Jom Himpun Kata Kerajaan Jangan Himpun Kata Kerajaan


 

Diambil kira daripada tarikh 1 September 2021, hari ini 9 Disember 2021 ialah hari ke-100 kerajaan Ismail Sabri Yaakob yang menggelarnya pentadbiran Keluarga Malaysia. Tarikh 1 September dilihat permulaan kerajaan pimpinan Ismail kerana mesyuarat pertama Jemaah Menterinya diadakan pada tarikh itu.
Maka Ismail mengumumkan kad laporan kerajaannya yang menghuraikan “pencapaian” selama 100 hari memerintah negara. Majlis itu dinamakan “Aspirasi Keluarga Malaysia”.
Bukan kad laporan itu yang mahu saya perkatakan di sini. Pencapaian mahupun kegagalan Keluarga Malaysia mungkin saya ulas pada lain masa. Yang saya ingin kupas ialah program aspirasi itu sendiri.
Kerajaan melalui Kementerian Komunikasi dan Multimedia menghantar teks pesanan ringkas SMS kepada rakyat jelata bertujuan menghebahkan acara itu. Rasanya anda seperti saya ada menerima SMS yang dimaksudkan.
SMS awal memberitahu kita si rakyat biasa bahawa “Pencapaian 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia akan diumumkan oleh YAB Perdana Menteri dalam program 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia pada 9 Disember 2021”.
Kemudian disusuli satu lagi pesanan KKMM juga melalui SMS yang berbunyi: “Jom ramai-ramai memeriahkan Program 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia di KLCC 9 hingga 12 Disember 2021 dengan pelbagai aktiviti menarik”.
Itu jemputan terbuka buat rakyat datang berpesta beramai ramai menikmati pelbagai sajian dan hidangan yang disediakan kerajaan. Hebahan turut dibuat menerusi media yang menyiarkan laporan terperinci mengenai acara program berkenaan.
Lalu kita diberitahu “jangan lepaskan peluang” mengunjungi lebih 30 pameran pelbagai kementerian dan agensi serta karnival kerjaya.
Bukan itu sahaja. Kita juga dimaklumkan sepanjang program yang berlangsung selama empat hari dari 9 pagi hingga 10 malam ada persembahan kebudayaan dan kesenian, sukan rakyat, pameran, dan jualan usahawan.
Yang dinanti-nanti, menurut penganjur ialah Malam Aspirasi Seni, merupakan “elemen berkonsepkan hiburan bagi memeriahkan lagi acara”. Ia menampilkan persembahan artis terkenal tanah air yang dikatakan “sudah tentu menarik lebih ramai pengunjung seisi keluarga untuk berhibur bersama”. Konsert lah tu.
Ada lagi? Mestilah ada. Kejohanan e-sukan akan dijalankan. Tumpuan juga pasti kepada kaunter untuk orang ramai menikmati diskaun pembayaran saman polis dan JPJ. Diadakan juga cabutan bertuah yang memberi pengunjung peluang memenangi hadiah menarik termasuk barangan elektrik, gajet, TV, laptop, tablet, telefon pintar, basikal, motosikal, dan Proton X50. Hebat!
Semua itu akan menyaksikan rakyat datang berduyung duyung terutama pada hujung minggu demi “memeriahkan” sambutan Aspirasi Keluarga Malaysia . Atau sekadar berhibur dan menang hadiah.
Dalam pada itu muncul Kementerian Kesihatan mengingatkan kita wabak Covid-19 belum berakhir. Potong stim. Menerusi satu tweet KKM memberitahu kita supaya elakkan 3S – Sempit, Sesak, Sembang. Yakni elak tempat sempit, elak tempat sesak, elak sembang dekat-dekat.
“Pematuhan SOP tanggungjawab bersama dan ia amat penting untuk kita membendung penularan wabak Covid-19”.
Nasihat KKM itu kerap dikeluarkan sebelum ini. Tetapi kali ini ia keluar berikutan munculnya varian Omicron. Nasihat yang mesti dituruti walaupun sehingga kini belum dipastikan sejauh mana “ganasnya” Omicron.
Bagi saya, pesanan Kementerian Komunikasi dan Multimedia mengajak orang ramai datang ke Pusat Konvensyen Kuala Lumpur tidak senada dan sehaluan dengan pesanan Kementerian Kesihatan.
Di upacara Aspirasi Keluarga Malaysia itu, ketiga-tiga elemen yang Kementerian Kesihatan kata mesti dihindari wujud. Di upacara itu ada “Sesak”, ada “Sempit”, dan ada “Sembang”. Percanggahan amat ketara antara pesanan dua kementerian dalam satu kerajaan yang sama.
Dengan ‘hidangan’ yang disajikan seperti yang disenaraikan di atas, rasanya orang ramai akan datang “beramai-ramai” seperti yang diinginkan kerajaan. Ada yang akan membawa anak-anak kerana Ketua Pengarah Keselamatan Negara di Majlis Keselamatan Negara, Rodzi Md Saad, dipetik media berkata “kanak kanak bawah 12 tahun dibenarkan masuk dengan syarat ibu bapa atau penjaga lengkap vaksinasi”.
Kata Rodzi, SOP ketat akan dikenakan kerana “kita ingin pastikan program ini tidak datangkan risiko jangkitan Covid-19″. Lantas beliau menghuraikan SOP ketat yang dimaksudkan termasuk mengehadkan bilangan pengunjung kepada 10,350 orang sahaja pada satu-satu masa berbanding kapasiti sebenar KLCC iaitu melebihi 20,000 orang. Baguslah. Itu jumlah dan pengawasan ke atas pengunjung. Bagaimana pula peserta dan pengendali upacara sebesar itu?
Saya kira perbincangan sudah diadakan dengan Kementerian Kesihatan. Jika ada, nampaknya perbincangan tidak menghalang Kementerian Kesihatan mengeluarkan peringatan mengenai 3S.
Apa pun diucap selamat berjaya. Semoga semua berjalan dengan selamat.
Namun ingin dinyatakan, bagi saya memadai jika Perdana Menteri menghebah dan menghebohkan pencapaian beliau serta kerajaannya melalui televisyen, radio, media konvensional dan dalam talian, juga pelbagai platform media sosial.
Tidak perlu diadakan karnival pada Khamis, Jumaat, Sabtu, dan Ahad bagi menyusuli pengumuman terutama pada ketika Covid-19 masih mengancam walaupun jumlah kes menurun. Hakikatnya keadaan tidak stabil. Covid-19 masih ada.
Tidak perlu karnival yang memakan belanja besar untuk diadakan. Apatah lagi keadaan kewangan kerajaan sekarang bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/12/jom-himpun-kata-kerajaan-jangan-himpun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6059 Kawal Harga Bukan Beri Alasan Kata Persatuan Pengguna Kepada Kerajaan Malaysia Dateline 03 12 2021

6059 Kawal Harga Bukan Beri Alasan Kata Persatuan Pengguna Kepada Kerajaan Malaysia Dateline 03 12 2021

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 200 hits
Kerajaan diminta bertindak untuk menurunkan kembali harga ayam dan berhenti dari memberikan pelbagai alasan kata Persatuan Pengguna Islam Malaysia Pengerusi PPIM Nadzim Johan berkata harga ayam mentah di negara ini mula dikesan melonjak nai...
Bising Bukan Main Kalau Nak Wujudkan Sekolah Secina Cinanya Jangan Minta Bantuan Kerajaan

Bising Bukan Main Kalau Nak Wujudkan Sekolah Secina Cinanya Jangan Minta Bantuan Kerajaan

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 376 hits
BANGI Papan tanda SJKC tiada tulisan Cina bising bukan main bagaimana pula dengan papan sepenuhnya tulisan Cina tanpa tulisan rumi dan Jawi Kenapa diam Cuba buat siasatan berapa banyak SJKC yang langsung tidak mendaulatkan tulisan rumi dala...
Kerajaan Belum Putuskan Dos Penggalak Syarat Lengkap Vaksinasi Kata Khairy

Kerajaan Belum Putuskan Dos Penggalak Syarat Lengkap Vaksinasi Kata Khairy

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 213 hits
BERNAMA Khairy berkata buat masa ini kerajaan mengiktiraf vaksinasi lengkap bagi individu penerima dua dos vaksin AstraZeneca Sinovac dan Pfizer yang tiada masalah kesihatan Vaksinasi penggalak mula diberikan kepada penerima vaksin lengkap ...
Prn Sarawak Jangan Pangkah Ali Kata Muhyiddin

Prn Sarawak Jangan Pangkah Ali Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 156 hits
Naib Pengerusi Bersatu Sarawak itu bertanding di DUN Krian sebagai calon Bebas sebelum mengumumkan menarik diri KUCHING Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mengingatkan pengundi di Dewan Undangan Negeri Krian supaya tidak memangkah calon Beba...
Era Ph Harga Sayuran Terkawal Kerajaan Bn Jangan Berdolak Dalik Sim Tze Tzin

Era Ph Harga Sayuran Terkawal Kerajaan Bn Jangan Berdolak Dalik Sim Tze Tzin

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 171 hits
Harga barang keperluan terutama sayur sayuran yang melambung ketika ini adalah sepenuhnya kelemahan kerajaan BN kerana pada era pemerintahan Pakatan Harapan tidak berlaku kenaikan setinggi sekarang Menurut mantan Timbalan Menteri Pertanian ...
Jangan Pertikai Kedaulatan P Pinang Kata Chow

Jangan Pertikai Kedaulatan P Pinang Kata Chow

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 152 hits
November 30 2021 Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow dan Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor ketika menghadiri mesyuarat Majlis Raja raja ke 257 di Istana Negara pada 24 Nov lalu GEORGE TOWN Ketua Menteri Chow Kon Yeow mahu semu...
Harga Barang Naik Anwar Kata Kerajaan Ismail Sabri Gagal

Harga Barang Naik Anwar Kata Kerajaan Ismail Sabri Gagal

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 293 hits
December 1 2021 Kerajaan dilihat gagal menguruskan kemelut kenaikan harga barang apabila tidak mengemukakan sebarang tindakan drastik untuk mengatasi isu berkenaan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata agensi kerajaan yang sepa...
Jangan La Kata Najib Tu Salah Owhhh Cam Tu Dulu Kes Tuduh Edar Pil Kuda Punca Letak Calon Merata Ya

Jangan La Kata Najib Tu Salah Owhhh Cam Tu Dulu Kes Tuduh Edar Pil Kuda Punca Letak Calon Merata Ya

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 156 hits
GAMBAR NI MASA NAJIB ADA KUASA MAKA KITA SONDOL LAH NAJIB BILA NAJIB DAH KENA KAH KAH KAH BATANG HIDUNG TAK JENGUK Tuan Ibrahim kata seseorang tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah Ada mahkamah akhirat selain mahkamah dunia katanya Ma...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Cheah Liek Hou

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Adapting To Consumer Behavior

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Kenyataan Wan Rosdy Bakar Semangat Penyokong Pakatan Harapan Di Prk Dun Kuala Kubu Bharu



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite

Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol