Jika Babi Haram Rasuah Lebih Teruk Lagi Kata Ayob Khan


Ayob Khan Mydin Pitchay bersetuju bahawa gaji dan elaun anggota polis harus dikaji semula memandangkan kenaikan kos sara hidup. (Gambar Bernama)
JOHOR: Ketua polis Negeri Johor, Ayob Khan Mydin Pitchay mengatakan gaji dan elaun anggota polis yang agak rendah bukan alasan untuk menerima rasuah - kerana mereka tahu dengan tepat apa yang akan mereka perolehi sebelum menyertai dengan pasukan tersebut.

Namun, katanya, tinjauan gaji anggota polis dilakukan dengan baik kerana kenaikan kos sara hidup.

Menggunakan daging babi - yang dilarang dalam Islam - sebagai analogi bagi anggota Muslim, dia mengatakan dia bingung bahawa mereka cepat menunjukkan bahawa "haram" bahkan melihat daging tetapi boleh terlibat dalam amalan rasuah yang, menurutnya, bahkan lebih teruk lagi.


“Mereka mengatakan daging babi adalah haram dan melihat dagingnya juga dilarang. Tetapi mereka tidak menyedari daging babi boleh dimakan oleh umat Islam dalam keadaan darurat untuk terus hidup. Saya ulangi, semasa kecemasan sahaja.

"Namun, rasuah tidak dibenarkan bahkan dalam keadaan darurat.

“Contoh ini cukup untuk menunjukkan betapa rasuah menjijikkan. Ia melibatkan semua. Ini adalah contoh utama saya untuk membawa pulang mesej anti-rasuah, ”katanya dalam wawancara langsung dengan Astro Awani hari ini.

Bekas ketua anti-keganasan Bukit Aman itu mengatakan, sejauh yang dia ketahui, tidak ada yang dapat membenarkan polis menerima rasuah, mengimbas awal ketika dia menyertai dengan pasukan itu pada tahun 1991.

Ayob Khan mengatakan bahawa mereka harus menggunakan mesin taip lama untuk mengambil laporan dan melengkapkan kertas siasatan, ia tidak mudah.

"Pengorbanan anggota terdahulu tidak dapat dibandingkan dengan sekarang. Hari ini, mereka bukan sahaja mempunyai komputer riba tetapi juga 6 pegawai penyiasat kanan di sebuah daerah.

"Jadi, untuk mengatakan bahawa mereka mengambil rasuah kerana gaji dan elaun yang rendah, saya tidak setuju. Nafsu dan ketamakan mereka itulah yang membuat mereka menerima rasuah. Kita harus menjalani hidup kita sesuai dengan gaji kita, memotong mantelmu sesuai dengan kainmu. "


Sebagai contoh, katanya, jika bayarannya adalah RM2,000 sebulan, tidak perlu menukar telefon bimbit setiap 6 bulan atau membeli alat mewah dengan harga setinggi RM7,000.

Ayob Khan mengatakan ada yang menukar kereta setiap 6 bulan atau setiap Hari Raya.

“Ketika saya menjadi kadet ASP pada tahun 1991, saya membeli Proton Saga terpakai yang saya gunakan selama 10 tahun. Kemudian saya bertukar menjadi Honda Civic terpakai yang saya gunakan selama 10 tahun lagi. Akhirnya saya membeli Toyota Wish baru yang juga saya gunakan selama 10 tahun.

"Saya baru menjualnya. Nasihat saya kepada semua adalah hidup sesuai dengan kemampuan anda kerana jika anda melampaui batas, maka anda akan mula mencari wang dari sumber lain. "

Mengenai gaji dan elaun anggota polis, dia bersetuju bahawa kajian semula diperlukan memandangkan kenaikan kos sara hidup.

Sebagai contoh, katanya, sewa rumah yang layak di Johor adalah sekitar RM1,000 sebulan tetapi elaun perumahan hanya RM300 untuk pangkat lain dan RM450 untuk pegawai.


"Jurang ini besar dan kita dapat melihat betapa sukarnya mereka bertahan. Mungkin kita tidak dapat memberikan jumlah keseluruhan tetapi kadar yang ada mesti dinaikkan. Mereka cenderung membandingkan diri mereka dengan pendapatan polis Singapura tetapi itu mungkin tidak adil.

"Namun, memang benar bahawa kos sara hidup telah meningkat, dan beberapa kawasan polis dibangun pada tahun 70-an dengan hanya satu bilik. Untuk kekuatan yang cekap, kesejahteraan mereka penting. Kami tidak meminta bulan dan bintang, ”katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/jika-babi-haram-rasuah-lebih-teruk-lagi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azeez Belum Bebas Tuduhan Rasuah Ubah Wang Haram Kata Sprm

Azeez Belum Bebas Tuduhan Rasuah Ubah Wang Haram Kata Sprm

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 159 hits
September 7 2021PETALING JAYA Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berkata bekas pengerusi Tabung Haji Abdul Azeez Abdul Rahim belum dibebaskan daripada tuduhan rasuah dan pengubahan wang haram Dalam kenyataan SPRM turut menjelaskan kenya...
If Pork Is Haram Corruption Is Worse Says Ayob Khan

If Pork Is Haram Corruption Is Worse Says Ayob Khan

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 206 hits
Ayob Khan Mydin Pitchay agrees that the wages and allowances of police personnel should be reviewed in view of the rising cost of living JOHOR State police chief Ayob Khan Mydin Pitchay said the relatively low pay and allowances of police p...
Video Semangat Meskipun Teruk Dikecam Skuad Jerung Merah Tak Hirau Kata Orang

Video Semangat Meskipun Teruk Dikecam Skuad Jerung Merah Tak Hirau Kata Orang

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 189 hits
TREND semasa hari ini ramai dalam kalangan masyarakat gemar menggunakan aplikasi popular yang dikenali sebagai TikTok untuk berhibur
Kamarudin Kata Persefahaman Bn Pn Lebih Utuh

Kamarudin Kata Persefahaman Bn Pn Lebih Utuh

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 143 hits
Kamarudin kata persefahaman BN PN lebih utuh Persefahaman antara Perikatan Nasional dengan Barisan Nasional khususnya dari UMNO disifatkan lebih utuh berbanding ketika menjadi kerajaan sebelum ini kata Ahli Parlimen Bandar Tun Razak Datuk K...
Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 204 hits
Dr Mahathir kecewa terhadap sikap segelintir pihak yang membangkitkan idea Sarawak hanya untuk orang Sarawak dan Sabah hanya untuk orang Sabah KUALA LUMPUR Keadaan di negeri Sabah dan Sarawak lebih baik selepas ia menjadi sebahagian daripad...
Lebih Sebulan Pkpd Kami Tertekan Kata Penduduk Taman Sri Rugading Di Tuaran

Lebih Sebulan Pkpd Kami Tertekan Kata Penduduk Taman Sri Rugading Di Tuaran

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 382 hits
Taman Sri Rugading di Tuaran telah dikenakan PKPD bermula 30 Julai lalu dan ia telah dilanjutkan beberapa kali terbaru sehingga 9 Sep KOTA KINABALU Perintah kawalan pergerakan diperketatkan sudah lebih sebulan dilaksanakan di Taman Sri Ruga...
Saya Dah Jumpa 10 Duta Asing Kata Hadi

Saya Dah Jumpa 10 Duta Asing Kata Hadi

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 188 hits
Abdul Hadi Awang berkata antara duta asing yang ditemui ialah dari Azerbaijan Mesir Iraq Arab Saudi Jordan Syria UAE Oman dan Qatar PETALING JAYA Seramai 10 duta asing dari Asia Barat sudah ditemui sepanjang berkhidmat sebagai Duta Khas ke ...
Tiga Dos Vaksin Beri Perlindungan Penuh Kata Dr Anthony Fauci

Tiga Dos Vaksin Beri Perlindungan Penuh Kata Dr Anthony Fauci

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 182 hits
AGENDA DAILY Pentadbiran Ubat Ubatan dan Makanan Amerika Syarikat hanya memberi kelulusan penggunaan kecemasan dos penggalak kepada individu yang mempunyai masalah sistem imun dan ketahanan tubuh badan Dengan peningkatan jangkitan Covid 19 ...
Siapa Kata Hadi Awang Duta Yang Hanya Makan Gaji Buta Kongsilah Bersama Rakyat

Siapa Kata Hadi Awang Duta Yang Hanya Makan Gaji Buta Kongsilah Bersama Rakyat

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 226 hits
Selama ini ramai yang menganggap perlantikan Presiden Pas Hadi Awang sebagai Duta Khas Perdana Menteri bertaraf menteri ke Timur Tengah sebagai sia sia Kerjanya yang tidak kelihatan malah ketika Mahiaddin Md Yasin melawat Arab Saudi pun bel...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun

Wee Mca Not A Hypocrite

In Kuala Kubu Baharu Support From The Other Side A Distant Dream For Pn Ph