Jom Ubah Cara Kita Didik Anak Lelaki Kita Mereka Juga Perlu Tahu Urus Rumah Bukan Ajar Jadi Pondan


Dalam sesebuah institusi keluarga, anak perempuanlah yang selalu ditekankan untuk membantu ibu membuat kerja-kerja rumah, seperti memasak, melipat kain atau mengemas.
Manakala, anak lelaki pula jarang diasuh membuat kerja-kerja rumah, kerana sudah menjadi mentaliti masyarakat kita bahawa orang perempuan tempatnya hanyalah di dapur akhirnya.

Didik urus rumah, bukan suruh jadi pondan
Melihatkan masyarakat kita sudah begitu lama bertampuk dengan mentaliti seperti itu, seorang lelaki bernama Ariff Ismail, yang juga merupakan seorang ayah, terpanggil untuk menyuarakan pendapatnya mengenai isu ini menerusi Facebook.
Berikut adalah titipan yang mungkin boleh mengubah cara pemikiran dan gaya hidup kita, supaya tidak terus terperangkap dengan mentaliti lapuk.
” Kakak tolong mama masak, kejap lagi tolong jemur baju, lepastu kain yang dah kering, lipat susun dalam almari ”
Rata rata keluarga dalam masyarakat memang akan menitik berat supaya anak perempuan tahu urus soal rumah tangga. Manakala yang lelaki diajar supaya jadi ” King “.

Maka keluarlah dialog :
” kau nak jadi ape? perempuan tak reti masak, tak tahu kemas rumah, besok besok dah besar nak kahwin ape pun kau tak tahu “. Bebel mak nya.
Itu ayat yang biasa mak mak zaman dulu keluar bila membebel perihal anak perempuan. Memang setiap kerja rumah atas bahu anak perempuan.
Anak lelaki kita lebih ditugaskan untuk bertukang, beli barang dan lain lain kerja luar. Itu yang bila dah besar, bini suruh pergi pasar pun tak kenal ikan, tak tahu rupa sayur. Suruh beli lengkuas bawak balik halia. Hahaha kau ingat lawak?
Jom ubah sikit cara didikan anak lelaki, jangan letak dalam kepala anak lelaki tak perlu tahu cara urus rumah tangga.
Benda boleh ubah kita ubah. Cukup lah bila suruh kami golongan bapak zaman sekarang ni tak tahu buat.
Kita ajar cara urus rumah tangga bukan nak ajar anak lelaki jadi pondan. Tak salah ajar ilmu memasak, mengemas dan mengurus rumah kat anak jantan kita. Nanti depa tahu buat, kita juga yang senang.

3 cara didik anak lelaki urus rumah tangga :
1. Kemas Rumah
Perkara paling asas perlu di didik dari kecil, ajar anak lepas makan basuh pinggan, lepas mandi masuk baju dalam bakul, lepas main kemas barang, susun semula barang pada tempat nya.
Resam anak jantan ni, lepas makan tinggal je, lepas mandi baju bersepah. Bilik tidur selimut tak kemas, cadar tak betul kan. Sikap ” king ” ni boleh diubah. Bila kita ajar dari kecik sampai ke besar lah mereka akan ikut.
Bila hujung minggu, galakan anak untuk gotong royong basuh toilet, sapu rumah, mop lantai. Jangan manjakan anak dengan kita yang jadi bibik mereka.
2. Pergi Pasar
Kenalkan barang basah dan kering pada anak, jangan fikir ala anak kecik lagi tak perlu tahu. Kalau kita fikir macam tu, memang sampai besar lah dia tak tahu.
Ajar anak beli ikan dan sayur di pasar. Macamana nak tengok ikan tu segar lagi atau tidak. Tunjuk jenis ikan pada mereka, tak da lah besar nanti suruh beli ikan kembong dia bawak balik ikan selar.

3. Masak
Bab ni sangat penting untuk ajar anak kita, ajar masakan asas yang mudah untuk mereka ingat. Ajar macamana nak goreng ikan, goreng nugget, buat nasi goreng. Benda paling simple ajar mereka masak nasi dan goreng telur.
Bukan kita nak ajar dia masak nasi beriyani, tu dah advanced sangat. Bila ajar masak kenalkan pada anak jenis bawang, garam, gula, kunyit. Kunyit ni pesan siap siap kau jangan dah besar mengunyit pulak.
Inshaallah, bila kita dah ajar perkara asas memasak ni, takda lah nanti bila kita outstation ke ada event, anak duk makan maggi je kat rumah.
Semudah ABC dan Alif Ba Ta sahaja nak didik anak lelaki ni supaya jadi lebih bertanggungjawab dan tahu urus rumah tangga. Ajar mereka 3 langkah diatas, jangan hanya focus ajar anak perempuan sahaja bab bab bantu kita urus rumah.
Teringat zaman kecik dulu, saya duk membebel kat arwah mak bila kena masuk dapur, ikut pergi pasar dan belajar masak. Bila dah besar baru tahu ini lah ilmu paling berharga yang mak ajar. Terima kasih mak atas didikan yang di beri.
Dalam keluarga saya memang tak kira lelaki ke perempuan tetap kena buat kerja rumah. Gambar dibawah anak sedara saya umur baru 12 tahun dah boleh masuk dapur, kemas rumah, dan jaga adik.
– Ariff Ismail –
#family
#ayahanak1
#keluargabahagia
#doublefbrothers
The post Jom ubah cara kita didik anak lelaki kita, mereka juga perlu tahu urus rumah. Bukan ajar jadi pondan appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/2019/06/24/jom-ubah-cara-kita-didik-anak-lelaki-kita-mereka-juga-perlu-tahu-urus-rumah-bukan-ajar-jadi-pondan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ajar Anak Lelaki Cara Urus Rumah Supaya Mereka Boleh Berdikari

Ajar Anak Lelaki Cara Urus Rumah Supaya Mereka Boleh Berdikari

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 740 hits
Ajar Anak Lelaki Cara Urus Rumah Supaya Mereka Boleh Berdikari Dalam sesebuah institusi keluarga anak perempuanlah yang selalu ditekankan untuk membantu ibu membuat kerja kerja rumah seperti memasak melipat kain atau mengemas Manakala anak ...
Anak Sulung Jaga Bonding Adik Beradik Baik Kita Ajar Eloklah Mereka Sampai Besar

Anak Sulung Jaga Bonding Adik Beradik Baik Kita Ajar Eloklah Mereka Sampai Besar

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 362 hits
Anak sulung selalunya menggalas tanggungjawab yang besar Ini kerana mereka merupakan anak yang pertama di dalam keluarga Namun ibu bapa kadang kadang terlepas pandang pengorbanan anak sulung ini Jadi ambil masa fikirkan apa yang mereka suda...
Anak Tak Suka Nasi Ubah Cara Memasak Olah Sumber Karbohidrat Lain

Anak Tak Suka Nasi Ubah Cara Memasak Olah Sumber Karbohidrat Lain

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 506 hits
Anak semakin membesar bertambah sukar menjinakkan selera makan Kalau dahulu makanan berasaskan nasi seperti bubur menjadi kegemaran Namun kini nasi tidak lagi tidak lagi mahu disentuh sekali gus menjadikan ibu buntu Seringkali ibu mengeluh ...
Ajar Anak Lelaki Buat Kerja Rumah Protect Adik Beradik Perempuan Nanti Yang Untung Ibu Ayah

Ajar Anak Lelaki Buat Kerja Rumah Protect Adik Beradik Perempuan Nanti Yang Untung Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 689 hits
Anak lelaki dan perempuan memang mempunyai karakter berbeza Hasil didikan ibu ayah amat penting untuk menggilap potensi diri menjadi lebih baik dan boleh diharap Anak lelaki dan perempuan harus dididik menjadi insan yang boleh berdikari dan...
Anak Anak Tak Pernah Silap Lelaki Ini Kongsi Cara Hadapi Teletah Anak Kurang Ajar

Anak Anak Tak Pernah Silap Lelaki Ini Kongsi Cara Hadapi Teletah Anak Kurang Ajar

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 295 hits
Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi Bagaimana acuan begitulah kuihnya Antara peribahasa yang begitu sinonim dan acap kali digunakan oleh masyarakat kita Ia cukup membuktikan bahawa setiap ibu bapa itu ibarat pelukis yang begitu penti...
Didik Anak Lelaki Buat Kerja Rumah Sejak Kecil Jangan Anggap Wanita Sebagai Orang Suruhan

Didik Anak Lelaki Buat Kerja Rumah Sejak Kecil Jangan Anggap Wanita Sebagai Orang Suruhan

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 404 hits
Tanya pada diri anda sebagai ibu bapa yang prihatin adakah anak perempuan dan anak lelaki dilayan sama rata Kesamarataan itu bukanlah bermaksud layanan daripada kasih sayang tetapi ia lebih kepada keadilan ibu bapa dalam mendidik anak melak...
Jasa Ibu Jual Nasi Lemak Dihargai Anak Ubah Suai Rumah Rm100 000 Jadi Mahligai

Jasa Ibu Jual Nasi Lemak Dihargai Anak Ubah Suai Rumah Rm100 000 Jadi Mahligai

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 376 hits
Jasa ibu jual nasi lemak dihargai anak ubah suai rumah RM100 000 jadi mahligaiDEMI ibu bapa tercinta segalanya sanggup dilakukan
Ubah Mindset Kalau Ada Orang Tanya Bila Nak Ada Anak Jawab Doakan Saya

Ubah Mindset Kalau Ada Orang Tanya Bila Nak Ada Anak Jawab Doakan Saya

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 293 hits
Baru baru ini tular di media sosial apabila seorang ibu yang mempunyai anak kembar tiga berkongsi pengalaman beraya lima tahun tanpa kehadiran cahaya mata Kisah pasangan ini mendapat perhatian ramai kerana tahun ke enam mereka akhirnya dapa...
6 Cara Memulakan Dekorasi Tumbuhan Hijau Di Dalam Rumah

6 Cara Memulakan Dekorasi Tumbuhan Hijau Di Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 519 hits
Kreatif Rak dinding dijadikan kotak tumbuh tumbuhan hijauUntuk mengetahui tumbuhan apa yang sesuai dengan ruang anda pertimbangkan tahap keamatan cahaya matahari anda Jika anda ingin mudah anda dapatkan tumbuhan hijau anda dari gedung Ikea ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan