Kalau Ada Kesan Pada Mata Mulut Kulit Usus Atau Paru Paru Anak Lepas Makan Kacang Segera Ke Klinik


Kacang adalah salah satu makanan biasa yang sering memberi alahan kepada seseorang. Dengan hanya sedikit pengambilannya boleh mencetuskan alahan kepada mereka yang ada alahan kekacang.

Apakah alahan kekacang?
Alahan kekacang ialah tindak balas badan (orang yang ada alahan kekacang) yang keterlaluan kepada kekacang tersebut.
Badan akan bertindak melawan kekacang tersebut sebagai bahan yang bahaya kepada badan.
Tindak balas ini boleh berpunca melalui pemakanan dan penyentuhan kekacang atau pun menghidu serbuk kacang.
Bagaimana ianya berlaku?
Alahan kekacang berlaku apabila allergen protin di dalam kacang mengakibatkan badan memberi tindak balas dengan pengeluaran antibodi IgE untuk melawan allergen protin tersebut. Antibodi ini bergabung dengan ‘mast cel’ dan mengeluarkan pelbagai bahan kimia (contoh: histamine) ke dalam aliran darah dan menyebabkan gejala timbul.

Berapa kerap alahan ini terjadi?
Keadaan ini lebih kerap berlaku di negeri-negeri barat berbanding di Asia. Di Amerika Syarikat, kejadian ini berlaku kira-kira 0.8% dan berganda bagi kanak-kanak berumur dibawah 5 tahun.
Keadaan ini berlaku biasanya pada kanak-kanak berumur 1 tahun kebawah. 1/3 daripada kanak-kanak ini akan bebas daripada alahan ini ketika berumur 5 tahun. Selainnya alahan ini berlaku seumur hidup.
Apakah gejala alahan kekacang?
Tindak balas boleh berlaku dengan hanya sedikit protien kacang kepada mereka mengalami alahan.
Tindak balas ini lazimnya dapat dilihat dibahagian mata, mulut, kulit, usus dan paru-paru. Ia berlaku selepas makan atau satu jam selepasnya.
Tindak balas ini serius semasa pertama kali berlaku.
Gejala ini mungkin berlaku salah satu atau kombinasi:
Uriticaria (kulit berbintat, gatal dan kemerahan). Mata berair. Kelopak mata bengkak. Bibir bengkak dan mulut terasa gatal. Tekak merasa sempit. Wheezing (nafas berbunyi). Muntah. Sakit perut. Cirit birit. Bagaimana diagnosa alahan kekacang dilakukan?
Diagnosa diberi oleh doktor yang memeriksa pesakit tentang sejarah dan gejalanya.
Ibu bapa mungkin mendapati anak mereka tidak sihat dan mengalami ruam selepas makan kacang.
Ujian khas mungkin dibuat oleh doktor termasuk:
Ujian alahan kulit. Peanut RAST (Ujian Radio Allergosorbent ). Peanut challenge (Jarang dilakukan kepada kanak-kanak). Ujian-ujian ini dilakukan berlainan kepada individu mengikut gejala yang diperiksa oleh doktor.

