Jika Korang Pengguna Smartphone Huawei Ketika Ini Patut Jual Atau Tidak Ini Pandangan Oh Media



Heboh tentang kes Huawei, Google (Android), dan undang-undang baru USA. Oleh kerana ramai minta pendapat #ohmedia pasal ni, here we go.

Apa yang jadi tu sedikit sebanyak memang akan bagi impak sangat besar pada Huawei. Trump tu macam Thanos la sekali dia petik, habis hilang separuh kejayaan Huawei bersama Android. Tapi sebagai pengeluar smartphones yang dah pun potong Apple dan sikit lagi nak potong Samsung dalam market share, rasanya Huawei takkan mengalah semudah itu.

Huawei bukan company adik-adik cap ayam malah sebenarnya jauh lebih advanced dari Apple atau Samsung sendiri dari pelbagai bidang lain selain smartphones. Bila jadi macam ni, dengan selamba badak Huawei umumkan yang mereka dah jangka benda ni dan mereka dah pun ada plan B.

Tapi korang sebagai consumer, mana yang gunakan Huawei tu patut risau tak? Ya, kalau korang bergantung pada ekosistem Google. Tapi dengan jaminan Google untuk tetap menjaga pengguna Huawei tanpa melanggar undang-undang USA tu sendiri, maka korang boleh lagi bertenang ketika ini. Google dan Huawei takkan mengabaikan korang macam tu sahaja. Google takkan biarkan macam tu jer untuk hilang percentage consumer yang sangat besar.

Patut ke korang jual phone Huawei yang tengah pakai tu? Ya, boleh jual dan beralih kepada jenama lain yang tidak terpalit dengan isu-isu sebegini. Korang senang hati tanpa banyak bunyi. Jual selagi Huawei masih boleh diterima. Apa lagi bila kita dah sedia maklum yang lepas ni tiada langsung sokongan/update untuk Android dalam phone Huawei korang tu lagi.

Andaikata Huawei keluarkan OS mereka sendiri bagi menggantikan Android, korang tetap akan bermasalah kerana tiada jaminan OS dari Huawei mampu menyaingi Google Playstore yang ada di Android kerana ianya bukan perkara yang mudah. Adakah developer apps akan bekerjasama dengan OS baru dari Huawei tu nanti? Itu pun masih samar-samar.

Bagi korang yang ada niat untuk beli smartphones Huawei atau Honor ketika ini, patutkah korang beli? Jawapannya sangat simple iaitu lupakan niat tu dan carilah jenama lain serta-merta.

Tapi kalau korang jenis yang ambil tahu dan minat dunia teknologi, terus jer gunakan dan jadilah sebahagian dari plan B tu. Ada banyak cara dan alternatif lain lagi. Kita wait & see. Tapi untuk yang cuma ada satu phone sahaja dan tak berminat nak mengikuti perkembangan Huawei selepas ini, nasihat Ohmedia ya lebih baik jual sahaja.

Apa Sebab Semua Ni Berlaku?Secara ringkasnya, semua ni disebabkan oleh teknologi 5G. Awal2 US dah sekat Huawei sebab Huawei punya capacity dan kepakaran yang boleh menggugat keselamatan US kepada China bila 5G digunakan sepenuhnya nanti. Sebab tu hanya Huawei yang kena. Bukan Lenovo, Oppo, Vivo, OnePlus, dan lain2 yang dari China.


Apa Yang Buat 5G Ni Bahaya?
Untuk makluman semua, Teknologi 5G ni jauh lebih advanced dari 4G. Ianya bukan sekadar line Internet laju macam 4G tapi jauh lebih advanced. Sebagai contohnya dengan kewujudan 5G nanti, kereta dengan kereta atas jalan akan berhubung antara satu sama lain. Kereta boleh kawal dari jauh. Teknologi 5G juga akan menjadikan agak mustahil untuk kereta bertembung dan sebagainya. Cctv akan jauh lebih advanced dari apa yang kita kenal setakat hari ini. Setiap phone akan berhubung terus dengan government setiap negara, semua mesin boleh dikawal dari mana2 pun seluruh dunia, kerja2 manusia akan dijalankan oleh robot sepenuhnya, doktor di Amerika boleh buat operation jantung pesakit di Malaysia (kawal tangan robot dari jauh - remote surgery), dan macam2 lagi yang tak mungkin 4G boleh lakukan.

Akhir kata, untuk Ohmedia sendiri kami tak akan jual dan akan terus menikmati betapa hebatnya produk keluaran Huawei ni especially kamera dan features dia. Siapa pernah pakai je yang akan faham. Kalau ada ternampak Oh! Media nak jual Huawei ke apa semua kat Facebook tu jangan percaya sebab itu admin FB pages saja nak bergurau la tu. Haha.

Buat masa ni #ohmedia secara peribadi akan terus guna dan enjoy devices Huawei ni dan tunggu apa akan jadi kedepannya dengan penuh rasa tak sabarnya. End.

- Artikel ini diambil sepenuhnya dari Instagram Oh! Media. Follow Oh! Media di Instagram untuk pelbagai ulasan yang lain dari lain.


Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/05/jika-korang-pengguna-smartphone-huawei.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Korang Pakai Huawei Ini Masa Yang Sesuai Untuk Jual Balik Mur Mur

Korang Pakai Huawei Ini Masa Yang Sesuai Untuk Jual Balik Mur Mur

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 264 hits
Akibat ketegangan hubungan USA dan Huawei akhirnya semua servis dari USA termasuklah Android akan ditarik semula Ini bermakna Huawei telah hilang akses kepada sistem Android dengan serta merta Untuk phone terbaru Huawei selepas ini Huawei t...
Pengguna Huawei Bakal Terjejas Dengan Penggantungan Operasi Google

Pengguna Huawei Bakal Terjejas Dengan Penggantungan Operasi Google

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 372 hits
Google telah menggantung operasi perniagaan bersama Huawei dengan serta merta sekaligus memaksa jutaan pengguna peranti telefon pintar itu menerima impak dramatik Menurut sumber Huawei akan kehilangan akses kepada kemas kini sistem pengenda...
Pengguna Huawei Disekat Guna Android Google Youtube Gmail Playstore

Pengguna Huawei Disekat Guna Android Google Youtube Gmail Playstore

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 491 hits
Pengguna Huawei disekat guna Android Google Youtube Gmail Playstore Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua BERITA HANGAT TERGEMPAR pada hari ini tentang huawei and google issues bila keluar headline utama Breaking News Huawei loses acc...
Huawei Nova 4e Menepati Citarasa Pengguna

Huawei Nova 4e Menepati Citarasa Pengguna

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 410 hits
BAGI golongan muda dan gadis yang gemar memuat naik laman sosial sudah pasti memerlukan kamera telefon pintar yang baik terutama untuk kegunaan swafoto Ia adalah trend terkini apabila setiap aktiviti yang dilakukan pastinya ingin dimuat nai...
Huawei Sebut Tak Akan Melupakan Pasar Smartphone Menengah

Huawei Sebut Tak Akan Melupakan Pasar Smartphone Menengah

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 149 hits
Huawei Nova series yang ada di kelas menengah akan menjadi jembatan bagi konsumen bahwa Huawei juga memiliki smartphone kelas menengah dan entry level
Smartphone Sony Tidak Lagi Di Jual Di Malaysia

Smartphone Sony Tidak Lagi Di Jual Di Malaysia

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 241 hits
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini dapat dilihat dimana Sony Malaysia semakin kurang aktif dalam menawarkan promosi terbaru serta menawarkan telefon pintar terbaru buat para pengguna malah telefon pintar flagship mereka Sony Xperia XZ3 t...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Staycation Di Flemington Hotel Taiping



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Crisis Management 101

Elok Kita Saja Yang Tanam Bawang Harian Metro 09 05 2024

Tarikh Bayaran Gaji Ogos 2024

Sophia Liana Mahal Chord

Beratnya Tantangan Rusaknya Moral Dari Luar Dan Dalam By Dr Hm Rakib S

Euro Berjaya Melepasi Cabaran