Jelaskan Peranan Pemaju Perumahan Dari China Kata Pemuda Umno


Seorang pemimpin Pemuda Umno menggesa Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin mendedahkan maklumat terperinci langkah menarik 8 pemaju dari negara China bagi membina rumah mampu milik menggunakan Sistem Binaan Berindustri (IBS).
Bercakap kepada FMT, naib ketua Pemuda Umno, Shahril Hamdan berkata, Zuraida perlu menjelaskan sekiranya 8 syarikat China itu merupakan kontraktor utama atau hanya pembekal kepada pemaju tempatan.
Zuraida baru-baru ini dilaporkan berkata bahawa Malaysia telah menandatangani perjanjian dengan 8 syarikat yang berpangkalan di China untuk melabur di negara ini, memindahkan teknologi pembinaan prefabrikasi dan menawarkan pilihan sewa milik kepada pembeli.
Shahril mempersoalkan sama ada pemaju China itu akan memainkan peranan utama dalam pembinaan rumah mampu milik berdasarkan komen Zuraida bahawa pemaju tempatan hanya mampu membina 19,000 unit rumah setahun, sedangkan Pakatan Harapan (PH) berjanji untuk membina 1 juta unit rumah mampu milik dalam tempoh 10 tahun.
“Jika 8 syarikat itu hanya pembekal teknologi IBS, bagaimana pula mereka dapat menawarkan skim sewa milik sekiranya mereka tidak memajukan projek perumahan mampu milik itu,” soal beliau.
Shahril berkata, sebelum pilihan raya umum 2018, pemimpin PH menuduh kerajaan “menjual negara” kerana banyak projek kerajaan diberikan kepada syarikat China.
“Adakah kerajaan PH juga menjual negara atau apakah PH membuat satu lagi pusingan-U dan akur bahawa syarikat China mampu menawarkan kos lebih rendah?”
Shahril berkata, sekiranya 8 syarikat China itu turut diambil sebagai pemaju, maka soalan penting yang perlu dijawab ialah sama ada mereka telah melalui proses tender terbuka seperti yang dilaungkan oleh PH.
Seorang pemaju yang berpangkalan di Melaka, Anthony Adam Cho berkata, langkah membawa masuk pemaju dari China ada manfaatnya, terutamanya dari segi pemindahan teknologi.
Bagaimanapun kata beliau, Putrajaya perlu memberi peluang sama kepada pemaju tempatan, khasnya berkaitan harga tanah.
“Tidak harus ada insentif istimewa kepada syarikat asing yang tidak diberikan kepada pemaju tempatan. Projek atau kontrak yang diberikan mestilah dibuat melalui proses tender terbuka bagi menjamin ketelusan.”
Katanya, kerajaan perlu menyediakan instrumen pembiayaan kepada pemaju tempatan bagi membolehkan mereka bersaing atas asas yang sama dengan syarikat China.
FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/05/13/jelaskan-peranan-pemaju-perumahan-dari-china-kata-pemuda-umno/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Sokong Siapa Saja Dilantik Pengerusi Umno S Gor

Pemuda Sokong Siapa Saja Dilantik Pengerusi Umno S Gor

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 254 hits
Pemuda Umno Selangor tiada masalah dengan tiga nama yang dicadangkan sebagai calon pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri itu Ketuanya Rizam Ismail berkata apa yang penting adalah mengembalikan semula kekuatan parti itu di Selangor Siapa y...
Peralihan Kuasa Dr M Kepada Anwar Tidak Lebih 3 Tahun Kata Pemuda Pkr

Peralihan Kuasa Dr M Kepada Anwar Tidak Lebih 3 Tahun Kata Pemuda Pkr

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 411 hits
May 10 2019 8 31 AM 5 minute read Anwar Ibrahim akan menggantikan Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri seperti yang dipersetujui pemimpin PH PETALING JAYA Pemimpin Pemuda PKR memberi amaran sebarang langkah untuk menangguhkan garis m...
Takiyuddin Tak Faham Maksud Sebenar Banduan Kata Pemuda Pkr

Takiyuddin Tak Faham Maksud Sebenar Banduan Kata Pemuda Pkr

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 320 hits
Pemuda PKR hari ini menggesa Setiausaha Agong PAS Takiyuddin Hassan menarik balik dakwaan dan memohon maaf secara terbuka kerana menggelar Anwar Ibrahim sebagai seorang banduan Kata ketuanya Akmal Nasrullah Mohd Nasir kenyataan Takiyuddin s...
Kempen Keahlian Pemuda Amp Puteri Umno

Kempen Keahlian Pemuda Amp Puteri Umno

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 207 hits
KUALA LUMPUR 11 MEI Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hj Hasan Naib Presiden UMNO Datuk Sri Mahdzir Khalid dan Ketua Pemuda UMNO Malaysia Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki serta Ketua Puteri UMNO Malaysia Datuk Zahida Zarik Khan di dalam...
Kerjasama Pas Umno Sama Seperti Tun M Dan Anwar Pemuda Pas

Kerjasama Pas Umno Sama Seperti Tun M Dan Anwar Pemuda Pas

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 367 hits
Sinar Harian AHMAD FADHLI Berhubung skandal yang dikaitkan dengan kerajaan BN Pas tidak pernah berdiam diri dan sentiasa mengalu alukan sebarang siasatan oleh kerajaan PH Gambar fail KOTA BHARU Pas tidak hairan dengan kritikan Tun Dr Mahath...
Dr Asri Minta Sokongan Pemuda Umno Lepas Dr Mahathir Gelar Pekak

Dr Asri Minta Sokongan Pemuda Umno Lepas Dr Mahathir Gelar Pekak

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 313 hits
Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin yang kerap mengkritik kerajaan Barisan Nasional dahulu kini beralih kepada Umno untuk mendapatkan sokongan selepas sekutunya ditahan polis hujung minggu lalu Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki mendeda...
Pemuda Umno Sokong Asri Selepas Dibidas Pekak Oleh Dr M

Pemuda Umno Sokong Asri Selepas Dibidas Pekak Oleh Dr M

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 312 hits
FMT Reporters Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin PETALING JAYA Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin yang kerap mengkritik kerajaan Barisan Nasional dahulu kini beralih kepada Umno untuk mendapatkan sokongan selepas sekutunya ditahan polis...
Himpunan 405 Pemuda Umno Kerah 2 000 Ahli Simbolik Keresahan Rakyat

Himpunan 405 Pemuda Umno Kerah 2 000 Ahli Simbolik Keresahan Rakyat

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 484 hits
Ketua Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki bercakap pada sidang media selepas Mesyuarat Exco Pergerakan UMNO di Bilik Mesyuarat Tingkat 38 Menara Datuk ONN Pusat Dagangan Dunia Putra Kuala Lumpur foto NOOREEZA HASHIM KUALA LUMPUR Perger...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya