Kadir Jasin Airasia Mampu Selamatkan Mab Dari Berkubur


Bernama 
   
Syarikat penerbangan tambang rendah, AirAsia Group Bhd (AirAsia) dilihat sebagai pengendali penerbangan berjaya yang mampu menyelamatkan penerbangan nasional, Malaysia Airlines Bhd (MAB) daripada 'berkubur.'

Menurut wartawan veteran, A Kadir Jasin, AirAsia juga telah memiliki satu elemen menyamai MAB iaitu cabang penerbangan jarak jauh, AirAsia X Bhd.

"Mereka ada pengalaman itu kerana memiliki AirAsia X yang melakukan penerbangan jauh sehingga ke Jeddah serta destinasi lain seperti Jepun, Korea Selatan dan China.

"Sudah pasti, struktur harga (tambang) mereka berbeza.

"Atas dasar itu, mereka memang berpengalaman namun sama ada boleh mengambilalih MAB dan dijadikan sebahagian AirAsia atau mengekalkan MAB sebagai syarikat penerbangan tambang penuh, merupakan keputusan untuk ditentukan oleh mana-mana pihak yang berminat dengan MAB," katanya kepada Bernama, baru-baru ini.

Kadir berkata demikian sebagai mengulas jika AirAsia boleh mengendalikan kedua-dua syarikat penerbangan tambang penuh dan rendah pada masa sama.

Ini susulan cadangan beliau menerusi catatan di Facebook pada Jumaat lepas bahawa "adalah lebih baik untuk MAB 'berkahwin' (disatukan) dengan AirAsia daripada sewenang-wenangnya membiarkan jenama ikonik itu berkubur."

Mengulas lanjut, beliau berkata : "Di Eropah, terdapat sebuah syarikat yang mengendalikan penerbangan tambang penuh dan rendah pada masa sama. Malah ada banyak syarikat penerbangan besar lain di Eropah dan Amerika Syarikat (AS) yang cuba memiliki penerbangan tambang rendah, tetapi secara amnya tidak berjaya."

Untuk rekod, pada Disember 2007, syarikat penerbangan berpangkalan di Jerman, Lufthansa membeli 19 peratus kepentingan dalam JetBlue Airways dan menandatangani perjanjian perkongsian kod dengan syarikat itu.

Ini merupakan pelaburan penting pertama oleh sebuah syarikat penerbangan Eropah ke atas syarikat penerbangan AS sejak termeterainya Perjanjian Langit Terbuka AS-AS berkuatkuasa pada 2008.

Bagaimanapun pada Mac, 2015, Lufthansa bertindak menjual kepentingannya dalam JetBlue.

Elemen monopoli Dalam catatannya, Kadir turut membangkitkan bahawa AirAsia pernah 'berkahwin' atau bersama dengan Malaysia Airlines sebelum ini - merujuk kepada perjanjian pertukaran saham dua syarikat itu pada 8 Ogos, 2011.

Malangnya, perjanjian itu tidak bertahan lama apabila ditamatkan lapan bulan kemudian.

Kadir berpendapat, perjanjian MAB-AirAsia itu tidak berjaya kerana cadangan yang tidak jelas selain bedepan banyak bantahan daripada pihak awam.

"Namun itu berlaku beberapa tahun lepas dan keadaan telah berubah. Kita juga telah melihat kerajaan melakukan banyak cubaan untuk memulihkan Malaysia Airlines tetapi malangnya, ada persepsi ramai bahawa MAB tidak dapat dipulihkan dan sesuatu perlu dilakukan," katanya.

Bagaimanapun, sama ada AirAsia mampu berjaya mengendalikan MAB sebagai sebuah syarikat tambang penuh dan jika ia benar-benar berminat untuk menggalas tanggung jawab itu adalah sesuatu yang perlu dipertimbangkan oleh syarikat tambang rendah tersebut, katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) AirAsia Tan Sri Tony Fernandes sebelum ini dilaporkan berkata, pihaknya tidak merancang untuk membeli MAB kerana berhasrat melakukan usaha transformasi sebagai sebuah syarikat yang diterajui oleh teknologi.

Mengulas sama ada 'perkahwinan' atau penyatuan AirAsia dan MAB akan mencetuskan kebimbangan mengenai monopoli dalam industri penerbangan tempatan, Kadir berkata akan wujud elemen monopoli atau duopoli antara AirAsia dan Malindo Airways dalam masa terdekat ini.

"Namun hari ini ianya bukanlah semudah itu untuk syarikat penerbangan bertindak menetapkan harga tambang kerana perbuatan itu adalah satu kesalahan dan saya fikir kita kini mempunyai jaminan dalam bentuk perdagangan yang adil.

"Bagaimanapun, saya yakin dalam persaingan antara dua syarikat, harga itu tidaklah semurah persaingan antara tiga syarikat atau lebih," katanya.

Sementara itu, penganalisis yang juga Penganalisis Penerbangan Endau Analytics, Shukor Yusof, pula berpendapat Fernandes tidak mungkin mengambil alih MAB pada masa ini.

"Seperti yang dikatakan oleh Tony Fernandes secara terbuka sebelum ini bahawa tangannya sudah penuh pada masa ini dan saya tidak nampak sebarang alasan untuk AirAsia untuk mengambil alih MAB," kata Shukor sewaktu dihubungi Bernama.

Menerusi catatan blog beliau bertajuk 'Singapore Airlines to invest in Malaysia Airlines?' (Singapore Airlines Mahu Melabur Dalam Malaysia Airlines?) baru-baru ini, Shukor berkata MAB mencatat kerugian lebih RM2.4 bilion (US$580 juta) bagi tempoh antara 2015 dan 2017 walaupun telah menerima suntikan dana RM6 bilion daripada Khazanah Nasional Bhd pada 2014.

"Awal minggu ini, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan sedia mempertimbang untuk menjual MAB jika terdapat pembeli yang dapat memulihkan penerbangan nasional itu dan mengekalkan identiti Malaysia yang ada," katanya.

Topik mengenai kemungkinan penjualan MAB kembali hangat dan menjadi tajuk utama media selepas Dr Mahathir yang juga Pengerusi Khazanah, menyatakan kesediaan Malaysia menjual syarikat penerbangan itu sekiranya terdapat tawaran baik untuk syarikat itu.

Jika diimbas, Perdana Menteri membangkitkan perkara itu buat pertama kalinya pada Mac lepas apabila berkata kerajaan sedang mempertimbang sama ada mahu menutup, menjual atau membiayai semula MAB selepas syarikat itu kekal mencatat kerugian berikutan beberapa faktor termasuk kekurangan anak kapal pada separuh kedua 2018.

Idea untuk menutup syarikat penerbangan itu bagaimanapun telah mencetuskan bantahan pelbagai pihak, termasuk bekas perdana menteri Najib Razak dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAB sendiri, Kapten Izham Ismail.

Syarikat penerbangan nasional itu telah mencatat kerugian sebelum tragedi kehilangan pesawat MH370 dan seterusnya pesawat MH17 yang ditembak jatuh.

Pada 2014, ia mengumumkan pelan pemulihan lima tahun dengan matlamat untuk kembali mencatat keuntungan menjelang 2018.

Bagaimanapun syarikat itu gagal mencapai sasaran itu berikutan persekitaran perniagaan yang mencabar seperti persaingan sengit, kenaikan harga bahan api, kadar pertukaran asing dan kekurangan anak kapal.- Bernama




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/kadir-jasin-airasia-mampu-selamatkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Airasia Mampu Selamatkan Malaysia Airlines Kata Kadir

Airasia Mampu Selamatkan Malaysia Airlines Kata Kadir

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 244 hits
Syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia Group Bhd dilihat sebagai pengendali penerbangan berjaya yang mampu menyelamatkan penerbangan nasional Malaysia Airlines Bhd daripada berkubur Menurut wartawan veteran Kadir Jasin AirAsia juga mem...
Kadir Saran Kahwinkan Mas Dengan Airasia

Kadir Saran Kahwinkan Mas Dengan Airasia

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 213 hits
Itu lebih baik daripada sewenang wenangnya membiarkan jenama ikonik itu berkubur kata wartawan veteran A Kadir Jasin
Akhlak Kolektif Ph Jadi Tumpuan Akibat Isu Seks Gay Kata Kadir Jasin

Akhlak Kolektif Ph Jadi Tumpuan Akibat Isu Seks Gay Kata Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 195 hits
June 23 2019 11 56 PMPETALING JAYA Menggunakan contoh pemimpin politik di negara lain meletak jawatan selepas terbabit skandal seks seorang pengikut setia Dr Mahathir Mohamad dalam PPBM hari ini membayangkan ahli politik Pakatan Harapan yan...
Don T Let Malaysia Airlines Die Kadir Jasin

Don T Let Malaysia Airlines Die Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 241 hits
It is better for Malaysia Airlines Bhd to be married to AirAsia than to wantonly allow the iconic brand to die veteran newsperson A Kadir Jasin said today He noted that AirAsia had married MAS before referring to their share swap agreement ...
Will Kadir Jasin Be The New Felda Chairman

Will Kadir Jasin Be The New Felda Chairman

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 339 hits
An excerpt in this blog s February 28th 2019 posting entitled reads Felda and FGV have been forced to sell lands and properties Effort by new Felda Chairman Tan Sri Megat Zaharuddin Megat Md Nor to put together short medium and long term pl...
Pensyarah Ukm Dakwa Diugut Susulan Komen A Kadir Jasin

Pensyarah Ukm Dakwa Diugut Susulan Komen A Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 239 hits
ISMA WEBAbdul Muein Abadi kesal universiti diarah pantau pensyarah BANGI Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia Abdul Muein Abadi hari ini mendakwa beliau diugut susulan artikel bertajuk 400 Hari Pakatan Jual Lebih R...
Program Rewang Raya Mampu Erat Ukhuwah Pemimpin Masyarakat Setempat

Program Rewang Raya Mampu Erat Ukhuwah Pemimpin Masyarakat Setempat

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 306 hits
JOHORTIMES MY hubungi kami dengan KLIK LOGO WHATSAPP DI PENJURU KANAN SEMASA MELAYARI DI JOHORTIMES MY DI TELEFON BIMBIT ANDA TERIMA KASIH Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Faceboo...
5 Filem Jepun Adaptasi Dari Kisah Benar Yang Mampu Buatkan Anda Sedih

5 Filem Jepun Adaptasi Dari Kisah Benar Yang Mampu Buatkan Anda Sedih

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 1231 hits
Di Jepun terdapat beberapa peristiwa sebenar yang telah membuatkan rakyatnya merasa sedih Terdapat peristiwa dimana anak anak ditinggalkan oleh ibu sehingga mati dan juga kisah mengenai anjing yang begitu setia kepada tuannya Peristiwa peri...
Perkara Yang Nampak Remeh Tetapi Mampu Membuat Orang Sekeliling Senang Hati

Perkara Yang Nampak Remeh Tetapi Mampu Membuat Orang Sekeliling Senang Hati

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 254 hits
Dalam kehidupan lumrah untuk seseorang berhadapan dengan rasa sedih kecewa atau sebaliknya Tetapi selagi mana kita dikelilingi oleh sebuah masyarakat yang bertimbang rasa menyebarkan kebahagian serta kasih sayang dan saling menghormati anta...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara

Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu