangkan diri daripada media sosial sehingga menimbulkan tanda tanya penyanyi rap popular Caprice akhirnya membuat kemunculan semula dalam Instagram sekali gus meleraikan mist...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Jom Melabur Dalam Amanah Hartanah Bumiputera

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Kejadian Berlaku Depan Mata Masih Trauma Isteri Suspek Kes Tembak Di Klia Bersuara



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord

Yoursay Time And Patience Running Out For Anwar

Put Targeted Subsidy Plan In Place Quickly To Combat Diesel Smuggling Govt Urged

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd