Hari Pertama Anak Masuk Sekolah Apa Yang Tak Patut Anda Post Di Sosial Media


Assalamualaikum..



Tahun depan Mikhail akan masuk darjah satu. Seperti kakaknya saya tak akan hantar dia dan tunggu disekolah. Ayahnya saja yang akan pergi hantar dan tunggu dia sementara nak tahu duduk kelas mana. lepas tahu kelas ayah akan balik.

Macam tu la dulu kakaknya waktu masuk sekolah darjah satu.

Teringin jugak nak ambil-ambil gambar untuk buat kenangan tapi rasanya tak payah la. Risau bila anak nampak ibu dan ayahnya ni tunggu tepi kelas , nanti dia rasa macam.."kenapa kena tunggu??..sebab sekolah ni bahaya ke..? sebab nanti tak boleh balik ke..??sebab nanti cikgu marah ke..?"




Setakat ni memang saya bagitau yang indah-indah  je tentang sekolah. Tambah pulak kakak nya selalu cerita cikgu tu baik, cikgu ni kelakar.. harap-harap ok la dia nanti disekolah  baru.

Tapi saya faham ada mak ayah yang kena tunggu jugak anak di sekolah sebab nak biasakan anak membeli di kantin sekolah Saya memang tak de masalah bab tu sebab anak-anak cerewet bab makan. Jadi dari dulu memang bawak bekal ke sekolah.

Tapi pesanan saya untuk mak ayah yang nak tunggu anak disekolah tu, bila ambik -gambar anak-anak kat sekolah jangan la terlalu bebas post di sosial media atau di status-status whatsapp.  Ada beberapa perkara yang korang tak boleh buat.

1- jangan tag location dimana korang berada. Bahaya kalau orang tahu yang korang tak ada dirumah. Bahaya juga kalau ada orang yang tahu dimana anak korang bersekolah.

Kalau nak selfie ke apa cukup la dengan caption simple2 sudah la.

2- Jangan bagi clue dimana anak korang belajar. contohnya bergambar dengan papan tanda pintu pagar sekolah, tunjuk lencana sekolah anak,  nama penuh anak dan juga apa-apa yang mendedahkan dimana anak korang belajar dan sebagainya.

3- Had kan "rakan" yang boleh melihat gambar dan posting korang. Kalau di facebook korang boleh had kan gambar untuk orang-orang tertentu sahaja.  Korang boleh gunakan cara tu untuk berkongsi gambar dan posting dengan saudara mara terdekat.

Tak perlu masuk kan senarai rakan-rakan media sosial untuk melihat gambar anak korang sebab cara ni juga akan membahayakan anak-anak korang. Rakan media sosial dan orang sekeliling mungkin nampak baik di sosial media tapi jangan mudah terpedaya.




4-  Jangan tag sesiapa. Bila korang tag orang lain pada gambar yang di post , gambar tu akan lebih ramai yang nampak.

Contohnya macam facebook, bila korang tag saya untuk gambar korang, mungkin rakan-rakan saya yang korang tak kenal  juga akan nampak post dan gambar korang tu.

5- Jangan post gambar anak orang lain tanpa kebenaran. Anak-anak kita adalah urusan kita, tapi anak orang lain adalah hak ibu bapa mereka. So kita kena faham benda tu. kalau anak-anak kita pun kita tak dedahkan privacy mereka, kenapa anak orang kita tak boleh jaga..kan??

6- Jangan mempercayai sesiapa. Itu lah yang  yang paling penting sekali . Bagi tau pada saudara mara agar jangan berkongsi gambar yang korang post dan had kan kepada mereka saja, didedahkan kepada orang lain terutamanya di sosial media.

Kalau tak diberitahu mungkin diaorang pun tak tahu.Jadi berterus terang sejak dari awal dan tekankan benda tu supaya nampak jelas dan penting untuk diaorang patuhi.

ok..tu je la.. semoga bermanfaat untuk semua.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.dianarashid.com/2018/10/hari-pertama-anak-masuk-sekolah-apa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4689 Bantuan Kemanusiaan Untuk Mangsa Gempa Dan Tsunami Kini Masuk Hari Ke Lima Ppim 18 10 18

4689 Bantuan Kemanusiaan Untuk Mangsa Gempa Dan Tsunami Kini Masuk Hari Ke Lima Ppim 18 10 18

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 322 hits
18 okt 2018 Palu Bantuan Kemanusiaan untuk mangsa gempa dan tsunami kini masuk hari ke lima Sukarelawan Ngo Mapim PPIM Sukarelawan Cdert Ohhsem dan gabungan Ngo Malaysia dan ngo lazis wahdah dari Indonesia membuat lawatan ke kem sementara m...
Gerindra Latih Ratusan Emak Emak Menulis Positif Di Media Sosial

Gerindra Latih Ratusan Emak Emak Menulis Positif Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 241 hits
Ratusan emak emak yang tergabung di dalam relawan Prabowo Sandi mengikuti pelatihan jurnalis yang digalakan Departemen Jurnalisme Publik DPP Partai Gerindra di Amphitheater Hambalang Desa Bojong Koneng Kabupaten Bogor Jawa Barat Sabtu
Teknik Menulis Content Di Media Sosial Untuk Naikkan Follower Dan Menjual Produk

Teknik Menulis Content Di Media Sosial Untuk Naikkan Follower Dan Menjual Produk

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 347 hits
Tidak tahu nak tulis status Tidak pandai nak bina ayat Content bagaimana yang sesuai untuk jual produk Ha kalian boleh dapatkan ebook dari Tuan Khairul Hakimin Muhammad ini Saya percaya kalian kenal siapa Tuan Khairul ini Beliau terkenal de...
Ini Cara Sandiaga Hadapi Netizen Yang Suka Nyinyir Di Media Sosial

Ini Cara Sandiaga Hadapi Netizen Yang Suka Nyinyir Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 342 hits
Berita Islam 24H Calon Wakil Presiden Sandiaga Uno memiliki cara untuk menghadapi komentar negatif atau yang biasa disebut nyinyir dari para netizen di akun media sosialnya Hal ini diungkapkan Sandi dengan mentautkan video wawancara dirinya...
Risma Ingatkan Orang Tua Dan Sekolah Lindungi Anak Dari Predator Anak

Risma Ingatkan Orang Tua Dan Sekolah Lindungi Anak Dari Predator Anak

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 251 hits
Wali Kota Surabaya Tri Rismaharini menekankan kepada orang tua atau pihak sekolah agar berupaya mencegah sekaligus melindungi anak anak dari tindak kejahatan yang dilakukan oleh para predator anak
Hari Hari Tipu Cikgu Kasut Sekolah Basah Rupa Rupanya

Hari Hari Tipu Cikgu Kasut Sekolah Basah Rupa Rupanya

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 1016 hits
Ketika di alam persekolahan pasti semua orang ingin sentiasa berpakaian bersih dan sempurna seperti orang lain Namun keinginan tersebut pasti tersekat sekiranya kehidupan kita hanyalah ala kadar sehingga boleh dikatakan setahun sekali baru ...
Waspada Perkongsian Maklumat Peribadi Di Media Sosial

Waspada Perkongsian Maklumat Peribadi Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 425 hits
WASPADA Orang ramai khususnya pengguna media sosial diingatkan supaya nbsp tidak berkongsi sebarang maklumat atau dokumen peribadi seperti nombor kad pengenalan nombor akaun perbankan dan sijil lahir Ini adalah kerana maklumat tersebut bole...
Jangan Memperagakan Di Media Sosial Ramai Yang Tidak Mengambil Peduli

Jangan Memperagakan Di Media Sosial Ramai Yang Tidak Mengambil Peduli

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 295 hits
Wanita tidak dibolehkan menjadi model busana muslimah yang turut ditonton oleh kaum lelaki termasuk di media sosial seperti di fb instagram dan lain lain kerana itu termasuk memperagakan kecantikan yang tidak dibenarkan oleh Islam Kecantika...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan