Kaki Bengkak Sakit Pinggang Antara Petanda Kanser Prostat



Kaki Bengkak, Sakit Pinggang Antara Petanda Kanser Prostat
MENGIKUT data di beberapa buah negara maju seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom, kanser prostat kini menjadi kanser paling banyak meragut nyawa golongan lelaki.
Malah di United Kingdom dianggarkan setiap 45 minit, seorang lelaki meninggal dunia akibat menderita daripada kanser prostat.
Ia merupakan sejenis penyakit yang cukup serius dan merbahaya bagi lelaki. Namun ramai tidak tahu bahawa kehilangan nyawa boleh dielak jika dikesan dan diberikan rawatan awal.
Kajian di Amerika Syarikat pada tahun 2016 menerusi The American Cancer Society mendapati kanser prostat merupakan jenis kanser kedua paling tinggi mengakibatkan kematian lelaki di belakang kanser hati
KENALI APA ITU PROSTAT
Prostat merupakan kelenjar exocrine yang terletak di bawah pundi kencing dan di hadapan rectum.
Kelenjar ini menghasilkan rembesan prostat yang akan berakhir di bahagian luar prostat dalam sistem pembiakan lelaki.
Rembesan itu adalah cecair beralkali yang berfungsi melindungi dan menyediakan bekalan untuk sperma.
Di dalam prostat terdapat beribu-ribu kelenjar yang menghasilkan cecair putih beralkali seperti susu. Ia merupakan sebahagian daripada komponen air mani.
Dengan saiz sebesar sebiji kacang berangan ia bertambah saiznya mengikut peningkatan umur. Prostat mengelilingi uretra, salur kencing yang bermula dari pundi kencing dan berakhir di hujung kemaluan.
Ia berfungsi membawa air kencing dan air mani keluar dari badan. Penyakit Benign Prostatic Hyperplasia (BPH) terjadi apabila kelenjar prostat membesar disebabkan hormon tidak seimbang sehingga mengganggu atau menutup saluran uretra.
DEFINISI KANSER PROSTAT
Tidak dinafikan sama ada anda mengakuinya atau tidak, ramai lelaki sebenarnya cukup risau dengan ancaman kanser prostat.
Walaupun ada sesetengah yang cuba menafikan dan sedapkan hati namun jauh di sudut hati mereka tidak mahu berdepan penyakit tersebut.
Apa itu kanser prostat? Secara ringkasnya ia merupakan ketumbuhan berbahaya yang bermula di dalam kelenjar prostat.
Sesetengah kanser prostat membesar secara perlahan-lahan dan tidak menyebabkan masalah dalam masa beberapa tahun.
Pada peringkat awal ia dikenali sebagai kanser prostat setempat dan tidak menunjukkan sebarang gejala nyata dan mungkin tidak berkembang menjadi kanser lagi.
FAKTOR PEMBENTUKAN KANSER PROSTAT
Tidak dinafikan masih banyak kajian yang sedang dilakukan terhadap kanser prostat. Sehingga kini penyebab utamanya masih lagi tidak diketahui. Malah cara untuk mengelaknya juga masih samar.
Akan tetapi apa yang boleh dilakukan ialah mengenal pastinya dengan lebih awal agar dapat diberikan rawatan sebelum ia semakin teruk.
Namun terdapat tiga faktor yang dipercayai boleh meningkatkan pembentukan kanser prostat.
Pertama peningkatan usia. Lelaki berusia 50 tahun ke atas mempunyai risiko lebih tinggi berbanding kelas umur yang lain.
Kedua faktor genetik keluarga dan akhir sekali faktor hormon testosteron yang tinggi. Ia dipercayai boleh mempercepatkan pembentukan kanser prostat.
TANDA-TANDA KANSER PROSTAT
Walaupun tidak menunjukkan sebarang petanda pada peringkat awal namun apabila gejala-gejala berikut berlaku anda harus cepat-cepat melakukan pemeriksaan lanjut.
Masalah buang air kecil Kerap buang air kecil Kurang tekanan ketika membuang air kecil Terdapat darah dan juga semen ketika kencing Kaki menjadi bengkak Rasa tidak selesa di bahagian pelvis dan bahagian belakang badan Sakit ketika mengalami ejakulasi ‘Tenaga dalaman’ menurun dengan mendadak RAWATAN
Terdapat tiga jenis rawatan yang boleh dilakukan untuk pesakit kanser prostat.
1. Pembedahan
Pesakit mempunyai dua pilihan rawatan untuk peringkat 1 dan iaitu radical prostectomy atau radical radiotherapy.
2. Terapi radiasi
Terapi radiasi menggunakan tenaga tinggi sinar-x untuk memusnahkan sel kanser. Radioterapi selalunya digunakan dalam peringkat ke 3 dan sesetengah kes peringkat ke 4 kanser.
3. Kimoterapi
Kimoterapi menggunakan ubat untuk membunuh sel kanser, boleh diambil secara makan atau suntikan, Ini mungkin membantu pesakit kanser yang teruk atau kanser prostat yang tidak bertindakbalas dengan hormon.
Rawatan sepatutnya dimulakan secepat mungkin tanpa menunggu gejala berlaku. Rawatan selalunya berjaya dalam jangka masa pendek, dengan mencapai jangka hayat selama 30 bulan dan pengurangan gejala penyakit sebanyak 80 peratus.
Jika anda mengalami simptom-simptom berikut janganlah berlengah lagi, terus mendapatkan rundingan daripada doktor pakar dan mencari solusi terbaik untuk rawatan lanjut.
* Artikel asal disiarkan di Maskulin. 
Kaki Bengkak, Sakit Pinggang Antara Petanda Kanser Prostat
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik :
Muhyiddin masih jaja cerita dongeng – Najib PRN Melaka: Hentam Umno fokus kempen Muhyiddin ‘Sotong Kayangan’ muncul dahulu sebelum Siakap Maya Karin dibayar RM2 ribu untuk filem Hollywood Jangan sampai kita hempas makanan – Rider Suami Nynaa Harizal failkan permohonan supaya isteri kembali taat Muhyiddin dan Hadi ‘hentam’ Barisan Nasional Kakaktua bongkar suami curang dengan pembantu rumah ‘Letupan’ enjin sebuah pesawat Malaysia Airlines 50 penumpang ‘cedera’ Amaran Allah dalam 10 Ayat Pertama Surah al-Kahfi Dah Masuk 5 Series, Nasha Aziz masih ‘bergetah’ Layari Laman Facebook MYKMU</a
Myvi baharu lebih sporty

Kilang roti penuh najis tikus dan lipas

The post Kaki Bengkak, Sakit Pinggang Antara Petanda Kanser Prostat appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/11/12/kaki-bengkak-sakit-pinggang-antara-petanda-kanser-prostat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Garci Pro Gel Bantu Hilangkan Sakit Kaki Mudah Untuk Menunaikan Terawih

Garci Pro Gel Bantu Hilangkan Sakit Kaki Mudah Untuk Menunaikan Terawih

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 131 hits
Garci Pro Gel Bantu Hilangkan Sakit Kaki Mudah Untuk Menunaikan Terawih Assalamualaikum semua Ramadan tiba Ramadan tiba Eh ternyanyi pulak Mana taknya rasa gembira dan bersyukur sangat dapat bertemu lagi dengan bulan yang mulia ini Tapi sed...
Ketika Bernafas Sakit Belakang Terasa Mungkin Petanda 5 Penyakit Ini Hati Hati

Ketika Bernafas Sakit Belakang Terasa Mungkin Petanda 5 Penyakit Ini Hati Hati

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 225 hits
Ketika Bernafas Sakit Belakang Terasa Mungkin Petanda 5 penyakit Ini Hati Hati JIKA bahagian pinggang dan belakang badan berasa sakit setiap kali bernafas jangan abaikan kerana ia boleh menjadi petanda kepada beberapa masalah kesihatan yang...
Senaman Plank Yang Sangat Mujarab Kuatkan Tubuh Badan Legakan Sakit Pinggang

Senaman Plank Yang Sangat Mujarab Kuatkan Tubuh Badan Legakan Sakit Pinggang

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 229 hits
Pernah dengar pasal senaman plank tak Senaman plank ni dah lama saya dengar dan tahu bagaimana nak buat Tapi tak pernah tergerak untuk amalkannya Plank dalam Bahasa Inggeris bermaksud Papan Saya buka kamus berasal dari Latin planca Kalau te...
Semanis Dalgona Wi Hajoon Tersenarai Sebagai Antara Lelaki Paling Seksi Di Dunia 2021

Semanis Dalgona Wi Hajoon Tersenarai Sebagai Antara Lelaki Paling Seksi Di Dunia 2021

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 156 hits
Meskipun sudah membawa pelbagai watak dalam dunia K Drama namun nama Wi Ha joon meniti di bibir ramai orang terutamanya wanita selepas kemunculannya dalam Squid Game Berlakon sebagai pegawai polis Hwang Jun ho lelaki itu nampak maskulin dan...
Kaitan Antara Melayu Kelantan Dan Jawa

Kaitan Antara Melayu Kelantan Dan Jawa

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 234 hits
salam semua Kerajaan Bumi Merah berpusat di Tanah Merah bukit Panau juga disebut Jawa Kotti titik jawa Di dalam sejarah China Suishu ada menyebutkan tentang negeri yang bernama Chih Tu atau Red Earth yang merujuk kepada negeri Kelantan Pens...
Kalimah Allah Antara Titah Agung Dan Agenda Jahat Pembangkang

Kalimah Allah Antara Titah Agung Dan Agenda Jahat Pembangkang

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 109 hits
Rakyat makin jelas kesan penganiayaan pembangkang terhadap umat Islam Tangan Ghaib yang merancang memijak samada secara terang atau pun tersembunyi tetap dapat kita hidu Hanya mereka yang mempunyai terlalu banyak kepentingan peribadi dalam ...
Ulamak Antara Menghormati Dan Memaksumkan

Ulamak Antara Menghormati Dan Memaksumkan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 193 hits
Ramai beranggapan bila seorang itu title ulamak dia tidak boleh lansung dikritik Mengkritik ulamak bererti menghina Islam itu sendiri Kerana ulamak ini pewaris nabi penerus perjuangan para nabi yang telah diutuskan Allah Hakikatnya Ulamak t...
Perbandingan Antara Cara Lelaki Bercakap Dan Cara Perempuan Bercakap

Perbandingan Antara Cara Lelaki Bercakap Dan Cara Perempuan Bercakap

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 188 hits
Bismillahirrahmanirrahim Allahumma Solli Ala Sayyidina Muhammad Wa Ala Aalihi Wasohbihi WasallimObviously cara kita bercakap sebenarnya berbeza in term of gender Apa yang selalu kita nampak lelaki ni talk less think more Betul tak Kalau per...
Antara Ujian Bertunang

Antara Ujian Bertunang

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 80 hits
Situasi 1 diuji dengan duit godaan gunalah duit siket untuk melabur lepas dua tiga bulan dapat duit lebih boleh guna tampung majlis kahwin banyak pakai duit kurang siket jer sekarang nanti dapatlah ganti lebih pastikan duit kahwin sedia yan...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja