Jiwa Perkasa Nyanyian Bihzhu Beri Impak Fenomena Baru




Satu penghargaan bila AlongMurni (AM) berpeluang bersua muka dan mendengar suara insan bernama BIHZHU. Meskipun Namanya agak asing dari pendengaran bukan bermakna tidak pernah wujud dalam belantika muzik tempatan. Biar asing di pendengaran kelompok komersial, sedikitpun tidak membuatkan penyanyi berbakat besar iaitu BIHZHU melepaskan beragam kesempatan melakukan persembahan di luar negara yang sangat menghargai bakat besarnya. BIHZHU, sebutannya berbunyi Bee choo, wanita yang telah menawan hati peminatnya melalui kelunakan suara yang bergenre Indie Muzik terutamanya di India dan Korea Selatan.

 

Ironi, BIHZHUsudah 17 tahun membawa muziknya berkelana dari satu telinga ke telinga lainnya di seluruh pelusuk dunia. Kini tiba masanya kita menerima dengan tangan terbuka dan mengangkat karya baharu Bihzhu yang diberi judul ‘JIWA PERKASA’.

 



Menurutnya, 'Jiwa Perkasa' adalah karya yang dilahirkan setahun sebelum banjir melanda negara. Lantas bencana tersebut menjadikan dia teringat tentang semangat yang wujud dalam 'Jiwa Perkasa' mengenai perpaduan, keharmonian dan pertalian erat sesama rakyat Malaysia.

 


“Sewaktu bencana banjir tahun lalu saya menjadi sukarelawan dan bergabung serta bertemu dengan banyak orang tidak mengira bangsa juga usia. Ini menunjukkan betapa harmoninya ikatan sesama kita, rakyat Malaysia biarpun tidak saling mengenali satu sama lain. “Saya ingat lagi, seseorang mengenali saya sewaktu saya membantu membungkus barang di PJ Gudwara dan meminta saya menyanyi.

 


“Saya menyanyikan sedikit lagu  I Am Enough dan tiba tiba semua ikut berdendang sama. Ia seperti magis dan membuat saya sedar muzik juga memainkan peranan dalam mental, emosi dan komuniti kita dan lahirlah 'Jiwa Perkasa',” kongsi Bihzhu mengenai penghasilan karya terbaharunya.

 



Penghasilan lagu ‘Jiwa Perkasa’ ini telah mengetengahkan sifat harmoni dan semangat adiwira rakyat Malaysia ini juga disemat dengan mimpi besar yang sama seperti mana banyak karyanya telah menerawang dan didendangkan jauh sehingga ke Indonesia, Korea Selatan, Australia, India dan China menerusi pelbagai festival muzik yang disertai.

 

Ternyata Jiwa Perkasa bukan satu satunya karya yang mempunyai nilai sentimental tersendiri, Bihzhu juga terkenal dengan single Bright Veins yang dihasilkan pada tahun 2015 yang punya keunikan instrumen gamelan di dalamnya. Malah Bihzhu juga mempunyai segudang hit lainnya seperti Chendering, Alive yang dihasilkan pada 2021 kerana pandemik COVID 19, Aramaiti dan Tainted Temples.

 



Menerusi karya karya yang dihasilkan juga, Bihzhu menerima pelbagai pengiktirafan  termasuk dalam Anugerah Lagu Indie (Malaysia)  untuk kategori akhir menerusi I Am Enough pada 2020 selain sering menjadi pilihan penganjur untuk menjalankan kempen kempen mereka. I Am Enough juga memenangi ‘song of the week’ pada peringkat separuh akhir pertama.  Lagu Alive turut berjaya memasuki peringkat akhir ALI 2021.

 



Chendering yang dihasilkan sekitar 2021/2022 pula menerima nominasi dalam Anugerah Industri Muzik (AIM) untuk kategori Susunan Muzik Terbaik, selain sering menjadi pilihan penganjur untuk menjalankan kempen kempen mereka.

 

KATA ALONGMURNI







AM kagum melihat Teknik Penyampaian Lagu oleh Bihzhu ini. Beliau bukan sahaja menyanyi malahan beliau meletakkan jiwa dalam setiap penceritaan dan bait bait lagu. AM paling suka susunan muzik yang betul-betul hebat dan WOW di samping punyai keunikan tersendiri.

 

Jom sama-sama saksikan Muzik Video dari Bihzhu yang pastinya akan membuatkan bulu-bulu roma meremang dan lihat sendiri betapa uniknya susunan muzik dan indahnya nyanyian yang disampaikan oleh Bihzhu.



Muzik video:



 
Sosial Media:

www.bihzhu.com

www.Instagram.com/bihzhu

www.youtube.com/bihzhu

www.twitter.com/bihzhu

www.facebook.com/bihzhumusic

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.alongmurni.com/2022/10/Jiwa-Perkasa-Nyanyian-Bihzhu-Beri-Impak-Fenomena-Baru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Strategi Komunikasi Baru Bpjs Ketenagakerjaan Optimis Capai 70 Juta Peserta Aktif

Strategi Komunikasi Baru Bpjs Ketenagakerjaan Optimis Capai 70 Juta Peserta Aktif

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 89 hits
Strategi ini secara resmi diperkenalkan oleh Direktur Utama BPJAMSOSTEK Anggoro Eko Cahyo lewat sebuah drama musikal yang menggambarkan kegelisahan para pekerja saat mengalami kecelakaan kerja serta perjuangan mereka untuk meraih masa depan...
Baru Sekarang Nik Amar Tahu Pemimpin Umno Tu Penyamun Ke

Baru Sekarang Nik Amar Tahu Pemimpin Umno Tu Penyamun Ke

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 129 hits
Penyamun politik lebih hina daripada parti pak lebai Mohd AmarN Faizal GhazaliNaib Presiden PAS Mohd Amar Abdullah memulangkan paku buah keras kepada Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi yang sebelum ini melabelkan PAS sebagai parti pak lebai W...
Bandar Baru Samariang To Face Water Supply Interruption

Bandar Baru Samariang To Face Water Supply Interruption

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 128 hits
KUCHING Bandar Baru Samariang will be affected by a water supply interruption next Thursday The Sarawak Rural Water Supply Department said this is necessary to enable meter installation works 8220 The disruption will occur b
Baru Menjabat Enam Pekan Pm Inggris Liz Truss Mundur Karena Gagal Penuhi Janjinya

Baru Menjabat Enam Pekan Pm Inggris Liz Truss Mundur Karena Gagal Penuhi Janjinya

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 102 hits
Pengunduran diri ini diumumkan setelah enam pekan ditunjuk menggantikan pendahulunya Boris Johnson
Song Jihyo Sertai Ji Sukjin Dalam Agensi Baru

Song Jihyo Sertai Ji Sukjin Dalam Agensi Baru

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 228 hits
Selepas keluar dari agensi lamanya pada Ogos lepas Song Ji hyo nampaknya sudah bernaung di bawah syarikat baru kini ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada 19 September Uzu Rocks secara rasmi mengumumkan bahawa Song Ji hyo telah pun menandatangani k...
Selepas Kenal Hati Budi Umno Baru Pas Buat Keputusan Kekal Dalam Pn

Selepas Kenal Hati Budi Umno Baru Pas Buat Keputusan Kekal Dalam Pn

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 121 hits
agendailt com19 10 2022Ketua Pemuda Perikatan Nasional yang juga Ketua Pemuda PAS Ahmad Fadhli Shaari Pertemuan Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang dan Timbalan Presiden Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man dengan dua pemimpin tertinggi UMNO ...
Sri Mulyani Geram Pemda Baru Cairkan Apbd Rp277 M Untuk Tekan Inflasi

Sri Mulyani Geram Pemda Baru Cairkan Apbd Rp277 M Untuk Tekan Inflasi

papar berkaitan - pada 23/10/2022 - jumlah : 117 hits
Menteri Keuangan Sri Mulyani Indrawati mengatakan Pemerintah Daerah telah mengalokasikan anggaran Rp 3 5 triliun untuk mengatasi inflasi di daerah pasca kenaikan harga Bahan Bakar Minyak subsidi pada September lalu
Anies Ke Relawan Lupakan 2019 Kita Buat Peta Baru Untuk 2024

Anies Ke Relawan Lupakan 2019 Kita Buat Peta Baru Untuk 2024

papar berkaitan - pada 24/10/2022 - jumlah : 105 hits
Bakal calon presiden dari Partai NasDem Anies Baswedan mengajak relawan untuk membuat peta politik baru pemilu 2024 Dia menilai sudah saatnya meninggalkan peta politik Pilpres 2019
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Hiburan Kalau Saya Menidakkan Orang Cakap Memang Saya Buat Ruhainies Enggan Ulas Tuduhan Komplot Dengan Aliff Aziz

Menyesal Tak Menang Anugerah Pelakon Baru Terbaik Lee Dohyun Sebut Nama Lim Jiyeon Dalam Ucapannya

Baru Buka Tapi Dah Bersikap Rasis

Memang Wujud Sebahagian Kecil Kakitangan Awam Yang Menghadapi Masaalah Disiplin

Jelly Teh Bunga Khairul Aming

Ciri Rumah Moden Dengan Tema Reka Bentuk Menawan Di Lumira Eka Heights