Jaring Hatrick Syafiq Akui Berada Dalam Prestasi Terbaik


KUALA LUMPUR, 6 Okt — Wira hatrik Malaysia, Muhammad Syafiq Ahmad mengakui bahawa beliau kini berada pada prestasi terbaik kariernya, selepas membantu skuad Harimau Malaya membelasah Sri Lanka 6-0 pada aksi persahabatan antarabangsa, malam tadi.
Pemain berusia 24 tahun itu berjaya meledak gol pada minit kesembilan, 76 dan 89, selain melakukan satu hantaran silang (assist) yang membantu jaringan Norshahrul Idlan Talaha pada minit ke-17 di Stadium Nasional Bukit Jalil.
Prestasi itu menyaksikan penyerang Johor Darul Ta’zim (JDT) itu, muncul pemain Malaysia yang ketiga menjaringkan hatrik ke atas Sri Lanka dalam tiga pertemuan antara kedua-dua pasukan di Malaysia, selepas bekas penyerang kebangsaan, Shaharuddin Abdullah pada 1972 dan Ahmad Hazwan Bakri pada 2012.
Pemain kelahiran Pulau Pinang itu juga telah menjaringkan lima gol dalam tiga aksi bersama pasukan kendalian Tan Cheng Hoe, apabila menjaringkan masing-masing satu gol pada aksi Kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023 menentang Indonesia dan Emiriah Arab Bersatu (UAE).
Bagaimanapun, Muhammad Syafiq berkata kredit harus diberikan kepada semua rakan sepasukannya dalam memastikan kemenangan bergaya Harimau Malaya pada malam tadi, sekali gus membantunya melakukan hatrik pertama dalam kariernya buat pasukan kebangsaan.
“Inilah prestasi terbaik sepanjang karier saya. Ini mungkin rezeki daripada Allah selepas saya mengalami kecederaan sebelum ini… Prestasi ini mungkin hikmah daripada kecederaan itu,” katanya kepada pemberita.
Beliau mengalami kecederaan ligamen lutut pada aksi pertama pusingan satu kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023 menentang Timor Leste pada Jun lepas, sekali gus terlepas aksi timbal balik, yang menyaksikan Malaysia mencatatkan kemenangan Agregat 12-2.
Sementara itu, mengenai aksi menentang Vietnam dalam kempen kelayakan tersebut pada Khamis ini di Stadium My Dinh, Hanoi, Muhammad Syafiq berkata beliau dan rakan sepasukannya perlu berusaha lebih keras untuk mencatat kemenangan pada aksi itu, berbanding Sri Lanka.
“Kita perlu menunjukkan karakter yang kita nak menang dengan Vietnam. Saya rasa corak permainan yang ditunjukkan oleh Sri Lanka adalah sama seperti Vietnam, iaitu bertahan… Mungkin ia akan menjadi kelebihan untuk kita jika dapat membawa momentum ini ke Hanoi,” katanya.
— BERNAMA
Tahniah kepada Syafiq Ahmad yang menunjukkan prestasi terbaik ketika mewakili Malaysia. Kalau ikutkan, aksinya pada 2 perlawanan sebelum ini iaitu menentang Indonesia, UAE telah menampakkan kehebatan pemain ini. Mungkin dalam perlawanan ini, Sri Lanka bukanlah pasukan hebat tapi keupayaan menjaringkan gol terutama gol ketiganya adalah bukti kemampuannya. Selain itu, senjata tandukan beliau juga perlu digunakan sebaik mungkin oleh Tan Cheng Hoe kerana dalam perlawanan malam ini kualiti set piece agak kurang dimanfaatkan .
Mungkin perlu banyak latihan untuk menjadi senjata bagi perlawanan menentang Vietnam yang pastinya lebih mencabar.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ligakampung.com/blog/jaring-hatrick-syafiq-akui-berada-dalam-prestasi-terbaik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Juri Uci Akui Tour De Banyuwangi Ijen Kian Masuk Standar Terbaik Dunia

Juri Uci Akui Tour De Banyuwangi Ijen Kian Masuk Standar Terbaik Dunia

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 190 hits
Bupati Banyuwangi Abdullah Azwar Anas mengaku cukup puas dengan kesuksesan penyelenggaraan ITdBI tahun ini Menurut Anas kesuksesan ini adalah buah dari kerja keras seluruh masyarakat Banyuwangi
Artistreet Dance Mencari Penari Terbaik Di Seluruh Malaysia

Artistreet Dance Mencari Penari Terbaik Di Seluruh Malaysia

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 436 hits
MyCreative Ventures sedang mencari penari terbaik Malaysia dipamerkan dalam Tari Penyanyi yang menyusul inisiatif seni persembahan mereka yang lalu tahun lepas Artistreet adalah pertandingan seni persembahan dan usaha mencari aksi terbaik M...
Di Antara Nasi Ayam Terbaik Terengganu Di Restoran Nurul Iman Batu Buruk Memang Terbaik

Di Antara Nasi Ayam Terbaik Terengganu Di Restoran Nurul Iman Batu Buruk Memang Terbaik

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 894 hits
Restoran Nurul Iman yang terletak di hadapan SMA Sultan Zainal Abidin Batu Burukyang juga sekolah Admin dulu adalah antara restoran Nasi Ayam yang terbaik di Terengganu Bayangkan selepas 30 tahun meninggalkan alam persekolahan disini masih ...
Restoran Sisik Ikan Bakar Kedai Makanan Laut Terbaik Di Klang

Restoran Sisik Ikan Bakar Kedai Makanan Laut Terbaik Di Klang

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 1126 hits
Restoran Sisik Ikan Bakar Kedai Makanan Laut Terbaik Di Klang Kalau bab makan memang laju je kinah Mana la badan tak tembun Eh eh salahkan makanan padahal malas nak excersice hihi Ok lah kite sambung semula cerita pasal tempat makan best di...
Luckin Kopi Menawarkan Kopi Terbaik Dengan Tempat Lepak Hipster Di Kuala Lumpur

Luckin Kopi Menawarkan Kopi Terbaik Dengan Tempat Lepak Hipster Di Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 381 hits
Hai korang Lamanya rasa Eyza tak update blog Tak tau la busy sangat lately ni Rasa tak cukup kaki tangan semua dah Hari hari balik kerja lambat Sabtu hari tu Eyza pun cari la port lepak yang best kat KL ni Asyik kerja je kan Kena jugak ada ...
Secantik Mana Perempuan Lain Isterinya Tetap Terindah Inilah Suami Terbaik

Secantik Mana Perempuan Lain Isterinya Tetap Terindah Inilah Suami Terbaik

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 247 hits
Seorang suami tanggung jawabnya besar Bukan sahaja perkahwinannya harus dijaga tetapi isteri tersayang perlu dilindungi Suami mempunyai hati yang keras sukar mengungkapkan kata cinta Tetapi dia akan berkorban apa sahaja demi kebaikan isteri...
6 Apps Terbaik Untuk Buat Video Pengajaran

6 Apps Terbaik Untuk Buat Video Pengajaran

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 498 hits
Sesuai dengan saranan daripada Perdana Menteri Malaysia Tun Mahathir selepas lawatan beliau ke Jepun maka ramailah guru yang mula menceburi satu lagi cabang dalam teknologi pendidikan iaitu penghasilan video pengajaran Nama seperti Cikgu Ro...
5 Website Terbaik Dapatkan Gambar Percuma

5 Website Terbaik Dapatkan Gambar Percuma

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 388 hits
5 Website Terbaik Dapatkan Gambar Percuma Gambar hiasan atau gambar ilustrasi pada blog memainkan peranan yang penting dalam menarik minat pembaca untuk membaca entri blog kita Antara kepentingan gambar ilustrasi yang digunakan dalam entri ...
How To Assuage Public Fury Social Unrest Over Targeted Fuel Subsidies

Rm370bil Unseen Cost Of Women S Unpaid Work At Home

Dua Penumpang Meninggal Dunia Bas Bawa Pelancong China Terbalik Di Genting Highlands

Kisah Di Hujung Minggu

Menjamu Selera Di Village Cafe

Lima Askar Maut Ketika Latihan Kereta Kebal Seberang Sungai

2 Pelancong China Maut Dalam Nahas Bas Genting Highlands

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Berdusta Untuk Menjadikan Orang Tertawa



5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea


Versi Ini Cintaku Yang Pertama Chord

Thomas Arya Feat Elsa Pitaloka Berjanjilah Untuk Setia Chord

Sarawak Id Login Daftar Akaun Portal Kerajaan Sarawak

Sukan Sea 2025 Tarikh Penganjuran Senarai Sukan Logo

Sarapan Di Perak Lunch Di Penang Dinner Di Kedah

Akaun Media Sosial Rasmi Pejabat Sultan Pahang Hanya Di Bawah Nama Kesultanan Pahang