Himpunan 405 Pemuda Umno Kerah 2 000 Ahli Simbolik Keresahan Rakyat


Nizam Zain Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki bercakap pada sidang media selepas Mesyuarat Exco Pergerakan UMNO di Bilik Mesyuarat Tingkat 38, Menara Datuk ONN, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur. foto NOOREEZA HASHIM 
KUALA LUMPUR – Pergerakan Pemuda UMNO akan menggerakkan sekurang-kurangnya 2,000 ahlinya bagi menyertai Himpunan Pertahan Kedaulatan Islam yang akan diadakan di ibu negara, Sabtu ini.

Ketuanya, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, pihaknya komited untuk menggerakkan ahli-ahlinya sebagai simbolik kepada keresahan masyarakat terhadap kepincangan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang telah mengusik Perlembagaan.

“Kami Pergerakan Pemuda UMNO menyokong penuh himpunan yang akan dianjurkan oleh NGO Gerakan Pembela Ummah (Ummah) pada Sabtu ini bermula dari Masjid Jamek hingga Sogo.

“Insya-Allah Pemuda UMNO kita komited sekurang-kurangnya 2,000 ahli yang akan kita kerahkan, itu tak campur NGO dan Pas.

“Ini sebagai tanda protes kita untuk menzahirkan segala keresahan yang ada pada rakyat hari ini.

“Kami sendiri akan bersama-sama dengan gerakan massa ini untuk menyatakan pendirian kita secara jelas dan kuat bahawa jangan dicabar isu-isu dengan kesucian agama Islam dan asas-asas yang telah kita bina dalam Perlembagan negara,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat UMNO, di sini, hari ini.

Isnin lalu, NGO Ummah mengumumkan akan menganjurkan Himpunan Pertahan Kedaulatan Islam (405), di luar pekarangan pusat beli-belah Sogo, Kuala Lumpur, Sabtu ini.

Perhimpunan aman itu antara lain akan membangkitkan beberapa isu utama meliputi ratifikasi Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC), isu ancaman kedaulatan Islam, keadilan untuk arwah Adib, isu Bahasa Kebangsaan, isu UEC dan isu PPSMI.

Asyraf Wajdi juga berkata, pihaknya akan menjayakan perhimpunan aman itu susulan kegagalan Kerajaan PH membuktikan Malaysia sudah menarik diri secara rasmi daripada ratifikasi Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).

“Isu-isu yang bersangkutan dengan Statut Rom yang nampaknya Kerajaan PH hari ini semacam bermain wayang ataupun bersandiwara.

“Kabinet telahpun menyatakan keputusannya untuk menarik balik ratifikasi Statut Rom, tetapi Peguam Negara boleh terlibat secara langsung dalam panel forum yang meremehkan keputusan kerajaan tersebut.

“Bahkan Peguam Negara turut hadir dalam forum di Universiti Malaya bersama dengan panel-panel yang secara jelas menghina Raja-Raja Melayu dengan mengatakan tuanku merompak, tidak memahami apa yang dihasratkan dalam Statut Rom,” katanya.

Dakwanya, perlakuan Tommy Thomas yang berdiam diri ketika Majlis Raja-Raja Melayu dihina di dalam forum sama dilihat sebagai serius dan seolah-olah menghalalkan perbuatan tersebut.

“Pada masa sama, forum-forum ini masih diadakan dan Peguam Negara sendiri hadir seolah-olah beliau sendiri setuju satu gerakan membantah dan membelakangkan apa yang diputuskan oleh Kabinet.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/himpunan-405-pemuda-umno-kerah-2000.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Selangor Kerah 25 000 Ahli Turun Sabtu Ini

Umno Selangor Kerah 25 000 Ahli Turun Sabtu Ini

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 538 hits
SHAH ALAM Badan Perhubungan UMNO Selangor akan mengerahkan 25 000 ahlinya bagi menyertai Himpunan Pertahan Kedaulatan Islam di ibu negara pada Sabtu ini Timbalan pengerusinya Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan berkata keputusan itu dicapai sele...
Ph Terus Kekal Dengan Fitnah Umno Terus Membela Rakyat Haryaty

Ph Terus Kekal Dengan Fitnah Umno Terus Membela Rakyat Haryaty

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 213 hits
KUALA LUMPUR 3 Mei 8211 Ketua Wanita UMNO Kota Melaka Haryaty Hamdzah berkata rakyat sudah jelak dan muak dengan kerajaan Pakatan Harapan yang sering menuding jari kepada kerajaan terdahulu Beliau menjelaskan setahun pemerintahan PH tema ya...
Pemuda Umno Sokong Asri Selepas Dibidas Pekak Oleh Dr M

Pemuda Umno Sokong Asri Selepas Dibidas Pekak Oleh Dr M

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 313 hits
FMT Reporters Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin PETALING JAYA Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin yang kerap mengkritik kerajaan Barisan Nasional dahulu kini beralih kepada Umno untuk mendapatkan sokongan selepas sekutunya ditahan polis...
H405 Permulaan Himpunan Gergasi Rakyat Setelah 1 Tahun K Jaan Ph

H405 Permulaan Himpunan Gergasi Rakyat Setelah 1 Tahun K Jaan Ph

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 235 hits
SETELAH satu tahun Kerajaan PH mengambil alih Putrajaya Kongres Rakyat serta Gerakan Pembela Ummah bersama 300 NGO NGO Islam Melayu berpendirian bahawa kedaulatan Agama Islam dalam negara kita sedang berada dalam keadaan bahaya dan perlu di...
Himpunan 405 Polis Panggil Lima Individu Beri Keterangan

Himpunan 405 Polis Panggil Lima Individu Beri Keterangan

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 376 hits
11 individu terdiri daripada pengadu saksi telah direkod keterangan Ribuan rakyat berhimpun di hadapan pusat beli belah Sogo di Jalan Tunku Abdul Rahman di ibu negara Sabtu lalu BANGI Polis memanggil lima individu yang terbabit dalam pengan...
Himpunan Perpaduan Ummah Umno Pas Wajar Dibuat Di Bandaraya Kuala Lumpur

Himpunan Perpaduan Ummah Umno Pas Wajar Dibuat Di Bandaraya Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 511 hits
Ukhuwah merupakan satu konsep Islam yang menyatakan bahawa setiap Muslim dengan Muslim yang lain adalah bersaudara Banyak ayat ayat al Quran mahupun hadis hadis Rasulullah s a w yang memperkatakan dan mempertegaskan landasan konsep ini Bahk...
Malaysia Kuota Haji Untuk Menteri Ahli Parlimen Tiada Lagi Bukti Ph Berkorban Untuk Rakyat

Malaysia Kuota Haji Untuk Menteri Ahli Parlimen Tiada Lagi Bukti Ph Berkorban Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 294 hits
Pemansuhan kuota haji khas kepada Menteri dan Ahli Parlimen seperti yang diumumkan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh amat dialu alukan Timbalan Ketua Bahagian Bersatu Tasek Gelugor Azmi Alang dilapor portal berk...
Dr Asri Minta Sokongan Pemuda Umno Lepas Dr Mahathir Gelar Pekak

Dr Asri Minta Sokongan Pemuda Umno Lepas Dr Mahathir Gelar Pekak

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 316 hits
Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin yang kerap mengkritik kerajaan Barisan Nasional dahulu kini beralih kepada Umno untuk mendapatkan sokongan selepas sekutunya ditahan polis hujung minggu lalu Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki mendeda...
Umno 73 Tahun Ayuh Bangkit Demi Ummah Dan Rakyat Malaysia Ahmad Zahid

Umno 73 Tahun Ayuh Bangkit Demi Ummah Dan Rakyat Malaysia Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 340 hits
KUALA LUMPUR 10 Mei Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyeru semua ahli UMNO mengambil peluang sempena sambutan ulang tahun UMNO yang ke 73 untuk terus muhasabah diri apatah lagi sambutan kali ini jatuh pada bulan Ramadan yang...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama