Jet Kembali Mendarat Di Lapangan Terbang Subang




Jet kembali mendarat di lapangan terbang SubangPosted By: Redzuan RF8 Mediaon: February 98, 2023
ShareLapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (LTSAAS) di Subang, Selangor akan dibangunkan semula sebagai hub penerbangan perniagaan dan aeroangkasa.
Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook kedudukan LTSAAS amat strategi memandangkan amat hampir dengan Kuala Lumpur dan di tengah tengah kawasan perniagaan di Selangor yang memudahkan urusan untuk penerbangan perniagaan.
“Dengan penuh rasa sukacita saya mengumumkan Pelan Penjanaan Semula Lapangan Terbang Subang (Subang Airport Regeneration Plan, SARP) yang disediakan oleh Malaysia Airport Holdings Berhad berasaskan hala tuju dasar Kerajaan Malaysia akan dilaksanakan.
“Pada 2 Februari lalu saya telah membentangkan SARP kepada Jemaah Menteri dan cadangan pembangunan tersebut telah mendapat kelulusan selepas mengambil kira pertimbangan yang teliti.
“Pembangunan LTSAAS akan memberi fokus kepada pembangunan Aerospace Ecosystem, General Aviation, Business Aviation dan city airport atau secondary airport,” katanya dalam sidang media hala tuju dasar LTSAAS pagi ini.
Sehubungan dengan itu, kata Loke, ekosistem yang akan dibangunkan di LTSAAS akan melibatkan tujuh komponen. Iaitu pusat industri aeroangkasa; pusat penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih; pusat penyelidikan dan pembangunan; operasi penerbangan am; operasi penerbangan bisnes; urban air mobility (UAM) dan operasi penerbangan komersial serantau.
Cadangan tersebut katanya termasuk memperkenalkan semula penerbangan berjadual serantau menggunakan pesawat jet (narrow body) sehingga pesawat penumbang besar dan belly kargo menggunakan pesawat jet di LTSAAS.
“Cadangan melibatkan usaha memperkenalkan semula penerbangan berjadual serantau pesawat jet sehingga A320/B737 atau yang seumpamanya.
“Sasaran pasaran adalah kumpulan penumpang bisnes ataupun kelas premium dengan memanfaatkan penuh kedudukan LTSAAS yang cukup strategik di tengah-tengah ibu kota negara kita.
“Penerbangan berjadual menggunakan pesawat propeller dan turboprop akan dikekalkan berikutan permintaan pasaran terhadap perkhidmatan tersebut di LTSAAS dijangka berterusan dan positif,” katanya.
Menurut Loke lagi, penambahbaikan tersebut akan memberi rangsangan kepada rantaian industri pengangkutan udara dan industri aeroangkasa selaras dengan hasrat kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai peneraju aeroangkasa di rantau Asia Tenggara menjelang tahun 2030.
“Melalui SARP, LTSAAS ini bakal berubah menjadi sebuah hab penerbangan serantau dengan kapasiti maksimum seramai 8 juta penumpang setahun.
“Pertumbuhan dan perubahan wajah LTSAAS akan menjana ribuan peluang pekerjaan bernilai tinggi kepada rakyat Malaysia
“Untuk langkah seterusnya, Malaysia Airports akan merangka seluruh pelan pembangunan semula LTSAAS secara terperinci setelah mengambil kira pandangan semua pihak dalan sesi-sesi libat urus dengan sikap yang terbuka dan membina.
“Anggaran kos pembangunan semula LTSAAS dapat diumumkan selepas pelan terperinci tersebut siap dibentangkan pada masa hadapan,” katanya lagi.
Tegas Loke, pembangunan semula LTSAAS merupakan usaha murni peringkat nasional yang berlandaskan gagasan Malaysia Madani.
Dari segi ekonomi, ia akan mempercepatkan pemulihan ekonomi pasca pandemik dengan menarik pelaburan dari dalam mahupun luar negara. Manakala dari aspek kemasyarakatan pula, projek tersebut cukup bermakna dengan memberi nafas baru kepada sebuah lapangan terbang di mana ramai warga Malaysia berkongsi ingatan dan nostalgia lampau yang indah.
Ahli Parlimen Seremban itu juga menegaskan pembangunan semula LTSAAS itu akan menerapkan reka bentuk mesra alam dan infrastruktur hijau ke dalam projek pembangunan semula demi kelestarian pada masa hadapan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/02/jet-kembali-mendarat-di-lapangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pekerja Lapangan Terbang Jerman Mogok Puluhan Penerbangan Dibatalkan

Pekerja Lapangan Terbang Jerman Mogok Puluhan Penerbangan Dibatalkan

papar berkaitan - pada 28/1/2023 - jumlah : 99 hits
Pekerja lapangan terbang Jerman mogok puluhan penerbangan dibatalkan Dikemas kini 51 minit yang lalu Diterbitkan pada 28 Jan
Lapangan Terbang Qatar Sasar Atasi Rekod Penumpang

Lapangan Terbang Qatar Sasar Atasi Rekod Penumpang

papar berkaitan - pada 6/2/2023 - jumlah : 163 hits
Lapangan terbang Qatar sasar atasi rekod penumpang Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 6 Feb 2023 7 58AM
Bawa Lee Kwangsoo Kembali Kalau Nak Rating Naik Semula Peminat Running Man

Bawa Lee Kwangsoo Kembali Kalau Nak Rating Naik Semula Peminat Running Man

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 127 hits
Sedar tak sedar sudah 13 tahun rupanya Running Man ditayangkan di SBS dan menceriakan hari Ahad semua ARTIKEL BERKAITAN Meskipun cuba melakukan perubahan dengan mengubah permainan dan menambah ahli baru seperti Yang Se chan dan Jeon So min ...
Tmj Angkat Kj Kembali Lantik Kj Ceo Jdt Fc Penasihat Orang Muda Johor

Tmj Angkat Kj Kembali Lantik Kj Ceo Jdt Fc Penasihat Orang Muda Johor

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 159 hits
Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim menawarkan Khairy Jamaluddin untuk dilantik sebagai ketua pegawai eksekutif JDT dan Penasihat Orang Muda Johor Tunku Ismail membuat tawaran itu di laman story Instagram sehari selepas bekas Ah...
Politik Kembali Tenang Dan Pn Kempunan

Politik Kembali Tenang Dan Pn Kempunan

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 140 hits
NORMAN RADZUANPOLITIK KEMBALI TENANG DAN PN KEMPUNAN Bila KJ dipecat dan Hishamuddin digantung keahlian MAHATHIR NAJIB LEBIH KEJAM DARI ZAHID Apakah tindakan Zahid ini kejam Sebenarnya Zahid tidak sekejam mana kerana Mahathir dan Najib jauh...
Selepas 11 Tahun Sunye Wonder Girls Kembali Aktif Dalam Industri Hiburan Korea

Selepas 11 Tahun Sunye Wonder Girls Kembali Aktif Dalam Industri Hiburan Korea

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 230 hits
Nampaknya bekas ahli kumpulan WONDER GIRLS iaitu Sun ye akan kembali dalam dunia industri ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini Sun ye muncul dalam sebuah program musim ke 3 High School Mom and Dad yang bakal ditayangkan pada 1 Februari nanti Dal...
Meluruskan Kembali Perjuangan Reformasi

Meluruskan Kembali Perjuangan Reformasi

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 123 hits
Apabila Anwar Ibrahim diangkat menjadi Perdana Menteri ke 10 pada 24 November 2022 ia bermakna perjuangan reformasi kini memasuki tahaf yang kedua Dari fasa di luar kerajaan menuntut perubahan atas jalan raya dan di blok pembangkang di dala...
Bupati Dan Ribuan Asn Banyuwangi Kembali Geber Hari Belanja Ke Pasar Dan Umkm

Bupati Dan Ribuan Asn Banyuwangi Kembali Geber Hari Belanja Ke Pasar Dan Umkm

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 86 hits
Usai berbelanja kebutuhan pangan Ipuk mengunjungi sejumlah balita stunting di wilayah Kelurahan Karangrejo Selain menyerahkan bantuan Ipuk juga memastikan kondisi kesehatannya
Kasus Dbd Kembali Marak Di Sikka Ntt 33 Anak Anak Dirawat

Kasus Dbd Kembali Marak Di Sikka Ntt 33 Anak Anak Dirawat

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 120 hits
Kasus demam berdarah dengue marak terjadi di Kabupaten Sikka Nusa Tenggara Timur Tidak kurang dari 25 anak anak di sana terkena DBD menjalani perawatan intensif di Rumah Sakit Umum Daerah TC dr TC Hillers Maumere
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku

Lirik Lagu Sufian Suhaimi Semua Tentangmu