Kalau Anak Lemah Dalam Pembelajaran Jangan Marah Tapi Sokong Mereka Ini Caranya


Sebagai ibu bapa memainkan peranan penting untuk mencorakkan masa depan seseorang. Percaya atau tidak, dengan bantuan dan doa daripada ibu bapa, anak-anak mampu mencipta kejayaan yang cemerlang dalam pelajaran. Ibu bapa mempunyai tanggungjawab yang amat besar terhadap anak-anak.
Sekiranya, ibu bapa sering mengabaikan anak-anak, pasti berasa dirinya terabai dan mereka akan melibatkan diri dalam kegiatan gejala sosial yang tidak baik. Salah pendekatan kita maka anak yang menerima akibatnya kelak hingga tanpa disedari menjejaskan prestasi peperiksaannya.
Artikel kali ini dikongsikan daripada seorang guru, Fadli Salleh yang berkongsi statusnya di Facebooknya mengenai sokongan ibu bapa boleh membantu anak yang lemah dalam pelajaran terutamanya dalam mata pelajaran Matematik.

1.  Download soalan peperiksaan pertengahan tahun/akhir tahun dan minta anak buat seperti tempoh peperiksaan. Google je, belambak soalan boleh dimuat turun dan cetaklah.
Boleh juga guna set soalan dalam buku latihan yang dibeli. Jangan benarkan anak meniru, tengok sifir dan bertanya dalam tempoh ini. Jangan bagi adik-adik dia kacau. Buat bagai peperiksaan yang sebenar. Wajib ikut masa sebenar. Satu jam untuk 40 soalan.
2. Jika anak tak sempat siapkan dalam masa sebenar, kenal pasti kenapa dan apa punca.
Biasanya ia berpunca pada masalah berikut :
Tidak hafal sifir. Sifir adalah jantung Matematik. Tidak hafal rumus dan formula. Mereka terperangkap dengan soalan KBAT dan ‘tricky’. Soalan yang sengaja dibina untuk menghabiskan masa murid. Sebaik kenal pasti punca, terus rawat! Paksa hafal sifir, paksa hafal rumus dan formula, paksa hafal jadual perkaitan, fakta asas dan sebagainya. Jika disebabkan terperangkap dengan soalan ‘tricky’ atau KBAT, minta mereka abaikan soalan tersebut dan move on ke soalan seterusnya.

3. Rujuk skema jawapan dan tanda kertas anak bersama dia.
Tanda bersama anak ini penting supaya mereka sedar kat mana mereka cuai dan silap. Senang kita nak cubit ke apa. Kira markah dan tulis besar-besar macam cikgu selalu tulis. Buku latihan biasanya disediakan skema jawapan dibahagian tengah atau belakang.
4. Kesan topik apa yang anak buat silap dalam kertas soalan tersebut. Contohnya jika dia salah dalam topik Peratus, Isipadu Cecair, Perpuluhan, Pecahan, Luas, Ukuran Panjang dan Jisim; listkan semua sekali.
Mula latih mereka secara topikal. Mula dulu dengan Peratus. Bagi penerangan cara kira yang betul mengikut kefahaman kita. Bagi soalan Bahagi je banyak-banyak. Bagi sampai 50-100 soalan pun tak apa. Biar dia buat sampai dia faham betul-betul.

Ini dinamakan teknik masteri. Murid belajar satu-satu topik sampai dia betul-betul kuasai baru bergerak ke topik seterusnya. Tak semestinya dalam satu hari kita buat semua ini, mungkin makan masa 2-7 hari baru mereka kuasai. Atau lebih. Jangan risau bab masa. Lambat ke cepat dia boleh kuasai tu nombor dua. Yang penting latih tubi topik sama.
Buku latihan berbentuk topikal berlambak di pasaran. Beli sahaja. Bila dah kuasai, baru bergerak topik seterusnya yang mereka salah dalam peperiksaan. Latih tubi lagi sama macam topik Peratus tadi. Begitulah ulang dan ulang sehingga mereka kuasai semua topik yang mereka lemah tadi.
5. Beri semula soalan peperiksaan pertengahan tahun atau set soalan akhir tahun yang merangkumi semua topik. Bagi anak jawab, InsyaAllah ada peningkatan yang mendadak.
Berilah anak keyakinan dan berikan nasihat dengan penuh kasih sayang. Tunjukkan keprihatinan dan sentiasalah memberi komitmen untuk membantu mereka.
Sumber : Mohd Fadli Salleh


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/06/14/kalau-anak-lemah-dalam-pembelajaran-jangan-marah-tapi-sokong-mereka-ini-caranya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Paksa Anak Kecil Untuk Ikut Beraya Seperti Kita Daya Tahanya Lemah

Jangan Paksa Anak Kecil Untuk Ikut Beraya Seperti Kita Daya Tahanya Lemah

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 376 hits
Semasa musim raya ni sebab sekarang musim panas maka perlu ambil langkah dalam menjaga suhu badan anak anak kecil Jika balik kampung buatlah persiapan untuk menjaga kesihatan anak anak kecil Usahalah untuk tidak membawa anak anak keluar rum...
Kalau Tak Belikan Mainan Kesukaan Mama Jangan Guna Duit Raya Anak Tapi Simpan Untuk Pelaburan

Kalau Tak Belikan Mainan Kesukaan Mama Jangan Guna Duit Raya Anak Tapi Simpan Untuk Pelaburan

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 652 hits
Bila berhari raya duit rayalah paling menjadi keutamaan anak anak kita Bagaimana cara anda menguruskan duit raya anak anak kali ini Belikan mainan kesukaan anak atau memilih untuk menyimpan di dalam bank sebagai pelaburan di masa akan datan...
Nak Beraya Sakan Boleh Tapi Bekalan Ubat Anak Jangan Lupa Ni Ubat Ubatan Wajib Bawa Balik

Nak Beraya Sakan Boleh Tapi Bekalan Ubat Anak Jangan Lupa Ni Ubat Ubatan Wajib Bawa Balik

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 734 hits
Pastinya ramai yang dah pulang ke kampung halaman untuk beraya Bagi yang masih lagi dalam proses mengemaskan barang anak anak pastikan barangan penting anak tidak tertinggal Bukan saja baju dan kelengkapan raya tetapi paling penting adalah ...
Ayah Pensyarah Emak Doktor Tapi Anak Gelandangan

Ayah Pensyarah Emak Doktor Tapi Anak Gelandangan

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 232 hits
PETALING JAYA Akibat terjebak dalam kancah dadah dirinya kini menjadi salah seorang dari ribuan gelandangan di tengah ibu kota yang masing masing menyimpan pelbagai kisah suka dan duka Tidak diduga kehidupannya perlu dihabiskan di kaki lima...
Kalau Suami Suruh Anak Terus Buat Tapi Kalau Isteri Suruh Anak Tak Buat

Kalau Suami Suruh Anak Terus Buat Tapi Kalau Isteri Suruh Anak Tak Buat

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 546 hits
Menjadi seorang ibu bukan lah perkara yang mudah Kadang kadang penat terjerit panggil anak untuk meminta tolong Anak masih kecil kadang kadang tak memahami kepenatan si ibu Tapi bila si ayahnya pulang dari kerja hanya satu arahan dikeluarka...
Anak Bawah 2 Tahun Jangan Sesekali Lambung Tinggi Tinggi Boleh Berlaku Pendarahan Otak

Anak Bawah 2 Tahun Jangan Sesekali Lambung Tinggi Tinggi Boleh Berlaku Pendarahan Otak

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 310 hits
Lambung anak tinggi tinggi pastu tangkap balik dan anak pun ketawa suka Ibu bapa mesti biasa buat begini kan Niatnya hanya nak eratkan bonding dengan anak Memang betul ini antara bonding moment bapa dan anak Lupakan gajet sementara dan main...
Mak Ayah Selalu Marah Stres Antara Punca Anak Kuat Mengamuk Dan Meragam

Mak Ayah Selalu Marah Stres Antara Punca Anak Kuat Mengamuk Dan Meragam

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 407 hits
Geram sampai tahap kesabaran tak boleh nak dikawal boleh berlaku bila anak buat perangai Tambahan pula dengan kepenatan selepas seharian bekerja antara salah satu punca ibu bapa tak boleh nak kawal kemarahan sehinga terpaksa naik tangan Sam...
Bukan Kek Batik Tapi Sediakan Puding Biskut Marie Untuk Anak Tetamu Pun Boleh Tumpang Sekaki

Bukan Kek Batik Tapi Sediakan Puding Biskut Marie Untuk Anak Tetamu Pun Boleh Tumpang Sekaki

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 965 hits
Musim perayaan ni kek antara juadah paling popular dan mudah disediakan untuk tetamu Malah anak anak pun seronoknya bukan main bila mama buat keputusan untuk sediakan kek di rumah Anak anaklah paling seronok Siap minta kek berwarna warni Ka...
Pesanan Buat Ibu Bapa Jangan Ikut Sangat Apa Anak Nak

Pesanan Buat Ibu Bapa Jangan Ikut Sangat Apa Anak Nak

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 339 hits
Geram jugak saya dengan Maryam Soolihah ni Tiap kali masuk kedai runcit je benda pertama dia nak sambar adalah aiskrim Aduh Maafkan Abi tapi jawapan Abi akan tetap NO Saya bukan taknak bagi Tapi aiskrim jajan dan ais gas ni kalau kita selal...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Lost Opportunities In Labuan

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord

Yoursay Time And Patience Running Out For Anwar

Put Targeted Subsidy Plan In Place Quickly To Combat Diesel Smuggling Govt Urged

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd