Jika Bekerja Dalam Kerajaan Tidak Dibenarkan Terima Hadiah Tun M


    Foto oleh Bernama

PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini sekali lagi menegaskan anggota pentadbiran kerajaan tidak dibenarkan menerima hadiah.

Mengulas laporan penahanan seorang setiausaha politik menteri berhubung dakwaan menerima suapan berbentuk jam tangan berjenama, Dr Mahathir berkata terpulang kepada rakyat untuk menilai jenayah tersebut.

Loading...
“Jika seseorang menerima sesuatu sebelum menyertai kerajaan itu masalah mereka, bukan masalah kita.

"Hanya apabila anda bekerja dalam kerajaan anda tidak dibenarkan menerima hadiah,” katanya kepada pemberita selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian antara KA Petra Sdn Bhd dan Hutchison Port Holdings Limited(Hutchison Ports) di sini untuk membangunkan Hab Pemindahan Kapal ke Kapal terbesar di dunia di Johor.

Seorang setiausaha politik menteri direman Suruhanjaya Pencegahan Rasuab Malaysia (SPRM) selama empat bermula hari ini berhubung dakwaan menerima suapan berbentuk jam tangan berjenama Omega dianggarkan bernilai RM28,000.


Menurut laporan media, lelaki berusia 47 tahun itu dipercayai menerima jam tangan mewah tersebut sebagai dorongan membolehkan sebuah syarikat pembangunan itu mendapatkan projek-projek di bawah kelolaan kementerian terlibat.

Dr Mahathir yang turut ditanya mengenai spekulasi Program Penggajian dan Penempatan Semula PATI akan diadakan semula pada April ini, berkata beliau tidak boleh menjawab perkara itu berikutan ia masih dalam peringkat perbincangan.

Program itu yang dijalankan Jabatan Imigresen bermula pada 15 Februari 2016 dan tamat pada 30 Jun 2018 bertujuan memberi permit kerja sah kepada PATI bagi memenuhi sektor pekerjaan yang dibenarkan iaitu perkilangan, pembinaan, perladangan, pertanian dan perkhidmatan.

Dalam perkembangan lain, Dr Mahathir berkata kerajaan akan memutuskan perkembangan terbaru mengenai isu sisa buangan Lynas Malaysia Sdn Bhd dalam mesyuarat Kabinet kelak.

"Mungkin akan berlaku perbezaan pendapat mengenai isu berkenaan dan ia adalah biasa. Namun, apa yang diputuskan oleh Kabinet kelak akan dianggap keputusan rasmi kerajaan," katanya.

Kerajaan pada Disember 2018 telah menetapkan dua syarat utama bagi Lynas untuk membolehkan mereka kembali memperbaharui lesen operasi mereka iaitu syarikat itu perlu menghantar 450,000 metrik tan sisa 'Water Leached Purification' (WLP) yang mengandungi bahan radioaktif keluar dari negara ini.

Selain itu mereka juga perlu mengemukakan pelan tindakan bagi melupuskan satu lagi sisa buangan iaitu 'Neutralisation Underflow Residue '(NUF) yang tidak mengandungi radioaktif.

Ini adalah tertakluk di bawah Peraturan 9 (6) dan 9 (7) serta Peraturan-peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Buangan Terjadual) 2005. Selepas mematuhi syarat ini, barulah permohonan pembaharuan lesen boleh dipertimbangkan.

Apabila ditanya sama ada kerajaan akan mengkaji semula harga gas asli cecair (LNG) untuk mengikuti langkah Singapura berikutan penurunan harga LNG, Dr Mahathir berkata gas itu kini dijual pada harga bersubsidi.

"Ia sangat rendah, lebih rendah daripada negara pengeluar minyak yang besar, apa lagi yang boleh anda minta?" katanya.

Menurut laporan media, harga LNG Asia telah jatuh ke paras paling rendah dalam tempoh hampir tiga tahun dan tahap inventori yang tinggi di Asia Utara membendung permintaan import.- Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/04/jika-bekerja-dalam-kerajaan-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Boleh Terima Anwar Gantikan Orang Seperti Najib Kata Tun Mahathir

Saya Boleh Terima Anwar Gantikan Orang Seperti Najib Kata Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 347 hits
Tun Dr Mahathir tidak berhasrat untuk menjawat jawatan Perdana Menteri melebihi dua tahun disebabkan faktor umur meskipun rakyat memintanya untuk berbuat demikian Foto FMT Perdana Menteri Tun Dr Dr Mahathir Mohamad hari ini 7 April berkata ...
Pelancaran Parti Terbesar Pernah Disaksikan Tun M Bersatu Terima Lebih 125 000 Permohonan Jadi Ahli Baru Di Sabah

Pelancaran Parti Terbesar Pernah Disaksikan Tun M Bersatu Terima Lebih 125 000 Permohonan Jadi Ahli Baru Di Sabah

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 395 hits
Foto oleh Berita HarianPeluasan Bersatu ke Sabah dilakukan kerana ramai bekas ahli Umno di negeri itu yang mahu menjadi anggota baru parti tersebut kata Dr Mahathir Mohamad Kata pengerusi Bersatu itu sedari awal pembentukan parti itu dua ta...
Gambar Ydp Agong Pm Tidak Dibenarkan Pamer Di Premis Kerajaan Kelantan

Gambar Ydp Agong Pm Tidak Dibenarkan Pamer Di Premis Kerajaan Kelantan

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 407 hits
MALAYSIADATELINE Sultan Pahang Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Sultan Ahmad Shah Al Musta in Billah memberi tabik hormat sambil diiringi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Dataran Parlimen Kuala Lumpur mppada ...
Bersatu Sabah Bukan Untuk Ambil Alih Kerajaan Negeri Tun M

Bersatu Sabah Bukan Untuk Ambil Alih Kerajaan Negeri Tun M

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 301 hits
Foto sumber internetPENAMPANG Penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia di Sabah bukan untuk mengambil alih kerajaan negeri yang diterajui Parti Warisan Sabah kata Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri yang juga Pengerusi Bersatu berkata k...
Tun M Terima Anugerah Awam Tertinggi Pakistan Metrotv

Tun M Terima Anugerah Awam Tertinggi Pakistan Metrotv

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 181 hits
PERDANA Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini dianugerahi Nishan e Pakistan atau Order of Pakistan anugerah awam tertinggi negara itu yang disampaikan oleh Presiden Pakistan Dr Arif Alivi Anugerah itu diberikan atas sumbangan beliau kepa...
Sultan Johor Ucap Terima Kasih Kepada Kerajaan Kerana Menerima Pandangan Majlis Raja Raja

Sultan Johor Ucap Terima Kasih Kepada Kerajaan Kerana Menerima Pandangan Majlis Raja Raja

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 351 hits
Berikutan dengan keputusan Kerajaan Malaysia yang menarik semula keputusan tandatangan Statut Rom yang diumumkan Perdana Menteri Tun Mahathir sebelum ini kini Sultan Johor Sultan Ibrahim Iskandar telah menzahirkan ucapan terima kasih kepada...
Kerajaan Akan Perkenal Semula Sistem Lama Tun M

Kerajaan Akan Perkenal Semula Sistem Lama Tun M

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 237 hits
Foto oleh BernamaSERDANG Kerajaan akan memperkenalkan semula sistem lama yang merangkumi prosedur manual fail meja dan carta aliran tugas kepada penjawat awam bagi menangani isu karenah birokrasi kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad...
Sebak Sejurus Terima Kunjungan Tun Mahathir

Sebak Sejurus Terima Kunjungan Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 259 hits
WARGA emas yang terlantar sakit Othman Bakar 67 di Kampung Sungai Kelibang di Langkawi sebak sejurus menerima kunjungan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di rumahnya hari ini Isterinya Hindun Abdul Rahman 66 berkata suaminya lumpuh se...
Kerajaan Tidak Akan Terima Perkara Perkara Pelik

Kerajaan Tidak Akan Terima Perkara Perkara Pelik

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 200 hits
BANTING Kerajaan Malaysia mahu meratifikasi Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa tetapi pada masa yang sama mahu perjanjian itu tertakluk kepada keadaan di Malaysia kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Beliau berkata kerajaan ti...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians

Skuter Ev Yang Tengah Viral Tu Rupanya Nak Gila Boleh Cecah Top Speed 175km Jam

Liverpool Bukan Pilihan Yang Tepat Untuk Alonso Kata Matthaeus

Kadar Mas Kahwin Pahang Naik Bermula Rm100 Daripada Rm22 50 Sultan Pahang

Zahid Selar Bekas Ahli Samakan Umno Biawak Hidup

Kempen Mypalmpride Dilancar Demi Betulkan Salah Anggap Pengeluaran Minyak Sawit