Apakah itu Anafilaksis?
Sebagian kanak-kanak mendapat tindak balas alahan yang serius yang dinamakan anafilaksis.
Tindak balas ini berlaku secara tiba-tiba dan serius ke atas kulit, paru-paru, usus, jantung dan saluran darah. Tindak balas berlaku dengan cepat termasuk:
Merasa ketakutan yang amat sangat. Muka menjadi kemerahan. Kelopak mata, bibir dan lidah membengkak. Tekak menjadi sempit. Susah bernafas dan wheezing (nafas berbinyi). Loya dan muntah. Sakit perut. Pening kepala. Tekanan darah rendah. Degupan jantung cepat. Tindak balas yang teruk boleh menyebabkan koma dan kematian jika tidak dirawat.
Bagaimana keadaan ini dirawat?
Untuk semua jenis alahan:
Dapatkan rawatan doktor secepat mungkin. Ubat untuk merawat alahan termasuk:
Antihistamines. Adrenaline. Steroids. Sila dapatkan nasihat doktor.
Bagaimana anafilaksis dirawat?
Anafilaksis adalah satu keadaan kecemasan.
Bawa anak anda ke klinik/hospital berdekatan dengan segera. Guna EpiPen jika anda ada membawanya (EpiPen adalah Epinephrine atau Adrenaline sejenis suntikan belum terdapat di Malaysia. Dapatkan nasihat doktor jika perlu untuk pengisian semula). Bagaimana keadaan ini dapat dielak?
Bagi mengelak alahan kekacang:
Ibu yang mempunyai sejarah alahan kekacang hendaklah mengelak daripada mengambil kekacang semasa hamil. Beri susu ibu sahaja sehingga anak berumur 6 bulan. Jangan beri anak anda kekacang sehingga anak berumur 3 tahun (bagi yang ada sejarah alahan kekacang). Apa yang patut anda lakukan jika anak anda mengalami alahan kekacang?
Jika anak anda alahan kekacang:
Elakkan semua jenis kacang untuknya. Baca semua label makanan dengan teliti dan elakkan makanan yang bercampur kacang. Jangan berkongsi peralatan makan anak anda dengan orang lain. Simpan senarai pelan tindakan kecemasan jika alahan berlaku. Bawa EpiPen (bersama anda atau anak anda ketika berlaku kecemasan untuk disuntik). Pakaikan gelang Medic Alert kepada anak anda. Apakah ubat bagi mencegah alahan ini berlaku?
Ubat Monoclonal anti-IgE antibodi telah diguna pakai untuk mengurangkan berlakunya alahan kekacang. Sila dapatkan nasihat doktor untuk rawatan ini.
Apakah pengawasan yang perlu diketahui?
Berhati-hati memilih makanan yang tidak menyatakan kandungan kacang. Dapatkan nasihat pakar pemakanan sekiranya anda tidak pasti kandungan sesuatu makanan. Apabila anak anda tidak mengambil kacang, pastikan anak anda mendapat zat makan secukupnya daripada sumber lain untuk pembesaran.
Ramadan kali ini lebih istimewa bersama Pa&Ma Superb Huffaz. Nantikan bacaan doa dan surah pilihan dari anak-anak Genius Aulad bermula 3 April ini! Saksikan setiap hari jam 7.00 malam di Facebook Majalah Pa&Ma.
Jangan ketinggalan okay! Teruskan menyokong kami di @majalahpama #majalahpama #pamasuperbhuffaz
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Kalau Ada Kesan Pada Mata, Mulut, Kulit, Usus Atau Paru-Paru Anak Lepas Makan Kacang, Segera Ke Klinik! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-ada-kesan-pada-mata-mulut-kulit-usus-atau-paru-paru-anak-lepas-makan-kacang-segera-ke-klinik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Pertama Kali Jejakkan Kaki Ke Klinik Kesihatan Ibu Dan Anak Untuk Kepastian Positif Atau Sebaliknya

Pengalaman Pertama Kali Jejakkan Kaki Ke Klinik Kesihatan Ibu Dan Anak Untuk Kepastian Positif Atau Sebaliknya

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 167 hits
Assalamualikum wbt Anda sihat Juju doakan anda semua dikurniakan rezeki kesihatan baik selalu Amin Terima kasih buat anda semua yang sudi baca dan komen beserta doa di posting entry lepas kisah Tanpa ku sedar aku menangis doa yang terjawab ...
Jarang Kita Bagi Anak Makan Sengkuang Banyak Manfaat Terutama Untuk Usus

Jarang Kita Bagi Anak Makan Sengkuang Banyak Manfaat Terutama Untuk Usus

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 108 hits
Jarang kita nak bagi anak makan sengkuang kan Sengkuang dalam kumpulan makanan yang berakar sekali kumpulan dia dengan ubi kentang dan keledek Tapi sengkuang special sikit sebab net karbo dia lebih rendah berbanding ubi kentang dan keledek ...
Nampak Lembut Tapi Sebenarnya Hanis Zalikha Tegas Didik Anak Ada Cara Tersendiri Tegur Dua Cahaya Mata

Nampak Lembut Tapi Sebenarnya Hanis Zalikha Tegas Didik Anak Ada Cara Tersendiri Tegur Dua Cahaya Mata

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 149 hits
Nampak lembut tapi sebenarnya tegas Itulah cara selebriti Hanis Zalikha dalam mendidik dua orang cahaya matanya iaitu Yusuf Iskandar 6 dan Alisa Aisyah yang kini berusia tiga tahun Menurut Hanis atau nama sebenarnya Hanis Zalikha Zainal Ras...
Bapa Anak 3 Kongsi Tip Ajar Si Kecil Makan Sayur Mula Tolak Lama Lama Makan

Bapa Anak 3 Kongsi Tip Ajar Si Kecil Makan Sayur Mula Tolak Lama Lama Makan

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 139 hits
Jika anak makan sayur sejak dari kecil tanpa perlu dipaksa percayalah anda adalah ibu bapa yang bertuah Hakikatnya ia jarang terjadi Sebaliknya kebanyakan ibu bapa sentiasa mencari cara mengatasi anak susah makan sayur Sekiranya anda tergol...
Resipi Nasi Butter Ayam Crunchy Menu Simple Buat Anak Makan Berebut

Resipi Nasi Butter Ayam Crunchy Menu Simple Buat Anak Makan Berebut

papar berkaitan - pada 14/4/2022 - jumlah : 170 hits
Ketika bulan puasa inilah masa untuk mak mak mencuba segala resipi istimewa Semuanya demi mencari kelainan untuk menaikkan selera anak anak dan suami Bosan dengan nasi ayam nasi beriani dan beraneka nasi lain apa kata kali ini anda cuba pul...
Empulur Nanas Paling Tinggi Khasiat Jangan Buang Anak Tak Sihat Elok Makan

Empulur Nanas Paling Tinggi Khasiat Jangan Buang Anak Tak Sihat Elok Makan

papar berkaitan - pada 14/4/2022 - jumlah : 143 hits
Buah nanas adalah buah jenis tropika yang berasal dari Amerika Selatan dan Brazil Tahukah anda bahawa buah nanas dibawa ke Tanah Melayu pada zaman penjajahan Sepanyol pada abad ke 16 Pada awalnya buah nanas ditanam secara komersial di Pekan...
Kanak Kanak Didera Diberi Makan Mi Segera Mentah Selama Dua Tahun

Kanak Kanak Didera Diberi Makan Mi Segera Mentah Selama Dua Tahun

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 169 hits
KANAK KANAK itu kini mendapat rawatan perubatan di hospital dan diletakkan di bawah penjagaan badan kebajikan AGENSI TARAKAN Sepasang suami isteri di Tarakan Kalimantan Utara ditahan polis selepas didakwa mendera anak perempuan mereka berus...
Menangis Sambil Lap Air Mata Sedih Lihat Anak Kecil Di Tapak Pelupusan Sampah

Menangis Sambil Lap Air Mata Sedih Lihat Anak Kecil Di Tapak Pelupusan Sampah

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 158 hits
Anak orang lain gembira dapat bermain bersama rakan sebaya namun tidak bagi seorang kanak kanak ini yang hidup dalam serba kekurangan dan ditemui di kawasan tapak pelupusan sampah dalam keadaan serba kekurangan Menerusi perkongsian di Faceb...
Tak Wangi Tak Apa Henti Sapu Bedak Pada Anak Lepas Mandi Bahaya

Tak Wangi Tak Apa Henti Sapu Bedak Pada Anak Lepas Mandi Bahaya

papar berkaitan - pada 22/4/2022 - jumlah : 136 hits
Tabiat menyapu bedak pada badan dan muka bayi ini sebenarnya akan hanya membahayakan anak anak kecil kita Ia tidak bagus untuk anak dan si kecil kita malah mengundang bahaya Hentikan Menurut perkongsian Dr Ahmad Luqman Bukhari sekiranya and...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally