Kabinet Najib Setuju Ketua Audit Negara Semak Laporan Audit 1mdb Kata Saksi


Bernama Najib berkata pembentangan laporan kepada PAC perlu dipertimbangkan dan dirancang dengan berhati-hati bagi mengelakkan fakta atau isu-isu syarikat tersebut diputarbelitkan misalnya melalui pembocoran maklumat kepada pihak ketiga dan dijadikan kontroversi.
Bekas perdana menteri Najib Razak (kanan) dan bekas timbalan perdana menteri Zahid  Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bahawa jemaah menteri sebelum ini di bawah pimpinan Najib Razak bersetuju agar ketua audit negara meneliti laporan audit 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang disediakan oleh firma audit, Deloitte Malaysia.
Bekas timbalan ketua setiausaha (TKSU) (Kabinet) Mazidah Abdul Majid, 72, ketika membacakan penyataan saksinya berkata keputusan itu dicapai dalam mesyuarat jemaah menteri (MJM) pada 4 Mac 2015, yang dihadiri 36 orang menteri yang kemudiannya disahkan dalam minit mesyuarat MJM bertarikh 13 Mac 2015.
Menurut Mazidah, beliau hadir pada MJM tersebut kerana tugasnya selaku TKSU Kabinet adalah untuk membantu ketua setiausaha negara (KSN) yang merupakan setiausaha jemaah menteri, untuk merekodkan minit MJM.
Ketika merujuk kepada minit MJM itu, Mazidah berkata Najib memberitahu ahli Kabinet dalam satu perutusan khas (sewaktu MJM) bahawa ketua audit negara akan meneliti laporan audit pengurusan kewangan dan pelaburan 1MDB yang disediakan Deloitte Malaysia serta mendapatkan dokumen sokongan bagi memastikan pelaburan syarikat itu teratur.
“Tambah Najib, satu lagi taklimat yang akan disampaikan dalam MJM ini adalah daripada pihak Deloitte Malaysia untuk menentukan sama ada terdapat salah laku seperti rasuah atau penyalahgunaan dana dan sebagainya dalam 1MDB.
“Taklimat oleh Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy (ketika itu) pula akan memberikan fokus kepada penjelasan mengenai kedudukan dan pelan pemulihan 1MDB bagi menangani masalah aliran tunai jangka pendek dan jangka panjang berhubung obligasi hutangnya untuk memastikan kemampanan syarikat itu dalam jangka panjang,” katanya semasa pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya Nadia Zulkefli pada perbicaraan kes Najib dan Arul Kanda yang berdepan pertuduhan meminda laporan akhir audit 1MDB.
Menurut saksi pendakwaan kesembilan itu, Najib dalam perutusan khasnya turut berkata setelah ketua audit negara meneliti dan mengesahkan laporan audit 1MDB oleh Deloitte Malaysia, ia akan dibentangkan kepada jawatankuasa kira-kira wang negara (PAC).
“Bagaimanapun, Najib berkata pembentangan laporan kepada PAC mengenai 1MDB perlu dipertimbangkan dan dirancang dengan berhati-hati bagi mengelakkan fakta atau isu-isu syarikat tersebut diputarbelitkan misalnya melalui pembocoran maklumat kepada pihak ketiga dan dijadikan kontroversi,” katanya.
Sementara itu, ketika disoal balas peguam Najib, Muhammad Shafee Abdullah adakah keputusan (untuk meneliti laporan audit) tersebut dimaklumkan kepada agensi berkaitan iaitu Jabatan Audit Negara (JAN) dan PAC, Mazidah berkata beliau hanya memberitahu JAN, tetapi tidak PAC, kerana ia (PAC) tidak berada di bawah portfolio beliau.
Shafee: Adakah Tan Sri setuju bahawa Najib selaku perdana menteri dan menteri kewangan ketika itu mencadangkan ini (penelitian semula laporan audit 1MDB) untuk memastikan hak 1MDB dilindungi?
Mazidah: Ya, berdasarkan minit MJM ini.
Shafee: Sebagai perdana menteri dan menteri kewangan ketika itu, Najib tidak mempunyai kepentingan peribadi terhadap 1MDB, kecuali untuk kepentingan rasmi?
Mazidah: Ia merupakan tanggungjawab Najib (untuk membangkitkan perkara tersebut).
Najib, 68, didakwa menggunakan kedudukannya untuk mengarahkan pindaan dibuat terhadap laporan akhir audit 1MDB yang dimuktamadkan ketua audit negara, sebelum laporan itu “sekali lagi dimuktamadkan” dan dibentang di hadapan PAC bagi mengelak sebarang tindakan diambil terhadap beliau.
Arul Kanda, 45, pula didakwa bersubahat dengan Najib dalam membuat pindaan tersebut bagi melindungi ahli Parlimen Pekan itu daripada tindakan tatatertib, sivil atau jenayah berkaitan 1MDB.
Kesalahan itu didakwa dilakukan di Kompleks Jabatan Perdana Menteri, Pusat Pentadbiran Kerajaan Pusat, Wilayah Persekutuan Putrajaya antara 22 dan 26 Februari 2016, mengikut Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun atau denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mengikut mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.
Perbicaraan di hadapan Hakim Mohamed Zaini Mazlan bersambung 9 September ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/kabinet-najib-setuju-ketua-audit-negara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
1mdb Bayar Bloomberg Untuk Senaraikan Salah Satu Dana Pelaburannya Kata Saksi

1mdb Bayar Bloomberg Untuk Senaraikan Salah Satu Dana Pelaburannya Kata Saksi

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 126 hits
BERNAMA Bekas CEO 1MDB berkata ia dilakukan bagi menambah baik persepsi orang ramai terhadap portfolio pelaburan tersebut Syarikat dana negara 1MDB menjadi tajuk utama berita dunia selepas terlibat skandal kewangan terbesar melibatkan bekas...
Jho Low Adalah Bos Sebenar Najib Berlakon Kata Bekas Ceo 1mdb

Jho Low Adalah Bos Sebenar Najib Berlakon Kata Bekas Ceo 1mdb

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 137 hits
Perbicaraan 1MDB melibatkan Najib Razak semalam diberitahu usahawan dalam buruan Low Taek Jho mengambil alih peranan ketua pegawai eksekutif dalam kawalan syarikat dana negara tersebut selain menambah bekas perdana menteri itu terpaksa berd...
Najib Ketuai Kumpulan Pertama Ahli Parlimen Bn Naiki Bas Ke Istana Negara

Najib Ketuai Kumpulan Pertama Ahli Parlimen Bn Naiki Bas Ke Istana Negara

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 182 hits
Muhyiddin Azmin Najib antara kumpulan kedua menghadap Agong KUALA LUMPUR Kumpulan pertama ahli ahli Parlimen Barisan Nasional yang tiba di Istana Negara bagi menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah ...
Tangguh Sejenak Perbicaraan 1mdb Najib Demi Mesyuarat Bn

Tangguh Sejenak Perbicaraan 1mdb Najib Demi Mesyuarat Bn

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 260 hits
Penasihat Barisan Nasional Najib Razak perlu menghadiri mesyuarat pemimpin gabungan itu pada pukul 10 30 pagi ini berhubung isu pelantikan perdana menteri baru Susulan itu perbicaraan kes rasuah 1MDB berjumlah RM2 28 bilion bekas perdana me...
Najib Leaves Istana Negara

Najib Leaves Istana Negara

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 189 hits
The Yang di Pertuan Agong will meet with 114 MPs today all of whom were previously part of or aligned to the Perikatan Nasional government The monarch is expected to verify the MPs support for Umno vice president Ismail Sabri Yaakob to beco...
Kontroversi Surat Istana Negara Bocor Dewan Pemuda Pas Akan Membuat Laporan Polis

Kontroversi Surat Istana Negara Bocor Dewan Pemuda Pas Akan Membuat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 218 hits
KUALA LUMPUR Dewan Pemuda Pas akan melaporkan kepada polis berhubung penyebaran surat didakwa sebagai surat Yang di Pertuan Agong kepada Perdana Menteri bertarikh 29 Julai lalu Menurut Timbalan Dewan Pemuda Pas Ahmad Fadhli Shaari pembocora...
Hakim Sound Kat Najib Ts Shafie Sound Kat Saksi

Hakim Sound Kat Najib Ts Shafie Sound Kat Saksi

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 245 hits
Hakim Berang Kat Najib Shafie Berang Kat Saksi Oleh Sirajuddin Ahmad Pasti semua orang yang peka berita politik sudah tahu berkenaan semua Ahli Parlimen harus melayan titah Tuanku Yang DiPertuan Agong untuk menyerahkan pilihan calon Perdana...
Agong Perkenan Surat Peletakan Jawatan Pm Muhyiddin Jadi Caretaker Kata Istana Negara

Agong Perkenan Surat Peletakan Jawatan Pm Muhyiddin Jadi Caretaker Kata Istana Negara

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 271 hits
August 16 2021 3 04 PMPETALING JAYA Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan menerima surat peletakan jawatan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pada sesi menghadap pagi tadi di Istana Negara Menurut kenyataan Istana N...
Perbicaraan Kes 1mdb Hakim Tidak Gembira Najib Gagal Hadir Arah Hadir Selepas Menghadap Agong

Perbicaraan Kes 1mdb Hakim Tidak Gembira Najib Gagal Hadir Arah Hadir Selepas Menghadap Agong

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 206 hits
KUALA LUMPUR 19 Ogos Hakim yang mendengar kes 1Malaysia Development Berhad yang dihadapi Datuk Seri Najib Tun Razak kelihatan tidak gembira apabila bekas perdana menteri itu tidak hadir pada prosiding kes hari ini dan mengarahkan Najib hadi...
Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Siapalah Punya Kerja

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Undi Ph Lebih Teruk Merosot Berbanding Pn Azmin Ali

How The Kkb By Election Might Itself Trigger Of More By Elections

Pemenang Bintang Paling Popular Tahun 2024

Rumah Terbuka Tc Metal Care

Has Pn Behaved Ungentlemanly By Wanting To File A Petition After Its Face Losing Defeat In Kkb S By Election

Box Bag Crochet