Jika 6 Tahun Pertama Minda Anak Tidak Dirangsang Akan Menjejaskan Perkembangan


Enam tahun pertama adalah masa kritikal yang perlu ibu bapa lakukan untuk merangsang minda anak. Jika tempoh ini dibiarkan tanpa sebarang rangsangan, ia akan menjejaskan perkembangan mindanya.

Tambahan pula, otak kanak-kanak umpama span yang menerima apa sahaja input yang diberikan kepadanya. Bagi memastikan anak anda cemerlang, ada beberapa elemen yang boleh dijadikan panduan buat anda.
Bersedia mengajar Jadikan persekitaran sebagai ruang percuma untuk anda mengajar anak. Sebagai ibu bapa anda perlu bersedia setiap masa untuk mendidiknya. Setiap kata-kata yang diucapkan mestilah berunsurkan pendidikan dan semangat.
Pimpin tangan Biarpun anak suka berlari ke sana sini, apa kata apabila berjalan bersama anda pimpin tangannya. Misalnya ketika anda mengambilnya di tadika, pimpin tangannya walaupun kawasan itu selamat. Sentuhan cara ini membuatkan mereka berasa kehadirannya amat dihargai dalam kehidupan anda sekeluarga.
Elak mengkritik Biarpun anak masih kecil, tetapi tetap mempunyai perasaan. Elakkan mengkritik dengan sikapnya. Tetapi tegurnya dengan cara yang positif. Misalnya, “Jika adik buang sampah merata-rata nanti rumah kotor.”  Elakkan menggunakan perkataan negatif seperti pemalas,  pengotor dan sebagainya. Cara ini akan membuatkan rasa rendah diri pada anak anda.
Galakkan membaca Bukan mudah untuk mendidik anak suka membaca, lebih-lebih lagi masih pada usia tiga atau empat tahun. Tetapi jika amalan anda seisi keluarga adalah membaca, tentu ia tidak menjadi isu untuk dalam usaha memupuk minat membaca dikalangkan anak-anak. Barangkali boleh mewujudkan mini perpustakaan di sudut ruang tamu di rumah.
Terapi pelukan Setiap hari jangan lupa untuk memeluk anak. Pelukan membina kepercayaan dan rasa selamat. Ini membantu anak–anak supaya dapat berkomunikasi secara terbuka dan jujur . Kajian mendapati anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk.
Aura kasih sayang Sebagai seorang anak, ibu bapa adalah tempat untuk berlindung dan rasa disayangi. Biarpun anda sibuk, jangan culas untuk menunjukkan kasih sayang dengan kata-kata pujian. Juga jangan lupa sebelum tidur atau menghantarnya di tadika, berikan ciuman tanda anda kasih sayang kepadanya.
Jangan mengeluh Anak belajar melalui pemerhatian di sekelilingnya.  Biarpun anda penat, jangan sesekali mengeluh kala mendidiknya atau menguruskannya. Keluhan ini akan membuatkan anak berasakan diri mereka beban.
Disiplin diri Biarpun anak masih kecil, sudah boleh didedahkan dengan disiplin diri. Misalnya setelah makan, kerusi mesti dimasukkan dalam meja atau botol susu perlu disimpan di rak susu. Walaupun nampak mudah, tetapi secara tersirat ia akan membentuk watak anak yang baik dengan peribadi positif.
Gerak kerja tangan Sememangnya minda anak perlu dirangsang secara positif. Caranya termasuklah melakukan aktiviti merangsang otak kanan. Anda boleh mengajak anak anda bermain tanah liat, main cat air (water colour), melukis,gunting kertas,origami dan sebagainya. Ini pun dapat mengaktifkan penggunaan otak kanan.
Imaginasi Cara mudah untuk membuatkan minda anak cerdas salah satunya ialah anda bercerita dengan bahasa yang mudah difahami kemudian menyuruh anak menyambung semula cerita tersebut. Biarkan cerita itu merapu,  tidak mengapa asalkan anak mempunyai daya imaginasi .
Tidur mengiring ke kanan  Biasakan anak untuk tidur mengiring ke kanan supaya otak jadi lebih pintar dan cara ini mengikut sunnah Nabi. Cara ini dikatakan dapat membantu menjana minda anak.
The post Jika 6 Tahun Pertama Minda Anak Tidak Dirangsang, Akan Menjejaskan Perkembangan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/jika-6-tahun-pertama-minda-anak-tidak-dirangsang-akan-menjejaskan-perkembangan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Sebak Disatukan Dengan Anak Yang Disangka Telah Mati Selepas Diculik 31 Tahun Lalu

Ibu Sebak Disatukan Dengan Anak Yang Disangka Telah Mati Selepas Diculik 31 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 438 hits
Ibu sebak disatukan dengan anak yang disangka telah mati selepas diculik 31 tahun lalu SEORANG ibu menggambarkan momen yang menakjubkan apabila disatukan semula dengan anak lelakinya yang diculik 31 tahun lalu Lyneth Mann Lewis kehilangan a...
Who Polusi Udara Makan Korban 600 000 Anak Setiap Tahun

Who Polusi Udara Makan Korban 600 000 Anak Setiap Tahun

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 287 hits
JENEWA Laporan terbaru dari Organisasi Kesehatan Dunia menyebutkan bahwa polusi udara menyebabkan kematian 600 000 anak anak setiap tahunnya dan bisa menyebabkan berkurangnya daya pikir intelektual kegemukan dan infeksi telinga namun tidak ...
Fice Hab Pertukaran Kriptowang Halal Pertama Di Dunia Bakal Dilancarkan Pada Tahun 2019

Fice Hab Pertukaran Kriptowang Halal Pertama Di Dunia Bakal Dilancarkan Pada Tahun 2019

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 291 hits
Hab pertukaran kriptowang bukanlah sesuatu yang baru Ia biasanya merupakan sebuah lokasi dimana pemilik kriptowang boleh menukar sesebuah kriptowang kepada kriptowang lain dan ataupun matawang fiat dan sebaliknya Terkini syarikat yang berna...
Gara2 Viral Twitter Temukan Semula Ibu Dan Anak Yang Telah 18 Tahun Berpisah

Gara2 Viral Twitter Temukan Semula Ibu Dan Anak Yang Telah 18 Tahun Berpisah

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 415 hits
Pernah dengar tentang kisah penyatuan ibu dan anak yang terpisah sejak sekian lama nbsp Di sini ada satu kisah yang tular di laman media sosial Twitter baru baru ini Terbaru seorang pengguna Twitter yang dikenali sebagai leender di laman me...
Duda Anak 2 Diserang Janda Sendiri Selepas Bernikah Dengan Gadis 18 Tahun Gara Gara Tak Bayar Nafkah Anak

Duda Anak 2 Diserang Janda Sendiri Selepas Bernikah Dengan Gadis 18 Tahun Gara Gara Tak Bayar Nafkah Anak

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 542 hits
Semalam tular sebuah tweet tentang seorang gadis 18 tahun berkahwin dengan suami selepas sebulan berkenalan Duda anak 2 diserang Janda sendiri selepas bernikah dengan gadis 18 tahun gara gara tak bayar nafkah anak
Sesal Si Ibu 12 Tahun Terlepas Moment Berharga Besarkan Anak

Sesal Si Ibu 12 Tahun Terlepas Moment Berharga Besarkan Anak

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 274 hits
Semalam dia whatsapp saya hantar gambar ni Mama cool tak Danial Ini anak sulung saya Sekarang dia dah umur 17 Masa dia kecil saya sibuuuukkk sangat kerja Balik kerja malam malam Dia orang terakhir yang tinggal di rumah babysitter Anak anak ...
Hari Pertama Anak Masuk Sekolah Apa Yang Tak Patut Anda Post Di Sosial Media

Hari Pertama Anak Masuk Sekolah Apa Yang Tak Patut Anda Post Di Sosial Media

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 349 hits
Assalamualaikum Tahun depan Mikhail akan masuk darjah satu Seperti kakaknya saya tak akan hantar dia dan tunggu disekolah Ayahnya saja yang akan pergi hantar dan tunggu dia sementara nak tahu duduk kelas mana lepas tahu kelas ayah akan bali...
Bapa Tiga Anak Dipenjara 50 Tahun Lakukan Amang Seksual

Bapa Tiga Anak Dipenjara 50 Tahun Lakukan Amang Seksual

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 447 hits
Foto BernamaMELAKA Seorang bapa tiga anak dijatuhi hukuman penjara 50 tahun dan empat sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas enam pertuduhan melakukan amang seksual fizikal terhadap dua remaja lelaki dan menyebabkan kedua dua ma...
Pakaian Cuaca Sejuk Untuk Anak Anak 2 Tahun Ke Atas

Pakaian Cuaca Sejuk Untuk Anak Anak 2 Tahun Ke Atas

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 335 hits
Biasanya begini yang anak anak kami pakai pabila melancong ke luar negara sejak tahun 2015 hingga kini Hannah dan pakaiannya P s Ada banyak cara sebenarnya tapi yang ini biasa kami buat Kami pula sebenarnya bukan lah jenis tahan sejuk Kalau...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil