Kaitan Perhiasan Wanita Bentuk Daun Clover Kristian


SOALAN :
Mintak maaf ustaz. Berkenaan jawapan ustaz dalam video soal jawab agama secara live baru-baru ini beberapa orang netizen yang tidak puas hati bila ustaz mengaitkan bunga clover dengan agama kristian dan trinity. Mereka kata salib atau ajaran kristian tak ada kaitan dengan daun clover.
Ada yang kata ustaz memanda-mandai mengeluarkan hukum dan ada yang mengatakan mungkin ustaz tidak tahu tentang bunga clover itu dan ada juga yang kata ustaz kena pergi belajar lagi hukum agama baru boleh bercakap tentang hukum.
Minta penjelasan dari ustaz.
JAWAPAN :
Memang benar saya ada menyebut di dalam kuliyah yang dibuat secara live berkenaan perhiasan bentuk bunga clover.
Bunga clover yang disebut orang itu sebenarnya daun bukannya bunga yang banyak tumbuh di Hemisphere Utara dan nama saintifiknya adalah Trifolium.
Daun clover yang popular dengan panggilan Shamrock di mana ejaan asalnya dalam sebutan irish ialah Seamaróg memang ada kaitan dengan agama kristian dan trinity dan insyaAllah saya sertakan sedikit penerangan dan kaitan dengan kepercayaan Kristian dan konsep trinity sekadar yang saya ketahui tentang daun clover yang bentuknya sekarang ini popular dibuat perhiasan kaum perempuan.
DAUN CLOVER & KONSEP TRINITY
Tersebut pada Wikipedia :
Shamrock the traditional Irish symbol, which according to legend was coined by Saint Patrick for the Holy Trinity is commonly associated with clover.
Artinya : “Shamrock simbol tradisional Ireland yang menurut legenda diciptakan oleh Saint Patrick untuk Holy Trinity biasanya dikaitkan dengan daun clover.”
Sila rujuk :
https://en.wikipedia.org/wiki/Clover
DAUN CLOVER SEBAGAI SALAH SATU SIMBUL AJARAN GEREJA
Pada buku yang bernama SYMBOLS OF THE CHURCH karangan Carl Van Treeck DI BAWAH TAJUK THE MOST HOLY TRINITY pada muka surat 11 menyebut penganut kristian sekte ajaran St Patrick menjadikan daun clover sebagai asas menerangkan kepercayaan trinity dalam agama Kristian.
Sila rujuk :
https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.89266/page/n29/mode/2up
DAUN CLOVER & SALIB CELTIC
Salib terdapat beratus-ratus jenis rupa dimana salah satunya dikenali sebagai salib Celtic. Salib Celtic dikenali pada hujungnya mengunakan bentuk daun clover.
Leslie McLane menulis dalam Cultural Symbols In Jewelry di bawah tajuk Claddagh :
Jewelry featuring a Claddagh is sometimes used in conjunction with other Irish symbols, most notably the Celtic cross and three leaf clovers called shamrocks.
artinya : “
“Perhiasan yang menonjolkan Claddagh kadang-kadang digunakan bersama dengan simbol Ireland yang lain terutama salib Celtic dan tiga kelopak daun clover yang dipanggil shamrocks.”
Sila rujuk :
https://www.firemountaingems.com/resources/encyclobeadia/charts/f21m
SEJARAH PENGGUNAAN DAUN CLOVER DALAM AJARAN KRISTIAN & TRINITY
Tersebut pada Wikipedia di bawah tajuk Link To St Patrick :
Traditionally, shamrock is said to have been used by Saint Patrick to illustrate the Christian doctrine of the Holy Trinity when Christianising Ireland in the 5th century.
Artinya : “Secara tradisional shamrock dikatakan telah digunakan oleh Saint Patrick untuk menjelaskan doktrin kristian tentang Holy Trinity ketika mengkristiankan penduduk Ireland pada abad ke-5 masehi.”
Sila rujuk :
https://en.wikipedia.org/wiki/Shamrock
KONSEP TIGA TUHAN ADALAH SATU SEPERTI TIGA KELOPAK DAUN CLOVER
Greg Hughes menulis dalam ABC News :
The Trinity holds that God exists as three distinct but coexistent entities: the Father, the Son, and the Holy Spirit. Patrick explained that just as the shamrock was one plant comprised of three leaves, so too was there one God consisting of three dimensions.
Artinya : “Triniti berpegang bahawa Tuhan wujud sebagai tiga entiti yang berlainan tetapi wujudnya sama yaitu Bapa, Anak dan Ruh Kudus. St Patrick menerangkan bahawa sama seperti clover adalah satu tumbuhan yang ia terdiri dari tiga kelopak daun maka demikian juga ada satu Tuhan yang terdiri dari tiga dimensi.”
Sila rujuk :
https://abcnews.go.com/Lifestyle/leaf-clover-emoji-today/story?id=37726726
Dalam satu tulisan di bawah tajuk Clover Leaf and the Holy Trinity by St. Patrick :
In his preaching of the Holy Trinity, he uses the three-leaf clover: one clover, three lobes. Holy Trinity is a communion of three Persons: the Father, the Son, and the Holy Spirit. Yet, this Trinitarian Communion is but ONE GOD.
Artinya : “Dalam ceramah tentang Holy Trinity dimana St Patrick menggunakan sehelai daun clover berkelopak tiga. Holy Trinity adalah persatuan tiga individu yaitu Bapa, Anak dan Roh Kudus. Namun demikian komuniti tiga ini hanyalah satu tuhan.”
Sila rujuk :
https://arjanmarhrebetasworld.blogspot.com/2011/03/clover-leaf-on-simple-analogy-of-holy.html
DAUN CLOVER DAN KEPERCAYAAN PENGANUT KRISTIAN
Nicole Hallenbeck menulis pada blog Villeroy & Boch dibawah tajuk THE SIGNIFICANCE OF THE SHAMROCK :
According to Christian beliefs, Saint Patrick used the shamrock to explain the Holy Trinity to Irish Christian converts. He used each leaf to represent the Father, Son, and Holy Spirit.
Artinya : “Menurut kepercayaan Kristian Saint Patrick menggunakan shamrock (daun clover) untuk menerangkan Holy Trinity kepada penganut Kristian Ireland. Dia menggunakan setiap kelopak daun untuk mewakili Bapa, Anak, dan Roh Kudus.
Sila rujuk :
https://blog.villeroy-boch.com/2019/03/significance-of-the-shamrock/
KEYAKINAN TENTANG DAUN CLOVER TIGA KELOPAK & EMPAT KELOPAK
Menurut St Patrick kelopak daun clover yang tiga menerangkan trinity manaka yang mempunyai empat kelopak menandakan rahmat tuhan.
Telah menyebut oleh Nikki Tilley tulisannya yang bertajuk What Causes Four Leaf Clovers And How To Find A Four Leaf Clover :
But did you know that St. Patrick is said to have used the three-leaf clover to explain the Holy Trinity to the pagan Irish, and the fourth leaf is believed to represent God’s grace.
Artinya : “Tetapi tahukah anda bahawa St Patrick dikatakan telah menggunakan daun clover tiga kelopak untuk menerangkan Holy Trinity kepada orang pagan (tidak beragama) Ireland dan daun kelopak yang keempat dipercayai mewakili rahmat Tuhan.”
Dan Nikki Tilley menambah :
Additional information points to the four leaves of clover as representing faith, hope, love and luck. And in the Middle Ages, a clover with four leaves not only meant good luck but was believed to grant one the ability to see fairies.
Artinya : “Maklumat tambahan merujuk kepada empat kelopak daun clover yang mewakili iman, harapan, cinta dan nasib baik. Dan pada abad pertengahan daun clover dengan empat kelopak tidak hanya tanda nasib baik tetapi dipercayai menjadikan seseorang berkemampuan untuk melihat pari-pari.”
Sila rujuk :
https://www.gardeningknowhow.com/lawn-care/lawn-substitutes/white-clover/four-leaf-clovers.htm
Diharap penerangan serba ringkas dan ala kadar ini memuaskan hati pihak yang mengajukan soalan dan saya sertakan sedikit foto yang menunjukkan kaitan daun clover dengan ajaran kristian dan salib dan trinity.
wallahua’lam
ustaz azhar idrus
The post Kaitan Perhiasan Wanita Bentuk Daun Clover & Kristian appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/kaitan-perhiasan-wanita-bentuk-daun-clover-dan-kristian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tu Dia Eloknya Body Depa Macam Anak Dara Bentuk Badan Che Ta Jadi Idaman Para Wanita

Tu Dia Eloknya Body Depa Macam Anak Dara Bentuk Badan Che Ta Jadi Idaman Para Wanita

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 373 hits
Dilihat semakin cantik bergaya walaupun sudah berusia 40 an namun foto terbaru yang dikongsi pelakon Rozita Che Wan atau lebih mesra disapa Che Ta di laman Instagramnya baru baru ini telah menarik perhatian peminat khususnya kaum hawa if vU...
Kenalin Nih Wanita Terkaya Dunia Berharta Rp 1 000 Triliun

Kenalin Nih Wanita Terkaya Dunia Berharta Rp 1 000 Triliun

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 209 hits
Mantan istri pendiri Amazon Jeff Bezos Mackenzie Scott menjadi wanita terkaya di dunia setelah saham Amazon melonjak di tengah pandemi virus Corona Kepemilikan saham Scott di Amazon sebesar 4 dan itu membuat kekayaan Scott bertambah sebesar...
Buasir Otak Tv Ciri Ciri Calon Suami Idaman Wanita

Buasir Otak Tv Ciri Ciri Calon Suami Idaman Wanita

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 298 hits
Ciri ciri yang kena ada pada orang lelaki bila setiap kali perempuan nak cari calon suami Tak semua cuma sebahagiannya lah Jom tonton video animasi ini
Panas Punya Pasal Wanita Ini Buka Pintu Kecemasan Pesawat Dan Berjalan Di Atas Sayap

Panas Punya Pasal Wanita Ini Buka Pintu Kecemasan Pesawat Dan Berjalan Di Atas Sayap

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 220 hits
Seorang wanita menjadi perhatian setelah ditangkap membuka pintu kecemasan dan berjalan di atas sayap pesawat Ukraine International Airlines kerana dia berasa panas Pesawat yang mendarat di Kiev Ukraine setelah terbang dari Antalya Turki me...
Wanita 54 Tahun Tinggal Di Rumah Bertampal Surat Khabar Perlu Bantuan Rm6 000 Nak Baiki Rumah

Wanita 54 Tahun Tinggal Di Rumah Bertampal Surat Khabar Perlu Bantuan Rm6 000 Nak Baiki Rumah

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 425 hits
Setiap insan mempunyai jalan cerita yang tersendiri bahkan ujian yang diterima turut berbeza Seseorang manusia dianugerahi oleh Allah SWT dengan kelebihan dan kekurangan yang tersendiri Sungguh benar kata bidalan hidup kita ibarat roda Dan ...
Tak Mampu Nak Besarkan Anak Wanita Tinggalkan Bayi Baru Lahir Di Kaki Lima

Tak Mampu Nak Besarkan Anak Wanita Tinggalkan Bayi Baru Lahir Di Kaki Lima

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 421 hits
Seorang bayi yang baru lahir telah dilaporkan ditemui ditinggalkan di sebuah kaki lima di China selepas ibunya yang berusia 19 tahun menyatakan bahawa dia belum berkahwin dan tidak mampu membesarkan anaknya itu lapor Daily Mail Bayi yang be...
Selepas Tiga Bulan Berkahwin Baru Sedar Isteri Sebenarnya Seorang Lelaki Mingguan Wanita

Selepas Tiga Bulan Berkahwin Baru Sedar Isteri Sebenarnya Seorang Lelaki Mingguan Wanita

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 395 hits
Macam macam hal dunia sekarang ni Kejadian yang berlaku di Jember Indonesia baru baru ini seorang suami dikatakan baru tersedar isteri yang dikahwini selama ini merupakan seorang lelaki
Obses Nak Anak Wanita Sanggup Belah Perut Kawan Yang Sedang Hamil Dan Larikan Bayinya

Obses Nak Anak Wanita Sanggup Belah Perut Kawan Yang Sedang Hamil Dan Larikan Bayinya

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 433 hits
Seorang wanita dari negara Brazil yang sedang sarat hamil 9 bulan ditemui maut dalam keadaan yang sangat tragis Perutnya telah dibelah dengan kejam oleh rakan sekolah semasa majlis baby shower yang dianjurkan mereka Perut dibelahMenerusi la...
Polisi Sebut Pelaku Pembunuhan Wanita Dalam Kardus Masih Satu Orang

Polisi Sebut Pelaku Pembunuhan Wanita Dalam Kardus Masih Satu Orang

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 223 hits
Sampai saat ini satu ucap Kasat Reskrim Polres Tangsel AKP Muharam Wibisana Adipradono
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan